E10 bensiini

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No miksei se hinta sitten laskenut, jos kerran on puoli-ilmaista litkua? Jos kokonaiskustannus nousee, kulutuksen lisääntyessä ja hinnan noustessa (joo nousi jo ennen vuodenvaihdetta), en kuluttajana ole tyytyväinen. Hinta ei kannusta tankkaamaan, kun vielä nämä kaikki epävarmuustekijätkin otetaan huomioon.

Haluaisin kuitenkin pitävät perustelutkin tämän tuoteen ympäristöystävällisyydestä. Missään en ole nähnyt laskelmaa tuotteen kokonaispäästöistä ja siitä miten se vaikuttaa mm. viljelyyn. (edelleen Re85 joka tuotetaan jätteistä on loistava idea)
Tuntuu, että tuota kulutuksen nousuakin vähätellään, omat kokeilut tosiaankin osoittaa toisenlaisia lukuja.

Jokainen tietysti muodosta oman mielipiteensä, mutta itse en ole ihan vakuuttunut tästä mainiosta uudistuksesta.

Jopa hesarin pääkirjoituksessa on asiaa ihmetely, nyt pitäisi saada niitä faktoja kehiin!
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli ... 5264411249
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Hinta ei laske koska katteet on kohillaan. Rahavirta suuntautuu kuitenkin eri paikkaan.

Onko se sitten niin kivaa rahoittaa 800m torneja ja laskettelukeskuksia aavikolle? Viinaa pystyy keittämään paljon useammassa paikassa kuin missä öljyä voidaan porata.

Voiko se kierrosta otettu etanoli olla yhtään huonompi ympäristölle kuin öljy joka on nyt suljettuna kallioon.

Ja edelleen lienee ympäristösyitä tärkeämpää päästä hiukan irti öljyntuottajista. Näillä tietty on rahaa laittaa liikkeelle propagandaa jolla saa peloteltua ihmiset pysymään talutushihnassa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kyllä tietysti on noinkin, suurista rahoista on kysymys ja ehkä joku "tulonsiirto" voi ollakkin taustalla. Sinänsä kaikki mikä lisää "kilpailua" on kuluttajalle aina hyvä. Sanoinkin tuossa, että esim. kompostoimalla tuotettu etanolibensa on hyvä juttu.

Markkinataloudessa se vaan menee näin. Sulla on tuote, minä haluan ostaa ja sinä sanot paljonko maksaa. Sinä sitten teet niillä rahoilla mitä haluat.

Jos katteet olisivat niin kohdillaan, niin miksi sitten noita asemia suljetaan kokoajan ja isot ketjut jyrää?

Luitko tuota hesarin juttua ollenkaan? Kyllä se vaan on hassua jos ympäristösyillä perustellaan ja ne ei ole kestävällä pohjalla välttämättä.

Muuten: Dubaissa käydessäni siellä maksoi bensalitra ~34 eurosenttiä. Halpaa on juu. Tuskin tuo ero katteisiin menee, taitaapi verot ja veroluonteiset maksut olla pääsyy hintoihin.

Ei muutakuin sähköautoja ostamaan, niin ei ole tätäkään ongelmaa :)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Asiasta mitään ymmärtämättä kommentoin kuitenkin.
Tottahan se on, että hinnasta iso osa on veroa, mutta vaikea uskoa ainoankaan huoltoaseman myyvän polttoainetta tappiolla. Miksi sitten pieniä kaatuu, kun isommat jyräävät? Jaa-a. Voiko olla niin, että isommat saisivat isommille tilausmäärille edullisemman litrahinnan tai vastaavaa? Spekulaatiota vain... Sen sijaan usein isojen ketjujen (esim. ABC) huoltoasemilla on paljon muutakin kuin se pumppu, eli sillä kaikella muulla toiminnalla varmaan saadaan entisestään parannettua kate- ja kulurakennetta, kun kaikki ei ole yhdessä tuotteessa kiinni.

Se mikä näiden ketjujen toiminnassa suututtaa on tuo kaikki selittely; raaka-aineen hinnasta riippumatta hinnat nousevat jatkuvasti ja tätä sitten yritetään perustella juuri veroilla (muuttuuko vero päivittäin vai meneekö jotain ohi?) ja milloin milläkin tekosyillä. Ja sitten on joitain myyntijohtajia (Teboil, en muista tarkkaa titteliä, joten emme lukitse "myyntijohtajaa") joilla on otsaa väittää, että hinnat nousevat varovasti kaikkien kriisien aikana ja laskevat sitten välittömästi oikealle tasolle, kun tilanne rauhoittuu.
Jokainen voi mennä lueskelemaan näiden isojen ketjujen vuosikatsauksia tai muuten vain taloustietoja ja saa varmasti hyvän kuvan siitä, kuinka paljon siinä tuotteen hinnassa sitä ilmaa onkaan. Eikä siinä mitään, sehän on ihan selvä, ettei liiketoimintaa kannata pyörittää persnetolla vaan tarkoitus on nimenomaan tehdä voittoa. Kismittää vain, kun kyse on sellaisesta tuotteesta, jota ei ihan suoraan fiksusti voi korvata millään.
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja sasu »

Tossa on polttoaineiden (bensiinikäyttöisiin) verot 1.1.2011
Lisäksi alv (23%) kannetaan myös verosta.
Vero muodostuu Energiasisältöverosta, Hiilidioksidiverosta ja Huoltovarmuusmaksusta




Moottoribensiini snt/l 62,70
Bioetanoli snt/l 41,38
Bioetanoli R snt/l 37,56
Bioetanoli T snt/l 33,73
Biobensiini snt/l 62,70
Biobensiini R snt/l 56,87
Biobensiini T snt/l 51,04

Aika suuret vaihtelut verojen määrässä. Pahimmillaan mittarihinnasta lähes puolet ja pienimmillään noin neljäsosa
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Ok, etanoli on kevyemmin verotettua kuin bensiini. Nyt kun bensan hinta on noin korkealla vaikka siinä on vähemmän verotettua lantrausainetta mukana niin kenen liiviin se ylimääräinen raha ui? Öljyn hinnastahan tuo ei johdu vaikka sillä sitä perustellaankin.

E: Oliskohan minussa ennustajan lahjoja yhtään jos veikkaisin tiettyjen yhtiöiden julkistavan taas tilinpäätöksen yhteydessä huipputuottoja?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Pääasia että etanloin tuottoja on jakamassa suurempi poppoo kuin öljyn. lisäksi etanolitehtaan voi pistää pystyyn vaikka Suomeen, öljyä ei voi täältä porata..

En ole omassa käytössä huomannut eroa, ehkä hiukan oikukkaampi käytös kylmänä ensimmäisen 5 minuutin ajan tosin en muista kuinka monta vuotta on tulppien vaihdostakin aikaa.. Autona on Golffi -95.

Saabiin laitetaan 98:a mutta mieluummin laittaisin E85:ttä jos sitä täältä saisi, tuohon ei olla 95:ttä tankattu koskaan.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jo on suomessa mahtava verotus Etanolissakin. Täällä ruotsissa on kolmea laatua polttoainetta joita ei veroiteta lainkaan, ainoastaan arvolisävero 25% lisätään näihin polttoaineisiin RME eli rypsipolttoaine, biokaasu ja etanoli, näitä polttoaineita käyttävillä ajoneuvoilla on useissa kaupungeissa esimerkiksi maksuton parkkeeraus, Tukholmassa autot on vapautettu jopa ruuhkamaksuista. Löytyy muitakin paikkakunnallisia etuja.

Tämän päivän hinnat näyttävät olevan melko korkealla tässä hintoja Nyköpingistä:

95-13.98 kr. eli noin 1.58 € litra
98-14.53 kr. eli noin 1.64 € litra
E85-9.72 kr. eli noin 1.10 € litra

Tämä on varmaan yhtenä syynä siihen miksi täällä BioPowerit myyvät paremmin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Uusimmassa Tuulilasissa oli Eko Auto 2011 vertailu (testi). Siinä oli juttua "biopower" autoista. Ajoivat autolla sekä etanolilla että bensalla. Totesivat, että etanolilla (E85) ajettaessa polttoainekulut ovat suuremmat kuin bensalla. Nykyisillä bensan ja etanolin hinnoilla on kuulemma koko biopower-homma kusetusta. Etanolille pitäisi antaa reilu hinnan alennus, mutta eihän sitä toki tehdä. Suoraan sanottuna vihjaisivat, ettei kannata ajaa etanolilla (E85). Vertasivat myös Ruotsin hintoja ja sama homma. Plussana oli tämä vapautus ruuhkamaksuista ja huipputehon kasvu turbomoottoreissa. Siitä huolimatta ei kovin kannustavaa. Tosin voihan sitä toimia "vihreänä enkelinä" ja pelastaa maailmaa, jos siihen on varaa (paksu pörssi).

Mutta sitten taas tähän varsinaiseen aiheeseen.
Kaveri on motoristi ja oli lukenut jostain sen alan lehdestä juttua E10 bensasta. Olivat laittaneet kahteen astiaan bensaa, toiseen 95E10 ja toiseen 98E5. Olivat antaneet seistä ne varastoituna. Myöhemmin oli tutkittu bensojen vesipitoisuutta. E10 oli sisältänyt huomattavasti enemmän vettä. Joku motoristi voisi varmaan kertoa tästä tarkemmin. Ymmärsin, että eivät ollet oikein suositelleet E10 bensaa pyöriin, ainakaan silloin, jos se seisoo ajamatta vähänkin pidempään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja karg »

Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Tuo testi ei kauheasti kerro tosielämä'stä kun on tehty labrassa. Ero voi olla isompikin tosielämässä jossa lämpötila ja kuormitus vaihtelee erilailla.

Minkä sille voi että on kallista. Oljy-yhtiöt on ahneita, kelle tämä on yllätys. Vaikka Etanoli olisi verotonta ei hinta laskisi. Näkeehän sen E85 hinnoittelusta joka seuraa tarkalleen bensan hinnan nousuja vaikka Etanolin hintaan ei Gaddafin töppäilyt vaikuta.

Silti pidän etanolia parempana vaihtoehtona kuin öljyntuottajien armoilla olemista.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja karg »

Heh, öljyntuottajien armoilla tässä ollaan joka tapauksessa vaikka suomalaiset pakotettaisi vaikkapa ilmastosyihin vedoten esim. RE85-bensan tankkaamiseen.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja karg »

Tällä hetkellä vieläpä etanolin tuottamiseen kokonaisuutena menee enempi energiaa (öljy, maakaasu, sähkö), kuin mitä etanolista saadaan energiaa polttamalla aikaiseksi. Ei kuulosta kovinkaan järkevältä valmistaa sitä polttoaineeksi nykymenetelmillä.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Rafu »

karg kirjoitti:Tällä hetkellä vieläpä etanolin tuottamiseen kokonaisuutena menee enempi energiaa (öljy, maakaasu, sähkö), kuin mitä etanolista saadaan energiaa polttamalla aikaiseksi. Ei kuulosta kovinkaan järkevältä valmistaa sitä polttoaineeksi nykymenetelmillä.
kannattaa muistaa että tutkimuksia voi tehdä hyvinkin tarkoitushakuisesti ja tietyillä tahoilla on rahaa laittaa tutkimuksiin. Mitä se sähkön kuluminen siellä haittaa jos se vaan tuotetaan "oikeilla" menetelmillä. Vaikka menisi tuplasti sähköä.. Etanolia kun on helpompi laittaa liikuteltavaan muotoon tarvittavat määrät (nykytekniikalla) kuin sähköä.

Kävisi toki jokin muukin vaihtoehto mutta kun Etanoli taitaa nyt olla toimivin ratkaisu. Vai mikä olisi parempi pitkällä tähtäimellä?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kylmäfuusio olisi varmaan aika kestävä. Vetyhän ei ihan äkkiä lopu eikä millään maalla varmaankaan ole mitään sellaista vetylähdettä, että voisi hallita maailmanmarkkinoita.
Vastaa Viestiin