Tuli niin sanotusti yllättäviä käänteitä syyskuun aikana, ja tästä johtuen Leaf jäi halliin seisomaan samaan aikaan kun Konalla on painettu edestakaisin ysitietä kolmisen tuhannen kilometrin edestä. Pahin jokapäiväinen ralli on onneksi takana, nyt seisovat kaikki autot ja aika kuluu enimmäkseen omien seinien sisällä

Samalla on tullut pintapuolisesti testattua, että Konaan mahtuu nelihenkinen perhe, jossa kaksi henkilöä matkustaa erityyppisissä turvaistuimissa/kaukaloissa. Varsinainen kuljetuskapasiteetti mitataan sitten, kun ensimmäistä kertaa lähdetään viikonloppuretkelle lasten isovanhempien luokse. Konan kanssa kyllä näyttää jo nyt siltä, että vaunuja on aika turha tunkea mukaan, mutta kyllähän se kokeilla pitää.. Ja kattotelineet voisi toki pistää tilaukseen, josko vaunut mahtuisivat suksiboksiin
Leaf tosiaan seisoi vajaa kolme viikkoa täysin ajamatta ja tättärää, oli tietysti tyhjentänyt pikkuakkunsa. Eipä siinä sen erikoisempaa draamaa, laturiin kiinni ja odotuksen jälkeen kovaa ajoa. Näyttäisi siltä, ettei 12V akku ottanut pahasti siipeensä purkauksesta, mutta täytyy muistaa laittaa ylläpitolaturiin kiinni. Samalla tässä miettii koko ajan sitä, että pitäisikö hankkia Konan takakontin pohjan alle mukana kulkevaksi jokin kevyt boosteri vastaavien tilanteiden varalta. Paljon tuo ”käynnistys” ei virtaa vaadi, eli aika pienelläkin apuvoimalla saisi auton virrat päälle ja sitä kautta 12V akun latautumaan. Esimerkiksi tämmöinen olisi varmaan ihan pätevä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500322 ... n-12000mah. Toki samaan aikaan, jos tilanne käy päälle jossain muualla kuin kotona, niin AL Plus-jäsenyydelläkin homma hoituu. Varavirtalähteelle en ole itse juurikaan vielä käyttötarvetta muuten kokenut, vaikka mobiililaitteiden (puhelin/läppäri/ipad) kanssa teen töitä kaikki päivät.
Konaan napsahti eräänä päivänä 40Mm mittariin, eli varmaan vielä tämän vuoden puolella päässee varailemaan 45Mm huoltoa, eilen taisi lukema olla jo lähellä 41Mm. Huollon sijainti antaa vielä odottaa itseään, kokeilisiko Huittisten Pelttaria (suhteellisen lähellä) vai ajelisiko Tampereelle (menisi työpäivän aikana).
Leafin osalta päätin viimekeväisten huonon hinta-laatu-suhteen huoltokokemusten jälkeen, että merkkihuoltoaika sille on päättynyt. Jarrut voisi käydä läpi talvirenkaita alle laittaessa, jarrunesteitä/jäähdytysnesteitä on aika turha vaihtaa vielä. Jarrulevyt ja palat saattavat mennä vaihtoon kyllä nyt. Katsastus alkuvuodesta kertonee, että täytyykö alustan osia vaihdella, ellei jotain hyvin selkeää ajossa (tai renkaanvaihdossa) ilmene. Leafin kanssa on meneillään kevyt eksistentiaalinen kriisi, kun ”juuri nyt” sille on tiedossa todella vähän ajoja, mutta toki se on paras mahdollinen kakkosauto näihin 15+15km siirtymiin kesällä ja talvella, kun niitä kuitenkin tulee. Antaisiko hetkeksi eli esim. puoleksi vuodeksi ”vuokralle” johonkin hyvään kotiin ja sähköautotestiin? Möisikö pois (todennäköisellä persnetolla)? Uskon itse, että tuon auton rahallinen arvo tulee esiin vuosien kuluessa käyttökulujen säästön ja erittäin pienen huoltotarpeen kautta (pl. mahdollinen tällä hetkellä noin kolmen tonnin akkupanostus ”joskus”). Samaan aikaan en haluaisi ainakaan Superia (
viewtopic.php?f=29&t=193082) kuormittaa lyhyillä kylmälähdöillä.
Onko tämä nyt taas sitä autokuumetta?