Nonni. Harmaa Accord palasi pihaan, kun sotilas pääsi lomille. Siellä se seisoi varuskunnan ulkopuolella 43 vuorokautta hylättynä ja pojan sanoin "lähti käyntiin ihan normaalisti"

Aika pitkä kines, ei tainnut mullakaan olla tuollaista rupeamaa aikoinaan, 3/89.
Vaimo, pojat ja pari koiraa häippää huomenna aamulla muutaman päivän reissulle Ahvenanmaalle, jossa appivanhemmat jo ovat tupaa lämmittämässä, minä jään kotimieheksi parin koiran kanssa. Luulen, että ihan vaan harrastuksen vuoksi vaihdan Harmaaseen kuitenkin talvirenkaat alle ihan ite. Sittenpä ei jää kuin Skoda. Nyt luvattiin taas 1.5 vuorokauden vedenpaisumus, sitten tulee pari kylmää ja kuivaa päivää, mutta sen jälkeen taas näytti aika epävakaalta ja suht lämpimältä, joten Skoda ei ole niin päivän päälle. Eipä sillä, en ole autoa nähnyt päiväkausiin niin, että olisin säälliseen aikaan saanut operaation suoritettua, eikä keli täällä etelässä ole ollut sellainen, että mihinkään hätävaihtoon keskellä yötä olisi tarvinnut alkaa.
Auto-opiskelut ovat siinä vaiheessa, että olen löytänyt markkinoilta tasan kolme autoa, jotka ovat edes jotenkuten säällisissä hinnoissa ja soveltuvia käyttööni, sitten kun aika on. Ajattelin kaikki kolme käydä koeajamassa ja testaamassa, että mikä miellyttää eniten ja testaan myös koiruuksien tilat.
1. Nissan Leaf 40/60
2. Kia Optima farkku, PHEV
3. Mitsubishi Outlander, PHEV
Googlailin vähän Leafin sopivuutta koira-autoksi ja löysinkin hämmästyksekseni pari artikkelia, joissa mainittiin saksanpaimenkoira ja Leaf. Takatila on niin korkea, korkeampi kuin useimmissa, tai matala, miten sen ottaa, että yksi sakemanni menee sinne nätisti. Toisaalta myös kaksi belggaria, kun ovat vähän pienempiä. Autoon löytyi myös koirakalteri ja erinäisiä ratkaisuja pohjan nostamiseksi ja tasoittamiseksi, niin että tila silti riittää sakemannin istua. Erittäin mielenkiintoista. En voi kiistää, etteikö pieni sähkis-innostus nosta päätään. Björn Nylandin erinomaisia range-ym. testejä olen Youtubesta katsellut. Ei kyllä jää mitään epäselväksi käytännön rangen, rapidgaten yms. suhteen. Aivan huikeaa "journalismia" ja tietoa sitä haluaville.
Toisaalta myös Optiman väitettiin tavaratilan mataluudesta huolimatta soveltuvan isojen koirien kuljetukseen ja Outlander on nyt joka tapauksessa selviö.
Voi olla, että tämä testailu on hieman epäreilu Mitsulle ja Kialle, koska Leaf on täyssähkö. Meinaan on alkanut Corollassa hitaasti mutta varmasti hieman ärsyttämään polttomoottorin nytkähtely päälle ja pois, se kun tekee sitä alvariinsa, varsinkin kun kelit ovat kylmenneet. Alussa tuntui siltä, että on kovin smooth, mutta mitä enemmän ajaa, sitä enemmän sen vaihtelun aistii. On parempi kuin koskaan, mutta ei hyvä vieläkään.
Jos oikein hullu tarjous sattuisi tulemaan, niin tommonen 64 kilowatin Leaf olisi aika lailla riittävä, vanhuksiakin tsekkaamaan Pohojammaalle, talvella kun en sinne yleensä ajele, pääsisi yhdellä vartin pysähdyksellä kevät-kesä-syksy, jonka joka tapauksessa teen aina sinne ajaessani. Pienemmälläkin pärjäisi kotilatauksella melkein aina ja Tampereelle minne eniten niitä pitempiä reissuja suuntautuu, pääsee kesällä yhdellä tankilla suuntaansa, eikä Pohojammaallekaan tarvitsisi tuntia enempää latailla per suunta.
Sillee, tollee, tällee. Saapahan tässä pitkään opiskella ja pähkäillä. Toki eri asia on sitten se, paljonko olen valmis panostamaan. Ollaan kuitenkin rehellisiä, mulla on ollut niin hemmetisti autoja, ettei noista perinteisistä oikein tahdo löytyä yhtään mitään kiinnostavaa. Voisi olla aika siirtyä uuden käyttövoiman pariin. Eikä toi nyt mikään rasti ole rahoja taikoa esiin, jos innostusta riittää.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634