9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Terve!

Onkos kenenkään 9-5:n syönyt öljyä ja oltaisi korjattu tämä 8 vuoden moottoritakuun piiriin?

Sillä omani johon Laakkonen teki jakopää, kampiakeli ja huohotusjärjestelmän remontin ennen kuin ostin auton syö öljyä edelleen. Sanoin tästä Laakkoselle silloin ennen kuin ostin auton ja he sanoivat että öljynsyönti todennäköisesti poistuu tämän remontin jälkeen mutta nyt olen ajanut 1 kk:ssa 3000 tkm maantieajoa ja tänään katsoin tikkua niin eipä kastunut... :cry: Eli n.1 L meni tällä matkalla...joka on LIIKAA.

Soitin Laakkoselle missä korjaus tehtiin sanoivat että eivät enää hoida Saabin merkkihuoltoa Joulukuusta alkaen vaan ovat irtisanoneet tämän. Länkkäriin käskivät ottaa yhteyttä.

Soitin sinne ja vastaus oli että sylinterit ovat mahdollisesti kuluneet tai öljyrenkaat tai männänrenkaat rikki tai jumissa. Tutkimalla saavat selville mistä öljynsyönti johtuu ja tämä ei kuulemma ehkä mene takuunpiiriin vaikka vika johtuu moottorin suunnitteluvirheestä koska huoltokirjaa on noudatettu....voi perse...vai? :roll:

Enhän mää ala lisää 10 000 km:lla öljyä 3 litraa!!!! Ei kuulu tämän kokoluokan auton imagoon...perkule!

Mitäs tuumaatte?
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kuului moottoritakuun piiriin tai ei, mutta eihän toi auto ole ollut sulla kuin pari kuukautta. Silloihan myyjä on vielä vastuussa vioista. Eikös näin?

Voit myös onnitella heitä onnistuneista korjauksista :) (jos niitä oikeesti edes tehtiin ;) )

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

peinu kirjoitti:Silloihan myyjä on vielä vastuussa vioista
Eihän myyjän vastuu katoa vaikka lopettaisikin ko merkin edustuksen. Silloin vain teettävät muualla. Vahvaa valitusta vaan myyjä liikkeelle.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0&start=15

Muutama sähköposti on tullut lähetettyä Saksanmaalle mutta niillä ei ole ollut toivottua vaikutusta. Tuntuu että substanssi ei oikein riitä.

Nyt ensi Perjantaina on pikapalaveri asianajajan kanssa, kun tuo kotivakuutus kattaa asianajajan kuluja X euroa niin jotain selvyyttä saattaa sitä kautt asiaan tulla. No ei tässä itkut auta markkinoilla mutta total v*tutus on kyllä parhaiten kuvaava olotila.

Sitä MPR-GARANTIE takuuta kannattaa harkita, ainakin ne on tosi nihkeitä korvaamaan mitään.

Tietysti asiat vois olla vielä huonomminkin,,,

http://leenks.com/gallery391-3.htm :wink: :wink:
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Sanon taas:

Ihan ekana kannattaa vaihtaa se longlife 0w30- törky pois moottorista. Se ei ole hyvää turbokoneelle ja piste. Loppu muuten 9-5 aerosta öljynsyönti kerralla, aikasemmin meni luokkaa litra parille tonnille, nyt ei oo menny yhtään ja kohta 10tkm eli vaihtokohta edessä. ;) Autolla ajettu nyt 110tkm.
Aki Peltola #1132
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Nyt vaihdettiin 4000 tkm jälkeen Nesteen 0W/40W Pro öljyt joten kahtotaan syökö enää öljyä.
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
Saabonly
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 19:34

Viesti Kirjoittaja Saabonly »

Myös mulla kone syö Neste Oils LL:ää.

En ole koskaan joutunut lisäämään yhteenkään Saabiin öljyä ja nyt kahdentoista tonnin kohdalla tukka nousi pystyyn kun tarkistin öljyt ennen tuhannen kilometrin reissua. Kuiva tikku!!!

Oma tarinansa on se miten lauantaiaamuna perhe autossa matkalaukkuineen metsästetään maagisen kirjainyhdistelmän "LL" merkitystä ja sen selvittyä mistä sitä saa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

En käyttäisi Nesteen öljyjä korkeintaan kuin jo ennalta harvassa ruohonleikkurissa. Joko Mobil 1:stä tai Shell Helixiä olen käyttänyt eikä yhdessäkään tähänastisessa autossani ole vaihtovälillä huomannut öljyä vähentyneen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Ou 8O Niinkö huonoja kokemuksia on Nesteen ölskistä?

Täytyy vaihtaa 110 tkm huollossa Mobilit jos vielä syö öljyä näillä Nesteen öljyillä. Kyllähän sitä kannattaa kokeille eri merkkejä kun noi mootorit tuppaa olemaan niin kranttuja niille.
Ja varsinkin jos omallakin on ajettu joskus ennen mua "kuivana" niin voihan olla sylinteritkin jo hieman väljät.
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

muistelen ennen vanhaan öljyä syövään noppaan laittaneeni 0W-40 Mobilit sisään, mitkä maksoivat silloin muistaaksein lähemmäs 200mk tölkki. Kyllä nauroivat mulle, että se on niin liukasta öljyä, että ei taida vanhan saapin sisässä pysyä. Kas kummaa, olikin ensimmäinen öljy mikä kesti koko huoltovälin lisäämättä :?: 8O

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Olen maininnut monesti saman että käytin 5-50 RF ja sitä lisäilemään joutui 1l vähintään 10tkm vaihtovälillä.
Laitoin 0w-40 sisään ja ei pisaraakaan vie enää. Auto siis 8v ruiskusatku 90vm ,ajettu 435tkm.
Myyjä ei ole ajan tasalla jos tollasta väittää.
0w öljyllä on korkeampi itsesyttymis lämpötila vai miten se sanotaa?
Joten jos tiivisteet pitää niin paremmin ne sisässä kestää.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

"The majority says you should use a fully synthetic oil like Mobil One. Heuschmid however thinks this is not good in every case. Under very high load or much city driving, the fully synthetic oil will sweat out water, which will reduce the lubrication effect of the oil and harm the engine. He thinks you should chose a good semi-sythetic oil (he prefers Shell 10W40) and change it every 10.000 km. Semi-synthetic oil is cheaper, too. I am following his advice."

eli tälläinen neuvo löytyi linkistä http://www.viggenfactfile.de/faq.html#oil

miten tähän pitäisi suhtautua??
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:muistelen ennen vanhaan öljyä syövään noppaan laittaneeni 0W-40 Mobilit sisään, mitkä maksoivat silloin muistaaksein lähemmäs 200mk tölkki. Kyllä nauroivat mulle, että se on niin liukasta öljyä, että ei taida vanhan saapin sisässä pysyä. Kas kummaa, olikin ensimmäinen öljy mikä kesti koko huoltovälin lisäämättä :?: 8O
No joo, minä käytin taas kuupissa ja og-satkuissa Mobilin ykköstä, eikä ikinä sitä kuluttanut, jostain kumman syystä siirryin Shellin Helixiin, eikä mitään eroa esim. öljynkulutuksessa näkynyt (eli se oli totaalisen minimaalista) Nyt taas noiden tuontiautojen myötä olen ajautunut takaisin noihin Mobileihin koska huoltokirjojen mukaan niitä on käytetty :)
Taidan siirtyä silti takaisin Helixin kannalle (mikäli sitä saa 0W-40) koska on ainakin kätevemmässä ja mitta-asteikoltaan helpommin tulkittavassa purkissa.
Väitän edelleen ettei mitään ongelmia olisi noissa b2x5-koneissa mikäli niihin olisi vaihdettu öljyt 10tkm:n välein. Jokainen voi tutkia oman moottorinsa öljyjen koostumusta 10tkm:n ajokilometrin jälkeen, kerrassaan kamalaa moskaa, myös vanhemmissa koneissa, mikään kone ei periaatteessa "tykkää hyvää" 30tkm:n öljynvaihtovälistä, paitsi jos öljytilavuus on about 10-15L :wink: )
'Mutta kukin tekee niin kuin parhaaksi katsoo, minä pidän vaihtovälinä meidän b205:ssa 7500km, silloin näyttävät pysyvän aika puhtaina :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Itselläni seuraava tilanne: 50000 km ja 70000 km huollon välissä vuosi ja kolme kuukautta eikä välissä öljynvaihtoa. Nyt mittarissa 80000 km ja vuosi tuosta edellisestä huollosta. (auto seissyt harmittavan paljon pihassa)
Onko jatkettu takuu jo menetetty tuon liian pitkän välin takia? Riittääkö täksi pakolliseksi vuosihuolloksi pelkkä öljynvaihto jossain puljussa, josta saa merkinnän ylimääräisestä vaihdosta, vai pitääkö olla muitakin toimenpiteitä?
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Käsittääkseni seuraava huolto tehdään joko kilometrimäärän (90tkm) TAI vuoden kuluttua, eli auto huoltoon vaan. Tekevät sen seuraavan huollon, jos jompi kumpi ehdoista (kilometrit tai aika) täyttyy. Selvittelin itse juuri tätä asiaa, kun oman auton kanssa oli vastaava tilanne.

Kyllä siellä huoltokirjassakin sanotaan, että "joidenkin kohteiden kohdalla aika on ratkaisevampi tekijä kuin ajetut kilometrit". Ja huolto-ohjelman noudattaminenhan on moottoritakuun edellytyksenä. Huolto-ohjelmaanhan kuuluu auton määräaikaishuollot joko 20tkm TAI vähintään kerran vuodessa.

Tuosta takuun säilymisestä ei sitten olekkaan mitään varsinaista tietoa itselläni. Koitin vähän kysellä nimenomaan noita aikamarginaaleja (itsellä siis edellisestä huollosta 13kk ja 1 päivä ja kilometrejä 87500 kun vein auton 90tkm huoltoon), mutta enpä saanut oikein minkäänlaista vastausta merkkiliikkeestä. Viimeksi keskustellessani huollosta merkkiliikkeen takuuasioista vastaavan henkilön kanssa, sain ohjeeksi tuoda auto vasta kilometrirajan täytyttyä, kun "ei se aika ole niin merkittävä tekijä..." vaikka huoltokirjasta löytyy tuo maininta joko kilometreistä tai vuoden "aikarajasta". Sain siis aivan vääränlaisia toimintaohjeita merkkiliikkeestä! :evil:
9-3SC 2.0t Aut. -08
Vastaa Viestiin