Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja aero »

TTH kirjoitti:Lämmin talli on Suomen oloissa ehdoton sähköautolle, sama vaiva kuin ihan normaalissa 12V auton akussa eli latauksen vastaanottokyky huononee erittäin paljon.
Totta. Myös lämpöeristyksellä voisi saada merkittävää vaikutusta aikaan, mutta sekin lisää havaittavasti massaa ja tilavuutta, joista kumpikaan ei ole oikein toivottu efekti, etenkään laajemmilla markkina-alueilla. Kehitystä kuitenkin tapahtuu ja sitä on tosiaan mielenkiintoista seurata, ehkä tuohonkin ongelmaan tulee vastauksia uusien akkuteknologioiden ja eristemateriaalien myötä. Juuri nyt autoissa sähköpuolen kehitys vaikuttaa olevan melko reipasta ja käytännön kokemuksia on tosiaan kiva lukea.
Rattivaihde kirjoitti:Minun mielestäni on hupaisaa, kun uusien/uudehkojen autojen ostajat vertailevat malleja tai jopa perustelevat vaihtoa uuteen kulutuslukemien perusteella. Työsuhdevehkeet tietysti erikseen, mutta onko suomalaisen keskimääräisellä ajosuoritteella sillä kulutuksella sittenkään niin suurta väliä, kun arvonalennus, täyskasko, rahoitus jne. maksavat niin paljon?
No jollain se pitää perustella, että saa vetää ostohousut jalkaan :). Minä perustelin autovalintani jollain muulla kuin kulutuksella, mikä selittää käyttöauton 3l 6zyl bensiinimoottorin, jossa suurin harmi tuntuu olevan se, että vähintään joka toinen viikko saa kahdesti nojata siihen ST1:n automaattiin (onneksi tänä talvena ei ole paljoa tullut nestetyppeä vaakatasossa). Laskennallisesti nokipolttoisella vastaavalla säästäisi 1-1,5ke/v, voi senkin merkittäväksi laskea.

Työsuhdevehkeissä taitaa kulutuskiinnostus keskittyä hyvin vahvasti firman speksaamaan päästörajaan eikä juuri muuhun. Etenkin vapaassa autoedussa kun sillä kulutuksella ei käytännössä ole mitään muuta merkitystä kuin tankkaustiheys.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mukava on lukee kokemuksia uusista tekniikoista, varsinkin kun tuota dataakin tulee.
Topiikin käänteet ei ainakaan jätä tylsäks. :mrgreen:

Omat ajot on sellasia että suurin osa kilsoista tulee maantiellä mutta ajallisesti tulee paljon myös nurkkapyöritystä muksujen harrasteiden vuoksi missä joku tollanen olisi näppärä.

No tälleen työttömänä opiskelija ei tosissaan tarvikkaan miettii, kuhan pajoittaa noita vanhoja kuntoon.
Ei kehtaa ees mennä mihinkään autoliikkeeseen testaamaan että onko ajaminen tosiaan niin vaivatonta kuin mainostetaan. Vaikken vielä ihan ikäloppu olekkaan niin enemmän sitä arvostaa käytännön ajamisen helppoutta ja kiihtyvyyttä norminopeuksilla. Siks kai mä ajanki perheen diisselillä ja emäntä tuolla bensaturbolla. :roll:

Sullakin on vissiin vaimo kattellu niin pitkään tuota autorumbaa ettei haluu osallistuu siihen, muutenhan vois täyssähköauto toimiikkiin kun työmatka ei ton pidempi ole ja saa siellä latailtuukkin. Pidemmällä lähtijä ottais vaan sen fossiilisen menopelin...

Toyotan puolustukseksi vois kyllä sanoo ettei tämän vuoskymmenen versioita voi kyllä tylsän näköisiksi sanoo.

Onneks saabistit ei sentään tosielämässä ole kovin kärkkäitä moittimaan toisten autovalintoja, nimimerkillä Corollalla Kuopion kesäpäivien letka-ajelussa mukana kun TiDi ei ollu yhteistyöhaluinen...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:No jollain se pitää perustella, että saa vetää ostohousut jalkaan :).
Näinhän se on. Varsinkin automiehiltä saa kuulla oikeinkin järkeenkäypiä perusteluja autonvaihdolle, kuten "tuli ikää kolme vuotta täyteen", "tuli 100 tkm mittariin", "kyllä turbo/kutoskone pitää olla", "avaimeton käynnistys" jne. Ihan samaan kategoriaan menee se, että kulutus putoaa kaksi litraa, mikä tarkoittaa vuositasolla jotain 600-700 säästöä, mitä varten on sitten laitettava vaikka 15 t€ pätäkkää autokaupan tiskiin (ja 15 t€ kalliimmassa autossahan pelkkä arvonalenema on luokkaa 2000 € vuodessa korkeampi riippuen pitoajasta). Toki tuossa ajatusmallissa voi olla vihreyttäkin, mistä ei sovi ketään haukkua.

Mutta jollain se autonvaihto pitää perustella. Muuten me ajettaisiin kaikki 10-vuotiailla loppuunajetuilla Saabeilla :mrgreen:

Näin tänään aamulla liikenteessä Hyundai Ioniq Electricin. Todiste siitä, että sähköauto toimii 14 asteen pakkasessakin. Auto oli sähkönsininen ja kyljessä labradorinkokoisilla kirjaimilla "100 % sähköauto" ja autoliikkeen nimi. Hyvä tietää, että paikallisella kauppiaalla on tuollainen esittelykäytössä; voishan sen käydä koeajamassa. Ihan linjakkaan näköinen ajopeli oli luonnossakin, mutta keulassa kyllä huomio kiinnittyi maskin tilalla olevaan sileään levyyn, joka ei näytä omaan silmään hyvältä:

Kuva

Sama efekti siis kuin Nevsin sähkö-Saabissa umpeenmuovitetussa keulassa, jota melko kiinalaiseksi on tullut haukuttua:

Kuva
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja Eski »

V.J.S kirjoitti:^ Riippuu ihan omista ajotarpeista että mikä kannattaa. Monelle riittää se ~30km päivämatka.
Niinpä. Näitä hybriditestejä on julkaistu vaikka kuinka paljon, mutta itselle on jäänyt mieleen tämän tapaiset jutut -> http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kun-a ... o/AK5FQma8

Yhdessä testissä vieläpä kokeilivat tuollaista benaria pakkaskelissä, jossa toimintamatka sähköllä romahti pakkasella muutamaan kilometriin, joten auto vei jatkuvasti noin kympin satasella bensaa. Siinäpä oikea ympäristöteko, kun ajaa tuollasella :D

Eski
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mutta saahan siitä hyvän mielen (vai saako? Jos ajattelee asian loppuun asti...) kun hankkii ympäristöystävällisen sähkö- tai hybridiauton jonka valmistamisessa on syntynyt enemmän päästöjä ja käytetty enemmän luonnovaroja kuin perinteisen ja esimerkiksi sillä priuksella ajaminen synnyttää 2 kertaa enemmän co2:sta kuin esimerkiksi bioetanoliautolla... kun huomioidaan ne elinkaaripäästöt nimenomaan.
eski kirjoitti:Yhdessä testissä vieläpä kokeilivat tuollaista benaria pakkaskelissä, jossa toimintamatka sähköllä romahti pakkasella muutamaan kilometriin, joten auto vei jatkuvasti noin kympin satasella bensaa. Siinäpä oikea ympäristöteko, kun ajaa tuollasella :D
Nyt ollaan asian ytimessä. Autolla jolla ei pääse ajamaan silloin kun haluaa, niin pitkään kuin haluaa on aikalailla hyödytön - kallis pihakoriste.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin mikä estää ajamasta hybridibemarilla silloin kun haluaa ja niin pitkään kuin haluaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Pakari kirjoitti:...kun hankkii ympäristöystävällisen sähkö- tai hybridiauton jonka valmistamisessa on syntynyt enemmän päästöjä ja käytetty enemmän luonnovaroja kuin perinteisen

http://www.thecarconnection.com/news/10 ... n-a-hummer
According to a 2000 report from the MIT Energy Laboratory, about 75 percent of the lifetime carbon emissions come from the fuel it burns, and another 19 percent comes from the production of fuel.
Eli elinkaaripäästöistä reilu 90% syntyy polttoaineen kulutuksesta ja sen polttoaineen valmistuksesta. Reilu 5% sitten niitä valmistuksessa syntyviä...
Pakari kirjoitti: ja esimerkiksi sillä priuksella ajaminen synnyttää 2 kertaa enemmän co2:sta kuin esimerkiksi bioetanoliautolla... kun huomioidaan ne elinkaaripäästöt nimenomaan.
Jos ajelee sillä Priuksella alle 2l/100km kulutuksella likimain pelkällä sähköllä, käytännössä siis melko lyhyttä siirtymää, niin samalla ajolla automaatti-airo retanooli haukkaa n. 16-20l/100km viinaa. Viinassa on se 10-15% bensiiniä joukossa, joten aika tasoihin tuo minusta menee...Tokihan puntit CO2 päästöistä ajossa kääntyy biopowerin "eduksi" jos hinkkaillaan pitkää pätkää maantiellä pääsääntöisesti. Mistä päästäänkin siihen, mikä nyt on jo mainittu aika monta kertaa, että se on ne omat normiajon tarpeet kun määrää hyvin pitkälti mikä on järkevää ja mikä ei.
Pakari kirjoitti:
eski kirjoitti:Yhdessä testissä vieläpä kokeilivat tuollaista benaria pakkaskelissä, jossa toimintamatka sähköllä romahti pakkasella muutamaan kilometriin, joten auto vei jatkuvasti noin kympin satasella bensaa. Siinäpä oikea ympäristöteko, kun ajaa tuollasella :D
Nyt ollaan asian ytimessä. Autolla jolla ei pääse ajamaan silloin kun haluaa, niin pitkään kuin haluaa on aikalailla hyödytön - kallis pihakoriste.
Ihan yhtä huonosti se retanolisaappi tai bensamöhköpenari kulkee jos siitä on tankki tyhjä. Plug-in hybridillä kun pääsee ihan sillä polttomoottorinkin avulla eteenpäin niin kauan kun tankissa on bensaa/dieseliä. Ja sittenhän se vasta hassuksi menee kun joku keksii tunkata tohon Priuksen bensamosan kylkeen eFlexfuel boksin... https://eflexfuel.fi/ :mrgreen:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

V.J.S kirjoitti:Ja sittenhän se vasta hassuksi menee kun joku keksii tunkata tohon Priuksen bensamosan kylkeen eFlexfuel boksin... https://eflexfuel.fi/ :mrgreen:
Naapurikylällä on jo moinen toteutettu. :)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^Noni! Arvelinkin että ihme on jos ei jossain ole jo kokeiltu. :D

Harmi kun noi maksaa niin järjettömästi vielä, että ei ole mitn järkeä omaan käyttöön ostaa.
Absoluuttisesti kuitenkin itselle ainakin halvinta ajella tommosella tonnin ropposella jossa kohtuullinen bensankulutus ja arvonalenema ehkä max 100€/vuosi, pääomakulut 0€.

22000km ajoilla ja pösön kulutuksella 95E:n hinnalla 1,45€/l tulisi n. 2l/100km kuluttavalla hybridillä vuosittain polttoainekuluissa säästöä n. 1600€.
Kotona suoritetut lataukset toki maksaa jotain, mutta oletetaan, että niiden vaikutus nollautuu aika pitkälti hybridin halvempana ajoneuvoverona. Eli sen about 1600€ kärsisi ottaa kuokkaan vuodessa pääoma- ja arvonalenemiskuluina.

Nettiauton halvin Prius PHEV (vm. 2012) hinta on ~18000€ ja uusi maksaa sen inasen vajaa 40k€. Eli viidessä vuodessa on arvo tippunut 22k€, eli tasaisella tahdilla laskien yli 4kiloo vuodessa. Tokihan arvonalenema hidastuu vanhemmiten, mutta ei tuota absoluuttisesti kannattavaksi saa juuri mitenkään nykyisellä hintatasolla verrattuna tämänhetkiseen ajokalustoon.

Omaan ajoon tuo 20-30km on auttamatta liian vähän EV-rangea. Kyllä se pitäis se 50km päästä (todellista). Täyssähköauto 150km todellisella rangella talvioloissa riittäisi myös mitä mainioimmin. Halvimmat käytetyt Nissan Leafit näytti olevan 15k€ luokassa :D Noissa 2011 mallisissa on toi käytännön ajomatka vaan vielä pikkasen kinthaalla...UK:ssa tehty pitkäaikainen testi paljasti keskivertorangeksi 58miles, eli vähän reilu 90km...ja se on UK:ssa, Suomen talvessa varmaan tuostakin alhaisempi. Eli jos ei röissä pääse pistokepaikalle, niin Nasseni ryytyisi kotimatkalla aika varmasti.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^^^ Yhdyn edelliseen puhujaan tuon tonnin Pösön osalta. Omalta kohdalta sanoisin, että jos viisi vuotta kestää ilman remontteja jotka menee yli 30% auton nimellisarvosta, niin voi sanoa, että on maksanut itsensä pois. Arvio on, että ajokauteen (loka-huhtikuu) tulisi n. 2000-2500 km eli viidelle vuodelle semmoiset maksimissaan 15tkm. Jos remmin oman mielenrauhan vuoksi vaihdan, niin uskoisin, ettei paljoa öljyn ja suodatinten vaihtoja kummempia tarvi noilla ajomäärillä tehdä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4049
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tästä vähän lisää vettä myllyyn skeptikoille. Aamulla oli -16 asteen kipakka keli. Sähköajoa ei juurikaan kertynyt, koska auto mokoma vaan lämmitteli itseään bensalla. Keskikulutus oli 4.7 litraa ja sähkötankissa vielä 9 kilsaa jäljellä kun perille pääsi. Pisimmillään mentiin vissiin 6-700 metriä kerrallaan sähköllä, ennen kuin piti taas lämmitellä. Kotiin tullessa oli -11, sähköajoa kertyi reilut 3 km ja keskikulutus oli 4.1 litraa. Sähköä jäljellä 7.5 km verran ja pisimmillään meni aika tasan 1 km pelkän sähkön varassa.

Näyttää siis siltä, että kun pakkanen laskee -10 pahemmalle puolelle, tämä on näillä lyhyillä taipaleilla ilman tallia ulkoa lähdettäessä aika lailla tavallinen bensahybridi, joka hyötyy sähköstä enää vain nimellisesti. Toki bonuksena on nopea lämpeneminen ja se, että pakkanen ei juurikaan vaikuta ajotuntumaan, vaihteiston toimintaan jne. Edellisistä Priuksista on tuttua, että oli sitten +20 tai -20, ei mitään väliä, starttinapin painallus ja liikkeelle.
Kovin paljon tuosta aamuisesta 4.7 litran lukemasta ei kulutus tule enää nousemaan, oli keli mikä tahansa, sen verran etevä tämä on ihan ilman sähköäkin kulutusmielessä.

Tähänastinen data alla. Matkana siis vajaat 18 km yhteen suuntaan, ei ole tallia, moottorinlämppäri ja sisäpuhallin päällä keskimäärin 1½ tuntia ennen lähtöä. Lähtiessä täysi tai melkein täysi ajoakku.

Lämpötila välillä +1 / -1, kulutus 1.7-2.3 litraa, sähköajon osuus max. 52%
-6, kulutus 3.2 litraa
-11, kulutus 4.1 litraa, sähköajon osuus n. 17%
-16, kulutus 4.7 litraa

Lämmin talli ei olisi lainkaan pahitteeksi ! Nyt on vaihteluväli 1.7-4.7 litraa työmatkalla, jossain vaiheessa alettaneen venyttämään haitaria nollan suuntaan. Niitä kelejä odotellessa jatketaan tätä tieteellisen tarkkaa tutkimusta. Ja ei, tätäkään hankintaa ei tehty säästömielessä, tässä kerätään kokemuksia taas uudenlaisesta kuviosta autoilussa, ihan vaan koska huvittaa. Luojan kiitos olen tilanteessa, jossa minun ei tarvitse kinnata yhdellä ja samalla autolla hampaat irvessä vuodesta toiseen vaan voin tehdä tiettyjen taloudellisten realiteettien puitteissa mitä mieleen juolahtaa. Tulihan niillä parin tonnin autoillakin ajettua likimain ensimmäiset 20 vuotta ajokortin saamisen jälkeen. Jotkut käy pari kertaa vuodessa Thaimaassa tms., mä en. Huvinsa kullakin !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4049
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään tuli ajettua aamulla ja nyt myöhään illalla kaksi vajaan 44 km kakaroittenkuskauslenkkiä. Aamulla pakkasta oli jotakuinkin -17 ja äsken autoillessa välillä -11 / -14. Sen verran havainnoin, että ajoakun lämpeneminen parantaa hyötysuhdetta melkoisesti. Kun ajaa reissun yhteen suuntaan ja välissä on työpäivä, on kummallakin reissulla näin pakkasella sama ongelma, eli ajoakku on lähtiessä kylmä ja käyttäytyy sen mukaisesti. Eli pelkästään auton lämmittäminen ei vaikuta noihin pakkaskelien EV-käytön lukemiin, vaan näköjään aika radikaalisti ajoakun oma lämpötila. Meno-paluu suht nopeaan tahtiin peräkkäin muuttaa tilannetta selvästi. Sen huomasin oikein hyvin tällä iltaisella lenkillä. Periaatteessa tuo kannattaisi aina ladata vähän ennen kuin lähtee liikkeelle, että akku olisi lämmin latauksen jäljiltä. No, on tullut laitettua piuhaan aina heti kun on kotiin saapunut, niin on hoidettu pois alta. Eipä ole sitten kaapelia pitkin pihaa ylimääräisiä aikoja.

Niin, mennessä ja tullessa sama 21.7 km. Mennessä kulutus 4.1 ja tullessa 3.4. Välissä n. tunnin lataus työpaikalla ja akku oli lähes täysi myös takaisin lähtiessä. Akku lämpeni toki lataamisenkin takia. Kun tullessa EV-tila oli päällä vain sellaisia max. puolen kilometrin jaksoja ja sitten mentiin taas bensakoneella kilometrin verran, niin takaisin mennessä EV-tilassa mentiin kerralla 1-1.3 km ja siihen väliin 0.7-0.9 km bensakoneella. Takaisin mennessä EV-tilassa enemmän kuin hybriditilassa siihen asti kuin ajoakun sähköä riitti. Toki pitää muistaa, ettei sähköajo lopu ajoakun uuvahtamiseen, vaan tuolla on näilläkin keleillä suht helppo ajella puolen kilsan vetoja EV-tilassa ihan normi hybridinä.

Mitä tulee varauksen vastaanottamiseen, niin nollakelillä EV-ennuste oli täydellä akulla 18.8 km ja näillä viime päivien pakkasilla lukema on ollut 18.1 km. Ei siis kovin suurta vaikutusta nollasta tuonne -16/-17.

Ensi viikolla oli luvassa jo +5 asteen aurinkoisia päivälämpötiloja, silloin päästään säästämään oikein kunnolla :lol: :lol: :lol:
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4049
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sinne meni C1 Vihtiin uusille omistajille. Hyvä löytää aina ottajansa, niin tälläkin kertaa. 4½ kk ja 2612 kilometriä. Jos minun joskus vielä pitää laittaa pieni ja näppärä auto, valinta on aika helppo. Katselen autoa Aygo, 107 ja C1-leiristä. Näppärämpää pikkukinneriä ei taida ollakaan. Erinomainen moottori pihipienellä kulutuksella, hyvät sisätilat joissa on käytetty jokainen millimetri hyväksi ja luokkaa isomman auton rauhallinen ajokäytös, bonuksena katsastustilastojenkin valossa ongelmaton tekniikka. En keksi mitään pahaa sanottavaa, jos jollakulla on tuollaiselle tarvetta, peukut ylös täältä. Nyt jatketaan Priuksella, ei olekaan vähään aikaan ollut vain yhtä autoa käytössä. No, mä luulen, että ostan tuohon jonkun halvan kinderin fiksattavaksi kohtapuoliin ja jatkan sitä rataa. Pienen tauon jälkeen tuntuu taas, että puuhastelu maistuu, johon tässä on reilu vuosi otettu aika iisisti. Samalla tarkastelen sillä silmällä sähköautomarkkinoita, sopivan paikan tullen saatan olla kobraakin nopeampi.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4049
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Testing, testing. Aamulla ei niinkään, ajelin -5 asteen kelissä töihin vapaita teitä ja annoin auton tehdä mitä tekee, kulutus 2.7L ja ajoakkua jäljellä 3.9 km. Ihan hyvä. Auto oli seissyt ajamatta pari päivää, mutta normaali lohko+sisälämppärihoito ennen starttia.

Töissä sain ladattua täyteen. Kotimatkalla pakkasta kevyet -2. Annoin auton lämmetä normaalisti ja tietokoneen hoitaa hommat. Kun lähestyin kotitien viimeisen 8½ km etapin risteystä, oli ajoakussa virtaa vielä vajaat 11km ja EV-tila oli käynyt päällä jo pariin otteeseen. Olin siinä painellut nappeja ohjaamossa aikani kuluksi ja ihmettelin, miten EV City-tilan saa käyttöön, kun aina vaan huutaa "ettei mahdollista kun lämmitys on päällä". Painoin sisäflektin sammuksiin ja pari sekuntia EV-City-nappia, kas, mentiin sähköllä. Puhallin oli siis nollilla, mutta patopaineella ilma kiersi sen verran, että kylmä ei tullut, eivätkä ikkunat huuruuntuneet. Hiukan ennen perille saapumista, n. 7½ km jälkeen auto halusi alkaa lämmittää moottoria. Kotipihassa kulutus 1.8L, akkua oli jäljellä vielä 2.1 km, joten olisi pitänyt aikaisemmin alkaa kikkailla tuon EV City-napin kanssa.

-2 asteen kelissä puhallin nollilla ja auto pysyi EV-tilassa 7½ kilometriä nollakulutuksella. Oikein hyvä ! Kokeilin tolla viimesellä pätkällä myös vaihteiston B-tilaa, joka siis tehostaa jarrutusenergian talteenottoa. Oli aika äkäinen moottorijarrutus, minusta ei oikein sopinut tuollaiseen 60-70 km/h:n mittarinopeus-ajoon, koska jarrutti niin äkäisesti heti kun hellitti kaasusta, toki latasikin, mutta silti. Kaupungissa alan tuota käyttämään, sopii hyvin nykivään menoon ja jatkuviin pysäyttämisiin, saa energiaa paljon paremmin talteen kuin itse käyttöjarrua painelemalla. Moottoritieltä poistuessa rampeissa tuo on varmasti myös aika hyvä, kun pudottelee kaupunkivauhteihin jne.

Vähitellen tässä oppii, pientä nappulatekniikkaa käyttöön ja auto tutuksi, niin saa kulutuslukemat näin talvellakin painumaan alemmas. Tavoitteena kai pitäisi olla, että saisi tuon ajoakun varauksen käytettyä mahdollisimman tarkasti tuolla työmatkalla, kun töissäkin latausmahdollisuus pääsääntöisesti järjestyy. Siis näin talvella. Tilanne on toivon mukaan keväällä ja pitkälle syksyyn se, että ajoakun varausta ei saa loppuun, vaikka sähköllä suurin osa tultaisiinkin. Kotiin tullessa tänään EV-kilometrejä kertyi 10 ja hybridikilsoja 8, oikea suhde siis ! Sitten kun jossain vaiheessa on sellainen auto, jossa tuota välilatausta ei tarvitse tehdä, niin aina mukavampaa, mutta toistaiseksi sähköautoillaan näin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4049
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kuva

Siinäpä sitä, neonvihreää mustalla. Sama kuin mustaa valkoisella. Kai. Sisä-ja moottorilämppäri puhkuivat 2 tuntia ennen kuin lähdin ajoon työpaikalta. Ajoakun latasin aamusella täyteen kun tulin töihin. Ulkolämpötila oli noussut aamun -1 peräti +4, oikein keväinen keli. Autossa oli niin lämmin, etten laittanut puhallinta puhkumaan vaan annoin olla pois. Auto ilmoitti, että 19.9 km ajoon on sähköä. Ajelin hakemaan pojan mummolasta parin kilsan päästä ja siitä suorilta käsin kotia kohti. Sähköllä mentiin EV-tilassa koko ajan. Aurinko paistoi eikä lämmitykselle ollut tarvetta, joten ajattelin että päästellään sitten sähköllä. No, aika tasan 17 km mentiin eikä bensakone edes yrittänyt käynnistyä. Nollakulutus ja sähköllä oli kiva hyristä muun liikenteen tahtiin. Kolme km ennen kotia loppui sitten sähkö ja bensakone käynnistyi, lopputulos näkyy kuvasta. Olen aikas tyytyväinen. Ekan kerran ikinä tunsin ajavani ihan oikealla sähköautolla, onhan se mielenkiintoinen fiilis, kun ei pellin alta kuulu moottorin ääntä yli 20 minuuttiin.

Tänään opin sen, että eihän tuo halua moottoria käynnistää, kun kerran sähköä on. Kun ajoakussa on virtaa, tuo on ihan oikea EV-laite. Sisätilojen lämmitys se näköjään on, joka bensaa syö. Kuinka paljon oli osaa sillä, että moottorinlämppäri oli käytössä, en tiedä. Toki ajelin kevyellä jalalla enkä painanut kaasua niin paljon, että pwr-tilaan olisi menty, silloin olisi bensakonekin käynnistynyt. Eipä tarvinnut, tuolla pysyy erittäin hyvin muun liikenteen vauhdissa eco-alueellakin. Toki jos ajotilanne olisi vaatinut, olisi hanaakin annettu, turvallisuus ja joustava liikkuminen kuitenkin ennen kaikkea. Vaan eipä tarvinnut, kun ennakoivasti ajaa, jollaiseen tämäntyyppinen ajokki pakostakin opettaa, selviää aika pitkälle.

Oikea sähköauto. Alan lämmetä ajatukselle, enemmän ja enemmän.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin