Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja VKe »

Katselin BÖÖ-videon:
https://www.youtube.com/watch?v=CpVCmoAB9co

No eihän tuo Capri ny niin ruma ole-kaan... Pääsiskö tolla -25 asteessa 320 km lataamatta, jos akku lähtiessä täysi?
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Risto »

Konan maskin ovat sentään kopioineet 1958 Buickista.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ei toi Kona edestä ole paha, mulle tulee mielleyhtymiä Taisteluplaneetta Galactican pahiksiin Cyloneihin ja Ritari Ässän Kittiin, jotka kumpikin herättävät positiivisia ajatuksia. Takapäästä tulee mieleen lapsuuden oksennustaudit ja yöt vessan lattialla välillä isoon puhelimeen puhuen.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

1140kilsaa 61.34euroo
Paimio-Hämeenlinna-Lahti-Mikkeli-Kuopio-Iisalmi-Kuopio-Jämsä-Tampere-Paimio
Tommone Road trip tehtiin poitsun kanssa pariin päivään corsalla.

Tepi Länsivuoren uranäyttely Iisalmessa oli pääkohde, väliin Mika Aholan muistopatsas Ahveniston moottoriradan liki, Lahden MP-museo ja näkötornit Mikkelis ja Kuopiossa ympättiin oheen.

Ohessa lataukset
Lähtö kotoa täydel akul ja Hämeenlinnan kautta Lahden MP-museoon (peril tripis 210km ja akkua 21%)
Koska tiedossa että saattaa mennä tovi tai toinen niin jätettiin AC laturiin(hidas), miinuksena että piti infossa käydä naputtaa rekkari parkkipaten tablettiin että saa parkkeerata yli puol tuntii. Noin puolen kilsan kävely museoon oli tosi jees istumisen jälkeen. 24.8kWh/7.21e Lahden tiedepuisto, Virta

Seuraava lataus ABC Pitkäjärvi, Mikkeli
Sovellus näytti tuonne ajellessa että laturit oli aktiivisessa käytössä mutta tulles kolme neljästä vapaana, tosin täyttyivät ennenkuin kerettiin sisälle asti.
Syötiin samalla iltaruoka. Jos ois jaksanut väsätä majoituksessa sapuskan niin viereisen K kaupan pihassa olis laturit ollu ihan tyhjänä..
Latasin vielä hetken hitaalla poitsua vessasta ootelles, siitä vielä 49senttii lisää. Aivan turhaa vaivaan nähden
10.61e 30.30kWh 35+10min

Seuraavan päivän aamupala syötiin ABC Juvalla ja laitoin hidaslaturiin koska akku oli melko täys ja se on halvempi 1.46e 5.8kWh 34min

Matka jatkui kohti Iisalmee Kuopion kautta koska joku on joskus löytänyt sieltä Gluteenitonta kalakukkoo( me ei) Toriparkki luonnollinen valinta parkkipaikaks ja sinne sai Rechargen aavistuksen kalliimpaan laturiin kiinni mutta sijainti tosiaan kuittaa moisen. 11.31e 29.47kWh 55min


Seuraavaksi tosiaan käytiin Iisalmessa kattomassa vähä lisää prätkiä. Torille ois saanut auton lataukseen mutta Autoliiton tolpat on kalliita ei jäsenille niin ei ladattu koska ei pakottavaa tarvetta vaan kotiinpäin lähtiessä pysähdyttiin Heselle (CM Päiväranta, Kuopio) syömään. Akku kerkes vähän turhankin täyteen (88%, latas enää 16kilowatil), muttei ollu laturilla ruuhkaa niin väliäkö tuon.. 8.31e 24.6kWh 29min

Puijon näkötorni muuten mahtava ku käytiin tässä välissä.

Kotimatkalla Jämsässä sattui matkan ainut takaisku, K-lataus ei suostunut toimiin vaikka kokeilin monesti niin appilla ku tägil ja kahdesta eri tolpasta. Naapurissa eli ABC:lla toimi ekalla ja saatiinki reissut parhaat nopeudet.Vessas, kahvii ja vähä iltapalanaposteltavaa hakies meni vähä pidempää ku auton( Opel e-routes kännyappi) meinas et 65% riittää. Latas vielä 57kilowatil 83 prosentin akkuu
11.38e 32kWh 29min


Edellisestä säädöstä johtuen K-lataus meni appin estolistal ja ladattiin vika kerta Pirkanhovin Virral vaikka vähä kalliimpi onkin. Taas meni vessas ja kahvii hakiessa kauemmin mitä e-routes ehdotteli, no kotipihal akkua oli reilusti (17%, ehkä). 8.25e 18.3kWh 18min

Kotona akku täyteen. Sähkö miinuksella niin yösiirto 3.01snt ja vero 2.79snt kilowatilta. Yhteensä siis 2.32e (40.01kWh)
Cteckin ilmoittama, eli lataushäviöt kai päälle. No kuittaiskos miinushinnat ne...

Kilsoja siis 1140 ja latauksiin meni 61.34euroo -> 5.38e/100km joka sitten taas 1.8e litrahinnal tarkottais 2.98 litran keskikulutusta.

Pikkasen vaatii enemmän suunnitteluu kuin polttiksella matkailu mutta saa tuosta kohtuullisen korvauksen mielestäni..
Reissu olisi onnistunut ihan auton ehdottamien lataustenki mukaan mutta myös noinkin että omien menojen mukaan ettis sopivan laturin. Jossei olis keliakiaa niin varmaan tulis pysähdyttyy syömään paikallisiin kesäkahvioihin/grilleihin useammin jolloin lataustauoilla joutuis varmaan hetken somettaa tai kävelee yms tylsää..

Edit. Laitetaa ees yks kuva siitä Huippulatauksesta
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Scraab »

tetammi kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 11:03
Kilsoja siis 1140 ja latauksiin meni 61.34euroo -> 5.38e/100km joka sitten taas 1.8e litrahinnal tarkottais 2.98 litran keskikulutusta.
En taida vielä vaihtaa sähköön. Auton säästö hupenee Apsi-apinan sämpylöihin :D. Lomareissuilla moinen vielä menettelisi, mutta ajettaessa paikasta A paikkaan B ei oikein.

Oma S90 vie alle 5 dieseliä ja kyyti on sangen mukavaa. Tuhannen välein tankatessa ei äpit oikkuile eikä jonottamaankaan usein joudu.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Niitä on paljon parempiaki sähkiksii millä tehä matkaa jotka lataa huonoimmillaan paremmin kuin Corsa :mrgreen:
Tää oli vaan yks kokemus ja ite olin positiivisesti yllättynyt kuinka sujuvasti matka meni.
Mut saa sitä diisselilläki ajella :D

Enkä mä syöny kuin yhden sämpylän koko reissul :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja VKe »

Scraab kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 16:51
En taida vielä vaihtaa sähköön. Auton säästö hupenee Apsi-apinan sämpylöihin :D. Lomareissuilla moinen vielä menettelisi, mutta ajettaessa paikasta A paikkaan B ei oikein.

Oma S90 vie alle 5 dieseliä ja kyyti on sangen mukavaa. Tuhannen välein tankatessa ei äpit oikkuile eikä jonottamaankaan usein joudu.
Täällä ihan samoja aatoksia...

Mustasta, kaikilla sadoilla huoltoasemilla säilytettävistä kiinteäsrti asennetuista letkuista, jota ei todellakaan tartte minun kehittyneessä kulkineessa mukanaan raahata, tulee helpolla energiaa ja sitä energia voi parin-kolmen viikon välein sieltä hakee samalla kun hakee saunakaljat tai pesasee kulkineen. Sillä 2..3 minuutissa ladatulla energialla tosiaan sen about 900 km ajelen. On muuten aivan mahtava latausnoepus!!!! Mää ihan varmasti joutuisin hermoparantolaan noiden appien ja tappien tai takien ja takkien toimimattomuuden vuoksi. Okei, kaikki me siinä kyl voitettas...

Vähän väliä pitäis muka riehua jonkun hemmetin paskasen, paksun ja pitkän sähkökaapelin kanssa... Kaivaa se joskus ekana persekontista ja tunkee se sinne kohta takas. Eipä ole montaakaan vuotta kun kaikki halusi webastoo tai eeberiä, kun niillä meni hermo jo lohkolämmittimenkin piuhan kanssa. Ja nyt samat hemmot tai hennat tohkeilee sekopäisinä kuinka hienoa on riehua entistä paksumman, jäykemmän ja pidemmän sähkökaapelin kanssa. Ja ne samat hemmot tai hennat vaattii kännykkäänsä langatonta latausta.

Jo on sekoja hemmoja tai hennoja ne kaikki.

:lol:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

VKe kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 22:04
Sillä 2..3 minuutissa ladatulla energialla tosiaan sen about 900 km ajelen. On muuten aivan mahtava latausnoepus!!!!
Taitaa yleisin pumpputuotto olla luokkaa 10l/min, eli 2-3min ehtii tankata 20-30l. 30l ja 900km tekee 3,33l/100km, on muuten taloudellinen dinonpoltinkin. 15l/min tekisi sentään 45l/3min eli 45l/900km=5l/100km, jos sellaisen pumpun sattuu löytämään ja tuo kulutus on jo ihan käytännössä tapahtuvaa tasoa kun ajoprofiili ja auton tekniikka kohtaa sopivasti.

Rekkapumput antaa muistaakseni 40-60l/min. Sellasilla oli kyllä aikoinaan kiva tankata 6l/100km hörppivää työsuhdeaudia, se oli oikeesti nopeeta, kun jollain ihmeellä audin tankki pystyi myös ottamaan vastaan.
VKe kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 22:04
Eipä ole montaakaan vuotta kun kaikki halusi webastoo tai eeberiä, kun niillä meni hermo jo lohkolämmittimenkin piuhan kanssa. Ja nyt samat hemmot tai hennat tohkeilee sekopäisinä kuinka hienoa on riehua entistä paksumman, jäykemmän ja pidemmän sähkökaapelin kanssa.
Muuten hyvä pointti, mutta Defan vihreään rautakankeen verrattuna se paksu latauspiuha ei välttämättä ole jäykempi, ainakaan pakkasella :lol:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja VKe »

aero kirjoitti:
Pe Heinä 19, 2024 07:02
Defan vihreään rautakankeen verrattuna se paksu latauspiuha ei välttämättä ole jäykempi, ainakaan pakkasella :lol:
Suksiluukku :!: Vihdoinki saatiin sillekin joku monikäyttötarkoitus.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

VKe kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 22:04
[

Mustasta, kaikilla sadoilla huoltoasemilla säilytettävistä kiinteäsrti asennetuista letkuista, jota ei todellakaan tartte minun kehittyneessä kulkineessa mukanaan raahata, tulee helpolla energiaa ja sitä energia voi parin-kolmen viikon välein sieltä hakee samalla kun hakee saunakaljat tai pesasee kulkineen. Sillä 2..3 minuutissa ladatulla energialla tosiaan sen about 900 km ajelen. On muuten aivan mahtava latausnoepus!!!!
Pikalatureilla on myös kiinteät kaapelit ja vähemmän siinä pömpelillä menee aikaa seisoskeluun kuin tankatessa ja jos valitsee jonkun femman tasoisen sähkökulkineen niin sillä kaljanhakukauppareissulla lataus on jo valmis.

Toinen seikka jos luki koko jutun niin mittarissa nyt 37tonnii jotka on tullu 16kuukauden aikana niin sinä aikana en ole tehnyt sitä pömpelillä seisomista kuin sormilla laskettavia kertoja enkä joka viikko niinkuin ennen polttiksella :wink:
Joten joutaa sitä ny lomailessa vähä ihmettelee kun on säästänyt aikaa arjessa :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mietin lähteäkö käymään Kuopiossa perheen kanssa Renault Zoella vai Saab 9-5:llä. Sähköauton halvat energiakulut houkuttivat jälleen. Toisaalta myös Matkuksen ilmainen 22kW lataus. Siinä vaan heikkoutena suuri suosio. Miepä tsekkasin monelta tuo ostoskeskus aukeaa, eli klo 10. Suunnitelma olikin sitten selvä. Aikaisemmista reissuista poiketen käyntikohteisiin muutos: ensin Matkukseen ja laturille pääsy voisi olla parempi. Startattiin Joensuusta klo 8 ja niinpä oltiinkin perillä klo 10. Ikean / Matkuksen parkkipaikka oli lähes tyhjä toisin kuin iltapäivällä ja ilmaiset latauspaikat noin puolet vapaana. Matkakulutus oli 14,3kWh/100km ja akun lataaminen täyteen kesti 1h55min. Se kävi kätevästi samalla, kun naiset shoppaili ja mie join kahvia. Kävin siirtämässä Zoen pois tolpalta klo12, jotta muutkin pääsee lataamaan.

Paluumatkalla tiet oli aivan kuivat ja sattui hiukan hyvää tuuria. Edellä ajoi säiliörekka ja sen takana korkea VW Lt. Niiden peräpyörteissä matka joutui 80kmh rajoituksilla aina Outokumpuun saakka. Loppumatkalla yksi tienpäällystystyömaa pysäytti ja hiukan hidasti. Sekin saattoi laskea hiukan kulutusta lisää, kun jonossa ajeltiin rauhakseen. Ylämyllyltä kotiin ajettiin omaan tahtiin rajoituksia rikkoen lievästi ja lopputuloksena keskikulutus paluumatkasta 13,3kWh/100km.

Laskin että, että noin 3,44€ siis kustansi energiat tuosta reissusta. 20kWh * 15,5snt/kWh ja 10% lataushäviö siihen. Ei paha noin 300km reissusta. Mukavuudesta ei tingitty tms. eli ilmastointi oli päällä kun alkoi sää lämmetä. Aamulla ensimmäinen 100km ajettiin AC off - säädöllä, kunnes aurinko alkoi paistaa. Huomion arvoista toki on, että Joensuun ja Kuopion välillä on suhteellisesti paljon 80kmh rajoitusta. En ole vielä viitsinyt urheilla Zoella pidempää matkaa pelkkää satasen rajoitusta, koska kuten huomasitte 2h ajoa vaatii 2h latausta. Toki vajaalla akulla latausnopeus on parempi vrt. akun tullessa täyteen. Latauskäyrää minulla tuosta ei ole, mutta sen tiedän, että alupätkän se lataa 18,5kW teholla. Pitäisi joskus käydä katsomassa dataa 80% ja 90% kohdalla.

Ainakin tällä kertaa valinta oli onnistunut ja matkaa tehdessä matkustajia, kuljettajaa tai matkataroita vahingoitettu tai aiheutettu tarpeetonta kärsimystä tai saatu aikaan mielipahaa. Kuljettaja ei aiheuttanut muissa tienkäyttäjissä ainakaan mitenkään havaittavaa mielipahaa poikkeavilla ajonopeuksilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuolla kun funtsitte autojen eroja, niin mie olen hommaa kanssa luonnollisesti nyt joutunut sottailemaan bensa/e85 Saab + sähkö Zoe yhdistelmällä. Me ollaan tosi hyvin saatu sähköautoilun hyviä puolia näin esille. Saab jää pihaan mahdollisimman paljon. Arkena käytännössä lataaminen tapahtuu kotona ja energiakulut ovat kyllä tosi huokeat. Saabin saatan tankata 3-4vk välein arkena. Ajokilometrit Saabissa jäänee johonkin 8000km vuodessa vaikka lomareissulla sillä käytiin Lohjalla saakka. Kahdesti piti tankata. Onhan se helppoa. Muutama reissu on taas tulossa, kuten käynti päivänselti Jyväskylässä. Todennäköisesti Saabilla lähdetään.

Saabin etuna edelleenkin on nolla pääomakulut ja tuttu tekniikka, jota osaan korjata. Vetokoukkukin on. Siinä vaiheessa kun tuon auton vaihto on edessä, niin on täysin mahdollista että on iso päätös tehtävänä: ostaako sähköauto vai etsinkö sittenkin pienillä kilometreillä olevan kolmannen 9-5:n? On nähkääs ollut mieluinen auto meille koko perheelle. Meillä on ollut 9-5 käyttöautona vuodesta 2006 lähtien. Tämän nykyisen mittarissa on liki 400tkm ja se alkaa näkyä ja tuntua jo. Voisi sen tilalle löytyä ehkä joku muukin polttomoottoriauton, mutta kun olen tottunut ripeisiin autoihin. Yllättäen se meidän vaatimattomalta kuulostava Zoe pomppaa liikennevaloista häpeilemättä renkaat vinkuen. Onhan siinäkin sitä kuuluisaa vääntöä 220Nm vaikka huipputehoa on vain 90heppaa. Saabeissa on kulkupuoli ollut kunnossa turboaikaudella ja siitä olisi niin vaikea luopua. Hybridiä en osaa ajatella vaihtoehtona. Jätän muiden murheeksi sellaiset. Jos kiihtyvyyttä ja auton mukavaa ripeyttä ajattelee, niin turbosaabismista on helppoa hypätä sähköiseen maailmaan. Rattia kun saa suoraan, niin sitten lappu lattiaan ja mennään. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

tetammi kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 11:03
Yhteensä siis 2.32e (40.01kWh)
Cteckin ilmoittama, eli lataushäviöt kai päälle.
Oot ilmeisesti saanut sen aiemmin kiukutelleen Ctekin yhteyden pelittämään?

Ctekin ilmoittamat lukemat sisältää lataushäviöt, eli lukema kertoo käytännössä ostetun sähkön määrän. AC-latauksessa lähes kaikki lataushäviöt syntyy vasta auton päässä olevassa laturissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

AZP kirjoitti:
Pe Heinä 19, 2024 10:18
[
Oot ilmeisesti saanut sen aiemmin kiukutelleen Ctekin yhteyden pelittämään?

Ctekin ilmoittamat lukemat sisältää lataushäviöt, eli lukema kertoo käytännössä ostetun sähkön määrän. AC-latauksessa lähes kaikki lataushäviöt syntyy vasta auton päässä olevassa laturissa.
Joo. Muistaakseni siirsin laturin sisätallin töpseliin parempaan wifi verkkoon, kaivoin vanhan luurin naftaliinista ja kun sain yhteyden ja ajoin pyydetyt softapäivitykset niin sai uudellaki kännyl yhteyden ja myös laturi on toiminut ongelmitta sen jälkeen( Tammikuun kovilla pakkasilla ei suostunut latailee)

Ja kiitos varmistuksesta, aika edukasta on kotilataus ollu lähipäivinä :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin