Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

En usko. Kuvassa valkoinen vehje on tuosta sinisestä rasiasta, vihreä tavan pistorasiasta:

Kuva

Sukon heikko kohta jatkuvalla 16A virralla on käsittääkseni just noi kontaktit joihin pistotulpan tapit tulee. Muu tekniikka on tavallisessakin rasiassa ihan kuranttia jatkuvalle 16A virralle. Voimavirtarasia soveltuu jatkuvalle virralle just sen takia että ne tapit ja niiden kontaktit on isompia kuin sukorasiassa, ja siten kontaktipinta-alaa tulee enemmän.

Noi kuvassa olevat kontaktit ja myöskin rasioiden kaapeliliitänmät on ihan samanlaiset keskenään. Pitäis tietty vielä hankkia sellanen kuudenkympin super-suko ja avata se vertailuun, mutta jos se näyttäis myös samalta niin väittäisin että koko super-suko on suuri huijaus. Sekä sen puolesta että pelkkä super-suko-pistorasia maksaa kymppejä mutta sellaisen saisi kympin voimavirtarasian kylkiäisenä, että sen puolesta että teknisesti vehkeet näyttä ihan samalta, joten missä se mitoitusero on?

Tuossa on muuten juuri tuo kuvan sinikantinen irto-osana myynnissä:

https://www.thomann.de/fi/jaeger_601050.htm

Hinta on jotain muuta kuin super-sukona myytävissä eikä tuolla mainita mitään erityisominaisuuksia rasialle, eli kunnes toisin todistetaan, tulkitsen sen ihan vain tavalliseksi pistorasiaksi väristään huolimatta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Normipistorasian kanssahan ei sinänsä ole mitään ongelmaa, koska EU-lainsäädäntö säätää rajan 8A sen kanssa pelaillessa. Niin on rakennettu myös tuo Konan schukolaturi. Jos pistorasia on kunnossa, niin turvallista lataamista on. Ei nopeaa, mutta kuten todettua, 13 km/tunnissa.

Kun spekuloidaan, että tullaan tyhjällä akulla kotiin ja puolen vuorokauden kuluttua pitäisi taas lähteä reissuun, niin huomautan, että tuolla maailmassa on niitä pikalatureita, joilla Kona lataa optimiolosuhteissa 72-73 kWh ja ei-optimiolosuhteissa vähintään sen 30-40 kWh. Niitä ajattelin käyttää tarpeen vaatiessa, muuten pärjään tuolla autotallin seinän tavallisella pistorasialla.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Uskon asia se ei ole, vaan se "värikoodaus" on ihan fakta, joka merkkaa periaatteessa pistorasian olevan tarkoitettu teollisuuskäyttöön.
Teollisuuskäyttöön tarkoitettu kestää jatkuvaa nimellisvirtaa, joka tässä tapauksessa on 16A.
Tiedän tämän asian.

Sininen väri tarkoittaa 230V 1-vaiheista ja punainen 400V 3-vaiheista teollisuus käyttöön tarkoitettua. Se on sitten ihan eri asia onko valmistaja toteuttanut niitä teollisuus käyttöön sopiviksi.

Kaiva AZP niistä tarkka tuotetieto tai parasta vielä kun on sähkönumero. Sähköteknisten Kaupan liitto ylläpitää Suomessa myytävien tuotteiden sähkönumero koodistoa. Kun tuotteelle löytyy sähkönunmero, niin on periaatteessa standardit täyttävä tuote.

ps Jos tuotteessta löytyy CEE-merkintä, se tarkoitaa teollisuuskäytöön soveltuvaa pistorasiaa. Löytyykö AZP sitä siitä sinisestä?
Siniseksi värikoodatussa se pitäisi olla, muutoin haiskahtaa huijaukselta :evil:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sähkönumero on 24 232 42 eli tämä tuote:

https://www.sahkonumerot.fi/2423242/

Itse vehkeessä ei näy CEE-merkintää, eikä missään puhuta super-sukosta. Mutta eikös yksivaiheisella CEE-pistorasialla tarkoiteta vain ns. karavaanaripistoketta eikä sukoa? Suko määritellään kokonaan eri standardissa kuin CEE:t eli teollisuuspistorasiat. Ja CEE-vehkeissähän värikoodaus on selvä, karavaanari on aina sininen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Täytyy myöntää, että asia on jokseenkin epäselvä ko. pistorasian suhteen. Ei siitä näytä löytyvän luotettavaa tietoa vaikka sähkönumerolla tai valmistajan tuotenumerolla etsii.

Kuitenkin 3-vaiheinen "voimavirta" on tarkoitettu jatkuvaan nimellisvirtakuormitukseen niin lähtökohtaisesti samaan pistorasiaan integroitu 1-vaiheinen pitäsi olla myös. Jos siitä lähtee, ettei tätä mainintaa ole, niin silloin tietenkin se ei kestä jatkuvaa 16A virtaa. Näin tässä tapauksessa olisi nyt meneteltävä. Siksi olenkin tässä kysellyt noita sähkönumero tietoja, että pelkän liitetyn kuvan perustella ei voinut asiaa saada selville. Ensimmäinen oletus oli, että kestää jatkuvaa kuormaa. Ja tämä ei nyt taida nyt olla niin.
AZP kirjoitti:
La Huhti 02, 2022 17:54
Sukon heikko kohta jatkuvalla 16A virralla on käsittääkseni just noi kontaktit joihin pistotulpan tapit tulee. Muu tekniikka on tavallisessakin rasiassa ihan kuranttia jatkuvalle 16A virralle. Voimavirtarasia soveltuu jatkuvalle virralle just sen takia että ne tapit ja niiden kontaktit on isompia kuin sukorasiassa, ja siten kontaktipinta-alaa tulee enemmän.
Tavallisessa 1-vaiheisessa on siis maksimi teho 3,7 kW. Vastaavasti 3-vaiheisessa 11 kW. Kontaktipintoja, jotka osallistuva virran syöttämiseen, on 1-vaiheisssa 2 kpl ja 3-vaiheisessa 3 kpl. Voimavirtapistorasia on pakostakin isompi ja kontaktipinnat kookkaammat ja siihen kohdistuu suurempi lämpökuorma. Isommat kontaktipinnat estävät liiallista lämpenemistä ja sitä kautta johtumista pistorasian muovirakenteisiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Aivan, eli alkuperäinen pointtini tuli todistettua: pelkkä sininen väri ei ole tae siitä että pistorasia on super-suko tai muuten yhtään sen paremmin jatkuvaa 16A virtaa kestävä kuin mikä tahansa muu pistorasia.

Huomiona myös että aiemmin linkkaamastani verkkokaupasta saa tuota samaa sukopistorasiaa useissa eri väreissä. Myös punaisena, joka on 400V nimellisjännitteen tunnusväri teollisuuspistorasioissa. Punakantisesta sukosta silti tuskin tulee 400 volttia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Selvitän tuota ko sähkönumerolla olevaa tuotetta vielä tarkemmin ja palaan asiaan
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Tunnistusmahdollisuuksista riippumatta, on etenkin yhteiskunnan "hyysäystaipumuksen" huomioiden täysin käsittämätöntä, että 16A leimalla saa myydä ja 16A nallin perään asentaa pistorasioita, jotka ei sitä oikeasti kestä. Pääsääntöisestihän asioiden pitää kestää vähintään se mitä niihin leimataan ja yleensä toleranssi on selkeästi ylöspäin.

Ihan jees että vihdoin sähköautojen myötä tuo on ylipäätään tullut edes osan kansan tietoisuuteen, mutta silti käsittämätönrä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä ymmärrän vielä sen että hyväksymistouhu menee niin että testataan että kestää nimellisvirtaa x tuntia ja sitten jotain alempaa virtaa jatkuvasti eli tuntitolkulla. Mutta sitten ei saisi mun mielestä myydä sukopistokkeella laitteita jotka vie sitä nimellisvirtaa jatkuvasti. Tähänhän nyt on sitten herättt autojen kanssa kun sukolaturit pitäisi EU:ssa olla rajoitettu siihen 8 ampeeriin, mutta ei se aiemmin (eikä kai vielä nykyisinkään) ole estänyt myymästä vaikka 3500W lämpöpuhaltimia sukopistokkeella.

Tiedän muuten muutamia tapauksia joissa tuollainen 8A tai 10A latausjohdon käyttö on käräyttänyt pistorasian, eli ei se virrannrajoittaminenkaan täysin autuaaksi tee.

Kokonaisuudessaan sukon vaikeudet johtunee siitä että sen perussuunnitteluhan on ikivanhaa. Ja kun se on ollut standardi jo näin pitkään niin sitä on hankala muuttaa. Super-suko on nyt yritys sitten kehittää parempi pistorasia joka olisi kuitenkin yhteensopiva vanhojen pistotulppien kanssa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä edellä ollaan aivan oikeilla jäljillä.

Kotona ei monellakaan ole mitään varsinaista auton lämmitys pistorasiaa vaan juuri tuollainen normi IP44 16A pistorasia esim. siellä ulkoseinällä tai autokatoksessa.

Sitten ilman mitään kellokytkimiä voidaan vaikka tila-auto laittaa lämmitykseen, johon on asennettu 1500W letkulämmitin ja 2000W sisätilan lämmitin. Nyt aletaan olla melko lailla max kuormituksella. Ei varmaan monikaan päiväkausia tuolla lailla lämmitä "turhan" sähkökulkutuksen takia, mutta se on täysin mahdollista. Tähän ei ole kukaan koskaan mitään "varoituksen" sanaa maininnut. On vain oletettu, että kun max kuorma on 16A pistorasiassa, piuhat 2,5 neliön ja 16A sulake/JSK, niin kaikki on ok. Nyt sähköautojen kanssa tähän on kiinnitetty huomiota.

Vaan kuinkahan moni käyttää tuota täyttä latausta (16A) mikäli se on auton laturista mahdollista valita eikä tyydy puolta hitaampaan :roll: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Minä tyydyn, siellä on Kona taas saamassa kiltisti 2000W, loppusuoralla jo tälle päivälle.

Tuli kallis reissu Motonettiin, piti ostaa vain Accordeihin yksi pönikkä Motoxin öljyä ja kaksi raitisilmasuodatinta. Ostin, 5L Motoxin FullSyn 5w-40 maksoi 23.9e, joten näihin pöniköihin ei öljyn hinnanousu ole liiemmin vaikuttanut. Kaksi raikkaria kustansi yhteensä 25.8 euroa, niillä mennään taas vuosi etiäppäin, kunhan saan aikaiseksi vaihtaa. Nyt on hallussa 2 x 5L öljyä, 2 x öljynsuodatin ja 2 x raitisilmasuodatin, joten "laajan" :D keväthuollon tekeminen Accordeihin on vaan viitsimisestä kiinni. No, huomenna Musta pajalle laakeri-ja takajarruremppaa varten, nämä huollot ehtii sitten.

Mutta joo, kun energian hinnannousu teki minusta osa-aikaisen metsurin, niin hain nyt viimeinkin kunnon vehkeet siihen hommaan, eli 10 kg/kpl painavat saappaat, turvahenkselihousut, takin ja hanskat. Kypärä kuulosuojaimineen oli jo vanhasta takaa. Nyt on sotisopa puuhommiin kunnossa, niin ei tarvitse random-vermeitä käyttää.

Joku sanoi, että Kona on ihan kauhea sotkemaan peräpäätään. Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä. Muu auto ei ole kauhea, mutta takaseinästä ei enää läpi nähnyt ja kädetkin meinasivat sotkeentua, niin oli pakko suorittaa ensimmäinen pesutoimenpide autolle. Parin sangon taktiikalla peräpää puhtaammaksi.
Kuva
Kuva

Kaupungissa kävin aika monen etapin reissun, pienimmillään kaupungin läpi siirtyessä lukema autoa sammuttaessa oli 9 kWh, tämän verran meni viimeisessä rykäyksessä takaisin kotiin. Driver Only päällä, mutta lämmitystä tai ilmastointia ei tarvinnut, autossa tuntui kolmospuhalluksella ilma vaihtuvan riittävästi ja aurinko lämmitti sopivasti.
Kuva

Latauksen jälkeen kaksi kaupunkreissua yhteenveto näytti tältä,
Kuva,
ja tuollaisen matkan jälkeen tarjosi vielä tämän verran jäljellä olevaksi.
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lupasin palata tähän suko pistoke asiaan. On nyt tarkistettu useamman asiantuntijan voimin.

Sininen väri ei välttämättä kerro kestääkö jatkuvaa 16A virtaa. Pistorasiasta täytyy löytyä erikseen tieto ko. asiasta. Siltikin osaa tuotteista ei ole virallisesti edes hyväksytty tälle jatkuvalle kuormalle, vaikka valmistaja niin väittäisikin. Joten on aina syytä rajoittaa sähköauton lataus 8A:iin. Tämä oli päätelmä.

Sitten siihen siniseen väriin.
Sininen väri sähkökeskuksessa tai kombi pistorasiassa kertoo liitäntäjänniteen eli 230V, kun samassa kohteessa on myös punainen 400V "voimavirta". Eihän meillä Suomessa ole sukossa kuin 230V, mutta ilmeisesti jokin kansainväinen juttu. Jossain kai voi olla 400V myös suko tyyppisessä pistorasiassa :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Volvoa olen ladannut tallissa ja ulkona normaaleista pistorasioista vaihtelevasti 6A-13A virroilla nyt kohta viisi vuotta.

Tämä on ulkoseinästä:
Kuva

Ja tämä tallista sisältä:
Kuva

Ei ainakaan noissa pistorasioissa näy että olisivat siipeensä ottaneet latailuista.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

jmaatta kirjoitti:
Ma Huhti 04, 2022 07:37
Volvoa olen ladannut tallissa ja ulkona normaaleista pistorasioista vaihtelevasti 6A-13A virroilla nyt kohta viisi vuotta.

Ei ainakaan noissa pistorasioissa näy että olisivat siipeensä ottaneet latailuista.
Ei välttämättä tulekaan mitään ongelmia.
Niitä ei vain ole testattu ja hyväksytty.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kun värillä on väliä, niin tommonen mulla nököttää tallin vieressä, puuliiterin kyljessä.
Kuva

Siinä on isompi punainen ja pari pienempää sinistä. Jos ajan auton perä edellä talliin, keulasta tuohon on n. puolitoista metriä.

Tuo ei siis toistaiseksi ole latauskäytössä, vaan ihan normaalista valkoisesta rasiasta otetaan se 8A. Mutta kuvassa näkyvä vaihtoehto on olemassa. Tai onhan se käytössä, koska tuosta tulee sähkö myös siihen tallin schukoon.

Toimii muuten noi automaattisulakkeet hyvin, olen pari kertaa epähuomiossa tullut testanneeksi, parin kilowatin lämmityspuhallin kun on päällä ja erehtyy imuroimaan autoa mun isolla Kärcher-imurilla, niin muutaman minuutin päästä tulee pimeys ja hiljaisuus, kun automaatti katkaisee yltiöpäiseltä käyttäjältä sähköt. Olen jo oppinut, kiitos kysymästä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin