Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
Ti Huhti 12, 2022 05:44
Renkaan rungon ominaisuuksilla ja olkaprofiililla on enemmän merkitystä hakemiseen, uratutkaamiseen ja vetelyyn kuin tuolla kokoerolla. Kokoero tuo kyllä oman osuutensa soppaan, mutta käytännössä renkaan malli vaikuttaa enempi.
Saman huomasin minäkin.
Sama rengaskoko kesärenkaissa, mutta vaihtaessa Continentalit Nokianeihin muuttui ajo huomattavasti vähemmän uraherkäksi. Uudella, sileällä ja tasaisella asfaltilla Continental oli kyllä erinomainen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Itsellä om myös varsin radikaali kokemus käyttäytymisen muutoksesta, kun aiemmassa Sport Sedanissa vaihtui Firestone Firehawkit Nokian Lineihin.

Mutta täälläkin muistaakseni on kehuttu ainakin NG93 osalta, että 225/45/17 -> 205/50/17 muutos tekee hyvää ja kun noilla Firestoneilla ajaessani selvittelin, niin löytyi kosolti meiltä ja muualta positiivisia kokemuksia saman rengasmallin osaltakin.

Ja tietty, jos kerran on tiettyyn rengasmalliin viehtynyt, niin silloinhan tuo peliliike on se ainoa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Juu, ei pelkkä koko kesää tee vaan moni asia vaikuttaa, mutta oma kokemus varsin useasta eri tyyppisestä renkaasta Accordissa kokoa 225/45/17 on poikkeuksetta ihan perceestä. En vieläkään voi ymmärtää, että tehdas sitä suosittelee. Varmaan tietävät paremmin, mutta jos meillä vaikkapa Mustalla ja Harmaalla ajaa peräkkäin, Harmaassa 205/55/16 ja Mustassa 225/45/17, ei uskoisi, että ovat sama auto. Nuo Mustan vanhat olivat Dunlopit SportResponset, jotka ovat käsittääkseni aika äkkinäiset renkaat, nyt alle tulleet BF:t ihan eri maata, sieltä tulee osa muutoksesta käytökseen.

Joku ehkä tykkää siitä, että auto sinkoaa kohti metsähallitusta n. sekunnissa kun päästää ratista irti, minä en... Semmoisia ovat Accordit olleet mainitulla rengastuksella Continentaleilla, Nokialaisilla, Michelineillä ja mitä niitä on tuossa matkan varrella ollut.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, ei se kokoero täysin merkityksetön ole, mutta muilla ominaisuuksilla on oikeasti vahva merkitys. Tuossa kapeammassa on sentään 1,25mm enemmän joustavaa rengasta vanteen ja maan välissä ja kevyempi rengas, toisaalta siinä taitaa olla jopa vähemmän ilmatilaa (hitusen korkeampi, mutta selvästi kapeampi).

Siitä kun vertaa 205/55R16:een, niin säde on 2,45mm pienempi kuin 205/50R17:lla, mutta samalla vanteen säde on 12,7mm pienempi, joten joustavaa rengasta on yli 10mm enemmän vanteen ja maan välissä. Edelleen renkaan rungon jäykkyys tiettty vaikuttaa paljon, mutta se sivuvalli on aika paljon korkeampi jo tuossa koossa.

Säde-eroja jos hahmottelee itselleen, niin harvassa renkaassa on tarjolla yli 7mm kuviota kulutettavaksi asti (huomioiden 1,6mm minimisyvyyden siis, tietty), eli 225/45R17 vs 205/50R17 ero vanteen ja maan välissä on pienempi kuin uudella ja puoleksi käytetyllä renkaalla.
2.polvi kirjoitti:
Ti Huhti 12, 2022 08:47
Ja tietty, jos kerran on tiettyyn rengasmalliin viehtynyt, niin silloinhan tuo peliliike on se ainoa.
Jos on viehtynyt tarkkakäytöksiseen sporttirenkaaseen, mutta haluaa lupsakan rennon ajettavuuden, niin viehtymys on kyllä selkeä virhe :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Totta. Mutta viehtymyksen syitä voi olla myös muita kuten turvallisuus, hankintahinta, kokonaishinta (esim. kulutuskestävyys, vierintävastus), melu, myyjäliike jne.

Vale-citikassa taidetaan seuraavalla kierroksella mennä hankintahinta ja säädylliset turvallisuuteen vaikuttavat ominaisuudet edellä. Jos on kaksi kesää ja yhden talven pärjännyt samoilla kitkoilla (jo alunperin käytetyillä) niin kaikki on tosta ylöspäin :roll:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ei mitään jännää, tylsää perusraportointia vaan. Harmaaseen vaihtuivat kesärenkaat alle km-lukemalla 281671. Talvirenkailla suorite alle 2000 km, vähiin jäi. Kolmena talvena Michelineillä on taitettu yhteensä n. 6700 km, joten jatkavat varmaan ainakin sinne 6v rajapyykkiin. Renkaathan olivat liki uudet kun auto hankittiin 2019.

Huoltoa en tehnyt, kilsoja on tullut niin vähän, jossain vaiheessa tämän vuoden aikana. Kesärenkaat jotka ostin uudet silloin heti auton hankinnan jälkeen, menivät alle kolmatta kertaa, ajosuorite tähän saakka 10500 km, joten nekin menevät vielä ainakin muutaman kesän. Tulevan ajosuoritteet määrä riippuu tosi paljon siitä, minne poika menee opiskelemaan. Joko ajelee kodin ja koulun väliä alvariinsa, tai sitten jouluna ja juhannuksena pidemmän siivun.

Bonushommina vaihdon elektronisen parkkikiekon pariston, vilkutteli klo 12:00, kerran vuoteen pitää vaihtaa, näköjään, sekä huoltolatasin akun. Pyöränkoteloissa renkaita vaihtaessa suihkuttelin laiskoihin paikkoihin kotelosuojaa ja tsekkailin takaloksujen kaaret ja puskurisauman, olivat paremmassa kunnossa kuin Mustassa, hyvin pieni projekti vahauksen yhteydessä, sitten kun sinne asti päästään.

Mustan ja Harmaan talvivanteetkin tuli pestyä, autot sijoitettua omille paikoilleen pihalla ja Kona takaisin talliin saamaan latausta. Kolmen kaupunkireissun jäljiltä prosentit 74% ja arvio oli, että 10h 40min päästä olisi valmista. Kyllä tässä kovasti odotan lämpimämpiä kelejä, tuntuu että nämä tämmöiset kuin nyt ovat jatkuneet jo ikuisuuden. Helvatan pitkä talvi ollut ! Heti kun menee muutaman asteen plussan puolelle putoaa kaupunkireissun kulutus 12-13 kWh:n väliin, kaatosateessa nollakelissä tai pikku pakkasessa aamulla ottaa sen 15-18 kWh. Jos tämä talvi joskus päättyy ja lämmöt nousevat 10-15 plusasteen väliin, niin odotan kolmen kaupunkireissun jälkeen tuon yllä mainitun prosenttilukeman olevan huomattavasti korkeamman.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Tulipa tuossa mieleen, että oletko kokeillut vaihtaa Hondien pyöriä ristiin? Meinaan että onko ne autot oikeasti alustaltaan kuinka täysin samanlaiset ja samassa kunnossa, tuohan sen paljastaisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^En ole vaihtanut. Väittäisin, että ovat, ainakin hyvin lähellä. Kummankin alusta on läpikäyty, palikkaakin on vaihdettu. Executiven ja Executive X:n alustat ovat identtiset, paremmin varustellussa vain vakiona 17-tuuman rengastus ja heikommassa 16-tuumaiset. Mulla on näitä ollut monta ja kaveri/tuttavapiirissä on ajossa tälläkin hetkellä 5 kpl vm.2004-2007, kokemukset samansuuntaiset. Kaikilla joilla 17-tuuman rengastus, on 225/45/17 heivattu huittuun ja vaihdettu tuo 205/50/17. Ylikorostunut urien ja kallistusten haistelu on joko kadonnut, tai vähentynyt huomattavasti. Rengaskohtaisia eroja on jäänyt ja kahdessa on alustasarja, joten ovat ajoltaan muutenkin vähän erilaisia.

Mä etsin Mustaan jonkun aikaa 16-tuumaisia ja olisin laittanut nuo 17-tuumaiset myyntiin, mutta en löytänyt sellaisia kuin haluan. Koitetaan nyt renkailla korjata tilannetta. Kunhan ehdin ajella, kommentoin enemmän.

Jos jotain Saabeista kaipaan, niin og 900:n jumalaisen pehmeää ja tasaista kulkua 185/65/15 rengastuksella :heart_eyes: :saab:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Je, kyä ne sitten on lähellä. En minä sitä aatellut että olisivat tehtaalta erilaiset, vaan sitä että esim. erilaiset (tarvike)iskarit, erilaiset pyöränkulmat jne voi korostaa tai kaventaa rengastusten eroja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Peruskäytös suoralla ja tasaisella tiellä on kunnossa kummassakin, mutta urilla ja mutkaisilla maanteillä, kuten tuo normireissu kaupunkiin, niin noi 17-tuumaiset on ihan perseestä. Tosin on todettava, että Mustan rengastus on ollut toivoton, sekä Dunlopit, että nuo talvi-Nankangit olivat todella syvältä kummatkin... Minä nyt pärjäsin, mutta pojalle ei voinut kumpaakaan sarjaa jättää ! Sulo Vilen säästi nyt vuoden verran ja kärsi siinä sivussa hiukkasen, kun pintaa oli kummassakin satsissa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Paljon auton alusta sarjasta kiinni, miten eri rengastus toimii. Esim. Aerossa toimii hyvin 19¨ turbo X vanteet Hankook tai Pirelli kumeilla, ei vetele ollenkaan. Cabissa taas vetelee hurjasti urasilla teillä, vaikka etupää on prima kunnossa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

IC1970 kirjoitti:
Ti Huhti 12, 2022 20:18
Jos jotain Saabeista kaipaan, niin og 900:n jumalaisen pehmeää ja tasaista kulkua 185/65/15 rengastuksella :heart_eyes: :saab:
Tämän minäkin allekirjoitan
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Arhem
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Elo 12, 2019 14:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Arhem »

Kävin tänään kattelemassa ja kokeilemassakin sähkövempeleitä.
Ajellessa Tampereen suuntaan, kuuntelin kauhulla miten vanhan 9-3 etukulmalta montuissa kuuluva kolina on muuttunut selkeämmäksi. Pitäis kai käydä sekin näyttämässä piakkoin.

Niin niitä sähköautoja. Hyundailla ei ollut myyjä paikalla ja jäi keskustelut aika vähäisiksi paikalla olevien muiden merkkien myyjien kanssa. Pököttiä ja Sitikkaa käytiin katselemassa, mutta ei ollut sähköversiota pihassa jota olis voinut käydä kokeilemassa. Kona vähän kiinnostais. Myyjä ottaa ensi viikolla yhteyttä.

Eniten lähti kuitenkin kiinnostamaan Opel Mokka ulkonäkönsä ja hinnoittelunsa puoleen. Ooppelihan tämä saappikin käytännössä on. Paitsi että tuo Mokkahan on ranskisten kasaama. Vihreä-mustana tuo Mokka on tosi hyvän näköinen ja mukavahan tuo oli tien päällä. Tavaratila aika pieni, mutta toisaalta kolmen hengen perhe tuskin tarttee mitään isoa. Jos tuon farkku-saapin vielä jättäis pihaan niin sillä kulkee vähän isommat esineet tarvittaessa. Tukiaisten ja suoran kaupan alennusten jälkeen jäisi kk erä parhailla varusteillakin alle 400€. Vielä kun romutuspalkkiota sais niin voisi tuon nykyisen kakkosauton, 2003 Boran, ajaa suoraan paaluttamoon.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Sähköhärveli kauppakassina ihan "hyvä" ajatus, joutuu kuljettaja plänäämän applikaatioden avulla, tsekkaa mistä lisää sähköä :heart_eyes: :?
(ai mut se appi jo vanhenutunut ja taas uutta teknoa peliin :facepalm_man: )
Viimeksi muokannut torque, To Huhti 14, 2022 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Arhem
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Elo 12, 2019 14:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Arhem »

torque kirjoitti:
To Huhti 14, 2022 17:40
Sähköhärvelin kauppakassina ihan "hyvä" ajatus, joutuu kuljettaja plänäämän applikaatioden avulla, tsekkaa mistä lisää sähköä :heart_eyes: :?
(ai mut se appi jo vanhenutunut ja taas uutta teknoa peliin :facepalm_man: )
Kiitos asiantuntevasta mielipiteestäsi.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
Vastaa Viestiin