Joo, ei se kokoero täysin merkityksetön ole, mutta muilla ominaisuuksilla on oikeasti
vahva merkitys. Tuossa kapeammassa on sentään 1,25mm enemmän joustavaa rengasta vanteen ja maan välissä ja kevyempi rengas, toisaalta siinä taitaa olla jopa vähemmän ilmatilaa (hitusen korkeampi, mutta selvästi kapeampi).
Siitä kun vertaa 205/55R16:een, niin säde on 2,45mm pienempi kuin 205/50R17:lla, mutta samalla vanteen säde on 12,7mm pienempi, joten joustavaa rengasta on yli 10mm enemmän vanteen ja maan välissä. Edelleen renkaan rungon jäykkyys tiettty vaikuttaa paljon, mutta se sivuvalli on aika paljon korkeampi jo tuossa koossa.
Säde-eroja jos hahmottelee itselleen, niin harvassa renkaassa on tarjolla yli 7mm kuviota kulutettavaksi asti (huomioiden 1,6mm minimisyvyyden siis, tietty), eli 225/45R17 vs 205/50R17 ero vanteen ja maan välissä on pienempi kuin uudella ja puoleksi käytetyllä renkaalla.
2.polvi kirjoitti: ↑Ti Huhti 12, 2022 08:47
Ja tietty, jos kerran on tiettyyn rengasmalliin viehtynyt, niin silloinhan tuo peliliike on se ainoa.
Jos on viehtynyt tarkkakäytöksiseen sporttirenkaaseen, mutta haluaa lupsakan rennon ajettavuuden, niin viehtymys on kyllä selkeä virhe

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla