Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

http://www.nettiauto.com/artikkeli/ford ... ilitrainen
Aina vain paranee matkalaukun tehotuotto. :D

Pienestä kuutiotilavuudestaan huolimatta Fiestan moottori on yllättävän pirteä ilmestys jo 2000 kierroksen jälkeen, joten sitä ei tarvitse huudattaa äärimmilleen normaaliajossa.

Varsinaiseen ilotteluun kone herää kuitenkin vasta 4500 kierroksen paikkeilla, jolloin Fiesta vastaa kaasuun mukavalla tehopiikillä. Kovempaa ajoa silmällä pitäen kierrokset kannattaakin pitää 5000 kierroksen molemmin puolin, sillä siellä pikkupeto kehrää suloisinta säveltään.

Tehon ja CO2-päästöjen suhdeluku on mukava, sillä Fiesta ylittää juuri ja juuri 100 gramman päästörajan. Yhdistetty kulutus on valmistajan ilmoituksen mukaan 4,5 litraa sadalla, mutta todellisuus on jälleen hieman toinen.

Vaikka kone toki onkin taloudellinen on kuuden litran yhdistetyn kulutuslukeman saaminen ajotietokoneeseen jo melkoinen temppu. Matkapainotteisessa ajossa kulutus pyöri koeajolenkillä reippaassa kuudessa litrassa, mikä on Fiestan kokoluokan autolle keskinkertainen suoritus.

EcoBoost alkaakin hörpätä menovettä silloin kun matkavauhtia pidetään yli 80 km/h. Moottoritievauhdissa kulutus painuu matka-ajossakin reippaan 6 litran tuntumaan. Toisaalta se on 140 hevosvoimaa tuottavalle sportille hyvä tulos.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lisää ekobuusteja suomen markkinoille:

http://www.iltalehti.fi/autot/2015022419251785_au.shtml

Sitä en ymmärrä, että kun amerikkalaiset haluaa Mustanginsa veekasilla, niin miksei Ford rakenna kahdesta Fokuksen 1.0 ekobuustista yhdistämällä kaksilitraista V8-ekobuustia? Kuulemma jossain periferiassa yhdessä pienessä autotehtaassa on joskus tällaistakin kahden rivinelosen naittamista kokeiltu :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:Lisää ekobuusteja suomen markkinoille:

http://www.iltalehti.fi/autot/2015022419251785_au.shtml

Sitä en ymmärrä, että kun amerikkalaiset haluaa Mustanginsa veekasilla, niin miksei Ford rakenna kahdesta Fokuksen 1.0 ekobuustista yhdistämällä kaksilitraista V8-ekobuustia? Kuulemma jossain periferiassa yhdessä pienessä autotehtaassa on joskus tällaistakin kahden rivinelosen naittamista kokeiltu :mrgreen:
3 + 3 = 6. Johtuisikohan mahdollisesti siitä?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja AZP »

öö.. joo voishan se johtuakin :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Kyselläänpä tyhmiä:
Miksi 3-sylinteriä? Keveydenkö takia?
Nykyiset nelisylinteriset turbot pienempikulutteisia ja tehokkaampia kuin tämä ecoboost.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

hei9n kirjoitti: Nykyiset nelisylinteriset turbot pienempikulutteisia ja tehokkaampia kuin tämä ecoboost.
Mielenkiintoista! Onko esimerkkejä, mielellään vertailukelpoisia, eli vaikka se EU normikulutussykli?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja 3J »

Kolmesylinterisessä on vähemmän kitkahäviöitä, ja siten mahdollisuus päästä pienempään kulutukseen. Tasapainoitus/värinöiden hallinta vaatii hieman enemmän suunnittelua kuin nelisylinterisessä, mutta on vain suunnittelukysymys.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja hei9n »

V.J.S kirjoitti:
hei9n kirjoitti: Nykyiset nelisylinteriset turbot pienempikulutteisia ja tehokkaampia kuin tämä ecoboost.
Mielenkiintoista! Onko esimerkkejä, mielellään vertailukelpoisia, eli vaikka se EU normikulutussykli?

C-segmentistä: Focus 1.0 125hv, co2 117g/km , 0-100 11,5s
Octavia 1.4 140hv, co2 121g/km, 0-100 8,4s

Nämä nyt vaan esimerkkeinä autoista jotka osuneet silmään. Ei mikään lopullinen totuus.

Edit: ei tässä mitään väittelyä haluttu, kunhan kiinnostaa tietää mahdollinen syy miksi Ford valinnut 3-sylinterisen.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

hei9n kirjoitti:

C-segmentistä: Focus 1.0 125hv, co2 117g/km , 0-100 11,5s
Octavia 1.4 140hv, co2 121g/km, 0-100 8,4s

Nämä nyt vaan esimerkkeinä autoista jotka osuneet silmään. Ei mikään lopullinen totuus.

Edit: ei tässä mitään väittelyä haluttu, kunhan kiinnostaa tietää mahdollinen syy miksi Ford valinnut 3-sylinterisen.
Vanhaa tietoa Focuksesta, uusi malli 125hv, 4,7l/100km yhdistetty, 108g/km, nopein (5ov) 11,0s 0-100km/h.
Toi Skodillakin 140hv ei ole kyllä pienempi kulutukseltakaan, lukemat 140hv mallille 5,0...5,3l/100km. 0-100 8,4 sek on kyllä kova arvo Octavian kokoluokan autolle, hivenen kyllä epäilyttää että mikä on totuus. Esim. 150hv fooordi kellottaa 9,1sek. Nämä siis kataloogin lukemia.

Mut joo, tässä kun itsellä enään 1,5v liisuriauton vaihtoon, niin kyllä Octavia on omissakin "papereissa" aika korkealla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Pihalla kakkos"autona" 1.2tsi (9,9sek 114 co2/km) ja toteutunut kulutus kun laskin 4,98l (jos näitä nyt kahdella desimaalilla kannattaa edes laskea)
Hyvin toimii nelisylinterinen, ihan käytännössäkin. Siksi tämä 3-sylinterisen ihmettely ja mitä etuja sillä saavutetaan kysely.

VAG:lla on ACT 150hv jolla päästöt 108g ja 0-100 8sek. Siinä voisi olla octavian kiinnostavampi vaihtoehto. (tiedä sitten miten hyvin sopii täyskaasukiihdytys ja sylinterin lepuutus samaan lauseeseen)

Ja kyllä ne luvatun "nopeita" yleensä on, älä vaan laita yhtään kuormaa päälle :)

Femma Aerokuskit automaattiaskilla saattaa ärsyyntyä näistä grammoista, mutta toisaalta niillä on sentään ihan oikea auto alla :)
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja HEV »

hei9n kirjoitti:
Femma Aerokuskit automaattiaskilla saattaa ärsyyntyä näistä grammoista, mutta toisaalta niillä on sentään ihan oikea auto alla :)
Mitenniin? Jotain 40 g (fossiilista RE85:lla) ja noin 7 sekuntia. :lol: :lol:
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja AZP »

No onhan se nyt ärsyttävää jos ekobuustikuskit leijuu vihreydellään noilla kauheilla yli 100 gramman päästöillä :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Femma-airoja ei saa kaupasta enään uutena. Ekobuusteja ja skodillakkeja saa :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Mitenniin? Jotain 40 g (fossiilista RE85:lla) ja noin 7 sekuntia. :lol: :lol:
Ei ne grammat varmaan niinkään ärsytä, kuin niiden pohjalta tulevat käyttömaksut.

Suoraan sanoen v*tuttaa tuollainen puhe vähäpäästöisyyden suosimisesta autokannassa ja samaan aikaan lätkäistään 400euron käyttömaksu 40gramman toteutuneista päästöistä.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Hirmu patoja, hiivatti pisti jo paremmaksi pyttyjen määrässä aikoinaan.
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 2dlZk2RugI
Mutta voiton taitaa korjata Biltema Motor Works
Mallillaan Isetta 300. 1-pyttyinen.
kunhan kiinnostaa tietää mahdollinen syy miksi Ford valinnut 3-sylinterisen.
Liittyisikö valmistuskustannuksiin,materiaalin säästöön..?
Ympäristöystävällisyys..yms..yms.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin