Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Julle »

aero kirjoitti:
Pe Heinä 19, 2024 07:02
VKe kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 22:04
Sillä 2..3 minuutissa ladatulla energialla tosiaan sen about 900 km ajelen. On muuten aivan mahtava latausnoepus!!!!
Taitaa yleisin pumpputuotto olla luokkaa 10l/min,
Tuosta kyllä olen erimieltä. Vähintään näyttäisi normipumpulla olevan 30l/min. Justiin kävin tankilla ja vahvisti kyllä käsitykseni. Varmasti tulee minuuttiin enemmän, kuin 10l.
9-5 Aero - 00
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Nuo tuotot lukee kyltissä ainakin osalla asemista ja 10 tai 15 on ainakin lukema, jonka olen itse bongannut.

Mutta koetinpa etsiä tietoa intternetistä, joten löysin paljon ohjeita tankata maratonille. Sitten koetin etsiä tankkipumppujen kuvia, mutta en löytänyt sellaista jossa olisi tuottokylttiä näkyvillä. Joten seuraavaksi koetin etsiä youtubesta videota, jossa kuvattaisiin tankkiautomaattia kun lukema juoksee. Ei sekään ollut helppoa, pitkään tuntui siltä että ainoa joka jaksaa kuvata moista on Viheraho, jolla ei ole varaa tankata täyttä minuuttia.

Aikani kaivettua löysin kuitenkin toisen sopivan pätkän - silläkään hepulla ei ollut varaa tankata täyttä minuuttia, mutta sai n. 10s aikana tankkiinsa nelisen litraa ainetta, joka viittaisi n. 25l/min tuottovauhtiin. Kyllähän tuolla vauhdilla 2 minuutissa vetää 50l.

Seison siis korjattuna, kyllä kahden minuutin tankkauksella voi vetää tuhannen kilsaa tankkiin ihan uskottavasti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kun tuossa oli juttuu et löytyy paremmin matkantekoon soveltuvia sähkiksiä niin lainaan Mira Riikosen tarinaa sähköautot-nyt ryhmästä.

HANKO-NUORGAM

Sähköautolla Lappiin on vähän kulunut vitsi jo, mutta sähköautoilevien konkareiden haasteena on jo useita vuosia ollut megamatka Hanko-Nuorgam. .

Ajonopeus oli reipas, mutta muita tiellä liikkujia kunnioittava ja ns. kameraystävällinen. Ei kaahattu.

Auto lähti akku täytenä ja saapui Nuorgamiin 12% akkua jäljellä.

Auto lähti Hangosta illalla 21:16 ja oli perillä Nuorgamin lomakeskuksen pihalla seuraavana päivänä 13:40. Aikaa siis kului yli Teslan enkan, 16:24. Pituutta tälle reissulle auto on laskenut 1425 km.

Lataukset:
1) McDonald's Palokka (Alpitronic) 11%-> 84%, 59 kWh, 20min (keskinopeus 170 kW)
2) McDonald's Kaakkuri (Alpitronic), 11%-> 65%, 44 kWh, 13min (keskinopeus 197 kW)
3) McDonald's Rovaniemi (Kempower), 7%-> 84%, 64 kWh, 22min (keskinopeus 171 kW)
4) Hotelli Inari (Alpitronic),11%-> 50%, 32 kWh, 9min (keskinopeus 208 kW)

Latausten hinta yhteensä 74,74€ (Fortumin kautta).



Autona Hyundai Ioniq 6 awd
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Täällä menossa kohta eenakin pikalatausneitsyys. Tarkoitus on painaa eenakilla yöjunalla kolariin ja sieltä kiirunan ohi ruotsin läpi Narvikiin ja lofooteille. Sama reitti takas myös. Kyydissä 2 aikuista, noin 150kg, 2 lasta noin 80kg ja 2 koiraa noin 70kg + roippeet.

2 sähkäriä pihassa. Toinen reilun vuoden ollut ja toinen vajaan vuoden. 1 pikalataus tähän mennessä ja loput kotona tai työpaikalla. Saabin tankin saanu tankata kesän aikana 2 kertaa.

Jos lähden jonnekin ja on lämmin ja aurinkoista nappaan saabin. Muuten MG:n. Eenakki vain alle jos koirat mukana. MG:llä tykkään enemmän ajaa kun mörssäri nakilla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

^muistat sitten pidätellä koko junamatkan, niin voit reissun jälkeen kehuskella miten pääsit sähköauton kanssa kusematta Lappiin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

:lol: . Taitaa jäädä tekemättä. Taidan käydä kuiteskin raflavaunussa kalexilla :mrgreen:
Mut aina voi sanoa et meni akusta 5% vaan välillä Espoo - Kolari :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mertmi kirjoitti:
Pe Heinä 19, 2024 08:58
Paluumatkalla tiet oli aivan kuivat ja sattui hiukan hyvää tuuria. Edellä ajoi säiliörekka ja sen takana korkea VW Lt. Niiden peräpyörteissä matka joutui 80kmh rajoituksilla aina Outokumpuun saakka.

Ainakin tällä kertaa valinta oli onnistunut ja matkaa tehdessä matkustajia, kuljettajaa tai matkataroita vahingoitettu tai aiheutettu tarpeetonta kärsimystä tai saatu aikaan mielipahaa. Kuljettaja ei aiheuttanut muissa tienkäyttäjissä ainakaan mitenkään havaittavaa mielipahaa poikkeavilla ajonopeuksilla.

Juuri tämä "sähkövispilöiden" peräimussa ajo ärsyttää ainakin minua :twisted:
Tuolla kuvatulla tavalla ajaminen aiheutaa niitä tarpeettomia jonoja. Joskus näkee jopa useamman sähköisen kulkupelin muodostamia jonoja. Sitten kun sattuu jonon sekaan vielä jokunen vähän arempi autoilija tavallisella "maailman tuhoaja"-moottorilla, niin pitkäkäkin letka on valmis.
Itse menen välittömästi ohi näistä kaikista hinaajista eikä onneksi talvikelikään hidasta, kiitos siitä nelivedon ja kohtuullisen tehokkaan perheauton yhdistelmän. Silti tuollainen jonon muodostaminen v**uttaa.

Jokainenhan saa toki ajaa sitä nopeuttaa mitä haluaa, mutta nämä sähköiset perässähiihtäjät tietenkin ajavat aivan toisen takana, jotta se imu säästää sitä sähköä. Oikeaoppisesti pitäisi jättää maantiellä pitkä etäisyys edellä ajavaan, mutta eihän se heille käy, kun ei sitten säästöä synny. Itse opetin tytärtä aikoinaan ja ajettiin paljon maantieajoa. Neuvo oli, että mikäli saavutat edellä ajavan, on se merkki siitä, että nopeutesi on edellä ajavaa suurempi. Menet ohi heti hyvän ohituspaikan tullen. Näin et kerää jonoa taaksesi ja vaikeuta takana tulijoittesi ajamista. Toki ajetaan rajoitusten mukaan ja vältetään turhat ohitukset, joilla viittaan siihen, että yleensä tiedetään minne ollaan menossa, joten vähän ennen omaa määränpäätä tai kääntymistä johonkin ei ohiteta. Silloin kuitenkin jätetään se pitkä etäisyys.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Numba
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Numba »

Neuvo oli, että mikäli saavutat edellä ajavan, on se merkki siitä, että nopeutesi on edellä ajavaa suurempi. Menet ohi heti hyvän ohituspaikan tullen. Näin et kerää jonoa taaksesi ja vaikeuta takana tulijoittesi ajamista.
Tämä on se minkä pitkänmatkankulkijat (ja paljon ajavat) oppivat viimeistään kantapään kautta, jos ei muuten oo välähtänyt.

Adaptiivinen vakkari luo vie uuden harhan tähän soppaan. Nautiskelija havahtuu jossain vaiheessa, etteihän tämä matka nyt etenekkään, ja sit painalletaan jossain päättömässä paikassa ohi, vaikka niitä hyviä ohituspaikkoja oli ollut siinä uneksiessa useampiakin.
Toki ajetaan rajoitusten mukaan ja vältetään turhat ohitukset, joilla viittaan siihen, että yleensä tiedetään minne ollaan menossa, joten vähän ennen omaa määränpäätä tai kääntymistä johonkin ei ohiteta. Silloin kuitenkin jätetään se pitkä etäisyys.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Eikö tämä päde vieläkin, ettei pidä roikkua toisten imussa tai puskurissa kiinni.
Se, kuinka kaukana sinun tulee olla edellä ajavasta ajoneuvosta, riippuu nopeudestasi. On olemassa kaksi hyvää nyrkkisääntöä:
Sama etäisyys kuin nopeus: Jos ajat 90 km/h, etäisyys on vähintään 90 m.
Kolmen sekunnin sääntö: Sinun on oltava kolme sekuntia edellä ajavaa ajoneuvoa jäljessä. Poimi tieltä merkki, esimerkiksi varjo tiellä. Kun edessä ajava ajoneuvo ylittää merkin, alat laskea sekunteja. Jos ohitat merkin ennen kolmea sekuntia, sinun on lisättävä etäisyyttä.

Nämä nyrkkisäännöt pätevät hyvissä tieolosuhteissa. Jos esimerkiksi tieolosuhteet ovat huonot, pidennä etäisyyttä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

^Pimeällä hyvä nyrkkisääntö on myös karvan yli lähivalojen kantama. Sillai että ei oikein ehdi ilmestymään isoja, karvaisia esteitä väliin pimeällä kohdalla, mutta omat valot ei häiritse eikä häikäile edelläkävijää peilien kautta vaikka vähän töyssyttäisikin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Numba kirjoitti:
Su Heinä 21, 2024 11:47
Adaptiivinen vakkari luo vie uuden harhan tähän soppaan. Nautiskelija havahtuu jossain vaiheessa, etteihän tämä matka nyt etenekkään, ja sit painalletaan jossain päättömässä paikassa ohi, vaikka niitä hyviä ohituspaikkoja oli ollut siinä uneksiessa useampiakin.
Tuo on aivan totta :!:
Omassa autossani tuollainen adaptiivinen vakkari on ja se on paras varuste mitä minulle on autoon tullut :D

Sitä vain täytyy osata käyttää oikein. Kun säädetyn ajonopeuden nopeus tippuu edellä ajavan takia, on se tietenkin merkki juuri tuosta mistä aiemmin mainitsin. Täytyy siis silti tuosta hienosta varusteesta huolimatta seurata mittaristoa ja kokenut autoilija ainakin havaitsee ihan perstuntumalla nopeuden laskun.
viggen kirjoitti:
Su Heinä 21, 2024 12:19
Eikö tämä päde vieläkin, ettei pidä roikkua toisten imussa tai puskurissa kiinni.
Kyllä se pätee.
Ihan oikeassa autokoulussa tästä ajotavasta maantieajossa huomautetaan ja melko varmasti ajokokeessa tulisi hylätty.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Numba
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Numba »

viggen kirjoitti:
Su Heinä 21, 2024 12:19
On olemassa kaksi hyvää nyrkkisääntöä:
Sama etäisyys kuin nopeus: Jos ajat 90 km/h, etäisyys on vähintään 90 m.
Kolmen sekunnin sääntö: Sinun on oltava kolme sekuntia edellä ajavaa ajoneuvoa jäljessä. Poimi tieltä merkki, esimerkiksi varjo tiellä. Kun edessä ajava ajoneuvo ylittää merkin, alat laskea sekunteja. Jos ohitat merkin ennen kolmea sekuntia, sinun on lisättävä etäisyyttä.
On vielä kolmaskin sääntö. 80 nopeudessa jos näkee lukea edellä ajavan rekkarin, on liian lähellä. Tämä toimii vain hyvän kaukonäön omaaviin 8O
Tuo sääntö on kulkenut mukanani 80-luvulta asti. Nyt tuli optikon kans vääntöä siitä, mitä sitä pitäis laseilla nähdäkkään. Linssitekniikka ei toiminutkaan mulla, kun olen tottunut näkemään kauas hyvin. Palattiin vanhaan linssityyppiin. Kuulemma aivojen pitäisi tottua uusiin, mutta tiedä sitten. Eipä tuo kaukonäkö tunnu olevan entisellään. Katuvalotolppien väli on 50m, siinä rekkarin näkee vielä hyvin, mutta 80m on jo sumua. Pitää kai tottua. :(
Puhuinko itseni pussiin :mrgreen: No aiemmin näin rekkarit jotenkin siihen 80 metriin.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mertmi kirjoitti:
Pe Heinä 19, 2024 08:58
Edellä ajoi säiliörekka ja sen takana korkea VW Lt. Niiden peräpyörteissä matka joutui 80kmh rajoituksilla
Just. Ja tolla tavalla vaaransit liikennettä, vaikeutit muiden ohittamista. Ja jos joku ohitti sinut ja kilasi eteesi vilkutit valoja :evil:

Ehkä...
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tuommoset pikkuiset rellurimpulat on tarkoitettu kaupunkiin ei maantielle. Nuukat Suomalaiset ajelee sitte näillä kesälomareissuja. Hyväntähden sentäs.
9-5 Aero - 00
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Julle kirjoitti:
Pe Heinä 19, 2024 14:32
aero kirjoitti:
Pe Heinä 19, 2024 07:02
Taitaa yleisin pumpputuotto olla luokkaa 10l/min,
Tuosta kyllä olen erimieltä. Vähintään näyttäisi normipumpulla olevan 30l/min. Justiin kävin tankilla ja vahvisti kyllä käsitykseni. Varmasti tulee minuuttiin enemmän, kuin 10l.
Kävin tänään tankkaamassa Nesteen kylmäasemalla. Pumpun arvokilven mukaan Qmax 40l/min, napista painamalla kuorma-autonopeus 60 l/min.
Vastaa Viestiin