Tuosta kyllä olen erimieltä. Vähintään näyttäisi normipumpulla olevan 30l/min. Justiin kävin tankilla ja vahvisti kyllä käsitykseni. Varmasti tulee minuuttiin enemmän, kuin 10l.
Sähköautoista yleensä
Re: Sähköautoista yleensä
9-5 Aero - 00
Re: Sähköautoista yleensä
Nuo tuotot lukee kyltissä ainakin osalla asemista ja 10 tai 15 on ainakin lukema, jonka olen itse bongannut.
Mutta koetinpa etsiä tietoa intternetistä, joten löysin paljon ohjeita tankata maratonille. Sitten koetin etsiä tankkipumppujen kuvia, mutta en löytänyt sellaista jossa olisi tuottokylttiä näkyvillä. Joten seuraavaksi koetin etsiä youtubesta videota, jossa kuvattaisiin tankkiautomaattia kun lukema juoksee. Ei sekään ollut helppoa, pitkään tuntui siltä että ainoa joka jaksaa kuvata moista on Viheraho, jolla ei ole varaa tankata täyttä minuuttia.
Aikani kaivettua löysin kuitenkin toisen sopivan pätkän - silläkään hepulla ei ollut varaa tankata täyttä minuuttia, mutta sai n. 10s aikana tankkiinsa nelisen litraa ainetta, joka viittaisi n. 25l/min tuottovauhtiin. Kyllähän tuolla vauhdilla 2 minuutissa vetää 50l.
Seison siis korjattuna, kyllä kahden minuutin tankkauksella voi vetää tuhannen kilsaa tankkiin ihan uskottavasti.
Mutta koetinpa etsiä tietoa intternetistä, joten löysin paljon ohjeita tankata maratonille. Sitten koetin etsiä tankkipumppujen kuvia, mutta en löytänyt sellaista jossa olisi tuottokylttiä näkyvillä. Joten seuraavaksi koetin etsiä youtubesta videota, jossa kuvattaisiin tankkiautomaattia kun lukema juoksee. Ei sekään ollut helppoa, pitkään tuntui siltä että ainoa joka jaksaa kuvata moista on Viheraho, jolla ei ole varaa tankata täyttä minuuttia.
Aikani kaivettua löysin kuitenkin toisen sopivan pätkän - silläkään hepulla ei ollut varaa tankata täyttä minuuttia, mutta sai n. 10s aikana tankkiinsa nelisen litraa ainetta, joka viittaisi n. 25l/min tuottovauhtiin. Kyllähän tuolla vauhdilla 2 minuutissa vetää 50l.
Seison siis korjattuna, kyllä kahden minuutin tankkauksella voi vetää tuhannen kilsaa tankkiin ihan uskottavasti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sähköautoista yleensä
Kun tuossa oli juttuu et löytyy paremmin matkantekoon soveltuvia sähkiksiä niin lainaan Mira Riikosen tarinaa sähköautot-nyt ryhmästä.
HANKO-NUORGAM
Sähköautolla Lappiin on vähän kulunut vitsi jo, mutta sähköautoilevien konkareiden haasteena on jo useita vuosia ollut megamatka Hanko-Nuorgam. .
Ajonopeus oli reipas, mutta muita tiellä liikkujia kunnioittava ja ns. kameraystävällinen. Ei kaahattu.
Auto lähti akku täytenä ja saapui Nuorgamiin 12% akkua jäljellä.
Auto lähti Hangosta illalla 21:16 ja oli perillä Nuorgamin lomakeskuksen pihalla seuraavana päivänä 13:40. Aikaa siis kului yli Teslan enkan, 16:24. Pituutta tälle reissulle auto on laskenut 1425 km.
Lataukset:
1) McDonald's Palokka (Alpitronic) 11%-> 84%, 59 kWh, 20min (keskinopeus 170 kW)
2) McDonald's Kaakkuri (Alpitronic), 11%-> 65%, 44 kWh, 13min (keskinopeus 197 kW)
3) McDonald's Rovaniemi (Kempower), 7%-> 84%, 64 kWh, 22min (keskinopeus 171 kW)
4) Hotelli Inari (Alpitronic),11%-> 50%, 32 kWh, 9min (keskinopeus 208 kW)
Latausten hinta yhteensä 74,74€ (Fortumin kautta).
Autona Hyundai Ioniq 6 awd
HANKO-NUORGAM
Sähköautolla Lappiin on vähän kulunut vitsi jo, mutta sähköautoilevien konkareiden haasteena on jo useita vuosia ollut megamatka Hanko-Nuorgam. .
Ajonopeus oli reipas, mutta muita tiellä liikkujia kunnioittava ja ns. kameraystävällinen. Ei kaahattu.
Auto lähti akku täytenä ja saapui Nuorgamiin 12% akkua jäljellä.
Auto lähti Hangosta illalla 21:16 ja oli perillä Nuorgamin lomakeskuksen pihalla seuraavana päivänä 13:40. Aikaa siis kului yli Teslan enkan, 16:24. Pituutta tälle reissulle auto on laskenut 1425 km.
Lataukset:
1) McDonald's Palokka (Alpitronic) 11%-> 84%, 59 kWh, 20min (keskinopeus 170 kW)
2) McDonald's Kaakkuri (Alpitronic), 11%-> 65%, 44 kWh, 13min (keskinopeus 197 kW)
3) McDonald's Rovaniemi (Kempower), 7%-> 84%, 64 kWh, 22min (keskinopeus 171 kW)
4) Hotelli Inari (Alpitronic),11%-> 50%, 32 kWh, 9min (keskinopeus 208 kW)
Latausten hinta yhteensä 74,74€ (Fortumin kautta).
Autona Hyundai Ioniq 6 awd
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Sähköautoista yleensä
Täällä menossa kohta eenakin pikalatausneitsyys. Tarkoitus on painaa eenakilla yöjunalla kolariin ja sieltä kiirunan ohi ruotsin läpi Narvikiin ja lofooteille. Sama reitti takas myös. Kyydissä 2 aikuista, noin 150kg, 2 lasta noin 80kg ja 2 koiraa noin 70kg + roippeet.
2 sähkäriä pihassa. Toinen reilun vuoden ollut ja toinen vajaan vuoden. 1 pikalataus tähän mennessä ja loput kotona tai työpaikalla. Saabin tankin saanu tankata kesän aikana 2 kertaa.
Jos lähden jonnekin ja on lämmin ja aurinkoista nappaan saabin. Muuten MG:n. Eenakki vain alle jos koirat mukana. MG:llä tykkään enemmän ajaa kun mörssäri nakilla.
2 sähkäriä pihassa. Toinen reilun vuoden ollut ja toinen vajaan vuoden. 1 pikalataus tähän mennessä ja loput kotona tai työpaikalla. Saabin tankin saanu tankata kesän aikana 2 kertaa.
Jos lähden jonnekin ja on lämmin ja aurinkoista nappaan saabin. Muuten MG:n. Eenakki vain alle jos koirat mukana. MG:llä tykkään enemmän ajaa kun mörssäri nakilla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Sähköautoista yleensä
^muistat sitten pidätellä koko junamatkan, niin voit reissun jälkeen kehuskella miten pääsit sähköauton kanssa kusematta Lappiin 

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoista yleensä


Mut aina voi sanoa et meni akusta 5% vaan välillä Espoo - Kolari

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Sähköautoista yleensä
Mertmi kirjoitti: ↑Pe Heinä 19, 2024 08:58Paluumatkalla tiet oli aivan kuivat ja sattui hiukan hyvää tuuria. Edellä ajoi säiliörekka ja sen takana korkea VW Lt. Niiden peräpyörteissä matka joutui 80kmh rajoituksilla aina Outokumpuun saakka.
Ainakin tällä kertaa valinta oli onnistunut ja matkaa tehdessä matkustajia, kuljettajaa tai matkataroita vahingoitettu tai aiheutettu tarpeetonta kärsimystä tai saatu aikaan mielipahaa. Kuljettaja ei aiheuttanut muissa tienkäyttäjissä ainakaan mitenkään havaittavaa mielipahaa poikkeavilla ajonopeuksilla.
Juuri tämä "sähkövispilöiden" peräimussa ajo ärsyttää ainakin minua

Tuolla kuvatulla tavalla ajaminen aiheutaa niitä tarpeettomia jonoja. Joskus näkee jopa useamman sähköisen kulkupelin muodostamia jonoja. Sitten kun sattuu jonon sekaan vielä jokunen vähän arempi autoilija tavallisella "maailman tuhoaja"-moottorilla, niin pitkäkäkin letka on valmis.
Itse menen välittömästi ohi näistä kaikista hinaajista eikä onneksi talvikelikään hidasta, kiitos siitä nelivedon ja kohtuullisen tehokkaan perheauton yhdistelmän. Silti tuollainen jonon muodostaminen v**uttaa.
Jokainenhan saa toki ajaa sitä nopeuttaa mitä haluaa, mutta nämä sähköiset perässähiihtäjät tietenkin ajavat aivan toisen takana, jotta se imu säästää sitä sähköä. Oikeaoppisesti pitäisi jättää maantiellä pitkä etäisyys edellä ajavaan, mutta eihän se heille käy, kun ei sitten säästöä synny. Itse opetin tytärtä aikoinaan ja ajettiin paljon maantieajoa. Neuvo oli, että mikäli saavutat edellä ajavan, on se merkki siitä, että nopeutesi on edellä ajavaa suurempi. Menet ohi heti hyvän ohituspaikan tullen. Näin et kerää jonoa taaksesi ja vaikeuta takana tulijoittesi ajamista. Toki ajetaan rajoitusten mukaan ja vältetään turhat ohitukset, joilla viittaan siihen, että yleensä tiedetään minne ollaan menossa, joten vähän ennen omaa määränpäätä tai kääntymistä johonkin ei ohiteta. Silloin kuitenkin jätetään se pitkä etäisyys.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Sähköautoista yleensä
Tämä on se minkä pitkänmatkankulkijat (ja paljon ajavat) oppivat viimeistään kantapään kautta, jos ei muuten oo välähtänyt.Neuvo oli, että mikäli saavutat edellä ajavan, on se merkki siitä, että nopeutesi on edellä ajavaa suurempi. Menet ohi heti hyvän ohituspaikan tullen. Näin et kerää jonoa taaksesi ja vaikeuta takana tulijoittesi ajamista.
Adaptiivinen vakkari luo vie uuden harhan tähän soppaan. Nautiskelija havahtuu jossain vaiheessa, etteihän tämä matka nyt etenekkään, ja sit painalletaan jossain päättömässä paikassa ohi, vaikka niitä hyviä ohituspaikkoja oli ollut siinä uneksiessa useampiakin.
Toki ajetaan rajoitusten mukaan ja vältetään turhat ohitukset, joilla viittaan siihen, että yleensä tiedetään minne ollaan menossa, joten vähän ennen omaa määränpäätä tai kääntymistä johonkin ei ohiteta. Silloin kuitenkin jätetään se pitkä etäisyys.
Re: Sähköautoista yleensä
Eikö tämä päde vieläkin, ettei pidä roikkua toisten imussa tai puskurissa kiinni.
Se, kuinka kaukana sinun tulee olla edellä ajavasta ajoneuvosta, riippuu nopeudestasi. On olemassa kaksi hyvää nyrkkisääntöä:
Sama etäisyys kuin nopeus: Jos ajat 90 km/h, etäisyys on vähintään 90 m.
Kolmen sekunnin sääntö: Sinun on oltava kolme sekuntia edellä ajavaa ajoneuvoa jäljessä. Poimi tieltä merkki, esimerkiksi varjo tiellä. Kun edessä ajava ajoneuvo ylittää merkin, alat laskea sekunteja. Jos ohitat merkin ennen kolmea sekuntia, sinun on lisättävä etäisyyttä.
Nämä nyrkkisäännöt pätevät hyvissä tieolosuhteissa. Jos esimerkiksi tieolosuhteet ovat huonot, pidennä etäisyyttä.
Se, kuinka kaukana sinun tulee olla edellä ajavasta ajoneuvosta, riippuu nopeudestasi. On olemassa kaksi hyvää nyrkkisääntöä:
Sama etäisyys kuin nopeus: Jos ajat 90 km/h, etäisyys on vähintään 90 m.
Kolmen sekunnin sääntö: Sinun on oltava kolme sekuntia edellä ajavaa ajoneuvoa jäljessä. Poimi tieltä merkki, esimerkiksi varjo tiellä. Kun edessä ajava ajoneuvo ylittää merkin, alat laskea sekunteja. Jos ohitat merkin ennen kolmea sekuntia, sinun on lisättävä etäisyyttä.
Nämä nyrkkisäännöt pätevät hyvissä tieolosuhteissa. Jos esimerkiksi tieolosuhteet ovat huonot, pidennä etäisyyttä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Sähköautoista yleensä
^Pimeällä hyvä nyrkkisääntö on myös karvan yli lähivalojen kantama. Sillai että ei oikein ehdi ilmestymään isoja, karvaisia esteitä väliin pimeällä kohdalla, mutta omat valot ei häiritse eikä häikäile edelläkävijää peilien kautta vaikka vähän töyssyttäisikin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sähköautoista yleensä
Tuo on aivan tottaNumba kirjoitti: ↑Su Heinä 21, 2024 11:47Adaptiivinen vakkari luo vie uuden harhan tähän soppaan. Nautiskelija havahtuu jossain vaiheessa, etteihän tämä matka nyt etenekkään, ja sit painalletaan jossain päättömässä paikassa ohi, vaikka niitä hyviä ohituspaikkoja oli ollut siinä uneksiessa useampiakin.

Omassa autossani tuollainen adaptiivinen vakkari on ja se on paras varuste mitä minulle on autoon tullut

Sitä vain täytyy osata käyttää oikein. Kun säädetyn ajonopeuden nopeus tippuu edellä ajavan takia, on se tietenkin merkki juuri tuosta mistä aiemmin mainitsin. Täytyy siis silti tuosta hienosta varusteesta huolimatta seurata mittaristoa ja kokenut autoilija ainakin havaitsee ihan perstuntumalla nopeuden laskun.
Kyllä se pätee.
Ihan oikeassa autokoulussa tästä ajotavasta maantieajossa huomautetaan ja melko varmasti ajokokeessa tulisi hylätty.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Sähköautoista yleensä
On vielä kolmaskin sääntö. 80 nopeudessa jos näkee lukea edellä ajavan rekkarin, on liian lähellä. Tämä toimii vain hyvän kaukonäön omaaviinviggen kirjoitti: ↑Su Heinä 21, 2024 12:19On olemassa kaksi hyvää nyrkkisääntöä:
Sama etäisyys kuin nopeus: Jos ajat 90 km/h, etäisyys on vähintään 90 m.
Kolmen sekunnin sääntö: Sinun on oltava kolme sekuntia edellä ajavaa ajoneuvoa jäljessä. Poimi tieltä merkki, esimerkiksi varjo tiellä. Kun edessä ajava ajoneuvo ylittää merkin, alat laskea sekunteja. Jos ohitat merkin ennen kolmea sekuntia, sinun on lisättävä etäisyyttä.

Tuo sääntö on kulkenut mukanani 80-luvulta asti. Nyt tuli optikon kans vääntöä siitä, mitä sitä pitäis laseilla nähdäkkään. Linssitekniikka ei toiminutkaan mulla, kun olen tottunut näkemään kauas hyvin. Palattiin vanhaan linssityyppiin. Kuulemma aivojen pitäisi tottua uusiin, mutta tiedä sitten. Eipä tuo kaukonäkö tunnu olevan entisellään. Katuvalotolppien väli on 50m, siinä rekkarin näkee vielä hyvin, mutta 80m on jo sumua. Pitää kai tottua.

Puhuinko itseni pussiin

Re: Sähköautoista yleensä
Tuommoset pikkuiset rellurimpulat on tarkoitettu kaupunkiin ei maantielle. Nuukat Suomalaiset ajelee sitte näillä kesälomareissuja. Hyväntähden sentäs.
9-5 Aero - 00
Re: Sähköautoista yleensä
Kävin tänään tankkaamassa Nesteen kylmäasemalla. Pumpun arvokilven mukaan Qmax 40l/min, napista painamalla kuorma-autonopeus 60 l/min.