Mullahan tuli tuon exe x farkun talviset kumet Hankookin i*piket koossa 205/60/16 ja oon kyllä tykänny. Et-lukema poikkeaa vakiosta sen verran että tulevat ~5mm ulommas kuin orkkis 17" vanne. Kulkee suoraan eikä ole niin napakka kuin kesäinen 225/45/17.
Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ooppeli ja ooppeli, konserniosista eri kokkien keittämä yhdistelmä. Mielestäni Trollhättanissa oli parempi resepti, ainakin ysifemman kohdalla.
Eikös nuo nykyaikaiset Opelit ole kuitenkin sakemannien kasaamia ranskalaisten suunnitelmien pohjalta? Tuosta voisi odottaakin jotain toimivaa ja mukavaa lopputulosta. Minä (pitkäaikaisena PSA-tuotteiden kuluttajana) en ole yhtään yllättynyt, että Opelin tähti on nousussa nyt kun se on oikeassa ohjauksessa.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^kyllä nykyinen Mokka kootaan Talbotin tehtaalla Poissyssä punaviinin voimin
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mokka on nätti kampe ja jos range/tilat riittää, niin kiinni vaan. Olen samaa mieltä musta/vihreä väriyhdistelmästä, erittäin tyylikäs. Myös livenä.
Kona on selvästi nainen. Tai sitten ei vaan tykkää kun hylätään muutamaksi päiväksi ajamatta. Tänä aamuna oli bitti ekan kerran vähän poikittain, kun piti lähteä töihin. Bluelink ei yhdistynyt autoon, joten esilämmitys ei onnistunut. Plussan puolella sentään ja hiton nopeastihan se lämpenee ilman lämmityksiäkin, mutta silti. Tähän saakka Bluelink on toiminut kuten pitää. Voi olla, että verkon uudistustöillä mitä Telia teki alueella useamman päivän, oli osuutensa asiaan, koska netti oli täysin alhaalla tai muuten vaan toimi miten sattuu, muutaman päivän. Juuri sen ajan Kona nökötti tallissa ilman kontaktia.
Eikä siinä vielä kaikki. Kun piti ottaa latauskaapeli irti autosta, niin eipäs vaan irronnut, vaikka avasin ovet kakella normaalisti. Lukkoon, auki. Ei irronnut. Lukkoon, auki. Irtosi. Työmatkalla vartin ajon jälkeen tuli höyryävän kahvikupin kuva näyttöön ja auto käski pitää tauon. Mietin, että mitä helskuttia ja korealaisia metkuja nämä ovat
Kotiin ajaessa ei mitään kummallista ja Bluelink toimi kuten pitää. Semmmoista se on, kun on alla kännykkä/tietokone, jossa on pyörät.
Mutta, nyt kun loma on lusittu, eikä saanut tehtyä kuin murto-osan hommista mitkä oli suunniteltu, huonon ilman takia, keli lämpenee, tottakai. Ehkä pääsen nyt säästämään kunnolla ! Aamulla mennessä kulutus 17.2 kWh, lämpötila +1/+2, iltapäivällä kulutus 11.7 kWh, lämpötila +6/+8. Ensi viikolla luvattiin jopa +14 päivisin. Jospa saisi näyttöön yli 500 km lukemat kun täyteen lataa.
Nyt lupasi täyteen ladattuna 497 km, ajoin tänään 36 km ja lupaa vielä 458 km. Ei huono. Huomiona, että kaupasta kotiin 16 km tänään iltapäivällä laski rangea vain 7 km, kun kulutus oli tuo yllämainittu 11.7 kWh. Katsotaan, ken elää, viisastuu. Toki myös vanhenee ja on päivä päivältä lähempänä kuolemaa.
Kona on selvästi nainen. Tai sitten ei vaan tykkää kun hylätään muutamaksi päiväksi ajamatta. Tänä aamuna oli bitti ekan kerran vähän poikittain, kun piti lähteä töihin. Bluelink ei yhdistynyt autoon, joten esilämmitys ei onnistunut. Plussan puolella sentään ja hiton nopeastihan se lämpenee ilman lämmityksiäkin, mutta silti. Tähän saakka Bluelink on toiminut kuten pitää. Voi olla, että verkon uudistustöillä mitä Telia teki alueella useamman päivän, oli osuutensa asiaan, koska netti oli täysin alhaalla tai muuten vaan toimi miten sattuu, muutaman päivän. Juuri sen ajan Kona nökötti tallissa ilman kontaktia.
Eikä siinä vielä kaikki. Kun piti ottaa latauskaapeli irti autosta, niin eipäs vaan irronnut, vaikka avasin ovet kakella normaalisti. Lukkoon, auki. Ei irronnut. Lukkoon, auki. Irtosi. Työmatkalla vartin ajon jälkeen tuli höyryävän kahvikupin kuva näyttöön ja auto käski pitää tauon. Mietin, että mitä helskuttia ja korealaisia metkuja nämä ovat
Kotiin ajaessa ei mitään kummallista ja Bluelink toimi kuten pitää. Semmmoista se on, kun on alla kännykkä/tietokone, jossa on pyörät.
Mutta, nyt kun loma on lusittu, eikä saanut tehtyä kuin murto-osan hommista mitkä oli suunniteltu, huonon ilman takia, keli lämpenee, tottakai. Ehkä pääsen nyt säästämään kunnolla ! Aamulla mennessä kulutus 17.2 kWh, lämpötila +1/+2, iltapäivällä kulutus 11.7 kWh, lämpötila +6/+8. Ensi viikolla luvattiin jopa +14 päivisin. Jospa saisi näyttöön yli 500 km lukemat kun täyteen lataa.
Nyt lupasi täyteen ladattuna 497 km, ajoin tänään 36 km ja lupaa vielä 458 km. Ei huono. Huomiona, että kaupasta kotiin 16 km tänään iltapäivällä laski rangea vain 7 km, kun kulutus oli tuo yllämainittu 11.7 kWh. Katsotaan, ken elää, viisastuu. Toki myös vanhenee ja on päivä päivältä lähempänä kuolemaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mitäpä tätä liikaa miettimään. Nyt on Mokka tilauksessa. 3kk päästä pitäis saada. Sit vaan bensa-autot pihasta pois. Saappia ehkä jonkin aikaa kakkosena pidetään, mutta ennen pitkää siitäkin vois luopua.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onnea hankinnalle! Aika nopsaan luvattiin toimitus, onkohan ransmannit osanneet saksalaisia ja tsekkiläisiä paremmin pujotella komponenttipulassa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Punkkupäissään ole niin tarkkaa niiden johtosarjojen kans
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jopas. Ite ootellu jo reilu 4kuukautta corsaa niin aika hyvin jos tulee noinki äkkii
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ajattelin tuossa jos laittaisi Skeidan seisomaan (tai no se meni talliin jo kuunvaihteessa) ja kesä-saabin ajoon tiistaista. Onkohan kevät sittenkin peruutettu jos nyt etes siihen tiistaihin asti ennuste pitäisi kutinsa, loppukuun joutaa taas tallittamaan.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Kyllähän se näyttää kovasti keväältä. Vaihdoin talvitakin välikausitakkiin ja laitoin maiharit lepoon ja lenkkarit käyttöön. Pipo vaihtuu lippikseen ja hanskat saa jäädä kotiin. Kolme päivää pitää vielä lusia töissä, mun vuoro oli "pilata" pyhät työputkella, sitten olisi 5pv vapaata. Jospa niiden aikana veivaisi Konaan kesä-Misukat alle ja Skeidaankin uudet Kumhot. Yöpakkasiakaan ei enää lupailtu, joten vesiletkunkin voisi ulostaa ja aloittaa pesukauden. Hiphei vaan. Äkkiäkös ennusteet ja todellisuus muuttuu, mutta hyvältä näyttää toistaiseksi.
Talossakin alan vähitellen ajaa lämmitystä alas, nollan vaiheille vetää yöllä, niin ei vielä ihan kokonaan, mutta pikkuhiljaa.
Talossakin alan vähitellen ajaa lämmitystä alas, nollan vaiheille vetää yöllä, niin ei vielä ihan kokonaan, mutta pikkuhiljaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kelit lämpenee ja kulutus pienenee. Kolme peräkkäistä paluumatkaa töistä, lämpötila +6/+10 asteen välillä, kulutukset 11.7-11.6-11.6 kWh. Tarkkaa työtä
Tänään "puhdas" eestaas työreissu pihasta-pihaan, ilman ylimääräisiä pysähdyksiä tai koukkauksia:
Matka 34km
Käytetty energia 4.09 kWh
Regeneroitu 1.1 kWh
8.3 km per kWh
Latauksen jälkeen ajeltu 106.5 km, näytössä 77% jäljellä ja rangea 375 km. Tänäkin aamuna oli -2 astetta pakkasta ja esilämmitystä käytin, kunhan päästään tilanteeseen, että aamullakin on lämmintä, niin tilanne paranee entisestään. Keskinopeudeksi näillä siirtymille tulee yleensä n. 54-58 km/h.
Tämä mun ajoprofiili sopii kyllä tosi hyvin tälle vekottimelle, toki sen tiesinkin n. 10 hybridin kokemuksella.
Huomenna tulee kuukausi täyteen sähköautoilua, kilometrejä on lomasta johtuen tullut tavallista vähemmän, mutta reilun 800 km keskikulutus hiljaksiin painuu alaspäin, ollen nyt 15.5 kWh. Normaalisti ajelen, tuolla on kiva kiihdytellä ripeästi paikan tullen ja ilmastointi on AUTOlla jne. Tämä menee vähällä ilman, että edes yrittää. Toki selkärangassa on tietty taloudellinen ajotapa runsaiden hybridikokemusten jäljiltä, mutta se ei tarkoita hidastelua, päinvastoin.
Ensi viikolla kesärenkaat alle, sen verran kurkkasin, että nostopaikat oli merkattu perinteiseen tapaan, niin eiköhän renkaanvaihto onnistu sähköautoonkin !
Tänään "puhdas" eestaas työreissu pihasta-pihaan, ilman ylimääräisiä pysähdyksiä tai koukkauksia:
Matka 34km
Käytetty energia 4.09 kWh
Regeneroitu 1.1 kWh
8.3 km per kWh
Latauksen jälkeen ajeltu 106.5 km, näytössä 77% jäljellä ja rangea 375 km. Tänäkin aamuna oli -2 astetta pakkasta ja esilämmitystä käytin, kunhan päästään tilanteeseen, että aamullakin on lämmintä, niin tilanne paranee entisestään. Keskinopeudeksi näillä siirtymille tulee yleensä n. 54-58 km/h.
Tämä mun ajoprofiili sopii kyllä tosi hyvin tälle vekottimelle, toki sen tiesinkin n. 10 hybridin kokemuksella.
Huomenna tulee kuukausi täyteen sähköautoilua, kilometrejä on lomasta johtuen tullut tavallista vähemmän, mutta reilun 800 km keskikulutus hiljaksiin painuu alaspäin, ollen nyt 15.5 kWh. Normaalisti ajelen, tuolla on kiva kiihdytellä ripeästi paikan tullen ja ilmastointi on AUTOlla jne. Tämä menee vähällä ilman, että edes yrittää. Toki selkärangassa on tietty taloudellinen ajotapa runsaiden hybridikokemusten jäljiltä, mutta se ei tarkoita hidastelua, päinvastoin.
Ensi viikolla kesärenkaat alle, sen verran kurkkasin, että nostopaikat oli merkattu perinteiseen tapaan, niin eiköhän renkaanvaihto onnistu sähköautoonkin !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Olihan luksusta ajella katotta keväisessä kelissä! Linnut laulaa ja aurinko paistaa. Jotenkin paradoksaalia bongailla leivosia ja kurkiauroja äänenperusteella maantievauhdilla autoillen
Mutta! Nastanropina! Pitäähän ne ihan s@@tanallista ääntä, ehkä vielä korostuen ”äänettömässä” paristoautossa kun paljasta asfalttia jyrsitään… Ennen moista niin pannut merkille, mutta nyt kaikki aistit avoimena bio-autoillessa, tuolainen järetön melusaaste puhumattakaan siitä henkitysilmaa pilaavasta pölystä joka nousee kiehkurana autontakaa sieraimiin
Mutta! Nastanropina! Pitäähän ne ihan s@@tanallista ääntä, ehkä vielä korostuen ”äänettömässä” paristoautossa kun paljasta asfalttia jyrsitään… Ennen moista niin pannut merkille, mutta nyt kaikki aistit avoimena bio-autoillessa, tuolainen järetön melusaaste puhumattakaan siitä henkitysilmaa pilaavasta pölystä joka nousee kiehkurana autontakaa sieraimiin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onkos tämä raportti muuten joku facelift-mallin uudistus vai mistä olet tämän datan saanut pihalle? Tuossa MY19:ssa ei saa tällaista dataa esille ilman lisäpalikoita.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Ihan tuosta Bluelink-appista tämän luin. Sehän taisi tulla vasta tähän faceliftiin.
Alan hiljakseen tykästyä tähän uuteen auton tankkaustapaan. Pyhät olin töissä ja pe-ma neljä työmatkaa n. 140 km, latausta jäljellä 70%. Auto töpseliin klo 16.40 kotiin tullessa, aamulla klo 05.20 oli tullut ilmoitus kännykkään, että lataus päättynyt onnistuneesti ja akussa 100%, lupaus tulevasta alla olevan mukainen. Lähtö oli 06.40, joten tuo 30% vajaus latautuu näppärästi varikkopysähdyksellä. Mitäs siihen nyt meni, 12h 40min.
Eihän tuo normipistokkeesta lataus nopeaa ole, mutta mitä hemmetin väliä, kun se auto seisoo siellä sen ajan kun seisoo. Seisoo tyhjänpanttina tai täyttää sähkötankin, jälkimmäinen vaihtoehto on minusta parempi.
Alan hiljakseen tykästyä tähän uuteen auton tankkaustapaan. Pyhät olin töissä ja pe-ma neljä työmatkaa n. 140 km, latausta jäljellä 70%. Auto töpseliin klo 16.40 kotiin tullessa, aamulla klo 05.20 oli tullut ilmoitus kännykkään, että lataus päättynyt onnistuneesti ja akussa 100%, lupaus tulevasta alla olevan mukainen. Lähtö oli 06.40, joten tuo 30% vajaus latautuu näppärästi varikkopysähdyksellä. Mitäs siihen nyt meni, 12h 40min.
Eihän tuo normipistokkeesta lataus nopeaa ole, mutta mitä hemmetin väliä, kun se auto seisoo siellä sen ajan kun seisoo. Seisoo tyhjänpanttina tai täyttää sähkötankin, jälkimmäinen vaihtoehto on minusta parempi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Bingo. Ei sitä akkua tartte arkiajossa saada minuuteissa tyhjästä täyteen, jos nyt yön aikana saa ladattua vähintään keskimääräisen päiväsuoritteen, kunhan akussa riittää tarvittaessa kapasiteetti puskuroida rennosti eriävät päiväsuoritteet. Jos yössä kerkee lataamaan useamman kuin yhden päivän keskisuoritteen (niin kuin sulla) niin vielä parempi. Tökkelin tökkääminen kiinni ja irroittaminen vie arkiajossa kuitenkin vähemmän aikaa kuin tankkimaatille kurvaaminen, saatika siellä odottelu.
Toki, todellisuuden näkee sitten pakkasilla - meinaan, että paljonko tuosta parista kilowatista "hukkuu" akun lämmitykseen ja paljonko siitä riittää varsinaiseen lataamiseen. Silloin voi olla, että kaipaa enempi virtaskaa tarjolle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla