Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jep. Mun normaali päivän ajosuorite latautuu normipistokkeesta vajaassa kolmessa tunnissa, joten eipä tässä ole draamaa. Ajamalla akun liki tyhjäksi voin liikennöidä melkein kaksi viikkoa. Tulen kuitenkin jatkossakin operoimaan tuon 30% sisällä, koska se riittää normitilanteessa aina siihen, että akku on lähtiessä täynnä ja autolla pääsee tarvittaessa vähän pidemmällekin. Konan range on niin iso, että ei tässä sen suhteen tarvitse oikein miettiä asiaa sen enempää.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pientä puuhastelua.

Superbiin vaihtui alle KIINANKUMIA km-lukemalla 60133. Ai miten niin ? No, Kumho mielletään korealaiseksi merkiksi, eikös ? Kumhojen kyljessä lukee melko isolla, "engineered in Korea". Silti, vähän pienemmällä siellä lukee, "made in China" :D Kovvoo ajjoo silti vaan nyt. Talvisilla Nokian Hakkapeliitta Yseillä, jotka on valmistettu maassa, jonka nimeä en enää sano ääneen, vaimo ajoi 11973 km, joka oli aika paljon enemmän kuin edellisenä koronatalvena, jolloin kilometrejä tuli vain 7486 km. Kaikkiaan renkailla on ajettu nyt pari kuukautta ekana talvena ja kaksi täyttä sen jälkeen, yhteensä 23855 km. Pintaa on 7-8 mm kauttaaltaan ja nastapuutoksia ei ole, kaikkiaan vielä erinomaisessa kunnossa. Ainakin yksi, ellei kaksi talvea menee vielä.

Konaan vaihtui alle Michelinit km-lukemalla 877. Michelinit miellän ranskalaisiksi, mutta ne on valmistettu Saksassa. Hyvä niin, alta lähti pois Nokian R3-kitkat, jotka ovat hyvät renkaat, vaikka ovatkin valmistettu siellä samassa paskamaassa, kuin Ysit.
Konan kohdalla oli säästökohdekin löydetty, eli tuossa tuli mukana 8 x identtiset vanteet, kuten Skodassakin, mutta vanteiden keskilätkiä on vain 4 kpl, eli joka kerta saa jumpata lätkät pois vanhoista ja vaihtaa alle meneviin :facepalm_man:
Kuva
Skodassa on joka vanteessa, mutta se onkin Premium. Kona on ylihintainen perusauto, koska se käy sähköllä. Tietyissä ratkaisuissa tämä näkyy.

Skodan rengaspainesysteemin kalibrointi on äärimmäisen nopea, looginen ja helppo juttu. Konan vastaavasta en tajunnut mitään, eli onko sellaista. Joka tapauksessa näytössä ei enää lue rengaspaineita, vaan "näytän paineet vaan kun ajat". No ajoin, mutta ei vaan näyttänyt. Ei herjaa mitään, mutta ei näy paineet. Valikoita selailin aikani, mutta mitään rengaspaineisiin liittyvää en löytänyt. Ehkä tämäkin vielä selviää. Minusta alkaa vähitellen tuntua, että Konan käyttöliittymän on saattanut suunnitella korealaisinsinööri, jolla on paha karsastus. Sen verran metsään välillä mennään :)

Huomiselle jäi vielä Skodan talvivanteiden pesu, sitten onkin taas puoleksi vuodeksi tämä homma hoidossa. Ihanaa. Vesiletkun sain ulostettua ja huomenna olisi tarkoitus pestä Kona ekaa kertaa ihan koko auton mitalta. Viitsimisen tasosta riippuen saatan vetäistä pintaan Meguairsia, se jää nähtäväksi. Ensi viikolla näytti viilenevän taas reilusti, nyt olisi paikka jos aikoo. No, jos saisi tässä parin viikon sisään edes pestyä kaikki neljä kiesiä, niin vahaushommia voi sitten sovitella pitkin kesää. Tärkeämpää lienee kuitenkin puuhastella hieman Accordien ruostesuojauksen kanssa. No, en jaksa nyt ottaa mitään projekteja tai muuten stressata noilla, homma kerrallaan miten kuten jaksaa.

Mustalla kävin tänään pojan hakemassa koulusta, vasen takajarru kuumeni edelleen huomattavasti, sylki kiehuu levyllä ja vannekin on kuuma. Joutunee soittelemaan korjaamolle, että jospa takuuseen tsekkaisivat, mikä siellä nyt pillastui palojen ja levyjen vaihdosta. En tosiaan hämmästy, jos menee satulat vaihtolistalle. Ei ole eka kerta, kun uudet hilut saavat jotkut vanhat hilut kantamaan. Oiskohan mulla varaa liisata pojille jotkut parin huntin liisarit per hemmo, niin voisi keskittyä vaan noihin pesu-ja vahaushommiin ? Accordit myyntiin ja mitä niistä saa, kk-erään. Hmmm.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

On. Virallisesti. Kevät. Siksi, että etupihalta lähti jäät !
Kuva

Rengashommat on nyt hoidettu ja Kona sai ensimmäisen pesun, tallitettu onnistuneesti.
Kuva
Kuva

Muuten ei ihmeitä, mutta takaluukku tuntui kyllä kovin karhealta. Se on toki aina likainen. Täytyy varmaan vaivautua huomenna sen verran, että ainakin takapään vahaa. Tuohon olisi kyllä jotain pinnoitetta hyvä kokeilla. Ans kattoo ny.

Skodasta pyyhin pölyt kojelaudasta, tyhjensin kuskin kuramaton, pesin tuulilasin (jossa havaitsin vajaat 4000 km ajettuna pari kiveniskemää kuskin klo 11 kohdalla) sekä takaluukun, niin tuli taas pohjaväri näkyviin. Samaten kuivunutta kuraa täynnä olevat takapyöränkotelot tuli suihkuteltua. Jatketaan täsmäiskuilla aina kun auto, mies ja keli osuvat yksiin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kyllähän tuo maisema palkitsee varmasti ton helvetillisen ja pitkän talven jälkeen. Komeata on.

Ja on kyllä todella hieno toi Hynyn väri. Yleensä ei noi tollaset spessummat oikein iske enää kaksi kertaa katsottuaan, esim. NG93 sitruuna, mutta tuohon ei heti kyllästy. Eikä ole sellainen teennäisen värinen: "maalataanpas auto nyt johonkin jännään väriin, että tämä tylsä auto herättäisi kiinnostusta edes kerran".
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kieltämättä piristää, kun liikkumaton maisema alkoi vähän liikkua. Värin valinnan tärkein kriteeri oli, että pölyt ja pienet epäpuhtaudet eivät erotu niin hyvin. Myyjäkin totesi, että olin valinnut parhaiten lian hävittävän sävyn mitä tuohon oli tarjolla. Sen lisäksi on ihan ok muutenkin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

IC1970 kirjoitti:
To Huhti 21, 2022 16:53
Muuten ei ihmeitä, mutta takaluukku tuntui kyllä kovin karhealta. Se on toki aina likainen. Täytyy varmaan vaivautua huomenna sen verran, että ainakin takapään vahaa. Tuohon olisi kyllä jotain pinnoitetta hyvä kokeilla. Ans kattoo ny.
Korrekin TFC Hydroxista jäi ainakin itsellä hyvä tuntuma, kun levittämisen ja huuhtelun jälkeen mikrokuituliina ei kuivatessa pykinyt yhtään.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Täytyy jotain kokeilla, tsekataan tuokin.

Mustan pesin ja katselin ledillä ovien alareunat kuivaillessa, ei tarvitse tehdä mitään, sen verran hyvin viimeksi hoidin ne, että ovat kunnossa ja suojatut.

Takalokarien kaarissa on parissa kohtaa sen verran ruskeaa reunalla, että Dremelillä otan huomenna ne pois ja normaali pohjamaali-ruosteenestomaali-kotelosuoja-kombinaatio perään.

Konan vahauksen aloitin, jatkan huomenna loppuun ja sitten ulos tallista ja Musta sisään yllä mainittuun operaation. Harmaa pääsee pesupaikalle ja pesen sen, samat tsekkaukset kuin Mustaan. Katsotaan, jos saisi sunnuntaina sitten sen työn alle.

Nuo kun saa hoidettua, niin hyvä ! Accordien vahaukset siirtyvät sääennusteen mukaan eteenpäin muutamalla viikolla, mutta eipä tuo haittaa. Jos mainitun verran saa tehtyä nyt ennen maanantaita, niin olen tyytyväinen. Sitten onkin ma-pe työviikko ja kelit kylmenee.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Arhem
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Elo 12, 2019 14:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Arhem »

Torstaina kävi aurinkopaneeleja ja latausasemia myyvä edustaja pyynnöstä kylässä. Paneeleja en halua, mutta ehdotuksensa latausasemasta olisi kiinnostanut. Pahoitellen kertoi melko alussa jo ettei alle 3000€ kauppoja tee. Onneksi oli mukava miekkonen jonka kanssa kahviteltiin ja juteltiin muuten mukavia vaikka kauppoja ei tullutkaan.

Muun kotirempan yhteydessä saatiin sähkäri asentamaan seuraavana päivänä voimavirran talon nurkalle. Hyvin on vielä aikaa vertailla latausasemia ennen auton saamista. Kuulemma Motonetin 700€ vehje ajaa asiansa ihan hienosti. Löytyykös teiltä kokemuksia näistä laitteista?

Tuolta myyntiedustajalta opin, että tämän talon 3x25 päävarokkeilla lataustehoa irtoaa 6,7kW. Pitäisi olla jytäkämpi järjestelmä jos 11kW latauksiin haluaisi päästä. No riittää kyllä tuokin meidän käyttöön.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mitenköhän edustaja tuollaiseen lukemaan päätyi?
9-5 Aero - 00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Arhem kirjoitti:
Pe Huhti 22, 2022 23:07
Tuolta myyntiedustajalta opin, että tämän talon 3x25 päävarokkeilla lataustehoa irtoaa 6,7kW. Pitäisi olla jytäkämpi järjestelmä jos 11kW latauksiin haluaisi päästä. No riittää kyllä tuokin meidän käyttöön.
Julle kirjoitti:
La Huhti 23, 2022 05:16
Mitenköhän edustaja tuollaiseen lukemaan päätyi?
Helpostikin :!:

Tuo 6,7kW tulee mikäli latausaseman teho rajoitetaan 10A:iin.
Mikäli latausasemaa käytetään täydellä 16A virralla (11kW) jää kiinteistön muulle kulutukselle 9A/vaihe. Mikäli kiinteistössä on esim. 6kW:n sähkökiuas tulee tuo 25A/vaihe jo täyteen. Muulle sähkönkulutukselle ei jää enää mitään :wink:

Ongelmaahan ei synny, mikäli lautausasemassa on älykäs virran rajoitus. Silloin se säätää lataustehoa kiinteistön muun sähkönkulutuksen mukaan. Peruslatausasemissa ei tällaista välttämätttä ole. On siis ihan perusteltua rajoittaa latausaseman teho tuohon 6,7kW:iin kiinteistöissä missä pääsulakekoko on 3x25A.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

...ja silti saattaa pääsulakkeet olla tiukilla ja jopa paukkua, jos sattuu vaikkapa olemaan sähkölämmitys eikä mitään kuormanseurantaa. Lie tuo ihan hyvä nyrkkisääntö, mutta kyllä se älykäs virranrajoitus on laturiin pienen ihmisen helpoin tapa varmistaa, että homma toimii. Vaihtoehtoisesti voi kokeilemalla löytää, mitä se oma sulake kestää.

"Kulta, käypäs ottaan auto piuhasta, pistän ruoan uuniin"
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^se on myöhästä tuossa kohtaa, ellei ruoka mene kylmään uuniin :mrgreen:

Meidän vedenkeittimessä lukee 2400W, paahtimessa 940W ja kahvinkeittimessa 1050W, eli ei siinä edes isona pidettyjä laitteita tarvi, että alkaa vaiheesta puhti loppua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kiinteistön sähkö pääkeskuksessa käytettävät tulppasulakkkeet saavat kestää 13...63A kokoluokassa 1,25...1,6 kertaista ylikuormaa 1h ajan. Lyhytaikainen ylivirta ei laukaise niitä, joten 25A kestänee 35A kuormaa jopa yli tunnin.

On siis täysin tapauskohtainen riippuen mitä mahdollisia sähkön kuluttajia talossa on: kiuas, lämmitys jne sekä mikä on pääsulakekoko jolloin tarkastellaan lautausaseman virranrajoitusta. Aina parempi mikäli on se latausasema säätää sen itse kulutuksen mukaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Juur näin. Hyvät nyrkkisäännöt on hyviä nyrkkisääntöjä, mutta kiinteistöjen variaatio on sen verran vahvaa, että on mahdotonta sanoa toisen kiinteistöstä, mitä siellä oikeasti käytetään milläkin hetkellä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Oliko tämä jo luettu? :?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008767252.html

tää oli hyvä heitto :
”Sama laulu joka puolella, rahat pois vaan. Poliittinen päätöshän tämä on, joten katsotaan ketä sitä äänestää.”

Valtavia parkkihalleja cityn alla, vaan sekin jos ees käväisee autolla siellä maksaa jo monelle viikon safkat.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin