Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Pola »

[/quote]

Kakkosella vedetään rajottimelle, vähän Saapista riippuen riittää satkuun ja ylikin, ja jos ei riitä, niin vasta sitten kun kakkonen loppuu laitetaan kolmosta sisään. Kysyttävää? :)[/quote]

Melkonen miekkailumestari saa olla asialla että noin pääsee nopeemmin 80-120 kun pelkällä kolmosella. Tai sitten tietysti automaatti :D
#3272
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pola kirjoitti:Melkonen miekkailumestari saa olla asialla että noin pääsee nopeemmin 80-120 kun pelkällä kolmosella. Tai sitten tietysti automaatti :D
Niin no, alunperinhän tuota nelosta puitiin, eli 60-100 vetoa. Tuon välin pystyy monella saabilla vetämään kakkosellakin, mutta toki monessa ei välitykset riitä, jolloinka joutuisi vaihtamaan kolmosta, joten fiksumpi sitten vetää sillä kolmosella koko väli.

Tuossa femman automaatissa ärsyttää, kun tulee hidas 2-3 vaihto juuri ennen 100kmh, ei saa fiksuja lukemia noihin vetoihin ollenkaan. :(

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Pola »

tuleeko rajotin vastaa ennen sataa jos vetää pakkokakkosella?
#3272
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tobbana kirjoitti:
Pola kirjoitti:Melkonen miekkailumestari saa olla asialla että noin pääsee nopeemmin 80-120 kun pelkällä kolmosella. Tai sitten tietysti automaatti :D
Niin no, alunperinhän tuota nelosta puitiin, eli 60-100 vetoa. Tuon välin pystyy monella saabilla vetämään kakkosellakin, mutta toki monessa ei välitykset riitä, jolloinka joutuisi vaihtamaan kolmosta, joten fiksumpi sitten vetää sillä kolmosella koko väli.
Ohjeistukseni oli yleispätevä kiihdytysohje, ei 80-120km/h välin optimointi :) Eli AINA kun kiihdytetään huudatetaan sinne punarajalle! Se on sitä racea se, ja tytöt käy kuumana (ainakin vaimo vieressä on ihan hiilenä...).

Pointtini oli myös se, että nelonen ei ole yhdelläkään Saabilla paras vaihde vetää 60km/h alkaen rivakkaa kiihdytystä. Tuo on usein käytetty väli noissa sitkeysmittauksissa, ja vetämällä se nelosella on aika vähän tekemistä maksimikiihtyvyyden aikaansaamisessa :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja jlu »

juhokare kirjoitti:No jaa, voin kait sitten vetää myös kolmosella. Muistaakseni tuota nelos-vaihdetta käytetään autojen faktoissa ks. nopeusalueella, joten taitaa olla sieltä peräisin tuo nelos-vaihde. Ja nelos-vaihdetta olen käyttänyt lähes aina testattaessa auton kiihtyvyyttä tuolla nopeusalueella.
Saab ilmoittaa itse kiihtyvyydet 0-100, 60-120 4:lla ja 80-120 5:lla.
9-5 2,0t Wagon -05
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

jlu kirjoitti:
juhokare kirjoitti:No jaa, voin kait sitten vetää myös kolmosella. Muistaakseni tuota nelos-vaihdetta käytetään autojen faktoissa ks. nopeusalueella, joten taitaa olla sieltä peräisin tuo nelos-vaihde. Ja nelos-vaihdetta olen käyttänyt lähes aina testattaessa auton kiihtyvyyttä tuolla nopeusalueella.
Saab ilmoittaa itse kiihtyvyydet 0-100, 60-120 4:lla ja 80-120 5:lla.
0-100:sta en ala edes yrittämään näillä keleillä ja renkailla, mutta noita sitkeysarvoja kylläkin ja sillä kolmos-vaihteella. :roll: Eli yleensä myös autonvalmistajat käyttävät näitä arvoja lehdistön lisäksi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

V.J.S kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Parempien ilmojen ollessa ja huollon jälkeen seuraavaa:

60-100km/h
9.5s @ 4.vaihde

80-120kmh/h
n. 12.5s @ 5.vaihde

Jos vain saisi paremmat renkaat, voisi kokeilla uudestaan. :roll:

Kakkosella vedetään rajottimelle, vähän Saapista riippuen riittää satkuun ja ylikin, ja jos ei riitä, niin vasta sitten kun kakkonen loppuu laitetaan kolmosta sisään. Kysyttävää? :)
Ei taida OG 900 riittää kakkonen tuonne sataan asti..
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pola kirjoitti:tuleeko rajotin vastaa ennen sataa jos vetää pakkokakkosella?
En ole uskaltanut L-asennossa polkea niin paljoa (yli 5krpm), että olisi edes kakkosta pykältänyt ja volvomiehetkin tästä maininneet, ettei se edes pykällä ylöspäin. :)
Manuaalissa ja wis:ssäkin tuosta höpistään ylimalkaisesti, että L-asennossa käytetään 1. ja 2. vaihdetta ja alaspäin vaihtaminen tapahtuu nopeuden alittaessa 35kmh. Ylöspäin ei löydy mitään tietoa.

Ja itseasiassa taitaa tosiaan rajoitinkin tulla just vastaan ennen tuota maagista 100kmh rajaa. :(

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja aero »

Sapetti kirjoitti: Ei taida OG 900 riittää kakkonen tuonne sataan asti..
Riippuu askista ja enskasta. Mun MY84 CD:n BW vaihto kolmoselle 120km/h mittarinopeudessa, kun talla tiskissä kiihdytti. Satasesta se heitti vielä kickdownilla kakkosen sisään :-D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja aero »

georgahti kirjoitti:joo, ja äänet sen mukaan.. :lol:
Khyl, B201L mylvi kovasti, kiersihän se vakiot ~6krpm. :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Niin, mikäs moottori malli on 2.1i-OGsatkussa? :) Onko se B212?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

juhokare kirjoitti:Niin, mikäs moottori malli on 2.1i-OGsatkussa? :) Onko se B212?
Kyllä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

V.J.S kirjoitti: Kakkosella vedetään rajottimelle, vähän Saapista riippuen riittää satkuun ja ylikin, ja jos ei riitä, niin vasta sitten kun kakkonen loppuu laitetaan kolmosta sisään. Kysyttävää? :)
?? Eikö paras kiihtyvyys saada aina siten että moottoria pyritään käyttämään kokoajan parhaalla vääntö-/tehoalueella ja ei taida monessakaan autossa olla paras vääntö-/tehoalue enään tuolla rajoittimen pinnassa olevilla kierrroksilla. :roll:
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

keskikonsoli kirjoitti:
V.J.S kirjoitti: Kakkosella vedetään rajottimelle, vähän Saapista riippuen riittää satkuun ja ylikin, ja jos ei riitä, niin vasta sitten kun kakkonen loppuu laitetaan kolmosta sisään. Kysyttävää? :)
?? Eikö paras kiihtyvyys saada aina siten että moottoria pyritään käyttämään kokoajan parhaalla vääntö-/tehoalueella ja ei taida monessakaan autossa olla paras vääntö-/tehoalue enään tuolla rajoittimen pinnassa olevilla kierrroksilla. :roll:
Mutta jos vaihtoon menee enemmän aikaa, kuin käytössä olevalla teholla pienemmällä vaihteella kiihdyttäessä, niin eipä kannata ruveta hämmentämään. :)
Ja yleensä näkyy tuo huipputeho olevan melko lähellä rajoitinta, muutama 100rpm ennen.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

georgahti kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti: ?? Eikö paras kiihtyvyys saada aina siten että moottoria pyritään käyttämään kokoajan parhaalla vääntö-/tehoalueella ja ei taida monessakaan autossa olla paras vääntö-/tehoalue enään tuolla rajoittimen pinnassa olevilla kierrroksilla. :roll:
olen tämän itse pähkäillyt, kun missään ei tunnu olevan sitä lopullista totuutta:

VAIKKA kiihtyvyyskäyrä ilmeisesti näyttääkin samalta kuin vääntökäyrä, niin loppupeleissä se on hevosvoimat joilla se auto kiihtyy ja kulkee. paras vaihtoajankohta kakkoselta kolmoselle on silloin, kun esimerkiksi kolmosella saadaan enemmän tehoa kuin kakkosella (tai rajoitin tulee vastaan).

varmaan joku mittareiden ja antureiden kanssa leikkinyt osaa antaa tähän absoluuttisen vastauksen, koska kaipa tuohon voi vaikuttaa joku muukin seikka, joka ei maallikolle tule mieleen tai on jätetty tarkoituksella pois (kuten kitkakerroin asfaltin ja renkaan välissä, joka harvoin alle 300bhp:n on merkitsevä tekijä kuivalla kelillä)..
Tuolla ihan kivaa "vääntöä" näistä teho- ja vääntöasioista!
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t4281,25
Hiukan kun guugletin moottorien tehokäyriä niin kyllä se tehökäyrä laskee aika jyrkästi jo aika paljon ennen moottorin maksimikierroksia joten tuo tappiin asti kiihdyttäminen ei tuon mukaan olisi ehkä paras tapa kiihdyttää ja etenkin jos rajoittaja pätkähtää päälle niin se kiihdytys on kyllä sitten siinä. :roll:
Vastaa Viestiin