E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Miettinyt monesti tätä, etanolilla ajava ihminen pitäisi öljypohja aukaista ja putsata koska puhdistaa moottoria. Kuten huolto mies Deltalla sanoi ja näytti toissa päivänä femman ö-pohja sano "tässä tulos öljyvaihto väli liian pitkä/tai mitä sattuu, toinen syy johtuneen T7 männistä".
Kyllä se jossain vaiheessa on hyvä tarkistaa. Kuten epäilin omassa tontussa asiaa että ei koskaa avattu (tavaran määrästä).
Kyllä se jossain vaiheessa on hyvä tarkistaa. Kuten epäilin omassa tontussa asiaa että ei koskaa avattu (tavaran määrästä).
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Meikäläisen koslan öljypohja käytettyiin auki pari viikkoa sitten eikä oikeastaan ollut mitään. Pieni kasa jotain mömmöä, joka muistutti tiivistesilikonia oli ollut sihdin alapuolella tyylikkäässää kasassa.
Autolla on ajettu 200tkm, jos se on minulla ollut 180tkm ja koko aja öljyt on vaihdettu 10tkm välein paitsi silloin kun turbon vaihtaja sössi öljyn paluuputken tiivisteen rikki ja öljyä lisättiin puoli litraa päivässä kunnes osa saatiin vaihdettua.
Autolla on ajettu 200tkm, jos se on minulla ollut 180tkm ja koko aja öljyt on vaihdettu 10tkm välein paitsi silloin kun turbon vaihtaja sössi öljyn paluuputken tiivisteen rikki ja öljyä lisättiin puoli litraa päivässä kunnes osa saatiin vaihdettua.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Taisin jo joskus aikaisemmin tiedustella että onko tämä imusihti -ongelma myös T8 koneissa?
#6940
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Ei ole, paitsi jos on huonoilla öljyillä ja pitkillä vaihtoväleillä ajettu jolloin "longlife-karstoittuu" kuten kaikki moottorit. Varsinaista epidemiaa ei kuitenkaan ole kuten T7.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Kiinnostaisi tietää, että mikä on "riittävän hyvä" tai "hyvä" öljy, puhumattakaan siitä "huonosta". Ihan siis asiallisesti kysyen, onko luokitukset täyttävä öljy hyvää? Onko esimerkiksi Saabin tehtaalta valmistuneista biopower malleissa eri öljyluokitus/suositus kuin perus bensiini moottoreissa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Pakari: eiköhän Carlson tarkoita huonoilla öljyillä ylipitkällä vaihtovälillä ominaisuutensa menettänyttä ja siten huonoa öljyä. T7-kone ja 30tkm öljynvaihtoväli puhuttamaakaan vm.-03 asti 20tkm vaihtovälistä on aivan liian pitkä jos ajetaan lyhyttä pätkäajoa kaupungissa. Jos ajo taas on 30-40tkm/vuosi maantieajoa niin tuo 20tkm vaihtoväli on ihan ok.
Muuten öljyn "huonous" on riippuvainen moottorista. Mineraaliöljy on huono turbokoneessa koska ei kestä korkeita lämpötiloja ja muodostaa siten karstaa. Halvimmissa synteettisissä öljyissä perusöljy on halpaa "kuraa" ja ominaisuudet on tehty vahvalla lisäaineistuksella jotka eivät välttämättä kestä kuumuutta / kovaa käyttöä.
Huonoihin öljyihin turbomoottorissa mukaanluen joidenkin palvoman "rallivormulan" eli Mobil1 5W-50. Se on juurikin tehty melkoisella lisäainecoktaililla. Vanhassa väljässä vapaastihengittävässä koneessa toimiva öljy mutta ei sovellu nykyaikaiseen pienivälyksiseen turbokoneeseen. Perusteluna tähän on se että kun em. öljy kuumuu tarpeeksi niin lisäaineistus pettää ja itse öljy menee ihan liruksi = paineet tippuu ja voiteluominaisuudet katoaa. Tähän riittää muutama ratakierros niin sama tapahtuu myös kovassa kuormituksessa. Normaaliajossa kotosuomessa tämä tarkoittaa painavan peräkärryn tai asuntovaunun vetoa.
Käyttäkää ennemmin Mobilin 0W-40 tai 5W-40 öljyjä turbosaabeissa.
Muuten öljyn "huonous" on riippuvainen moottorista. Mineraaliöljy on huono turbokoneessa koska ei kestä korkeita lämpötiloja ja muodostaa siten karstaa. Halvimmissa synteettisissä öljyissä perusöljy on halpaa "kuraa" ja ominaisuudet on tehty vahvalla lisäaineistuksella jotka eivät välttämättä kestä kuumuutta / kovaa käyttöä.
Huonoihin öljyihin turbomoottorissa mukaanluen joidenkin palvoman "rallivormulan" eli Mobil1 5W-50. Se on juurikin tehty melkoisella lisäainecoktaililla. Vanhassa väljässä vapaastihengittävässä koneessa toimiva öljy mutta ei sovellu nykyaikaiseen pienivälyksiseen turbokoneeseen. Perusteluna tähän on se että kun em. öljy kuumuu tarpeeksi niin lisäaineistus pettää ja itse öljy menee ihan liruksi = paineet tippuu ja voiteluominaisuudet katoaa. Tähän riittää muutama ratakierros niin sama tapahtuu myös kovassa kuormituksessa. Normaaliajossa kotosuomessa tämä tarkoittaa painavan peräkärryn tai asuntovaunun vetoa.
Käyttäkää ennemmin Mobilin 0W-40 tai 5W-40 öljyjä turbosaabeissa.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Suositus huolto ohjeeseen on tullut BioPower malleihin jo 2006 ja koski silloin öljynvaihtoväliä. Suositus 10 tuhatta kilsaa, muuten käytetään samoja öljyjä.Pakari kirjoitti: Onko esimerkiksi Saabin tehtaalta valmistuneista biopower malleissa eri öljyluokitus/suositus kuin perus bensiini moottoreissa?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
2 X 9137993 = lohkon öljyputken "o-renkaat"renner kirjoitti:Mikäs noiden o-renkaiden osanumero?vesa67 kirjoitti:
Puhdistuksen ja uusien o-renkaiden jälkeen lisäksi päivitettiin huohotusjärjestelmä
1 X 9138009 = öljypumpun imuputken o-rengas
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Hiukan öljyistä tutkittua faktaa vielä mututietojen lisäksi.
Jos haluaa vimpan päälle parasta voitelua(viskositeetin näkökulmasta katsottuna), niin talvella liurut 0w öljyt(jos ajaa talvella) ja keväällä vaihtaa kesäksi suuremman kylmän puolen viskositeetin(0w->5, 10 tms) ja valitsee kuumanpuolen viskositeetin sellaiseksi minkälaista käyttöä auto saa(mummoajo, satunnainen kiihdyttely, rata/kilpailutapahtumat jne). Mitä kovempaa käyttöä sitä korkeampi kuumanpään viskositeetti.
• Moniasteöljyissä käytetään 5w-30:n tapaista merkintää. W-kirjainta (Winter) edeltävä numero ilmoittaa, minkä kylmäkäynnistyssimulaation öljy läpäisee: pienempi numero tarkoittaa vaativampaa luokkaa. Jälkimmäinen numero ilmoittaa öljyn viskositeettiluokan sadan celsiusasteen lämpötilassa: mitä pienempi numero, sitä alhaisemman viskositeetin luokitus. Useimpia moniasteöljyjä voidaan käyttää ympäri vuoden, kun taas yksiasteöljyt sopivat vain tiettyyn lämpötila-alueeseen.
• HTHS-viskositeetti (High Shear Rate and High Temperature) ilmoittaa viskositeetin 150 °C lämpötilassa rullalaakerisimulaattorissa. HTHS-viskositeetin merkitys on esillä vain ankarassa käytössä ja HTHS-raja-arvot sisältyvät SAE-viskositeettiluokituksissa kuumaviskositeetin vaatimuksiin.
Korkea viskositeetti-indeksi, eli juoksevuuden muutos lämpötilan muuttuessa (mitä korkeampi indeksi, sitä pienempi muutos).
Viskositeetti-indeksi kuvaa öljyn lämpötilan vaikutusta öljyn viskositeettiin. Suuri viskositeetti-indeksi tarkoittaa vähäistä viskositeetin muutosta lämpötilan muuttuessa. Viskositeetti-indeksi pystytään laskemaan, kun tunnetaan öljyn kinemaattinen viskositeetti kahdessa pisteessä (esim. ASTM D 445 -standardin mukaan). Yksiasteöljylle tyypillinen indeksin arvo on 95 - 110, kun taas moniasteöljyllä indeksi voi olla yli 150.
Jäähdytysjärjestelmä poistaa suurimman osan moottorin käydessä
syntyvästä lämmöstä, mutta n. 1/3 siitä joutuu öljyyn. Öljy
voi lämmetä kampikammiossa n. 150 °C ja männänrengasalueella
lähes 300 °C. Näissä olosuhteissa öljyn on tiivistettävä
männänrenkaiden ja sylinteriseinämien välit, kestettävä hapettumatta
vaihtovälin ajan ja siirrettävä syntynyt lämpö pois moottorista.
Tätä tehtävää varten on joihinkin autoihin asennettava erilliset öljynjäähdyttimet. Liiallinen kuumeneminen ohentaa öljyä voimakkaasti, jolloin on vaarana lisääntyvä moottorin kuluminen voitelukalvon ohenemisen seurauksena. -> apukeinona lisäksi öljyn kuumaviskositeetin muuttaminen suurempaan (öljy on paksumpaa kuumana).
E85 polttoaineella ajaville tiedoksi SN certifikaatin öljyistä:
SN (Käytössä): Vuonna 2010 esitelty laatuluokitus, joka parantaa tiivisteyhteensopivuutta, mäntien suojaa karstoittumista vastaan korkeissa lämpötiloissa ja parantaa mustan lietteen kesto-ominaisuuksia. Tuloksena alhaisempi polttoaineenkulutus, parempi turboahtimen suojaus, yhteensopivuus päästöjärjestelmien kanssa ja etanolipolttoaineen (max 85%) kanssa.
Ja sitten ExxonMobil Finland Oy Ab:lta iloinen uutinen, että SN luokituksen öljyjä pitäisi alkaa saamaan, kunhan vanhan SM luokituksen öljyt ovat poistuneet hyllyistä.
Jos haluaa vimpan päälle parasta voitelua(viskositeetin näkökulmasta katsottuna), niin talvella liurut 0w öljyt(jos ajaa talvella) ja keväällä vaihtaa kesäksi suuremman kylmän puolen viskositeetin(0w->5, 10 tms) ja valitsee kuumanpuolen viskositeetin sellaiseksi minkälaista käyttöä auto saa(mummoajo, satunnainen kiihdyttely, rata/kilpailutapahtumat jne). Mitä kovempaa käyttöä sitä korkeampi kuumanpään viskositeetti.
• Moniasteöljyissä käytetään 5w-30:n tapaista merkintää. W-kirjainta (Winter) edeltävä numero ilmoittaa, minkä kylmäkäynnistyssimulaation öljy läpäisee: pienempi numero tarkoittaa vaativampaa luokkaa. Jälkimmäinen numero ilmoittaa öljyn viskositeettiluokan sadan celsiusasteen lämpötilassa: mitä pienempi numero, sitä alhaisemman viskositeetin luokitus. Useimpia moniasteöljyjä voidaan käyttää ympäri vuoden, kun taas yksiasteöljyt sopivat vain tiettyyn lämpötila-alueeseen.
• HTHS-viskositeetti (High Shear Rate and High Temperature) ilmoittaa viskositeetin 150 °C lämpötilassa rullalaakerisimulaattorissa. HTHS-viskositeetin merkitys on esillä vain ankarassa käytössä ja HTHS-raja-arvot sisältyvät SAE-viskositeettiluokituksissa kuumaviskositeetin vaatimuksiin.
Korkea viskositeetti-indeksi, eli juoksevuuden muutos lämpötilan muuttuessa (mitä korkeampi indeksi, sitä pienempi muutos).
Viskositeetti-indeksi kuvaa öljyn lämpötilan vaikutusta öljyn viskositeettiin. Suuri viskositeetti-indeksi tarkoittaa vähäistä viskositeetin muutosta lämpötilan muuttuessa. Viskositeetti-indeksi pystytään laskemaan, kun tunnetaan öljyn kinemaattinen viskositeetti kahdessa pisteessä (esim. ASTM D 445 -standardin mukaan). Yksiasteöljylle tyypillinen indeksin arvo on 95 - 110, kun taas moniasteöljyllä indeksi voi olla yli 150.
Jäähdytysjärjestelmä poistaa suurimman osan moottorin käydessä
syntyvästä lämmöstä, mutta n. 1/3 siitä joutuu öljyyn. Öljy
voi lämmetä kampikammiossa n. 150 °C ja männänrengasalueella
lähes 300 °C. Näissä olosuhteissa öljyn on tiivistettävä
männänrenkaiden ja sylinteriseinämien välit, kestettävä hapettumatta
vaihtovälin ajan ja siirrettävä syntynyt lämpö pois moottorista.
Tätä tehtävää varten on joihinkin autoihin asennettava erilliset öljynjäähdyttimet. Liiallinen kuumeneminen ohentaa öljyä voimakkaasti, jolloin on vaarana lisääntyvä moottorin kuluminen voitelukalvon ohenemisen seurauksena. -> apukeinona lisäksi öljyn kuumaviskositeetin muuttaminen suurempaan (öljy on paksumpaa kuumana).
E85 polttoaineella ajaville tiedoksi SN certifikaatin öljyistä:
SN (Käytössä): Vuonna 2010 esitelty laatuluokitus, joka parantaa tiivisteyhteensopivuutta, mäntien suojaa karstoittumista vastaan korkeissa lämpötiloissa ja parantaa mustan lietteen kesto-ominaisuuksia. Tuloksena alhaisempi polttoaineenkulutus, parempi turboahtimen suojaus, yhteensopivuus päästöjärjestelmien kanssa ja etanolipolttoaineen (max 85%) kanssa.
Ja sitten ExxonMobil Finland Oy Ab:lta iloinen uutinen, että SN luokituksen öljyjä pitäisi alkaa saamaan, kunhan vanhan SM luokituksen öljyt ovat poistuneet hyllyistä.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Tulos kun ei vaihda äljyjä.
Tässä oma 102tkmvm 2004 ysifemma avattuna etanolikonversion jälkeen.
http://smu.gs/JecwGL
http://smu.gs/IJuTxn
Ei ongelmia.
Tässä oma 102tkmvm 2004 ysifemma avattuna etanolikonversion jälkeen.
http://smu.gs/JecwGL
http://smu.gs/IJuTxn
Ei ongelmia.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
En tiedä mihin topicciin kuuluisi mutta mites tuo etanoli kestää tankissa jos auto seisoo muutaman kk käyttämättä?
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Ei mitään ongelmaa ollut ainakaan omassa kolkissa kun seisoi pari kk etanolit tankissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Tein toissa vuonna kokeen ja pistin lasipurkin puolilleen kasivitosta (n.0,5l) ja jätin terassille. Laitoin kanneksi talouspaperin, kuminauhalla kiinni. Reilun kuukauden se siellä oli, eikä mitään näkyviä muutoksia. Pikkasen pinta laskenut.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Etanolin säilyminen umpiastiassa on samaa luokkaa kuin bensiininkin, mutta E85 avoastiassa kerää (absorbeeraa) itseensä kosteutta ilmasta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Olin tuossa tänään tilaisuudessa, jossa eräs suomalainen öljyalalla johtavassa asemassa oleva kaveri puhui voiteluyöljyistä ja niiden koostumuksesta. Kaveri ei ole yhdenkään ison öljy-yhtiön palveluksessa, vaan yhtiö myy tuotteitaan usealle isommalle ja pienemmälle öljyntuottajalle ja markkinoijalle.Pakari kirjoitti:Kiinnostaisi tietää, että mikä on "riittävän hyvä" tai "hyvä" öljy, puhumattakaan siitä "huonosta". Ihan siis asiallisesti kysyen, onko luokitukset täyttävä öljy hyvää? Onko esimerkiksi Saabin tehtaalta valmistuneista biopower malleissa eri öljyluokitus/suositus kuin perus bensiini moottoreissa?
Hänen viestinsä oli, että autojen voiteluöljymarkkinat ovat hirveää brändäystä, voiteluöljyn hinta kymmenkertaistuu, kun öljy laitetaan 4litran kanisteriin, ja jos API-luokitus on sama, on käytännössä ihan sama mikä tuotemerkki pullon päällä on. Tämän lisäksi erimerkkisiä öljyjä valmistetaan samoissa jalostamoissa samalla tavalla. Esim. Neste Oilin voiteluöljyt valmistetaan ulkopuolisella jalostamolla Hollannissa, ei Naantalissa tai Porvoossa. Lisäaineistuksessa voi olla pieniä eroja merkkien välillä, mutta herran viesti oli, että me ajamme tänäpäivänä "liian hyvillä" öljyillä. Toisin sanoen öljyjen lisäkehittäminen ei vaikuta pätkääkään normaaliautoilijan moottorin kestävyyteen tai muihin ominaisuuksiin. Lapin kunnon pakkaset on hänen mukaansa pieni poikkeus, eli kylmäviskositeetilla on merkitystä talvisin jos tulee kylmäkäynnistyksiä.
Sanoisin siis, että esim T7-koneissa ongelma ei ole öljy, vaan se, että samoilla öljyillä ajetaan liian kauan. Huono moottori tai liian pitkä vaihtoväli pilaa hyvänkin öljyn.
Viesti häneltä oli kuitenkin sellainen, että jos luokitus on sama, on ihan sama kaataako autoonsa Bilteman vai Mobilin öljyä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K