Jopas tuppaa vituttamaan
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: To Helmi 19, 2004 19:57
- Paikkakunta: Espoo
Tämä on mainittu jo aikaisemminkin
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... enDocument
Taksikuljettajan ei ole pakko käyttää turvavyötä:
http://www.liikenneturva.fi/suomi/uutis ... screen.pdf
(sivu 12)
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... enDocument
Taksikuljettajan ei ole pakko käyttää turvavyötä:
http://www.liikenneturva.fi/suomi/uutis ... screen.pdf
(sivu 12)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Eikä voida tulkita. Tuo tarkoittaa vain (ja ainoastaan) sitä että taajaman sisällä risteystä ei tarvitse (ja ulkopuolella tarvitsee) merkitä liikennemerkillä että ohituskielto on voimassa.rälläkkä kirjoitti:Piti oikein lakiopuksesta tarkistaa nuo ohituskiellot, ja eipä siellä tosiaan kirjaimellisesti kiellettykään taajamassa ohitusta. Mutta Tieliikennelain 18§ pykälä kertoo seuraavaa, ja sen perusteella ohittaminen taajamassa on varsin harvoin sallittua. Tietenkin mainitut kaksi kaistaa/suunta ovat asia erikseen.
Mutta toisaalta tuo lihavoitu kohta voidaan tulkita niin, että taajamassa ohittaminen on kielletty.
Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Eikun talla pohjaan taajamassa ja ohittelemaan!rälläkkä kirjoitti:Taksinkuljettajien turvavyön käytön ja taajamassa ohitusten suhteen olen viisaampi. Kiitokset oikaisijoille.
Olen ollut aina jostain syystä siinä käsityksessä, että taajamassa ohitus on kielletty.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Sen verran olet väärässä, että risteyksestä sinänsä nopeusrajoitus ei muutu miksikään! Risteys ei siis nollaa voimassa ollutta rajoitusta, vaikka moni luuleekin niin. Se vain on pakko toistaa risteyksen jälkeen, koska sivutieltä tulijalle se on kerrottava eli sivutieltä kääntyneelle oletusarvo on taajaman ulkopuolella kahdeksankymppiä, jos muuta ei kerrota. Ja kaikilla samaan suuntaan ajavilla pitää luonnollisesti olla sama rajoitus! Se, että risteyksen kohdalla kuuteenkymppiin pudotettu rajoitus melkein aina risteyksen jälkeen nostetaan takaisin kahdeksaankymppiin, on tietysti yleensä ihan totta.9-5T kirjoitti:Minusta pahimpia ovat ne jotka luulevat olevansa poliiseja. Tähän ryhmään kuuluu yleensä ne jotka ei osaa liikennesääntöjä(moni osaa mutta ei noudata on eriasia) kuvitellaan esim. taajamassa ohittaminen, invapaikalle pysähtyminen ja keltaisella katkoviivalla ohittamisen olevan kiellettyjä. Nämä samat ei tajua maantiellä ennen risteystä olevan 60 merkin tarkoittavan että rajoitus alkaa merkistä eikä vasta risteyksestä josta alkaakin taas 80 vaikka merkkiä ei olisikaan. Kaikista pahimpia on Novaan soittavat hirvien varoittelijat jotka luulevat hirven juoksevan sitä samaa(soittaja ei tietenkään tiedä edes paikkakuntaa) kohtaa edes takaisin seuraavan tunnin, nämä pysähtyy soittamaan tien reunaan kun luulevat sitä sallituksi.
Sinänsä olen ihan samaa mieltä siitä, että nuo "kotipoliisit" jotka kauheasti yrittävät opettaa kanssa-autoilijoitaan ties missä tilanteessa, ovat usemmiten itse paitsi ärsyttäviä, myös vaarallisia!
Kertokaapas muuten ideoita, miten ärsyttämättä voisi huomauttaa kanssa-autoilijaa, joka on unohtanut sumutakavalon päälle. Harmitti eilen illalla kolmostiellä, kun tähtitaivaan loistaessa joukossa oli taas useampia, joiden mielestä tilanne tuntui vaativat takasumuvalon päällä oloa! Saabeissahan valo ei syty uudestaan, kun auto on välillä sammutettuna, mutta monissa muissa kulkineissa se jää päälle, kunnes kuljettaja älyää asian... Ja suunnilleen tasan kerran olen onnistunut saamaan jonkun hoksaamaan, mitä yritän ilmaista valomerkillä tms, en edes muista miten sen silloin tein!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Siitä en tiedä miten se ärsyttämättä on mahdollista.Toby kirjoitti:Kertokaapas muuten ideoita, miten ärsyttämättä voisi huomauttaa kanssa-autoilijaa, joka on unohtanut sumutakavalon päälle. Harmitti eilen illalla kolmostiellä, kun tähtitaivaan loistaessa joukossa oli taas useampia, joiden mielestä tilanne tuntui vaativat takasumuvalon päällä oloa! Saabeissahan valo ei syty uudestaan, kun auto on välillä sammutettuna, mutta monissa muissa kulkineissa se jää päälle, kunnes kuljettaja älyää asian... Ja suunnilleen tasan kerran olen onnistunut saamaan jonkun hoksaamaan, mitä yritän ilmaista valomerkillä tms, en edes muista miten sen silloin tein!
Tänä aamuna oli Jkl-Tre -välillä paikka paikoin sumua,joka sitten kyllä hälveni jo ennen ysiä. Aika ovela ilmiö oli kun yli 10 astetta pakkasta ja sumua on niin, että jättää tuulilasiin jälkensä.
Eli asiaan siis: Tänä aamuna ajoin Golf Variantin perässä. Molemmissa reunoissa niin kirkkaat sumuvalot, ettei muuta mahdu näkökenttään. Yritin villkutella sumareita ja pitkiä, aika paljonkin, mutta ei minkäänlaista vaikutusta. Lopulta menin ohi ja vilkautin pari kertaa takasumuvaloa. En tiedä tajusiko sitten.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Paitsi, että taksien ja muun ammattiliikenteen osalta ei olla aina niin tarkkoja. Muutaman kerran olen seurannut joensuun keskustassa koulun parkkipaikalta melkein vierestä tutkaamista ja kuinka ollakkaan, pistoolitutkalla osoitellaan maahan kun taksi tai bussi tulee.. kaikki muut kyllä tutkataan.9-5T kirjoitti:Olet väärässä, takseilla on samat nopeusrajoitukset vain turvavyöstä ja hf-sarjasta on vapautus.Gouldenwind kirjoitti:Yks ryhmä vielä joilla on ilmeisesti aivan omat nopeusr. on TAKSIT
Harmi, kun ei ollut videokameraa mukana.. oisin pistäny ihan enempiä lupia kyselemättä pätkän nettiin ja vieläpä kysellyt viranomaisilta, että onko mitenkin yleinen käytäntö..?

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Nopeusrajoituksista
Kyllähän se niin on, että nopeusrajoitus ei pääty liikennemerkillä osoitettuun risteykseen.
Alla lainaus lakitekstistä:
"Merkki 361 (nopeusrajoitusmerkki)
Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361-363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."
Kerrottakoon vielä seuraavien liikennemerkkinumeroiden selitykset:
362 = Nopeusrajoitus päättyy
363 = Nopeusrajoitusalue
571 = Taajama
572 = Taajama päättyy
573 = Pihakatu
Alla lainaus lakitekstistä:
"Merkki 361 (nopeusrajoitusmerkki)
Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361-363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."
Kerrottakoon vielä seuraavien liikennemerkkinumeroiden selitykset:
362 = Nopeusrajoitus päättyy
363 = Nopeusrajoitusalue
571 = Taajama
572 = Taajama päättyy
573 = Pihakatu
Yleisrajoitus
Yleisrajoitus 80 km/h taajaman ulkopuolella on edelleen voimassa.
Nopeusrajoitusta osoittava liikennemerkki on kuitenkin voimassa KYSEISELLÄ TIELLÄ toiseen nopeusrajoitusta osoittavaan, tai sen päättymistä osoittavaan merkkiin.
Nopeusrajoitusta osoittava liikennemerkki on kuitenkin voimassa KYSEISELLÄ TIELLÄ toiseen nopeusrajoitusta osoittavaan, tai sen päättymistä osoittavaan merkkiin.
Niinpäpeinu kirjoitti:Eikun talla pohjaan taajamassa ja ohittelemaan!rälläkkä kirjoitti:Taksinkuljettajien turvavyön käytön ja taajamassa ohitusten suhteen olen viisaampi. Kiitokset oikaisijoille.
Olen ollut aina jostain syystä siinä käsityksessä, että taajamassa ohitus on kielletty.

No jos ei kuitenkaan...Ei minulla niin kiire ole.
HF asiaa
tevisu kirjoitti:Miten "kylmä luuri"? Saako edelleen käyttää?9-5T kirjoitti:Taksien hf vapaus loppuu 1.1.2005
Tuohon ei pitäisi olla tulossa mitään muutoksia vuoden vaihteessa. Lakihan sanoo edelleen, että matkapuhelinta ei saa ajon aikana käyttää siten, että pitää sitä kädessään.
Erillisellä luurilla saa höpötellä vanhaan malliin kunhan se varsinainen puhelinlaite ei ole kädessä... Sehän toki onkin paljon turvallisempaa

Taksikuskitkin varmaan siirtyvät heti käyttämään kylmiä luureja kun ovat niin tunnollisia noudattamaan muitakin liikennesääntöjä. Tietysti niitä poikkeuksiakin löytyy.
Nimimerkillä: Taksin kyydissä 110 km/h - nopeusrajoitus 50 km/h.
Juurikin näin.. mutta yleensäkkin poliisin toimintaan olen kaikkea muuta kuin tyytyväinen..jos taksit ja bussit tulee niin kovaa ettei poliisi ehdi nostamaan tutkaa
Esim. 1. Vanh.konst. J.Maaranen vei kortin liian kevyin perustein, sain sen takaisin seur.päivänä hänen esimieheltään kun sitouduin etten tee asiasta suurempaa virallista hälyä.
Esim. 2. Ammattiautoilijoita ei tutkata, muut kyllä.
Esim. 3. Minulta varastetun saabin mysteeri tuskin olisi ikinä selvinnyt, ellen olisi itse selvittänyt syyllisiä.. minut kyllä osattiin napata kuulusteluun vakuutuspetos-epäilystä.
Esim. 4. Tienposkessa on odoteltu poliisia useampaankin otteeseen kymmenistä minuuteista pariin tuntiin, kun kyse on liikenneonnettomuudesta/rattijuopon ojaanajosta/peltikolarista.. ja viety pienen väkivallan kanssa juopoilta avaimet autosta, kun poliisia ei kuulu ei näy..
Esim. 5. Ilmoittamani automurron johdosta paikalle tullut poliisi ei viitsi ottaa sormenjälkiä edes pyynnöstä, vaikka murto oli tuore(muutama tunti) ja ei ollut mitään syytä olettaa, ettei sormenjälkiä saisi(ei esim. sadetta yms sotkemassa).
Meni pahasti offtopicin puolelle.. sorry.. mutta kuvaa valvonnan/sen toteutuksen/osaamisen tasoa erittäin hyvin.

Edit: Pirun quotet meni käsille.. ei jaksa korjata käsin..
Viimeksi muokannut Myrkky, Ma Joulu 13, 2004 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jos poliisilla ei ollut paikan päällä todistajaa(sukulainen ei kelpaa, koska ei kelpaa toisinkaanpäin!), niin voit pistää tuon ihan omaan piikkiisi(myönsit/et kieltänyt). Yksin olevaa virkaintoista poliisia voit pistää huoletta vaikka kupoliin, kun kiistät kaiken niin sillä selvä.. poliisi vapaalla=kuka tahaansa. Tästä on käyty oikeuttakin ja päädytty samaan lopputulokseen, kovasti uhkailtiin, että viedään ylempiin oikeusasteisiin, mutta eipähän viety.. ja oikeudenkäynti oli maksuton työttömälle.9-5T kirjoitti:Minulta vietiin kortti tutkaamatta ja poliisisedällä oli vieläpä vapaapäivä.Myrkky kirjoitti: Esim. 2. Ammattiautoilijoita ei tutkata, muut kyllä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)