Riku sanoi, että he eivät ole koskeneet noiden tulppien kärkiväleihin, koska Saabin DI on aika tarkka noista kärkiväleistä.
Pakko kommentoida tähän nyt sen verran että on jumankekka kummallinen logiikka kaverilla jos päättelee niin ettei kärkiväleihin parane koskea kun DI on tarkka kärkivälistä. Sehän menee juuri toisin päin, eli koska DI on siitä tarkka niin kärkiväli pitää tarkastaa ja tarvittaessa säätää oikeaksi.
Jussi kirjoitti:
Pakko kommentoida tähän nyt sen verran että on jumankekka kummallinen logiikka kaverilla jos päättelee niin ettei kärkiväleihin parane koskea kun DI on tarkka kärkivälistä. Sehän menee juuri toisin päin, eli koska DI on siitä tarkka niin kärkiväli pitää tarkastaa ja tarvittaessa säätää oikeaksi.
-J-
Hurripasltalla oli juttua, että kerkiväli voi 93:ssa olla myöa alle 1mm, vaikka WIS ilmoittaa 1->
Tämä siis Saabin työntekijän suusta, ei essonbaarilta kuultua.
Jep. Sitä se Motonetin myyjäkin mulle sanoi. Toi 11 merkkaa 1.1 mm:n kärkiväliä ja BCR 8 ES:ssä kärkiväli on 7 mm. NG900:n WIS:issä sanotaan, että kärkivälin pitäisi olla 1.0-1.1 mm. Säädin sitten ton kärkivälin 1.0 mm:ksi.
9-5T kirjoitti:Joskus maahantuojan ex.tyyppi Suonpää sanoi, kärkivälin on oltava ainakin 1mm (9-5:ssa sen kuuluu olla 1mm ainakin aero ja virisarja)
Totta,
Yleisesti tuntuu olevan tarjolla seuraavaa tietoa koskien kärkiväliä.
Saab suosittelee kärkiväliksi 1.0-1.1, mutta myös 0.9 on ok.
Kärkivälin tulisi olla sitä pienempi noissa rajoissa mitä enemmän korkeampi viriaste on.
9-5T kirjoitti:Joskus maahantuojan ex.tyyppi Suonpää sanoi, kärkivälin on oltava ainakin 1mm (9-5:ssa sen kuuluu olla 1mm ainakin aero ja virisarja)
Totta,
Yleisesti tuntuu olevan tarjolla seuraavaa tietoa koskien kärkiväliä.
Saab suosittelee kärkiväliksi 1.0-1.1, mutta myös 0.9 on ok.
Kärkivälin tulisi olla sitä pienempi noissa rajoissa mitä enemmän korkeampi viriaste on.
Jep, kyllä Suonpää tiesi, mistä puhui. Maptunin Fredrik suositteli viritettyihin Saabeihin 0.9 mm:n kärkiväliä ja sekin on varmaan ihan OK. Mutta toi BCR 8 ES:n orkkiskärkiväli ei näytä pelittävän kunnolla ainakaan meikäläisen koslassa.
Motonetin myyjä sanoi mulle, että toi kärkiväli noissa BCR 8 ES -tulpissa on 0.7 mm. En sitten tiedä, kuinka oikeassa toi kaveri noissa puheissaan oli. Kai se tiesi, jos kerran tekee tota ammatikseen
Kärkiväli riippuu pääasiassa autosta, ei tulpasta. Tulppavalmistaja toimittaa tulppia tietyllä kärkivälillä, joka sitten säädetään autoon sopivaksi jos se ei sitä satu valmiiksi olemaan... joka tapauksessa tulppien kärkiväli pitää aina tarkastaa ja tarvittaessa säätää ennen asennusta, ei se ole tehtaan (ja kuljetuksen) jäljiltä taatusti liian tarkka ainakaan.
Sopivaa tulpan kärkiväliä voi kokeilla helposti, mutta milläpä sitten toteaa mikä se oikea oli, perstuntuma on huono mittaväline. Kotikonstein ainoa kunnollinen tapa hakea oikeaa kärkiväliä olisi lukea OBD II-väylästä MAP-anturia ja vikasytytyksiä. Korkeimman ahdon ja pienimmän misfirejen lukumäärän antava kärkiväli on oikea. Ahtoriippuvuus tulee APC:stä ja siitä että nakutuksen tunnistus tapahtuu tulppien kautta.
Käytännössä kuitenkin 0.05mm suurin tarkkuus jolla tulppia saa säädeltyä ja sen mukaan mitä näillä palstoilla pyörii juttuja 0.9...1.1mm on oikea kärkiväli, joten suuria muutoksia ei saa aikaan eikä ainakaan pitkäaikaisia, tulppa kun kuluu käytössä.
Itse kun laitoin bcr8es tulpat ja mittasin niiden kärkivälin oli se 0.6mm uutena paketista otettuna, niin että kyllä se sulla viggen on liian alhainen jos et niihin ole koskenu. Rakotulkilla 1mm laitoin ja hyvin pelaa...
En tiedä keneen tässä asiassa pitäisi uskoa. Tässä joka tapauksessa Maptunin kanta asiaan, koskien mun Viggeniä.
I recommend 0.8 mm for BCR8ES spark plugs.
Best Regards,
Fredrik
Orkkis autossa on varmaan hyvä pitää sitä rakoa, mitä saab suosittelee, mutta tämä rako ei välttämättä ole enää paras vaihtoehto kun autoa on viritetty.