kiinteä akkulaturi
No nostetaanpas tämäkin taas esiin, kun olis ajankohtainen.
Mitenkäs olisi jompi kumoi näistä?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2423132558
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2423132558
Ei varmaan tuon CTEKin veroinen, mutta vähän kukkaroystävällisempi..
Vai uskaltaako moista autoon laittaa itsekseen latailemaan?
Mitenkäs olisi jompi kumoi näistä?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2423132558
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2423132558
Ei varmaan tuon CTEKin veroinen, mutta vähän kukkaroystävällisempi..
Vai uskaltaako moista autoon laittaa itsekseen latailemaan?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Tekniikan Maailmassa nro 19/06 oli noista testi. C-tek sai viisi tähteä ja oli ainoa, jonka saattoi unohtaa latamaan pidemmäksi aikaa. Yllä oleva Bilteman tuote tuli toiseksi kolmella tähdellä ja sai moitteita liian korkeaksi nousevasta jännitteestä. Muut saivat yhden tähden paitsi Deca joka jäi ilman.akyttala kirjoitti: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2423132558
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Ei uskalla. Topiccihan on ollut nimenomaan uskaltaako C-TEKin laittaa autoon pitkäaikaisesti/kiinteästi. Nuo Biltsut kiehauttavat akun ja suojaus on puutteellinen. Vain väliakaiseen/valvottuun lataukseen. Eli ihan "perinteinen" laturi kyseessä.akyttala kirjoitti:No nostetaanpas tämäkin taas esiin, kun olis ajankohtainen.
Mitenkäs olisi jompi kumoi näistä?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2423132558
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2423132558
Ei varmaan tuon CTEKin veroinen, mutta vähän kukkaroystävällisempi..
Vai uskaltaako moista autoon laittaa itsekseen latailemaan?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Hommasin tuon 3600:n Motosta. Voisiko joku tarkentaa tuota releasennusta, ettei tule tehtyä mitään typerää? Auto saattaa seistä päiväkausia ja sitten olla tunnin lämmityksessä kun pitäisi päästä liikkeelle. Taitaa vuotaa enemmän kuin ladata?9-5T kirjoitti:Releellä tuosta pääsisi eroon mutta ei taida haitata.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Mikset kytke laturia tolppaan niiksi päiviksi kun et aja? Vai eikö ole sähköä seisontapaikalla helposti saatavilla?salomi kirjoitti:Auto saattaa seistä päiväkausia ja sitten olla tunnin lämmityksessä kun pitäisi päästä liikkeelle. Taitaa vuotaa enemmän kuin ladata?
Meidän taloyhtiössä tolpissa 2h ajastin. Kovilla pakkasilla - jos auto seisoo useita päiviä - on laturi kiinni koko ajan autossa. Lataa vähintään pari tuntia päivässä. Joskus olen kääntänyt tolpan kelloa, jotta lataisi pitempään. Olen todennut, että akkua todella kannattaa latailla välillä.
Toki, toki. Mutta on niin turhaa pitää päällä 750W, että saa akkua ladattua. No nyt joku sano, että ota se CTEK:in liitin aina irti, kun auto seisoo pitempään. Näin tietysti, mutta silloin häviää alkuperäinen idea automaattisesta latauksesta. Joskus se piuha kuitenkin unohtuu kiinni, jolloin akku on esim. tunnin latauksesta huolimatta lähes kuollut, kun pitäisi kiireellä lähteä johonkin. Eli edelleen huutelen lisäreleen asennusvihjeitä.tevisu kirjoitti:Voithan laittaa toki jonkinlaisen ajastimen, ettei ihan koko ajan lataile.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Ei lähde lataamaan, jos rele irrottaa laturin akusta välillä. Silloin pitää painaa nappia, valita latausmoodi.9-5T kirjoitti:Rele olisi helppo laittaa latauspiuhan väliin mutta täytyy koittaa rupeeko ctek lataamaan jos piuhan irroituksen jälkeen ei paina valintanapista oikeaa latausta päälle.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 435#375435
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Juttua akuista, latausjännitteestä yms:lucaf kirjoitti:mulla on tarvikeakkulaturi. miten voin testata "kiehauttaako se". mittaan latausjännitteen? mikä saa olla max. jännite?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=34741
http://www.repairfaq.org/ELE/F_Car_Battery.html
http://www.landiss.com/battery.htm
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?p=18098#18098
http://www.kaha.fi/file_root/Lisavarust ... e_2005.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Car_battery
Viimeksi muokannut jus, Ti Marras 28, 2006 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Latausjännite ei saisi nousta yli 14,4 voltin, sillä tässä jännitteessä alkaa muodostua vetykaasua, joka aiheuttaa tulipalovaaran, mikäli akku pääsee nesteen vähenemisen vuoksi oikosulkuun. Huoltovapaaseen akkuun ei voi lisätä vettä, joten ilman onnettomuuttakin voi käydä niin, että liian korkea jännite kuivattaa akun käyttökelvottomaksi.lucaf kirjoitti:mulla on tarvikeakkulaturi. miten voin testata "kiehauttaako se". mittaan latausjännitteen? mikä saa olla max. jännite?
Lähde: Tekniikan Maailma 19/06 s. 60.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Terve,
Olen ajatellut itsekin tuota C-TEKin ostoa, ja pohdinkin, olisiko tuohon vuotovirta asiaan jotain ratkaisua olemassa. Itsellä auto seisoo valitettavasti välillä ilman tolppaa, mutta toisinaan taas on tolpan päässä. Jos tuosta vuotovirrasta ei eroon pääse niin sitten ei tule tuo laturi kysymykseen.
Olen ajatellut itsekin tuota C-TEKin ostoa, ja pohdinkin, olisiko tuohon vuotovirta asiaan jotain ratkaisua olemassa. Itsellä auto seisoo valitettavasti välillä ilman tolppaa, mutta toisinaan taas on tolpan päässä. Jos tuosta vuotovirrasta ei eroon pääse niin sitten ei tule tuo laturi kysymykseen.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Onhan nuo laturit ihan jees jos paljon tolpalla saa autoonsa pidettyä mutta itse suosittelisin kyllä akku boosteria.
Varaosamaailma ainakin myy 75e hintaan tota boosteria ja sillä kyllä saa auton käyntiin alle minuutissa jos sattuu parkkikselle tai reissussa hyytyyn.
Tuttu hinuri muuten ottaa 150e jos sen tarttee mennä virtaa antaan tolla samalla boosterilla johonkin ryytyneeseen autoon
Niihin halppis boostereihin ei muuten kannata luottaa mitä mm. biltemakin myy vaan ihan suosista ostaa kunnon vehje.
Varaosamaailma ainakin myy 75e hintaan tota boosteria ja sillä kyllä saa auton käyntiin alle minuutissa jos sattuu parkkikselle tai reissussa hyytyyn.
Tuttu hinuri muuten ottaa 150e jos sen tarttee mennä virtaa antaan tolla samalla boosterilla johonkin ryytyneeseen autoon

Niihin halppis boostereihin ei muuten kannata luottaa mitä mm. biltemakin myy vaan ihan suosista ostaa kunnon vehje.
Viimeksi muokannut make_saab, Ti Helmi 13, 2007 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikös biltema saanu ihan kelvollisen arvostelun tm-testissä?make_saab kirjoitti:Niihin halppis boostereihin ei muuten kannata luottaa mitä mm. biltemakin myy vaan ihan suosista kunnon vehje.
Kyllä sillä ainakin yhdellä latauksella on startattu traktorii ja pari autookin, sekä sähkökatkon aika toi toimii invertterin kanssa puupannun vesipumpun pyörittäjänä ettei pääse kiehahtaan.
Itsellä on siis molemmat ja kyllä noi mielestäni on ihan eri käyttöön, ctekillä saa akun välillä kunnolla täyteen jos esim. lyhyttä ajoa tai vastaavaa.
Itse oon tuon kanssa noin kerran kuussa seisovien pelien akut ladannu(n.8kpl), myös mp:n akun. Tuon parhaimpiin puoliin kuuluu ehdottamasti se että tällänen lahopääkin voi rauhassa unohtaa tuon lataileen kuten siis joka tapauksessa jossain vaiheessa käy.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992