Ikuisuuskysymys Nasta vai Kitkat.
Saab 900i -88 ja alla 6" tykkivanteilla 195/60R15 hakkapeliitta2. Hyvät ja jämäkät ajaa. Rengasmelussa ei valittamista. Renkaista kulunut 2mm kun ajettu noi 30tkm kahden talven aikana. Allekirjoitan tuulilasin (lokakuussa 2002) kulumistestin tuloksen, jossa kerrottiin ettei etuvetoisen taka-akselille sijoitettu pyöräpari näytä kuluvan yhtään. Käytännössä siis etupyörät kuluvat, joten vuorottelulla kuluvat tasaiseen tahtiin.
Nastat. Viime talvi kitkoilla (Nokian Q). Muuten hyvät mutta liukkaalla liukkaat. Nyt on alla Hakkis 4:set. Silloin harvoin kun Hangossa on liukasta, täällä onkin sitten märkä peilijää, jolla ei pidä muu kuin nasta ja sekin huonosti. ABS:t saattaisivat parantaa kitkattomien pisteitä mutta nyt ainoa tärinä polkimeen tulee kieroista jarrulevyistä
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Alla nastat, Nokian Hakkapeliitta kakkoset (195-55-15). Hyvin pitää ja kitkoja en osta. Kyllä nastat pitää alla olla, ei tuossa Lapin jäässä muu pidä...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Ikuisuuskysymys Nasta vai Kitkat.
Raaskin nyt ostaa vasta ensimmäiset kitkat ja luulen vahvasti etten enää koskaan kuuntele nastojen ropinaa. Olen ollut todella tyytyväinen.potkuhousu kirjoitti:Tänne saa nyt avautua, itse ajan kitkoilla enkä tarvii nastoja. Ajelen niin etelässä kuin pohjoisessakin. 10 talvee ilman nastoja tosin välissä yksi vuosi nastoilla ja se oli kamalaa. Kamala jurina ja meteli.
Nykyiset kitkat ei kyllä ole mitkään parhaat kun ovat nopeusluokkaa 210, mutta ei ollut muita saatavilla 17" koossa keväällä joten pakko oli ottaa. Renkaina Continental TS790 235/45 17"
EDIT: Huu huu huikea menestys kitkoilla (ääniä yksi)
Joudun joskus ajamaan tuolla maaseudulla jossa tiet on vähän huonommassa kunnossa mutta pitää ottaa pikkuisen ennakointia peliin niin kyllä pärjää.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:28
- Paikkakunta: Imatra (Suomi) / Beihai (Kiina)
KITKAT - ei paluuta nastoihin...
Kolmas talvi samoilla Bridgen WS-50:n blizzakeilla, ja kokemukset on voittopuolisesti hyviä, eli ei mitään syytä palata tietäkuluttavaan ja äänekkääseen nastaelämään... Metässä pääsee kitkoilla jopa paremmin kuin nastoilla.
Hyviä kannaottoja kyllä kirjoiteltu tähänkin aiheeseen, mut en kyllä ymmärrä miten jotkuu voi valittaa renkaan sulamisesta alle onkohan ajotavoissa vikaa vaiko lompakossa rahaa???
...ja nuo TM:n testit ym... uskokoon ken tahtoo... mutu-juttuja.
Kolmas talvi samoilla Bridgen WS-50:n blizzakeilla, ja kokemukset on voittopuolisesti hyviä, eli ei mitään syytä palata tietäkuluttavaan ja äänekkääseen nastaelämään... Metässä pääsee kitkoilla jopa paremmin kuin nastoilla.
Hyviä kannaottoja kyllä kirjoiteltu tähänkin aiheeseen, mut en kyllä ymmärrä miten jotkuu voi valittaa renkaan sulamisesta alle onkohan ajotavoissa vikaa vaiko lompakossa rahaa???
...ja nuo TM:n testit ym... uskokoon ken tahtoo... mutu-juttuja.
_____________________________________
Saappi on hyvä auto... ja sopivasti erilainen!
Saappi on hyvä auto... ja sopivasti erilainen!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
sama se oli Espoosta- Kankaanpäähän. Tiet peilikirkkaassa jäässä ja kitkoilla mentiin. Heti ekassa kurvassa Mankkaalta Turunväylälle mentiin liikenteen sekaan kahva edellä. Pikkasen pelästyin, mutta onneksi 9-3 menee aika nätisti sivuttain.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
kyllä nämä kitkat pikkasenkin "nahkealla" kelillä pitää paremmin kuin nastat. Vaikkakin oli aika liukasta...( kolmosella suti vielä ). 406 pösö sai nenilleen kaksissa liikennevalokiihdytyksissä...nastat vaan vihelti vierellä!!
Eli napsautetaanpa toinen ääni kitkoille!
No myönnetään, että aivan jäisellä pinnalla ne ei pidä yhtään!
Eli napsautetaanpa toinen ääni kitkoille!
No myönnetään, että aivan jäisellä pinnalla ne ei pidä yhtään!
-
- "Aero"
- Viestit: 464
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
- Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)
KITKAT!!!! tosin itsellä nastat tällä hetkellä, kun tuli tonnarin mukana. Nakkikattilassa ( T Y tassa) ollut kitkat jo neljä talvea eikä ongelmia (Nokian Q ) . Ja niillä pärjää kelillä kuin kelillä, kun ENNAKOI liukkaat risteykset yms. Nakkikattila on rouvan auto ja rouva ei edes huoli enää rapisevia renkaita.
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
Täytyy kyllä itse äänestää kitkoja. Täällä hetkellä saabissa on nastat kun tuli oston mukana. Mutta toisessa autossa on kitkat. Tietysti peilikirkkaalla jäällä tulee nastoja ikävä mutta ei muuten. Varsinkin jos tie on lumen tai sohjon peitossa niin kitkat on elementissään. Ja muutenkin talvella saa rauhassa suditella liikkeellelähtöjä kitkojen kanssa, ei tarvitse koko ajan pelätä nastojen puolesta.
Muutenkin täällä lounais rannikolla suurin osa talvesta vietetään lämpöasteiden puolella, joten tiet on vapaana jäästä. Silloin on varsinkin mukavampi ajella kitkoilla.
Muutenkin täällä lounais rannikolla suurin osa talvesta vietetään lämpöasteiden puolella, joten tiet on vapaana jäästä. Silloin on varsinkin mukavampi ajella kitkoilla.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
#1948
Vaikea valinta...Jos talvet jatkuu tämmösenä ku nyt on ollu ni kitkat vie voiton,mutta jäällä on nastat ehdottomasti paremmat.Tonnarissa on tällähetkellä michelin ivalot jotka on ihan ok kumit ja emännän accordissa nokian nrs-t kitkat.mukavuus on kitkoissa ihan omaa luokkaa ja luntahan etelässä ei pahemmin ole joten ääni kitkojen asfaltti ominaisuuksille...
Nastat, vaikka kitkat olisivat kyllä hiljaisemmat. Kävin juuri testaamassa kitkoilla, ja hyvin pitivät pakkaskelillä. Mutta sitten kun pito katosi, se meni kyllä kerralla. Alla oli Nokian Q:t. Nastoilla pidon katoaminen ei ole mielestäni yhtä äkkinäistä.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Nastat.
Varsinkaan täällä etelässä ei kitkoilla tee yhtikäs mitään. Vastaan työpaikkani 10 autosta ja tähän laitokseen ei kitkoja hankita, sen verran täytyy pitää huolta työkavereiden turvallisuudesta.
Samaa pätee omaan ja muijan autoon. Nykynastat ei pahemmin enää rapsuttele korvaa, eivät tietenkään niin hyvin tietäkään, mutta tosioloissa ero kitkoihin on kuin yöllä ja päivällä.
Jos ajaa vähänkin enemmän, kitkat saa vaihtaa joka talvi, koska ominaisuudet uuteen renkaaseen verrattuna heikentyvät selvästi nastarenkaita nopeammin. Nastoissa tulee vastaan yleensä kumiseoksen kovettuminen 5-6 vuoden iässä, jolloin ne on syytä vaihtaa vaikka pintaa ja nastoja vielä olisikin.
Nastojen ja kitkojen erot tulevat todella konkreettisesti esille ennakoivan ajon kurssilla jossa olen ollut muutaman vuoden kouluttajana, kyllä kitkoilla penkat pölisee ja traktori saa töitä.
Varsinkaan täällä etelässä ei kitkoilla tee yhtikäs mitään. Vastaan työpaikkani 10 autosta ja tähän laitokseen ei kitkoja hankita, sen verran täytyy pitää huolta työkavereiden turvallisuudesta.
Samaa pätee omaan ja muijan autoon. Nykynastat ei pahemmin enää rapsuttele korvaa, eivät tietenkään niin hyvin tietäkään, mutta tosioloissa ero kitkoihin on kuin yöllä ja päivällä.
Jos ajaa vähänkin enemmän, kitkat saa vaihtaa joka talvi, koska ominaisuudet uuteen renkaaseen verrattuna heikentyvät selvästi nastarenkaita nopeammin. Nastoissa tulee vastaan yleensä kumiseoksen kovettuminen 5-6 vuoden iässä, jolloin ne on syytä vaihtaa vaikka pintaa ja nastoja vielä olisikin.
Nastojen ja kitkojen erot tulevat todella konkreettisesti esille ennakoivan ajon kurssilla jossa olen ollut muutaman vuoden kouluttajana, kyllä kitkoilla penkat pölisee ja traktori saa töitä.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713