Saabilla takaisinkutsu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Jaha, että tällästä faktaa. Tuolla ennemmin jo kysyinkin näistä vanhemmista malleista. Ja kyllähän se rajan vetäminen on vaikeeta, pian ruvettais tuomaan 500tkm ajettuja 80-luvun lopun tonnareita kasetinvaihtoon.

Mutta ajattelis, että Saab olisi päässyt helpoimmalla lupaamalla kasetille jonkun takuun, esim. 200tkm asti heti, kun niitä alkoi paukahdella. Ja vastaavasti nostanut uusien autojen hintoja yhden tai parin kasetin verran :idea:

Mutta joka tapauksessa hyvä, että edes noihin vuosimalleihin vaihdetaan. Ei tuo autonsa tuntevan saabistin henkistä tasapainoa juuri hetkauta. "Tuulipukukansa" vain saa ihmeteltävää näistä tiedoista :wink:
9-5 2,3t -03
#2514
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Korjaukset alkavat kevään aikana sanoo Hesari. Kasetin valmistajan työntekijöille tämä oli onnen potku sillä lomautukset puretaan, eli jotain hyvääkin tästä seuraa :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuo vuosimallirajaus on kyllä mielenkiintoinen. NHTSA:n lähettämässä alkuperäisessä kirjeessä sanotaan näin: "... to investigate allegations of ignition discharge module (IDM) failure in M2000-2002 Saab 9-3 and MY 1999-2002 Saab 9-5 vechiles with 4-cylinder engines..."

NHTSA:lle oli tullut 35 valitusta, joista 12 oli MY2000-2002 9-3:sta ja 23 MY 1999-2002 9-5:sta.

No johonkin se rajaus on tehtävä, ilmeisesti viime vuosituhannen autoja ei enää haluta takuuseen korjailla... ja niihin on kasetti vaihdettu jo omistajan laskuun :twisted:

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Pe Syys 30, 2005 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

Laatuvaunuja, laatuvaunuja:

Nyt jo 3kk Saabin omistajana alkaa tuntua ikuisuudelta. Mahtava peli, viatkin on vakiovarusteena.

Meinaattekos poijaat ketä on jo kasetin omillarahoilla vaihtaneet,niin pyytää Saabilta korvausta?

Itseltä jos menis 350 eskoa taivaan tuuliin, ja hinauskulut päälle ni laittaisin kyllä kovasti kampoihin.

Nyt on kyllä sellainen tunne et kun lähtee ajelemaan tolla rotiskolla niin se kasetti laukee käsille kuin raamattupiirin poika,,, mut riski on otettava.
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

potkuhousu kirjoitti:Korjaukset alkavat kevään aikana sanoo Hesari. Kasetin valmistajan työntekijöille tämä oli onnen potku sillä lomautukset puretaan, eli jotain hyvääkin tästä seuraa :)
Jaa..kukakohan tämänkin lystin loppupelissä maksaa...?
*ei taida enää tämän jälkeen pelkät lomautukset riittää..?*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Startin13 kirjoitti: Nyt on kyllä sellainen tunne et kun lähtee ajelemaan tolla rotiskolla niin se kasetti laukee käsille kuin raamattupiirin poika,,, mut riski on otettava.
Itse en aja metriäkään Trionic-Saabilla ilman varakasettia :twisted:

DI-kasettien valmistaja SEM sijaitsee Åmålissa. Paikkakuntahan on tunnettu myös elokuvasta Fucking Åmål, mutta se elokuva ei ilmeisesti liity DI-kasetteihin :lol:

Eski
1irtep1
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 06, 2004 09:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 1irtep1 »

Tyhmä kysymys varmaankin, mutta saakohan tuon vanhan kasetin sitten pitää vai heittävätkö ne vaihdossa vanhan roskiin?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

9-5T kirjoitti:
Startin13 kirjoitti:Laatuvaunuja, laatuvaunuja:

Nyt jo 3kk Saabin omistajana alkaa tuntua ikuisuudelta. Mahtava peli, viatkin on vakiovarusteena.

Meinaattekos poijaat ketä on jo kasetin omillarahoilla vaihtaneet,niin pyytää Saabilta korvausta?

Itseltä jos menis 350 eskoa taivaan tuuliin, ja hinauskulut päälle ni laittaisin kyllä kovasti kampoihin.

Nyt on kyllä sellainen tunne et kun lähtee ajelemaan tolla rotiskolla niin se kasetti laukee käsille kuin raamattupiirin poika,,, mut riski on otettava.
Minusta hyvä puoli on siinä kun 00-02 autot saa ilmaiseksi uudet kasetit.
Muissa autoissa sytytysosiin menee rahaa normaalihuolloissa mutta Saabiin vain vajaa 200€ kasetin hajotessa yli 3 vuotta vanhasta autosta.
Hyvä pointti,

Ottakaa pojat huomioon, että Alfa Romeon Twin Sparkin tulpanvaihto maksaa 180e 100tkm välein...


...jos ei ole ollut vikaa! :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:DI-kasettien valmistaja SEM sijaitsee Åmålissa. Paikkakuntahan on tunnettu myös elokuvasta Fucking Åmål, mutta se elokuva ei ilmeisesti liity DI-kasetteihin :lol:
Ei varmaan liity ei, mutta voi tulla kyllä tuollainen fiilis (Fucking Åmål), jos auto piiputtaa syksyn pimeinä iltoina keskellä "ei yhtään mitään" ja varakassua ei ole mailla halmeilla :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

Onhan se ihan kiva että toi kasettihommeli on maksuton, mutta jos rehellisiä ollaan niin kyllä 9-5 on aika pommivehje: kun koneet menee normaali ajolla rikki = moottoriongelma, ja kasetti(kin) on viallinen.

Ja tuskin kaikki foorumille kirjoitetut huolto yms, korjaushässäkät vioista jotka omistaja on itse kohdentanut tai jopa neuvonut korjaamolle miten korjataan, ovat olleet ihan hatusta kehiteltyä proosaa tai liirumlaarumia.

On normaalia että autoissa voi olla vikoja jne, mutta kyllä Staffanin ja Lennartin ajatus on ollut tiukasti samassa sukupuolessa kun noita 9-5 Saabeja ovat suunnitelleet ja kasailleet.

En väitä että Saab 9-5 olisi maailmanhuonoin auto mutta kyllä tämä Recall juttu on aika naurettava. Mitäköhän P****A seuraavaksi paljastuu?

On tehtaan laatuvalvonnalla ollut kädet kyynerpäitä myöten omissa tai toisten munissa, tai jossain ihan muualla kun OK-leimoja autoihin on portilla läiskitty.

Tietysti tehtaan ja valmistajan vastaantulo on hieno juttu loppujenlopuksi, mutta miten paljon sellaselta kaverilta kuka tätä foorumia ei ole keksinyt voi rahaa palaa huoltoihin esim, jos ei siliraudalla Sidiä silittele tai muutevaan ymmärrä ajella varakasetti peräkontissa.

Aika paljon pitää omasta autosta ymmärtää jos meinaa Saabilla kohtuu kustannuksin ajella, sen verran heikkoa laatua on vehkeet.

Laitetaan vielä vähän löylyä kiukaalle: vanhemmillani on ollut käytössä 10v (uudesta asti) eräs toinen ruåtsalaisvalmistajan auto mallimerkiltään 850 ja sille on tyrkätty yli 230tkm eikä ole tarvinnut huollossa rampata vikoja korjailemassa tai peltiä maantiellä availla tai hinurikyytiä ottaa. Normaaleilla määräaikaishuolloilla on sinnitelty tähän asti. Siellä näköjään on hommat tehty kerralla kuntoon eikä korjailtu jälkeenpäin kuten täällä Saab rintamalla.
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Startin13 kirjoitti: Laitetaan vielä vähän löylyä kiukaalle: vanhemmillani on ollut käytössä 10v (uudesta asti) eräs toinen ruåtsalaisvalmistajan auto mallimerkiltään 850 ja sille on tyrkätty yli 230tkm eikä ole tarvinnut huollossa rampata...
Taitaa olla selityksenä juuri tuo 10 vuotta. Taitaa olla useammallakin automerkilla laatu heikentynyt viime vuosina. Olen antanut itseni kuulla, että mm. taksit välttelisivät noita uudempia V70:ä, kun joutuu niin usein huollossa olemaan, ettei ajoon kerkeä.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Startin13 kirjoitti:
En väitä että Saab 9-5 olisi maailmanhuonoin auto mutta kyllä tämä Recall juttu on aika naurettava. Mitäköhän P****A seuraavaksi paljastuu?

On tehtaan laatuvalvonnalla ollut kädet kyynerpäitä myöten omissa tai toisten munissa, tai jossain ihan muualla kun OK-leimoja autoihin on portilla läiskitty.
Jos käyt AKEn sivuilla katsomassa recall-listaa, niin kyllä Saab on niitä automerkkejä joka siellä ei juurikaan roiku, toisin kuin pomminvarmana pidetty Toyota näin esimerkiksi. Volvosta puhumattakaan...

Ja keväällä M-B:llä oli 1,3 miljoonan auton takaisinkutsu elektroniikka-, ja jarruongelmien vuoksi. Luulisi nyt saatana, että E-, S-, CLS-sarjoissa olisi edes toimivat jarrut kun auton hinta on E-sarjassa ALKAEN 53k€. Mutta ei...

Ja jos se Saabilla ajo noin paljon nyppii niin senhän voi myydä ja ostaa sen jumalallisen Volvo 850:n.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Niin mielikuviinhan vaikuttaa mitä yleensä uutisoidaan, USA:ssa on tapana että kun amerikkalainen autofirma kutsuu 0.1 miljoonaa autoa takaisin se uutisoidaan, mutta kun tojota kutsuu yli miljoona niin sitä ei uutisoida.

HS:ssa mielenkiintoinen juttu koskien alihankkijaa:

"Sytytyskasetit valmistaneelle Saabin alihankkijalle, åmålilaiselle SEM:lle kutsu huoltoon on kova isku. "Olemme sopineet Saabin kanssa kuinka selvitämme tämän taloudellisesti. Operatiivisesti asiassa on kuitenkin ongelma. Tuotantotahti on kaksinkertaistettava, jotta pystymme valmistamaan lyhyessä ajassa näin suuren määrän sytytyskasetteja", sanoi SEM:n emoyhtiön Opconin konsernijohtaja Rolf Hasselström.
Yhtiön työntekijöille kyseessä on onnenpotku, sillä useille kymmenille annettu irtisanomisvaroitus on nyt peruttu."
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Viimeksi kun ostin mustan kasetin, kerrottiin sen olen "uutta tyyppiä" eli eri osanumerolla. Ostoaika kesällä -04.

Nyt ko. musta kasetti on tonnarissa ja pelaa ihan hyvin, sanotaan sen käytöstä mitä tahansa. Ajelen tuolla mustalla, kunnes takuu loppuu ja vaihdan sitten takuunalaiseen punaiseen, joka majailee takakontissa.
...ai niin...eihän nuo kasetit mulla vuotta pidenpään toimi...

Onkohan nuo punaisetkin kasetit sitten tehty nyt paremmin?
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

"Startti13":selle :P

Mieluummin annan auton sammua tien oheen :wink: , kuin että olis volvo alla (s80,tai v70 vm-04)josta on recall alapallo nivelten kiintys muttereiden pettämisestä, ja sen takia vulvan sais sammuttaa vaikka pellolla jos on aukee sattunu kohalle :twisted:

http://www.ake.fi/pdf/recallM1.pdf
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Vastaa Viestiin