Kyse on lähinnä perusteista millä oletuksesi teet, mutu menee teknisen datan edelle.Haza kirjoitti:Ihan samalla lailla kun minäkin olen automaattisesti täysin väärässä kun kehtaan epäillä ettei ranskalainen "auto" ole maailman mittakaavassa erittäin epätodennäköisessä, mutta suomessa hyvinkin mahdollisessa kolarissa niin turvallinen kuin testien perusteella voisi olettaa. Kyllähän sen nyt täytyy niin olla kun kerran jussi on sitä mieltä.
Hirvitörmäyksiä ei laajemmin tutkita. Oikeastaan ainoa data mitä niistä on käytössä on vakuutusyhtiöden tilastoja, jotka eivät kerro yhtikäs mitään autonrakenteeseen liittyvistä seikosta törmäyksessä. Volvo on testaillut omia mallejaan omissa testeissään, mutta se ei yleisemmin kerro mitään, paitsi sen että viiden euroncap tähden volvo on hyvä myös hirvikolarissa... mikä yleistettäessä taas johtaa siihen että kaikki viiden tähden autot ovat hyviä hirvikolareissa, joka on tietysti väärä yleistys, mutta sinänsä aivan yhtä oikea kuin sekin että kaikki ruotsalaiset autot ovat hyviä hirvikolareissa. Eivät kaikki ladossa syntyneetkään ole jeesuksia.
Tiettävästi ihmisiä selviää hengissä hirvi- /lehmä- /aasi- /hevos- /norsu- /virtahepo- /sarvikuono- /karhu- /kengurukolareista kovin moninaisella autokalustolla.
Työkaveri selvisi hengissä hirvikolarista -87 vuosimallin Sunnylla ja autokin selvisi vain pienillä rypyillä, mutta hän ei ole kuitenkaan kokenut tarvetta avautua Nissanin verrattomasta turvallisuudesta mihinkään muihin automerkkeihin nähden.
Taitaa nyt olla herneitä nenässä aivan jollain muulla kuin minulla, mutta niinhän se on että toisen uskoa ei saisi kyseenalaistaaHaza kirjoitti:Palataanpa nyt vielä lopuksi siihen mistä se kilo herneitä sinne nokkaan eksyi: Voisikohan mitenkään olla että siinä ko. tilanteessa auto jossa istutaan lärvi melkein tuulilasissa kiinni on vähemmän turvallista kuin toisessa jossa etäisyyttä on enemmän ja lisäksi ovat autoa suunnitellessaan myös huomioineet kyseisen tilanteen? Niinjoo, älä turhaan vastaa sillä kyllähän se tiedetään että jussin mielestä ei voi mitenkään olla niin.

Mietippä nyt oikein tarkkaan ja hartaasti euroncap testiä ja auton matkustamon rakennetta. Ensinnäkin varmasti huomannet että euroncapissa selvästi liian lyhyt etäisyys tulee esille. Toisaalta istuskelemalla nykyautoissa huomaat että etäisyyksissä ei juuri ole eroa kun pysytään saman kokoluokan sisällä. Ota kynä ja paperia, ala miettimään sitä miten voimat karkealla tasolla jakaantuvat törmäystilanteessa. Mieti miksi a-pilari on viiden tähden nykyautoissa huomattavan viisto (syy ei ole pelkästään teollisenmuotoilijan kynän lipsahdus). Samalla kannattaa myös palata hirvikuvitelmiin ja miettiä a-pilarin kulman merkitystä ja voimien siirtymistä kattopeltiin siinä tilanteessa että hirvi tulee suoraan konepellille. Tuo pelkän etäisyyden tuijottaminen on sinänsä melko lapsellista, sillä logiikalla esim vanhan Pontiac Transportin pitäisi olla erittäin turvallinen hirvikolareissa.
Tuo maskinpeittohan on vastoin yleistä luuloa olemassa huohottimen vuoksi, ei moottorin käyntilämpötilan.Haza kirjoitti:Onko auto jonka mukana toimitetaan rätti keulan peittämistä varten talvella suunniteltu talviolosuhteisiin?
Jos palataan tähän todellisuuteen niin ainoa automerkki jolla ei ole ollut huohotinongelmia viimevuosina lienee Volvo

Lopetan tämän taas tähän tällä erää. Niin kauan kun ei puhuta tekniikasta tekniikkana tästä aiheesta on täysin turha vääntää... lähtökohdalla ruotsalaiset on sellaisia, saksalaiset on sellaisia, italialaiset on sellaisia ja ranskalaiset sellaisia aihe ei kovin pitkälle etene vaan pysytään Esson baarissa.