Evo magazine & Viggen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Bob kirjoitti:
Vigge kirjoitti:Tässän erään testin kirjotelma

Citat:

I had the opportunity to play with a new 9-3SS Aero (with the turbo V6)...and I am sure alot of people are curious how it compares to the Viggen.

On a closed road, a friend and I put my Viggen up against the new car (it had 16 miles on it)....1st and 2nd...the cars are really close...get into 3rd and the Viggen starts to pull away. We did this several times...even swapped drivers...same results. Rolling start @ 30mph with both cars in 3rd...Viggen still pulls away....same thing in 4th gear from 40mph....Viggen pulls away.

The Viggen doesn't pull away as fast as I would have liked it to...but it still pulls away.....

It was a manual 9-3ss Aero...

My Viggen is stock except for an upgraded intercooler.....it actually dyno's less power then with the stock intercooler - I've dyno'd it three times to verify too.....but the A/F ratio seems to be better.
Tämä oli sitten vain tuon Viggen-kuskin näkemys tilanteesta - millainenhan kuva tilanteesta on jäänyt "friendille" joka ajoi sitä toista Saabia.

No, tuskimpa noita koskaan on edes puolueettomasti (autolehti tms.) mitattukaan - eikähän se edes ole tarpeenkaan. Molemmilla varmasti ehtii tankkaamaan. Vain turvallisuus on tärkeää - ei teho.

Reenaappa popi hieman tuota sisälukutaitoa. "they swapped cars"
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

lisättäkööt vielä että sekä viggen että SS kuuluvat samaan talouteen...
#1730
500whp.net member
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

No on se ainakin nopea tuo Viggen. Ilmeisesti uuteen 9-3:seen tarvitaan jonkun verran potkua pellin alle ennen kuin alkaa pärjätä "vanhuksille".
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

renner kirjoitti:
Bob kirjoitti:
Vigge kirjoitti:Tässän erään testin kirjotelma

Citat:

I had the opportunity to play with a new 9-3SS Aero (with the turbo V6)...and I am sure alot of people are curious how it compares to the Viggen.

On a closed road, a friend and I put my Viggen up against the new car (it had 16 miles on it)....1st and 2nd...the cars are really close...get into 3rd and the Viggen starts to pull away. We did this several times...even swapped drivers...same results. Rolling start @ 30mph with both cars in 3rd...Viggen still pulls away....same thing in 4th gear from 40mph....Viggen pulls away.

The Viggen doesn't pull away as fast as I would have liked it to...but it still pulls away.....

It was a manual 9-3ss Aero...

My Viggen is stock except for an upgraded intercooler.....it actually dyno's less power then with the stock intercooler - I've dyno'd it three times to verify too.....but the A/F ratio seems to be better.
Tämä oli sitten vain tuon Viggen-kuskin näkemys tilanteesta - millainenhan kuva tilanteesta on jäänyt "friendille" joka ajoi sitä toista Saabia.

No, tuskimpa noita koskaan on edes puolueettomasti (autolehti tms.) mitattukaan - eikähän se edes ole tarpeenkaan. Molemmilla varmasti ehtii tankkaamaan. Vain turvallisuus on tärkeää - ei teho.

Reenaappa popi hieman tuota sisälukutaitoa. "they swapped cars"
Mitäs reenaamista sisälukutaidossani on?

Mitä lisäinfoa maininta "they swapped cars" tuo asiaan?

Nämä ovat vain kaverusten huristeluja, joista toinen on sitten kirjoittanut asiasta johonkin, josta se on välittynyt mm. tälle foorumille, jossa sitä sitten "faktana" arvioidaan - tämä on se pointti, jota yritin kirjotuksessani tuoda esille.

Ja jotta tämä ei menisi aivan eipäs juupas väittelyksi, niin minulle on aivan sama kumpi näistä on nopeampi - minulla ei ole kumpaistakaan, eikä koskaan tule olemaankaan - toinen liian wanha ja toinen aivan liian janoinen peli minun vuotuisille kilometreilleni.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Oli asia miten tahansa niin ainakin itse arvosta ennemmän sellaisia testejä/ kokeiluja missä autojen suorituskykyä on verattu toisiinsa aidossa ympäristössä. Näin ollen evvk mitä eri lähteistä tongitut 0-200km/h ja niistä pilkotut intervallit tietää kertoa, kun ei kerro suoraan auton etenemästä mitään. Vähän sama asia kuin että arvioisi kahta autoa 402m loppunopeuden perusteella ja keksisi niistä kumpi auto oli ajallisesti nopeampi.
#1730
500whp.net member
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

No mutta, jos siirrytään sitten kaikkein pyhimpään eli Viggen vs. 9k Aero..?

Miten ne oikein kulkee todellisuudessa rinta rinnan, onko voittajaa julkistettavissa ja missä nopeusväleissä eroa syntyy :?:
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Rommitommi kirjoitti: Ja Saab loistaa myös sillä, että Viggen tuntuu kulkevan aivan älyttömästi. Frendillä on Aero lastulla, se tuntuu jättävän kaiken mutta kun ite ajo Volvolla sen kanssa, niin Volvohan(S60) ei jääny ku yhen autonmitan 100-160 välillä...(2.5T)
Ja Volvo tuntuu aivan lusmulta tolla koneella..

Vaikka mun mielipidettä ei varmaan kaivata, niin aika huonosti viggen tuntuu kulkevan...
Ei tuossa sinänsä mitään ihmeellistä ole. Omaa Viggeniä noin 60 hp tehokkaampi BMW (samanpainoisia likimain) samanlaisella intervallilla saa aika lailla samantyylisen eron aikaiseksi. Tehopainosuhde saa olla ihan toista luokkaa kahden vertailtavan auton välillä, jos meinaa tuollaisella matkalla hirveitä kauloja repäistä.

Isoin ero (lue kaikki) muuten steg 3 9-3 Aeron ja steg 3 Viggenin välille syntyy muutaman ensisekunnin aikana, jos vaikka tuosta karvan alle 100 km/h lähdetään kolmosella kiihdyttämään. Syy lienee kaikille itsestäänselvä. Tuli samalla reissulla Saksassa kokeiltua tuo kiihdyttely sekä bemarin että Aeron kanssa. Muutakin hyötyä matkasta kuin halpa kalja.
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Tri-Lo kirjoitti:No mutta, jos siirrytään sitten kaikkein pyhimpään eli Viggen vs. 9k Aero..?

Miten ne oikein kulkee todellisuudessa rinta rinnan, onko voittajaa julkistettavissa ja missä nopeusväleissä eroa syntyy :?:
No tätähän on tullut jonkun verran veljesrakkauden vallitessa tutkittua ja ilmeisen tasaväkisesti mennään.. mitään en toki myönnä, mutta ehkäpä Viggen kuitenkin hieman paremmin ;)
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

isoin ero (lue kaikki) muuten steg 3 9-3 Aeron ja steg 3 Viggenin välille syntyy muutaman ensisekunnin aikana, jos vaikka tuosta karvan alle 100 km/h lähdetään kolmosella kiihdyttämään. Syy lienee kaikille itsestäänselvä.
Kertokaahan tyhmyrille nuo syyt vielä...ihan vain kertauksena :oops: :oops:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

hma kirjoitti:.. mitään en toki myönnä, mutta ehkäpä Viggen kuitenkin hieman paremmin ;)
Onko tosiaan näin..?( :o ) Missä ero mielestäsi syntyy? :)
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

No tätähän on tullut jonkun verran veljesrakkauden vallitessa tutkittua ja ilmeisen tasaväkisesti mennään.. mitään en toki myönnä, mutta ehkäpä Viggen kuitenkin hieman paremmin Wink
Niin, ja mulla oli vaihtelevasti normi / stage 1 paikoillaan. Asia vaatii selvästi jatkotutkimuksia taas sulan maan aikaan :wink: joku 0-200-0 olisi tietysti aika jämerä testi jos löytyisi vaan joku paikka testata...

Homma ei tosiaankaan ratkea paperilla, 2000-6000rpm vetäsyssä kolmosella tonnarin ahtoilman lämpötila lopussa n. 25 astetta ja viggenissä melkein 50. Toisaalta, T7 pyytää ilmamassaa ja T5 ahtopainetta.
Saabiton
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

-valomerkki- kirjoitti:
isoin ero (lue kaikki) muuten steg 3 9-3 Aeron ja steg 3 Viggenin välille syntyy muutaman ensisekunnin aikana, jos vaikka tuosta karvan alle 100 km/h lähdetään kolmosella kiihdyttämään. Syy lienee kaikille itsestäänselvä.
Kertokaahan tyhmyrille nuo syyt vielä...ihan vain kertauksena :oops: :oops:
Itselleni olen uskotellut tuon johtuvan Viggenin 2,3 padasta. 4500-rajoitin -väliä mentäessä menohalut määräävänä ahdistimena toimii sitten molemmissa 15T. :D
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Selvä homma..ekstra 300cc tuo alakierroksille siis hiukan enemmän voimaa.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

hma-> Tarkennuksena vielä, sinulla siis 166kW Classic?
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Tri-Lo kirjoitti:
hma kirjoitti:.. mitään en toki myönnä, mutta ehkäpä Viggen kuitenkin hieman paremmin ;)
Onko tosiaan näin..?( :o ) Missä ero mielestäsi syntyy? :)
Äkäseen alkaisin veikkaamaan parempaa aerodynamiikkaa sekä sitä, että isoveljelle ei parane alkaa isotteleen :D
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Vastaa Viestiin