Matti Järvi haukkuu taas saabin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

tturku kirjoitti:taitaa olla yksinkertaisesti jarruteho ;)
Ja jarruteho paranee varsinkin siksi että levyjarrussa jäähdytys on parempaa.
Näinpä... mutta vain osaksi.

Rumpujarru ns. itsetehostava rakenne, siinä saadaan pienemmällä jarrulle tuotavalla voimalla (poljin voimalla) suurempi jarrutusteho. Siitä syystä autoissa alkujaan alettiin käyttämään rumpujarruja. Toinen syy oli kitkamateriaalit. Kitkamateriaalien pintapaineen kesto oli varsin rajallinen, täytyi käyttää varsin suuripinta-alaisia jarrukenkiä ja levyjarruissa se ei ollut mahdollista.

Levyjarrut tulivat kansanautoihin sopiviksi kun otettiin käyttöön jarrutehostimet ja jarruille saatiin suurempi voima ilman että poljinvoima nousi kohtuuttomaksi. Samalla myös kitkamateriaalit kehittyivät paremmin pintapainetta kestäviksi jolloin jarrupalojen koko ja kestoikä tulivat järkeviksi.

Samoista syistä rumpujarrut säilyivät raskaassa kalustossa ja off-highway kalustossa pitkään ja ovat paljolti käytössä vieläkin. Pienillä voimilla ja pintapaineilla saavutetaan suuri jarrutusteho, mutta lämpenemisen kustannuksella. Joissakin sovelluksissa perinteisiä levyjarruja tuskin tullaan näkemäänkään.

Levyjarrun etuja jäähdytyksen lisäksi on säädettävyys, koska ns. itsetehostus puuttuu niin jarruvoiman säätö on huomattavan helppoa ja tarkkaa verrattuna rumpujarruun.

... mutta kyllä se rumpujarru on henkilöautossa vanhentunut ratkaisu, tosin jos vissi tai eepeesee väittää muuta niin olen tod.näk väärässä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Zandmann kirjoitti:Mutta vastaan piruuttani silti: Olisko niin että kun on nuo kaluston ja lastien koot kasvaneet tarvitaan jarruissa tehoa. Ja jarrujen tehtävähän on muuttaa liike-energia lämmöksi. Näin ollen, mistä mä mitään tiedän, jäähdytettyjen levyjarrujen muuntokyky (ihan sama mikä on oikea termi) on parempi kuin rumpujarrujen vastaavien.
Juu...

Levyjarru pystyy hukkaamaan enemmän liike-energiaa lämmöksi, mutta vaatii suuremman voiman painamaan kitkamateriaaleja yhteen. Elikkäs jarrujärjestelmien ja kitkamateriaalien kehitys on mahdollistanut levyjarrut ja paremman pysähtymisen ja raskaammat kuormat.

Mopoihinhan ei muuten sama juttu päde... niissä varmaan mentiin levyihin vain paremman säädettävyyden ja jäähdytyksen vuoksi. Moottoripyörän levyjarrut on laitteen massaan nähden niin isot että oleellista eroa siinä kuinka kovaa kahvaa pitää painaa ei ole rumpuihin verrattuna... kun rummut taas ovat verrattain pieniä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
puu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja puu »

Minuteman kirjoitti:
9-2XT kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Millä tavalla? Tietääkseni jarrun tehtävä on hidastaa pyörän pyörintänopeutta ja muuttaa energiaa lämmöksi.
Olen sanaton... en ihmettele enää hetkeäkään Mimmin ja 9-5T:n viestien määrää kun määrä näyttää korvaavan laadun...
Onhan tuo juurikin jarrun tehtävä, ainakin tässä maailmassa. Jos liike-energia halutaan häivyttää, eli muuntaa se joksikin, koska mikäänhän ei tässä maailmassa häviä jos energiasta puhutaan, niin lämmöksihän se nimenomaan pitää muuttaa kitkan avulla. Ja nykyään joissakin jarruissa liike-energiaa yritetään muuttaa jarru-generaattorilla myös sähköksi.
Onhan niitä muitakin keinoja. Liike-energian voi myös muttaa esim. korin ja matkustajien muodonmuutoksiin. Hyvä keinohan tämäkin on, jos olennaisena pidetään vain liike-energian muuttamista toiseen muotoon.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
Hantte
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Minäkin olen huomannut tämän saman ilmiön tästä samasta lehdestä; eli Saab tuntuu olevan jonkinlainen syntipukki ja panettelun aihe aina kun vertaillaan käytettyjä autoja tai koeajetaan/testataan uusia. Toisaalta, olen tässä vuosien saatossa huomannut (minulle siis tuli ko. lehti kestotilauksena useiden vuosien ajan, ja ennen sitä tapasin aina ostaa kiinnostavia irtonumeroita) että tilanne ei aina ole ollut näin. 90-luvun loppupuolella lehden linja oli mielestäni paljon korrektimpi ja asiasisältöisempi, ehkä hieman vähemmän viihteellisempi ja ulkokullatumpi, mutta ennen kaikkea se oli puhtaasti autoihin ja autoiluun keskittynyt 'asialinjan'lehti.

Tekniikan Maailmahan nyt on aina ollut ja on (onneksi) edelleen tiukan tutkiva ja testaava, tiettyä hillittyä journalismia huokuva aikakauslehti. Lajiltaan vain yleistekninen, mutta tämä toisaalta on vain loistava asia sillä pelkistä autoista kertova lehti kyllästytti ainakin itseäni siinä määrin että lopetin Tuulilasin tilaamisen - varsinkin kun lehteä ei nykyisin enää erota kaiken maailman tuunaus- ja por....hoauto lehdistä. Sitä paitsi - kodinelektroniikka ja tiede on aina lukemisen arvoista.
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Isä kerran valisti noista autolehtien toimittajista sen verran, että saman henkilön "tekemässä" testissä on kohtuu usein saman automerkin tuote ykkösenä. Onhan se testiryhmä ilmeisesti melkoinen joukko ihmisiä mutta jutun toimittaja ja voittaja on melko yhteneviä vuosien varrella.

Yksi hyvä syy miksi minulle ei ole tullut eikä taida tullakaan autolehtiä. Tai no, Saabisti-lehti tulee mutta siinäpä taitaa olla merkin risut ja ruusut samassa kannessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

puu kirjoitti: Onhan niitä muitakin keinoja. Liike-energian voi myös muttaa esim. korin ja matkustajien muodonmuutoksiin. Hyvä keinohan tämäkin on, jos olennaisena pidetään vain liike-energian muuttamista toiseen muotoon.
Onhan se juu, mutta huomattavasti mukavampaa ja kivuttomampaa on käyttää jarruja, ainakin noinniinkuin arkiliikenteessä :lol:

No, emme me Saabistit ole ainoita Tuulilasiin suivaantuneita tietyn "merkkisiä" lukijoita, muistan vuosien varrelta monia tapauksia joissa on jopa vaivauduttu testistä suivaantuneina kirjoittamaan lehden yleisönosastolle, mukaanlukien oikein Fiat Gruppo Finlandian (vai mikä se nyt tarkasti lieneekään) puheenjohtaja, joka myös toi esiin näkemyksensä että Fiatia syrjitään järjestelmällisesti, mutta kun testeissähän testataan autojen ominaisuuksia niin... :?
Fred Scuttle
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Tapio Ketonen on pätevä "automies"
agios
"Aero"

Viesti Kirjoittaja agios »

kyllähän näihin kannattaa suhtautua hieman varauksella. Sillä rahallahan olisi saanut esim. käytetyn 93 SS:n niin mites sitten olisi käynyt.
Samahan on testeissäkin jossa pisteet lasketaan kaikkien esim.tavaratilan koon mukaan. Mutta eihän kaikki tarvitse isoa tavaratilaa. Mulla riittää kun sopii matkalaukku. Minä katson niistä sen mitä minulle on tärkeätä ja mitä tarvitsen autolta. Jotkut tarttee tehoja niinkuin minä toisille riittää vähemmän .Minä pidän tärkeänä kun mennään paikasta A paikkaan B niin sen voi mennä mukavastikin.
oju
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

moksu kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Millä tavalla? Tietääkseni jarrun tehtävä on hidastaa pyörän pyörintänopeutta ja muuttaa energiaa lämmöksi.
Kyllä sinä hyvin tiedät , että levyjarru toimii paremmin kuin rumpujarru.
Käytännössä rummut ajavat asiansa ihan hyvin taka-akselilla. Eipä tarvitse erikseen käydä jarruttelemassa ruostetta pois :wink:
Zandmann
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Ja itse aiheeseen: Olisiko sitä artikkelia jollakulla skannattuna? Vois itsekin tietää mistä pirusta sitä oikein jupistaan taas.

OT-touhuksi tämä jo pitkälti onkin mennyt mutta jos aiheeseen...

-Janne-
P.S. Levy on paree ku rumpu. P**kele. :)
Saab 9-3 TiD '99
saapasi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mistäs löytys sopiva pöllö postaamaan kuukauden jälkikäteen ja keskellä yötä...TÄÄLLÄ \o/ :D
Kuva
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Marko A kirjoitti:Kävin lukemassa tuon kyseisen tuulilasin, enkä oikein heti keksi mistä siinä pitäis herneet vetää. Tosiaan hieman negatiivisesssa sävyssä yleisesti ottaen Saabista siinä kerrotaan, mutta ainakin minun käsityksen mukaan nuo asiat on hyvin pitkälti totta. Negatiivinen sävykin vois muuttua neutraaliksi, jos Saabeihin "normaalisti" suhtautuva henkilö lukee sen jutun.

Mitä taas autoon tulee, niin juuri samanlainen käsitys minulle tuli hieman käytetyistä 9-5 autoista joita koeajelin kun uutta autoa haettiin. Ja mikä siinä sitten ihmetyttää? Alusta löystyy ajamalla, 10 vuotta vanha design on kymmenen vuotta vanha vaikka mitä tekisi, jos ei sitä muuteta. Kojelaudan nappulaviidakoksi haukkuminen on aivan normaalia. Samoja kommentteja tuli jo reilut 20 vuotta vanhan turbotonnarin kojelaudasta.

8) Taitaa olla ne Saabistin lasit joiden läpi luettuna juttu aiheuttaa ärsytystä?! Edellisessä TL:ssä oli pikainen kirjoitus 9-5 Turbo Pilotista, ja samoilla linjoilla taisivat olla vaikka oli eri kirjoittaja.

Jos hakee netistä yleisiä arvioita kyseisestä automallista, kyllä nuo samat asiat siellä toistuu enemmän taikka vähemmän. Ei ole Matti Järven juttu siinämielessä mitenkään poikkeava.

Ja eikös se vanhanaikaisuus ole kohta luettava Saabismiksi.. :lol: Kun tulee mieleen eräs og900 arvostelu vuodelta ´87 jossa auto jo teilataan huomattavan vanhanaikaiseksi. Myynti jatkui samalla mallilla silti vielä liki seitsemän vuotta...

Lopuksi, toivottavasti tätä mun kirjoitusta ei käsitetä kovin pahasti väärin. Saabisti olen itsekin ja noista kyseisistä käytetyistä olisin valinnut ehdottomasti 9-5:n. Mulle nuo moitteet vaan tuntui silti osuvan kohdalleen vastikään käytettyjä 9-5 autoja katselleena.
Samaa mieltä. En minäkään nähnyt tuossa artikkelissa mitään haukkumista. Selvästi tunnisti että toimittaja puhuu saabista. Toki hyvät puolet jää mainitsematta. Varmaan ei testin aikana autolla kerkiä pahemmin reissaamaan, matkaa ajamaan ja kokemaan niitä mukavuuksia, joita me saabissa arvostetaan. Kyllä mullakin on 9-5:n alustaan vielä pitkä matka tottua kun on vuodesta 92 OG900:lla ajellut. Alusta vissiin löytyy ajamalla.. Samaa mieltä myös uudesta Turbo Pilotista. Mulle tuli koeajolla väistämättä samat ajatukset mieleen ja päädyin käytettyyn 00 vuosimalliin.
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Enpä ole rekkavehkeiden jarrujen tai muutakaan kehitystä vuosikausiin seurannut mutta olisipa hauska nähdä miten levyjarrut toteutetaan täysperävaunureteliin niin että ne on joka pyörässä.
Erityisesti kiinnostaa jos ne on nestepainekäyttöiset että kuinka monen kymmenen litran jarrunestesäiliöt tarvitaan ja selvitäänkö alle 0,5km:llä jarruputkea/yhdistelmä. Myös perävaunun liitäntä olisi hauska nähdä ja se että ilmataanko jarrut joka kerta käsipelillä kun kärri laitetaan perään.
Veikkaan että yhdistelmän hinta tuplaantuisi kun tuosta sitten tehtäisiin toimiva ja tiivis. :roll:
9000CS 2,3
Haza
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Haza »

Sen mitä on tullut levyjarrullisia puolikkaita revittyä niin kyllä niissä ihan normaalit ilmajarrut noin niinkuin autoon kytkemisen osalta ainakin on ollut. Ei kiinnostanut niin paljoa että olisi viitsinyt tutkia missä muuttuu nestekäyttöiseksi jos ollenkaan.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
m&m
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja m&m »

saapasi kirjoitti:Mistäs löytys sopiva pöllö postaamaan kuukauden jälkikäteen ja keskellä yötä...TÄÄLLÄ \o/ :D
Hmm... ei millään pahalla saapasi, mutta näyttää skannaus olevan tehty samalla ammattitaidolla kuin artikkelikin. :) Olisi ollut mielenkiintoista lukea teksti kokonaisuudessaan.

Taitaa Matti Järvi käyttää sitä taktiikkaa, että sitä minkä päälle ei ymmärretä tai mihin ei olla vaivauduttu perehtymään, niin sitä haukutaan yksinkertaiseksi siksi että se tuntuu vieraalta. Taktiikka toimii kokemusteni mukaan erittäin hyvin, koska kritisointi- ja haukkumistaktiikalla sain kouluaikoina vallan kiitettäviä arvosanoja tekemistäni kirja-arvosteluista koskien kirjoja joita en koskaan ole lukenut. (Sama käänteisenä, eli ympäripyöreät ylistämis- ja kehumistaktiikat eivät toimineet ollenkaan, koska silloin tietämättömyys paistoi paremmin läpi ja taktiikka oli opelle entuudestaan tuttu tapauksissa joissa kirjoja ei oltu luettu.)

On se vaan kumma, että tuota Saabin virtalukon paikkaa edelleen vieroksutaan ja haukutaan vaikka se kiistatta on parempi kuin esim. japsien perinteinen rattitolppasijoittelu. Rattihan on japseissa tiellä kun avainta pitää sohia lukkoon, ja lukosta roikkuva avainnippuhan on tiellä viimeistään kolaritilanteessa mutta myös jokapäiväisessä käytössä. Onhan niitä muitakin vaihtoehtoisia virtalukko/käynnistysnappi/käynnistyskorttipaikkoja autoissa nähty, mutta harvemmin niitä haukutaan yhtä innokkaasti kuin Saabin perinteistä ja hyväksi todettua virtalukon sijoittelua.

Mistä kaksilitraisesta vaparista löytyy Saabin matalapaineturbon kaltainen vääntökäyrä? (Ei artikkelin Mazdasta ainakaan.) Itse en ole sellaista nähnyt, ilmeisesti herra Järvi on, koska kehuu muiden valmistajien ottavan samankokoisesta koneesta samat tehot ilman turboa...

Miksi vanhaa aina kategorisesti haukutaan? Ei vanha tarkoita huonoa, mutta hyväksi ja toimivaksi todettu on sitä iästä huolimatta ja ehkä juuri sen takia.

Nappulaviidakosta: Minä haluan nimenomaan nappulaviidakoita. Ne saattavat aluksi tuntua sekavilta, mutta kun nappien tarkoitukset ja sijainnit oppii, on niiden käyttö paljon nopeampaa kuin valikkosurffailu jollain navi- pyörällä tai kursorinäppäimillä.

Saisivat autotoimittajat keskittyä enemmän faktoihin ja jättää mielipiteet mielipiteiksi.

Ugh!
Vastaa Viestiin