Näinpä... mutta vain osaksi.tturku kirjoitti:taitaa olla yksinkertaisesti jarruteho
Ja jarruteho paranee varsinkin siksi että levyjarrussa jäähdytys on parempaa.
Rumpujarru ns. itsetehostava rakenne, siinä saadaan pienemmällä jarrulle tuotavalla voimalla (poljin voimalla) suurempi jarrutusteho. Siitä syystä autoissa alkujaan alettiin käyttämään rumpujarruja. Toinen syy oli kitkamateriaalit. Kitkamateriaalien pintapaineen kesto oli varsin rajallinen, täytyi käyttää varsin suuripinta-alaisia jarrukenkiä ja levyjarruissa se ei ollut mahdollista.
Levyjarrut tulivat kansanautoihin sopiviksi kun otettiin käyttöön jarrutehostimet ja jarruille saatiin suurempi voima ilman että poljinvoima nousi kohtuuttomaksi. Samalla myös kitkamateriaalit kehittyivät paremmin pintapainetta kestäviksi jolloin jarrupalojen koko ja kestoikä tulivat järkeviksi.
Samoista syistä rumpujarrut säilyivät raskaassa kalustossa ja off-highway kalustossa pitkään ja ovat paljolti käytössä vieläkin. Pienillä voimilla ja pintapaineilla saavutetaan suuri jarrutusteho, mutta lämpenemisen kustannuksella. Joissakin sovelluksissa perinteisiä levyjarruja tuskin tullaan näkemäänkään.
Levyjarrun etuja jäähdytyksen lisäksi on säädettävyys, koska ns. itsetehostus puuttuu niin jarruvoiman säätö on huomattavan helppoa ja tarkkaa verrattuna rumpujarruun.
... mutta kyllä se rumpujarru on henkilöautossa vanhentunut ratkaisu, tosin jos vissi tai eepeesee väittää muuta niin olen tod.näk väärässä.