
Itse katselisin pienempää vannekokoa ja rengaskulutkin asettuu järkevämpiin lukemiin. Tuossa syksyllä harmitti ihan jonkinverran, kun nykyiseen ykkösautoon ei käykään 15" vanteet isompien jarrujen takia (ex femmaan kävi). Onneksi Tyrematella oli hyvä tarjous Pirellistä ja sieltä sitten niitä tilasin 16" nastakiekot ja onnistuin myymään jo valmiina olleet 15" puolivuotta ajetut Pirellit vanteineen isälleni.
Vielä asiaakin. Pitäisin pinnoitettua uunituoretta rengasta kaikesta huolimatta paljon parempana vaihtoehtona, kuin ikäloppuja kovettuneita merkkirenkaita. Isäukko joskus osti uuden setin pinnoitettuja 13" nastarenkaita Mazda 626:een kun ajeltiin opetusluvilla meikäläisen ajokorttia varten opetusajoja. Hyvinhän ne piti. Mitä nyt olen myöhemmin ostanut useamman kerran uusia talvirengassarjoja eri merkkeinä ja kokoina, niin onhan nuissa pinnoitetuissa herkemmin sellaisia resonanssinopeuksia ja omallekin kohdalle on runkovika tullut pinnoitettuun kumiin. Erehdyin ohittamaan rekkaa noin 140-150km/h nopeudella kuivalla tiellä kevättalvesta ja siitähän se jumputus sitten alkoi.
Summa summaarum. Huonojen renkaiden korvikkeena pinnattu nastarengas on ihan kelpo valinta, jos rahatilanne on heikko. Muutoin kyllä ostaisin uutta rengasta. Ei se vuotta kohti isoa eroa kuluissa tee, jos sarjan ostohinnassa esim. satasen säästää.