VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

JouniCSE kirjoitti:
Aika harvalla on kärsivällisyyttä hitsata ja tekohengittää vuonna 2007 jotain 20 vuotta vanhaa og:ta. OG satku on siitä legendaarinen että se loi saabille imagon tehottomana bensajuoppona ja ennenkaikea vanhan näkösenä autona. Tuplis ja kuuppa ovat sentään aikansa näkösiä ihan hauskoja autoja mutta og satku on kuin 5 kertaa peräkkäin luokalleen jääny peräkylän juntti.
LOL :lol: Juuri sattumoisin olen pari viikkoa ehjännyt '87 900i:tä leimalle, suurin osa laitosta oli hitsaamista. Olen osin samaa mieltä, eli 900 oli liian varovainen askel 99:stä eteenpäin ja konstruktiossa on turhan paljon omituisuuksia ilman selkeitä etuja. Saab olisi voinut olla edelläkävijä ja vaikkapa ottaa koripeltien sinkityksen vakioksi samalla kun viistokeula esiteltiin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Teukka.k kirjoitti:Ja kuinka monella riittää kärsivällisyys (ja rahat) pitää vm -07 sähköjärjestelmää toimintakykyisenä vuonna 2027...
Sähköjärjestelmiä pelkäävät vain niistä mitään ymmärtämättömät. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

jcarlson kirjoitti:
Teukka.k kirjoitti:Ja kuinka monella riittää kärsivällisyys (ja rahat) pitää vm -07 sähköjärjestelmää toimintakykyisenä vuonna 2027...
Sähköjärjestelmiä pelkäävät vain niistä mitään ymmärtämättömät. :)
Samoin hitsaamista :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

MacTurbo kirjoitti:
Samoin hitsaamista :lol:
Hitsauskin sujuu, mutta monta kertaa mielummin korjaan (todennäköisesti vähäisiä) sähkövikoja kuin harsin läpimätää pommia kasaan. Niin se vain on. Vaikka olisi kuinka kätevä käsistään vaikka vääntämään pellistä koko auton niin ihan eri luokkaa se on työläydessään.

Ei tässä mitään OG vs NG keskustelua tarvitse tehdä, molemmilla on tullut ajettua riittävästi ja hyviä autoja ovat. Mutta totuus vain on se, että kunnolla sinkitty pelti kestää ihan eri tavalla kuin sinkitsemätön. Puhumattakaan ruosteen kannalta typeristä lista-, pokkaus- ja koteloratkaisuista mitä OG:stakin kasapäin löytyy. Sen sijaan 9-3 ja 9-5 löytyvät vähiten ruostuvien autojen listalta muihin samanikäisiinkin autoihin verrattuna. On se Saab vuosien varrella jotain oppinutkin. 8O
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

jcarlson kirjoitti: Hitsauskin sujuu, mutta monta kertaa mielummin korjaan (todennäköisesti vähäisiä) sähkövikoja kuin harsin läpimätää pommia kasaan. Niin se vain on. Vaikka olisi kuinka kätevä käsistään vaikka vääntämään pellistä koko auton niin ihan eri luokkaa se on työläydessään.

Ei tässä mitään OG vs NG keskustelua tarvitse tehdä.
Ei, niin.

Mutta minun mielestä, pikku sähkövika = ruosteen väriä kaaressa,
läpimätä pommi = täysin palanut sähköjärjestelmä.

Mutta kyllä itsekkin mieluummin kolvailen jotain sähkövermeitä, kuin hitsaan vetaritunnelia, paljon siistimpää.

Tosin noita vetaritunneleita en ole laittanut kuin OG:ssä, ja sähkövermeitä Tonnarissa, että tiedä voiko sinänsä verrata.
Mutta jos puhutaan vioista, niin väittäisin että keskuslukon ohjausboksin juotosten pettäminen, tai ajotietokoneen fototransistorin palaminen on vika Tonnarissa.
Mutta vetaritunnelin ruostuminen täytyy kyllä laskea ominaisuudeksi 21 vuotta vanhassa Satkussa :P
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Muuuttta mutta, vielä nykyäänkään ei ole päästy eroon limittäisten pistehitsisaumojen ongelmista, eli korin elämisestä ja sinkki/pohjamaali/fosfatointien/korikittien halkeiluista. Eli samat ongelmat ovat aikanaan edessä nyt uusissakin autoissa, tosin myöhemmin mutta ei se sinkkikään autuaaksi tee, uhrimetallina kuluu ja väsyy aikanaan kuitenkin ja sitten ruostuminen pääsee vauhtiin aivan kuten ennenkin.

Ehkä sitten jos keksitään paahtaa limisaumat jollakin uudella menetelmällä kokonaan hitsaten umpeen tai kaikki saumat liimataan epokseilla näistä ongelmista päästäisiin, mutta se nyt ei ole kulutustalouden etujen mukaista eli siihen ei koskaan mennä vaikka menetelmät olisivat olemassakin.

Aikansa kutakinhan se on kaikessa, autoissakin.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minuteman kirjoitti: Aikansa kutakinhan se on kaikessa, autoissakin.
Jep.

Eiköhän tuo ruoste ole "ominaisuus" NG-ajan saabeissakin noin 25-vuoden ikäisenä.
Mikäli niitä mankkuvena-, ABS-, TCS- , sytkäkasetti- ja katalysaattoriongelmien vuoksi on enää liikenteessä.
:evil:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

MacTurbo kirjoitti:
Minuteman kirjoitti: Aikansa kutakinhan se on kaikessa, autoissakin.
Jep.

Eiköhän tuo ruoste ole "ominaisuus" NG-ajan saabeissakin noin 25-vuoden ikäisenä.
Mikäli niitä mankkuvena-, ABS-, TCS- , sytkäkasetti- ja katalysaattoriongelmien vuoksi on enää liikenteessä.
:evil:
Näin se on itselleen helppo uskotella. On se OG ihan hyvä auto mutta ei siinä ole kerrassaan mitään erikoisen hienoa. Paitsi ehkä muotoilu ja fiilis joillekkin saabisteille (kuulun joukkoon).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No minä ainakaan en edes yritä mitään uskotella, en muille enkä itselleni.

Sitä vain kirjoittelin että ei se autojen ruostuminen mihinkään ole kadonnut vaikka niin uskotellaankin, siksi karmeita esimerkkejäkin on tullut nähtyä muunmerkkisissä autoissa, kolmivuotiaissa ja sinkityissä, ja samat asiat koskevat Saabejakin ennemmin tai myöhemmin.

OG/NG- asiaan en sano mitään koska kullakin tulee aika-ajoin päästeltyä mutta kummassakin ovat puolensa..
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eikä minullakaan ole tarvetta erotella noita Egon vuoksi.

Pihassa seisoo yksi OG ja kaksi NG:tä.
Elämä vaan on... valintoja.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja puu »

Lähestytäänpäs asiaa toiselta kantilta. Minulla on ollut eniten ongelmia og-satkujen ja tonnarin kanssa. Omien kokemusteni mukaan voidaan siis julistaa viattomimmiksi mallimerkinnältään kaksinumeroiset + ng900, sillä niiden kohdalla en ole vikoja kohdannut.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu, tuota minulla ei ole ollut ongelmia mallien 9-3, eikä 9-5 kanssa eli ne varmasti ovat ongelmattomia :D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Minuteman kirjoitti:No minä ainakaan en edes yritä mitään uskotella, en muille enkä itselleni.
Viittaus oli MacTurbon kommenttiin, eipä mikään auto ikuinen olekaan.
Vaikka olenkin paljon OG:ta harrastanut ja ropannut (paljon enemmän kuin mitään muita malleja), niin ei siinä kyllä ole mitään sellaista joka saisi sen kestämään pidempään kuin nykyiset. Pikemminkin juuri päinvastoin.

En nyt tiedä miten ego tähän keskusteluun liittyy, mutta jos olisi mahdollisuudet pitää harrasteautoja pihassa nyt niin kyllä siellä aivan varmasti OG900T16 olisi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

jcarlson kirjoitti: Viittaus oli MacTurbon kommenttiin, eipä mikään auto ikuinen olekaan.
Vaikka olenkin paljon OG:ta harrastanut ja ropannut (paljon enemmän kuin mitään muita malleja), niin ei siinä kyllä ole mitään sellaista joka saisi sen kestämään pidempään kuin nykyiset. Pikemminkin juuri päinvastoin.

En nyt tiedä miten ego tähän keskusteluun liittyy, mutta jos olisi mahdollisuudet pitää harrasteautoja pihassa nyt niin kyllä siellä aivan varmasti OG900T16 olisi.
No sinätapauksessa olen pahoittelun velkaa, tulin väärinymärretyksi. Vaikka savolaisittain vastuu onkin kuulijalla :twisted:

Mikään ei todellakaan ole ikuinen. Omista Saabeistani vaan nuo vanhukset ovat olleet huolettomimpia. No can do.

En noista suurista tiloista tiedä, mutta väljän tulkinnan mukaan minulla on pihassa kaksi harrasteautoa, ja olisi kaksi enemmän jos olisi enemmän aikaa.
Tietysti kun nuo kulkuneuvot tahtoo olla jo hankittaessa vanhoja, niin kokemuksi tulee väkisin vanhoista autoista :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: VIATTOMIN SAAB-MALLI ?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ng900, puolentoista vuoden aikana ei ole ollut kuin kaksi pikkuvikaa: kytkinlevystä irtosi pieni kynsi (tuo voi tapahtua kaikille autoilla joissa Sachsin kytkin), ja valonvalvontareleen juotokset piti käyttää sulana.
Muuta ongelmaa ei ole ollut, ihmeen hyvin pelannut.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Joulu 20, 2007 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin