Kotipoliisit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Ei ohittaja voi jäädä blokkaamaan muiden ohitusta.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itse en ainakaan kenenkään ohitusta tietääkseni estänyt. :wink:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

Bob kirjoitti:
wesku kirjoitti:...Yksi ärsyttävimmistä ajotavoista taitaa olla täyskiihdytykset rajoitusten vaihtuessa isommiksi, siitä saa peräänsä ihan oikeitakin poliiseja...
Ja mistä syystä - eikös se ole hyvä, että kiihdyttää pois toisten "jaloista"?
Ei ainakaan silloin jos on aiemmin kerännyt jonoa alemmalla rajoituksella ja rajoitus muuttuu ohituskaistan alkaessa :)
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Hmm,

Lueskeltuani nämä kertomukset, joissa oli sarkasmia ja huumoriakin mukana, sain kuitenkin kuvan, että foorumilaiset ovat aikas hyvätahtoista porukkaa liikenteessä.
Muutamia Saabikuskeja kuitenkin on tullut kohdalle jossa ysifemmalla päästellään bussikaistoja pitkin ruuhka-aikana Kehä kolmosella jne.

Kerronpa oman kohtaamiseni erään ei suomalaistaustaisen mieshenkilön kanssa:

Tarina alkaa kuivana syksyisenä päivänä Maunulan ja Pasilan maaliikenne keskuksen lähettyvillä tuuskin motarilla. Nopeusrajoitus se 80km/h.

Ajan normaalia ajokaistaa ja edessäni on jakeluauto, jolla ei varmaan sitten nopeusmittari näytä oikein kun saavutan sitä nopsaan, kun tonarissa on cruise päällä ja viisari näyttää karvan yli 80km/h.
Noh, katsahdus taustapeiliin ja kuskin sivupeliin. Ei ketään missään ohituskaistalla. Ei näy edes ajovaloja.
Vilkku päälle ja vilkaisu kuolleeseen kulmaan. Kaistan vaihto.
Taakse pamahtaa hopeinen Lexus kuin tyhjästä. Alkaa valokonsertti ja torven tööttäily.
Ajan vähän reippaammin, että pääsen jakeluautosta ohi ja tämä Lexuksen kuski saa jatkaa matkaansa.
Ei riitä. Maunulan rampin kohdalla Lexuksen kuski päättää jättäytyä taakse ja ampaisee Maunulan rampin kautta minusta ja jakelurekasta ohi oikealta ja kaasuttaen minun eteen siihen ohituskaistalle, jolla siis vieläkin olin, kun en viitsinyt alkaa toistasataa ajamaan yli rajoituksen.
Lexuksen kuski sitten siinä minun edessä alkaa tekemään äkkijarrutuksia ja mutkittelemaan vaarallisesti.
Pääsen jakeluautosta ohi ja palaan normaalisti ajokaistalle. Lexus tietysti koukkaa eteen ja alkaa taas jarruttelemaan.
Pääsemme Kapylän ensimmäisiin valoihin ja ne ovat punaiset. Lexus pysähtyy valoihihin ja minä hänen perään.
Lexuksen kuski pomppaa ulos autosta ja minä lyön samantein keksulukituksen kiinni.
Kuski tulee raivoamaan ikkunan ääreen ja huutaa, että mitä vittua mä kiilaan eteen.
Selitän rauhallisesti, että en nähnyt sinua ja katsoin peileihin jne jne. Ei vaikutusta.
Sanon myös, että varmasti ajoitte ylinopeutta huomattavasti, kun en nähnyt mitään peileissä ja sitten yhtäkkiä auto takapuskurissa.
Nooh, mokkakikkeli tähän sitten alkaa uhkailemaan turpiin vedoilla sun muilla.

Mitä tällaisessa tilanteessa olisi pitänyt tehdä? Kirmata ulos autosta ja alkaa huitomaan?
Kukaan muu autoilija ruuhkavaloissa ei tehnyt mitään. En usko, että kukaan olisi edes tullut apuun jos tämä Lexuksen kuski olisi paukannut lasin autostani paskaksi ja takonut minua hetken siinä.

Itse olen edelleen puolen vuoden kuluttuakin sitä mieltä, että minä en tehnyt liikenteellisesti mitään väärin, vaan tämä turkkilainen kebabin vääntäjä ajoi reilua ylinopeutta.

Mistä tällainen viha sitten ihmisissä tulee? Pitää toista alkaa uhkailemaan väkivallalla.

Että tälleen tällä kertaa...

Ollaan kaikki ihmisiksi liikenteessä ja mennään vaikka hakkaamaan säkkiä kuntosalille, jos joku vituttaa.

-Hessu-
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

hessu75 kirjoitti:Kuski tulee raivoamaan ikkunan ääreen ja huutaa, että mitä vittua mä kiilaan eteen.
Selitän rauhallisesti, että en nähnyt sinua ja katsoin peileihin jne jne. Ei vaikutusta.
Sanon myös, että varmasti ajoitte ylinopeutta huomattavasti, kun en nähnyt mitään peileissä ja sitten yhtäkkiä auto takapuskurissa.
Nooh, mokkakikkeli tähän sitten alkaa uhkailemaan turpiin vedoilla sun muilla.

Mitä tällaisessa tilanteessa olisi pitänyt tehdä? Kirmata ulos autosta ja alkaa huitomaan?
Kukaan muu autoilija ruuhkavaloissa ei tehnyt mitään. En usko, että kukaan olisi edes tullut apuun jos tämä Lexuksen kuski olisi paukannut lasin autostani paskaksi ja takonut minua hetken siinä.

Itse olen edelleen puolen vuoden kuluttuakin sitä mieltä, että minä en tehnyt liikenteellisesti mitään väärin, vaan tämä turkkilainen kebabin vääntäjä ajoi reilua ylinopeutta.

Mistä tällainen viha sitten ihmisissä tulee? Pitää toista alkaa uhkailemaan väkivallalla.

Että tälleen tällä kertaa...

Ollaan kaikki ihmisiksi liikenteessä ja mennään vaikka hakkaamaan säkkiä kuntosalille, jos joku vituttaa.

-Hessu-
Noilla mokkanakeilla on tunnetusti kiivas luonto...ite olisin ehkä soittanu poliisille holtittomasta lankkinaamasta. :evil: Tollasten varalle on autos hyvä olla vaik tunkin nostovarsi mukana :roll: Jos siihen pisteeseen menee niin sehän olis vaan hätävarjelua ku lankkis ui liiviin kii ja sitä "vähän" kurmoottaa...
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

hessu75 kirjoitti:Kerronpa oman kohtaamiseni erään ei suomalaistaustaisen mieshenkilön kanssa:
Tapahtuipa eilen Kannelmäen Nesteellä, jonka TI-halliin ajoin öljynvaihtoa varten. Olin käynyt tiskillä ja varannut hallin ainoan nostimen, joka kassahenkilön mukaan oli vapaa.

Sain tonnarin keulan hallin puolelle, kun huomasin vihreän Roverin pyrkivän nostimelle. Ajoin lähemmäs ja nousin autosta. Tummahipäinen vanhahko mieshenkilö nousi Roverista katsoakseen autonsa osumista nostimelle. Avasin keskustelun ja totesin, että olen varannut nostimen. Ukko alkoi selittää, että hän on sen varannut. Menee vain kuulemma jonkin aikaa, ei kauaa hän sitä tarvitse. Totesin, että et ole sitä varannut, vaan se oli kassan mukaan vapaa. Ei, ei, hän on sen varannut. Totesin, että menepäs nyt jo vähän vauhdilla veke siitä, minulla juoksee maksu. Äijä hyppäs autoonsa ja tempas oven kiinni, peruutti nostimen kohdalla toisella puolella olevalle pesupaikalle niin, että oma sihtailu lavetille oli jokseenkin hankalaa. Onnistui silti.

Ihme ja kumma. En ole rasisti, mutta hiukan ihmetyttää, kun viimeksi tuolla käydessä juuri kortin saaneet tummahipiäiset pikkumiehet yrittivät mitään kysymättä viedä minun pesuämpäristä harjan quatraputki-Vectransa pesemiseen. Pari terävää sanaa niin eipä koitettu toista kertaa... Noo, montakohan toimivaa TI-hallia on jossain Islamabadissa, tokko montaa.

EDIT: Typoja
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ma Tammi 07, 2008 14:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja HMK »

Joo poliisille vain ilmoitus. Siinä tosin on se riski, että kun oikeuteen mennään ja heppu saa mahdollisesti tuomion niin todennäköisesti sen jälkeen koko suku aloittaa kostokampanjan etelän tyyliin. Siinä voi saada niin Saab kuin kuskikin ym. kylmää kyytiä.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja karg »

wesku kirjoitti:
ptpjok kirjoitti:Mitä mieltä ollaan kotipoliiseista? Tänään ajoin T:reelta Seinäjoelle ja eräällä ohituskaistalla joku kotipoliisi kai tykkäsi, ettei saisi ohitella, kun valojaan vilkutti perääni.
Yleisimmät vilkuttelijat ovat kyllä niitä joiden etenemistä ohtuskaistalla tai motarin vasemmalla kaistalla ei saisi kukaan (kotipoliisi?) olla estämässä :)
Taajamissa ja kantateillä ajeltaessa kotipoliisit ovat usein tien tukkona kun vauhtia on reilusti alle nopeusrajoitusten ja valoja vilkutellaan sitten kun niistä päästelee ohi. Moottoritiellä taas useimmiten osoitetaan mieltä siksi, kun ei päästä ajamaan reilua ylinopeutta koko ajan. Esim. 100 km/h rajoitusalueella joitakin ahdistaa suuresti kun ei voi päästellä 130-140 km/h vasenta kaistaa siksi, että joku tollo ohittaa rekkaa ainoastaan 115 km/h vauhdilla. Helpoimmalla pääsee kun ei välitä tai sitten voi aina väistää eteenpäin ;)
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja VVV »

Minuteman kirjoitti: Välillä kyllä laittaa pienen ihmisen ihan ihmettelemään sitä, kuinka h i t a a s t i voidaankaan autolla kiihdyttää. Mikä on hitaasti kiihdyttämisen ennätys ja mitä se on? Kuitenkin tähän ilmiöön törmää (melkeinpä kirjaimellisesti) harva se päivä.

Tämän minäkin haluaisin tietää. :lol: Ikaalisten keskustasta Vaasaan päin kolmostielle liittyessä on pitkähkö ramppi ylämäkeen, jossa siis 80:n rajoitus. 95% ihmisistä ei osaa kiihdyttää rampilla 80km/h ja näin jäävät usein rampin päähän kyttäämään liittymismahdollisuutta. Kun vaan tajuaisivat kuinka paljon helpompaa liittyminen olisi, jos ajaisivat sitä 80km/h, mutta kun ei. Aina saa olla kiinni jonkun perässä. Sitten kun on mahdollisuus liittyä kolmostielle ja tekee hiukan ärhäkämmän kiihdytyksen päästäkseen näistä sankareista ohi ja liittyäkseen normaalisti liikenteeseen, niin johan valot vilkkuvat...
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

VVV kirjoitti:
Minuteman kirjoitti: Välillä kyllä laittaa pienen ihmisen ihan ihmettelemään sitä, kuinka h i t a a s t i voidaankaan autolla kiihdyttää. Mikä on hitaasti kiihdyttämisen ennätys ja mitä se on? Kuitenkin tähän ilmiöön törmää (melkeinpä kirjaimellisesti) harva se päivä.

Tämän minäkin haluaisin tietää. :lol: Ikaalisten keskustasta Vaasaan päin kolmostielle liittyessä on pitkähkö ramppi ylämäkeen, jossa siis 80:n rajoitus. 95% ihmisistä ei osaa kiihdyttää rampilla 80km/h ja näin jäävät usein rampin päähän kyttäämään liittymismahdollisuutta. Kun vaan tajuaisivat kuinka paljon helpompaa liittyminen olisi, jos ajaisivat sitä 80km/h, mutta kun ei. Aina saa olla kiinni jonkun perässä. Sitten kun on mahdollisuus liittyä kolmostielle ja tekee hiukan ärhäkämmän kiihdytyksen päästäkseen näistä sankareista ohi ja liittyäkseen normaalisti liikenteeseen, niin johan valot vilkkuvat...
Voi siinä rauhallisemmallakin miehellä pitkät vilkkua jos ks. paikassa takana tulija yhtäkkiä ohittaakin kun itse on vielä kiihdytyskaistalla köröttelemässä:) Vauhtia vaan ramppiin..

Lopentietä kun ajelee Klaukkalan läpi ja osuudella juuri ennen motaria pitää sen n. 70km/h mittarissa ( 60km/h raj. ) niin johan on kontti täynnä kiireisiä ihmisiä kohti pääkaupunkiseutua pyrkimässä. Reipas veto rampissa ja siirtyminen matkanopeuteen, niin kyllä ne kontin nuuhkijat ehkä viimeistään Keimolan kohdalla ohi tulevat TDI Skodillaan ja muilla laatumerkeillä. Yleensä joka aamu samat sankarit liikkeellä ja illalla sitten omat kuviot takaisin tullessa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Alihankkija kirjoitti:
VVV kirjoitti:
Minuteman kirjoitti: Välillä kyllä laittaa pienen ihmisen ihan ihmettelemään sitä, kuinka h i t a a s t i voidaankaan autolla kiihdyttää. Mikä on hitaasti kiihdyttämisen ennätys ja mitä se on? Kuitenkin tähän ilmiöön törmää (melkeinpä kirjaimellisesti) harva se päivä.

Tämän minäkin haluaisin tietää. :lol: Ikaalisten keskustasta Vaasaan päin kolmostielle liittyessä on pitkähkö ramppi ylämäkeen, jossa siis 80:n rajoitus. 95% ihmisistä ei osaa kiihdyttää rampilla 80km/h ja näin jäävät usein rampin päähän kyttäämään liittymismahdollisuutta. Kun vaan tajuaisivat kuinka paljon helpompaa liittyminen olisi, jos ajaisivat sitä 80km/h, mutta kun ei. Aina saa olla kiinni jonkun perässä. Sitten kun on mahdollisuus liittyä kolmostielle ja tekee hiukan ärhäkämmän kiihdytyksen päästäkseen näistä sankareista ohi ja liittyäkseen normaalisti liikenteeseen, niin johan valot vilkkuvat...
Voi siinä rauhallisemmallakin miehellä pitkät vilkkua jos ks. paikassa takana tulija yhtäkkiä ohittaakin kun itse on vielä kiihdytyskaistalla köröttelemässä:) Vauhtia vaan ramppiin..

Lopentietä kun ajelee Klaukkalan läpi ja osuudella juuri ennen motaria pitää sen n. 70km/h mittarissa ( 60km/h raj. ) niin johan on kontti täynnä kiireisiä ihmisiä kohti pääkaupunkiseutua pyrkimässä. Reipas veto rampissa ja siirtyminen matkanopeuteen, niin kyllä ne kontin nuuhkijat ehkä viimeistään Keimolan kohdalla ohi tulevat TDI Skodillaan ja muilla laatumerkeillä. Yleensä joka aamu samat sankarit liikkeellä ja illalla sitten omat kuviot takaisin tullessa.
Aika hauska seurata peilistä noita "hösä hösä"-kuskeja siellä Klaukkalassa.

Ajan Klaukkalassa rajoitusten mukaan ja annan muiden hötkyillä.
Modarilla lämä tiskiin ja ne super-skodat jäävät jonnekin taakse.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sen voisi sanoa näistä "kotipoliiseista" yms. tai vastaavista, että tuollainen joskus nopeaksi autoksi luultu tai jopa sitä ollut punainen turbo-Saab saa aikaan noissa em. henkilöissä saman ilmiön kuin juoksisi punaisissa vaatteissa härkä-aitiossa.

Ja oikeastaan se piirre mikä tekee Saabista Saabin eli se turvallisuus liikenteessä ja juurikin siinä ns. normaalissa nopeudessa tekee kipeää joillekin. Tarkoitan siis sitä, että tuollaisellakin vanhalla turbolla pystyy tekemään ripeitä liikkeitä ja uudemmilla vielä paremmin normaalissa ajossa; liikkeelle lähdöt, nopeuden nostot rajoituksen muuttuessa, ohittaessa jne.

Jos pitäisin kirjaa niin väittäisin, että TDI-peleillä ajavat ottavat nokkiinsa kaikkein pahiten. Pari kolme kertaa on käynyt niin, että olen ohittanut kaksi autoa ja korostan tehneeni ohituksen turvallisissa paikoissa (varma ohituspaikka suoralla tiellä). Ko. tapauksissa ensimmäinen ohittamani on ollut TDI-merkinnällä joka on lähtenyt perääni mutta alkuryntäyksen jälkeen jäänyt taaemmas, itse ku löysään kaasun vasta omalle kaistalle palattuani. Se miksi nämä tapaukset on painunu mieleen on se, että nämä TDI-kiesit jatkavat ohitusta niin kauan, että pääsevät minusta ohi ja ohittavat sitten vieden miltei puskurin.

Se sitten onko tämä TDI-kuski alkanut ohittamaan omasta mielestään ennemmin kuin minä niin ei ainakaan ole minulle asti välittynyt esim. vilkun näyttämisen muodossa. No, jos tilanne joskus vastaavanlaisessa menee vaaralliseksi esim. vastaantulevien vuoksi niin pitääpä himmata vauhtia ja katsoa läsähtääkö.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mimmi kirjoitti:tieliikennelaki määrittelee yksiselitteisesti bussikaistan merkin.
Tieliikenneasetus 19§
Kuva
Kuva
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

9-5T kirjoitti:
hessu75 kirjoitti:Muutamia Saabikuskeja kuitenkin on tullut kohdalle jossa ysifemmalla päästellään bussikaistoja pitkin ruuhka-aikana Kehä kolmosella jne.
Tunnustan mutta laillisesti niillä olen ajellut ysifemmoilla.
Missä tilanteessa sinunkin on ajettava bussikaistaa?

Silloin, kun jätän kyytiläisen bussipysäkille :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Bussikaistaa voi käyttää tilapäisesti ryhmittymiseen tai kääntymisen jälkeen. Lisäksi n.75% pk seudun autoilijoista ei ymmärrä lisäkilvistä milloin bussikaistamerkki on voimassa vaikka niissä on kellonajat merkittynä ja niinpä ne ajavat illat ja pyhätkin vasenta kaistaa esim. manskulla ja hämeentiellä.
Mutta ei kannatakaan opettaa niitä niille, onpahan enemmän tilaa ajella niillä oikean puoleisilla kaistoilla. :D
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin