Liikennekäyttäytyminen
Kyllä se vilkun käyttö tuo sitä joustavuutta, kun käyttää sitä ennen kuin vaihtaa kaistaa, kääntyy jne. Esim. jos olet kääntymässä vilkuta ensin ja jarruta sitten. Välistä oikein kunnolla hiilet palaa, kun ei tiedä mihin edellä ajava on oikein menossa, että siinä se vaan seisoo.
Itse meinasin kerran ajaa moottoripyöräilijän päälle. Laitoin vilkun päälle ja vaihdoin kaistaa nelosmontussa Roissa. Peilistä katsoen ei takana näkynyt ketään, joten kaistaa vaihtamaan. Oli sen verran hyvä opetus mulle, että aina kannattaa kääntää päätä. Joskus se unohtuu ja onneksi ei kostautunut. Vaikka se prätkä kuski meinasikin tulla autoon sisään seuraavissa liikennevaloissa, onneksi vaihtu valo vihreälle. Oli meinaan sen verran vihainen naama.
Itse meinasin kerran ajaa moottoripyöräilijän päälle. Laitoin vilkun päälle ja vaihdoin kaistaa nelosmontussa Roissa. Peilistä katsoen ei takana näkynyt ketään, joten kaistaa vaihtamaan. Oli sen verran hyvä opetus mulle, että aina kannattaa kääntää päätä. Joskus se unohtuu ja onneksi ei kostautunut. Vaikka se prätkä kuski meinasikin tulla autoon sisään seuraavissa liikennevaloissa, onneksi vaihtu valo vihreälle. Oli meinaan sen verran vihainen naama.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
sitä tapahtuu ihan viikottain tässä kehä3 sisällä, että jonotan kolmion takaa, huomaan auton tulevan päätietä "en ehdi väliin", ja viime hetkellä auto kääntyy ilman vilkkua siihen risteyksiin jonka kolmion takaa minä odotan
Viimeksi muokannut lucaf, Ma Elo 15, 2005 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
On tullut ajettu jo viimeiset kymmenen vuotta n. 55-120tkm vuodessa ympäri Suomen maata. Kyllä mielestäni Helsinki on yksi helpoimmista. Tosiaankin edellyttäen, että tietää minne menee:) Kotka taasen yksi kaikkein surkeimmista. Mikään muu kaupunki ei herätä tuntemuksia suuntaan jos toiseen, mutta se per**leen "merikaupunki":) Sieltä löytyy vanha kunnon yhtään en anna periksi menttaliteetti. En väistä, niin en tosiaan väistä:)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Helsingissä on ihanaa ajella, varsinkin ruuhka-aikojen ulkopuolella.Saabikas kirjoitti:On tullut ajettu jo viimeiset kymmenen vuotta n. 55-120tkm vuodessa ympäri Suomen maata. Kyllä mielestäni Helsinki on yksi helpoimmista. Tosiaankin edellyttäen, että tietää minne menee:)
Ihanaa aina tulla Vaasasta Helsinkiin, kun siellä on selkeä liikennevalo-ohjaus lähes joka paikassa. (poislukien Lauttasaari ja jotkin muut alueet)
Ottaa aivan suunnattomasti päähän, kun täällä Vaasassa on lähes joka risteys ilman kärkikolmiota. Ja talot tietenkin silleen, ettei ole mahdollisuutta paljon ennen risteystä nähdä sinne oikealle. Pitäähän toi nopeudet alhasina varmaankin, mutta hatuttaa pysähdellä 100m välein.
Muuten Vaasassa autoilijat toimivat kohtuullisen mukavasti, mutta eivät kuitenkaan yhtä joustavasti kuin Stadissa

Kaikista mulk*in paikka missä olen ajanut on Savonlinna. Ei kukaan anna tietä, ei sitten millään. Varsinkin jalankulkijana on turha odottaa, että auto pysähtyisi suojatien eteen

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Savonlinna on ihan jees kun käy ensin ottamassa siinä rannan hotellin muikkubaarissa muutamat kylmät oluet ja lämpöiset muikut. Kyllä ne pysähtyy:) Karjalan miehillä on ihan omat säännöt...Rommitommi kirjoitti:Helsingissä on ihanaa ajella, varsinkin ruuhka-aikojen ulkopuolella.Saabikas kirjoitti:On tullut ajettu jo viimeiset kymmenen vuotta n. 55-120tkm vuodessa ympäri Suomen maata. Kyllä mielestäni Helsinki on yksi helpoimmista. Tosiaankin edellyttäen, että tietää minne menee:)
Ihanaa aina tulla Vaasasta Helsinkiin, kun siellä on selkeä liikennevalo-ohjaus lähes joka paikassa. (poislukien Lauttasaari ja jotkin muut alueet)
Ottaa aivan suunnattomasti päähän, kun täällä Vaasassa on lähes joka risteys ilman kärkikolmiota. Ja talot tietenkin silleen, ettei ole mahdollisuutta paljon ennen risteystä nähdä sinne oikealle. Pitäähän toi nopeudet alhasina varmaankin, mutta hatuttaa pysähdellä 100m välein.
Muuten Vaasassa autoilijat toimivat kohtuullisen mukavasti, mutta eivät kuitenkaan yhtä joustavasti kuin Stadissa![]()
Kaikista mulk*in paikka missä olen ajanut on Savonlinna. Ei kukaan anna tietä, ei sitten millään. Varsinkin jalankulkijana on turha odottaa, että auto pysähtyisi suojatien eteen


Viimeksi muokannut Saabikas, Ke Huhti 27, 2005 05:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
No pitää kokeilla ens kesänäSaabikas kirjoitti:
Savonlinna on ihan jees kun käy ensin ottamassa siinä rannan hotellin muikkubaarissa muutamat kylmät ja lämpöiset muikut. Kyllä ne pysähtyy:) Karjalan miehillä on ihan omat säännöt...Sori TO4...

Majakka on ihan ykkönen noista ravintoloista

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Tänään oli "mielenkiintoinen" kokemus, kun rajoitusten mukaan ajellessa kuului hirmuinen ulvahdus korvaan juuresta ja motari keulitti oikein kunnolla ohi ja jatkoi samaa hommaa seuraavat puoli kilometriä.
Oikein sitä säikähti. Peilistä näin kyllä pyörän, mutten ikinä olisi arvannut ohitustapaa. Oisko ollut kortin lähtö lähellä, jos olisi osunut jippopartio paikalle?
Voi olla hauskaa, mutta saattaa sitä joku sivullinen säikähtääkin ihan oikeasti rauhallisesti ajellessaan. Kovasti tunti kone kiertävän. Sitten toveri motoristi kääntyi kilometrin päässä olevasta risteyksestä, mutta voitti ainakin 15 sekuntia.
Lisää epäilemättä katu-uskottavuutta ja on hyvää mainosta kyykkymotoristeille.
Oikein sitä säikähti. Peilistä näin kyllä pyörän, mutten ikinä olisi arvannut ohitustapaa. Oisko ollut kortin lähtö lähellä, jos olisi osunut jippopartio paikalle?
Voi olla hauskaa, mutta saattaa sitä joku sivullinen säikähtääkin ihan oikeasti rauhallisesti ajellessaan. Kovasti tunti kone kiertävän. Sitten toveri motoristi kääntyi kilometrin päässä olevasta risteyksestä, mutta voitti ainakin 15 sekuntia.

Lisää epäilemättä katu-uskottavuutta ja on hyvää mainosta kyykkymotoristeille.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Joo on sitä itekki monta kertaa pelästyny just samalla tavalla tai sitten mopo on tullu päälle 200 ohitse. Alkuun ei oo ees nähny peilistä ja yht'äkkiä viuhahtaa ohiVesa Pohjalainen kirjoitti:Tänään oli "mielenkiintoinen" kokemus, kun rajoitusten mukaan ajellessa kuului hirmuinen ulvahdus korvaan juuresta ja motari keulitti oikein kunnolla ohi ja jatkoi samaa hommaa seuraavat puoli kilometriä.
Lisää epäilemättä katu-uskottavuutta ja on hyvää mainosta kyykkymotoristeille.

Toisaalta jos itellä olis kyykky, niin kiusaus kokeilla vois käydä välillä liian suureks. Ei varmaankaan kovin moni osta sitä kyykkyä pelkkään hiljaseen köröttelyyn

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Olen samaa mieltä. Paljon tulee ajeltua Hesassa ja J:kylässä, joista Hesa on paljon helpompi (Kuopio kaikkein pahin....). Tosin täällä olen jo ikäni ajellut kolmipyöräsestä lähtien joten se vaikuttanee asiaanSaabikas kirjoitti:On tullut ajettu jo viimeiset kymmenen vuotta n. 55-120tkm vuodessa ympäri Suomen maata. Kyllä mielestäni Helsinki on yksi helpoimmista. Tosiaankin edellyttäen, että tietää minne menee:) Kotka taasen yksi kaikkein surkeimmista. Mikään muu kaupunki ei herätä tuntemuksia suuntaan jos toiseen, mutta se per**leen "merikaupunki":) Sieltä löytyy vanha kunnon yhtään en anna periksi menttaliteetti. En väistä, niin en tosiaan väistä:)


Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Eiköhän tuo ole ihan hyvä tapa jättää vähän reilummin väliä ennen ohituskaistan alkua ja vetää väli kiinni niin turha jono-ohittelu vähenee ja ohituskaistan loppuessa ei tarvitse hidastaa niin paljon alle rajoituksen ohittelijoiden tunkiessa jonoonMyrkky kirjoitti:Lisättäköön "ammuttavien" listaan vielä nekin neropatit, jotka kiihdyttävät ohituskaistan alkaessa hieman päälle rajoituksen ja hidastavat ohituskaistan loppuessa takaisin reilusti alle suurimpaan sallittuun.

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
olen viimeaikoina ajellut 22-07 välisenä aikana. Tungosta ei ole MISSÄÄN!
No loma loppu ja töissä joutuu ajamaan päivällä. Lyhytaikainen ratkaisu
No loma loppu ja töissä joutuu ajamaan päivällä. Lyhytaikainen ratkaisu
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Pakko nyt vähän avautua ja jakaa omaa ajatusmaailmaa liikennekäyttäytimisestä. Näillä on pärjännyt aika pitkälle:
- Ajan moottoritiellä n. 10-20 km/h päälle rajoituksen. Monet ajaa kovempaa ja niille annan tilaa.
- Jos annat tilaa, en jää blokkaamaan pääsyäsi takaisin ohituskaistalla kun edessäsi on liikennettä.
- Ajan aina oikealla kaistalla, ellen ole ohittamassa. Tee siis itsekin näin äläkä jää tulpaksi ohituskaistalle.
- Jos ohituskaistalla on hitaampia edessäni ja on mahdollisuus antaa tilaa oikealle eikä tee niin, suon itselleni oikeuden käydä lähes tuntumalla huomauttamassa asiasta.
- Jos ajan ohituskaistalla ja edessäni on liikennettä, on turha tulla omaan hanuriini kiinni. Jos tulet liian lähelle, huomautan väläyttämällä jarruvaloa. Jos et vihjettä ymmärrä, ajetaan yhdessä todella hitaasti
- Oikealla kaistalla ajaessani annan tilaa rampista tulevalle, edellyttäen että voin siirtyä vasemmalle kenenkään tarvitsematta jarruttaa ja EDELLYTTÄEN että näytät rampista tullessasi vilkulla halusi liittyä moottoritielle.
- Jos ohituskaistatiellä satut eteeni ohitustilanteessa ja rallattelet menemään ajattelematta että joku muukin haluaisi ohi, suon itselleni oikeuden huomauttaa asiasta tulemalla lähes tappituntumalle. Minäkin annan tilaa jos takaani joku haluaa tulla vielä reippaammin
- Maantiellä menen niin paljon oikealle kuin voin, jos haluat ohittaa. Oletan että teet itsekkin niin.
- Kiitän jos annat tilaa, oletan että teet itsekin niin
- Seuraan jatkuvasti takana tapahtuvaa jotta tiedän tiukan paikan tullen vaihtoehtoni
- Ajan tasaista nopeutta eikä minulla ole tarvitta kiihdyttää jos joku on tulossa ohi
- oikealle ryhmityn, jos käännyn oikealle tai ajan suoraan, vasemmalle jos käännyn vasemmalle
- Muut autoilijat voivat olla ystäviäni, tuttujani, työkavereitani tai asiakkaitani. Ajan sen mukaan, niin ei tarvitse seuraavissa valoissa huomata edellä mainitun hämmästyneesti katsovan minua hölmöilyni jälkeen.
- Kun vaihdan kaistaa tai käännyn, näytän reippaati vilkkua niin että varmasti huomaat, jos hetken satuit muualle katsomaan. (V*tuttaa kun väläytät kerran!)
Niin ja Helsingin liikenteestä.... ruuhka-aikoina siellä osataan ajaa! Mutta jos menet keskellä päivää tai viikonloppuisin Stadiin, löytyy sieltä kaiken maailman spedet ja vilttihatut ihmettelemässä ja ajamassa esim. etelä-espan alun mutkat suoraksi...
Tässä tämä oma vuodatus. Tällä olen pärjännyt pitkälle, mutta paljon on joutunut hampaita muitten takia kiristelemään. En sano että tapani on ainoa oikea, se on vain oma tapani...
-P-
- Ajan moottoritiellä n. 10-20 km/h päälle rajoituksen. Monet ajaa kovempaa ja niille annan tilaa.
- Jos annat tilaa, en jää blokkaamaan pääsyäsi takaisin ohituskaistalla kun edessäsi on liikennettä.
- Ajan aina oikealla kaistalla, ellen ole ohittamassa. Tee siis itsekin näin äläkä jää tulpaksi ohituskaistalle.
- Jos ohituskaistalla on hitaampia edessäni ja on mahdollisuus antaa tilaa oikealle eikä tee niin, suon itselleni oikeuden käydä lähes tuntumalla huomauttamassa asiasta.
- Jos ajan ohituskaistalla ja edessäni on liikennettä, on turha tulla omaan hanuriini kiinni. Jos tulet liian lähelle, huomautan väläyttämällä jarruvaloa. Jos et vihjettä ymmärrä, ajetaan yhdessä todella hitaasti
- Oikealla kaistalla ajaessani annan tilaa rampista tulevalle, edellyttäen että voin siirtyä vasemmalle kenenkään tarvitsematta jarruttaa ja EDELLYTTÄEN että näytät rampista tullessasi vilkulla halusi liittyä moottoritielle.
- Jos ohituskaistatiellä satut eteeni ohitustilanteessa ja rallattelet menemään ajattelematta että joku muukin haluaisi ohi, suon itselleni oikeuden huomauttaa asiasta tulemalla lähes tappituntumalle. Minäkin annan tilaa jos takaani joku haluaa tulla vielä reippaammin
- Maantiellä menen niin paljon oikealle kuin voin, jos haluat ohittaa. Oletan että teet itsekkin niin.
- Kiitän jos annat tilaa, oletan että teet itsekin niin
- Seuraan jatkuvasti takana tapahtuvaa jotta tiedän tiukan paikan tullen vaihtoehtoni
- Ajan tasaista nopeutta eikä minulla ole tarvitta kiihdyttää jos joku on tulossa ohi
- oikealle ryhmityn, jos käännyn oikealle tai ajan suoraan, vasemmalle jos käännyn vasemmalle
- Muut autoilijat voivat olla ystäviäni, tuttujani, työkavereitani tai asiakkaitani. Ajan sen mukaan, niin ei tarvitse seuraavissa valoissa huomata edellä mainitun hämmästyneesti katsovan minua hölmöilyni jälkeen.
- Kun vaihdan kaistaa tai käännyn, näytän reippaati vilkkua niin että varmasti huomaat, jos hetken satuit muualle katsomaan. (V*tuttaa kun väläytät kerran!)
Niin ja Helsingin liikenteestä.... ruuhka-aikoina siellä osataan ajaa! Mutta jos menet keskellä päivää tai viikonloppuisin Stadiin, löytyy sieltä kaiken maailman spedet ja vilttihatut ihmettelemässä ja ajamassa esim. etelä-espan alun mutkat suoraksi...
Tässä tämä oma vuodatus. Tällä olen pärjännyt pitkälle, mutta paljon on joutunut hampaita muitten takia kiristelemään. En sano että tapani on ainoa oikea, se on vain oma tapani...
-P-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04

Heh. Tulehan käymään Raumalla, niin tiedät mitä on tasa-arvoiset risteyksetRommitommi kirjoitti:Helsingissä on ihanaa ajella, varsinkin ruuhka-aikojen ulkopuolella.
Ihanaa aina tulla Vaasasta Helsinkiin, kun siellä on selkeä liikennevalo-ohjaus lähes joka paikassa. (poislukien Lauttasaari ja jotkin muut alueet)
Ottaa aivan suunnattomasti päähän, kun täällä Vaasassa on lähes joka risteys ilman kärkikolmiota. Ja talot tietenkin silleen, ettei ole mahdollisuutta paljon ennen risteystä nähdä sinne oikealle. Pitäähän toi nopeudet alhasina varmaankin, mutta hatuttaa pysähdellä 100m välein.
Muuten Vaasassa autoilijat toimivat kohtuullisen mukavasti, mutta eivät kuitenkaan yhtä joustavasti kuin Stadissa![]()
Kaikista mulk*in paikka missä olen ajanut on Savonlinna. Ei kukaan anna tietä, ei sitten millään. Varsinkin jalankulkijana on turha odottaa, että auto pysähtyisi suojatien eteen

Vaasa suorastaan vilisee kolmioita Kirkkopuistikkoa lukuunottamatta

Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Jos osaa ajaa ja hallitsee pelisilmää suomalaisessa kaupunkiliikenteessä niin silloin on valmis Tukholman liikennekulttuuriin jossa todellakaan ei anneta tilaa ja ajetaan tapituntumalla. Joka kaistan vaihdon ruuhkaliikenteessä saa tunkea ja änkeä vilkunkäytöstä huolimatta. Vastaavasti kun ajattelen Sveitsissä Bernin liikennettä niin siellä annetaan heti tilaa ja jalankulkija on kuningas. Pelkästään jos joku lähestyy suojatietä autot pysähtyy. Tämä kai siksi että saat sakot jos et päästä jalankulkijaa esteettä ylittämään katua. Sakko on luokkaa 200 eur 

Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Minulla on kyllä ihan päinvastainen näkemys Tukholman liikenteestä. Ja yleensäkin Ruotsin liikennekulttuuri on ihan toisella tasolla kuin suomessa.potkuhousu kirjoitti:Jos osaa ajaa ja hallitsee pelisilmää suomalaisessa kaupunkiliikenteessä niin silloin on valmis Tukholman liikennekulttuuriin jossa todellakaan ei anneta tilaa ja ajetaan tapituntumalla. Joka kaistan vaihdon ruuhkaliikenteessä saa tunkea ja änkeä vilkunkäytöstä huolimatta.
Minä ainakin olen saanut Tukholmassa tilaa. Kun on laittanut vilkun päälle niin
voi lähes välittömästi vaihtaa kaistaa.
Ja valtateillä kun on lähes joka paikassa leveät pientareet niin niitä myös osataan käyttää, joten ohi pääsee kaikenmaailman karavaanareista ja rekoista todella vaivatta. Toisin kuin suomessa.