Äijät vänkää täällä taas bullshittiä höyhentyynyistä etc, vaikka joku kivikaudella suunniteltu läpimätä saapinrähjä osottautui kuolemanloukuksi nykyliikenteen seassa...Hitsi kun vastaan ois tullu -72 Morris Marina, niin saappimies ois vielä hengissä
Herätys, kannattaa sillä og-satkulla pysyä kaukana nokkakolareista nykytojotoiden kanssa, saattaa nääs käydä hengenpäälle. Jeh, ja hyvää Uutta Vuotta kaikille.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
yason kirjoitti:
Noita tähtiä ja luokitustasoja pitäis kyllä olla enemmän. EuroNCAPissakin on lähes kaikki uudet autot 4-5 tähden veroisia nykyisin, vaikka niitä vois rysäytellä vielä suuremmillakin nopeuksilla mitä mielenkiintoisimpia esteitä päin ja lisätä samalla kuudensia ja seitsemänsiä tähtiä
Jospa saisivat sinne EuroNCAP testeihin edes hirvikolarin Mitenköhän pärjäisivät nämä suuri tuulilasiset sekä viimeisen villityksen lasikatot
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
yason kirjoitti:
Noita tähtiä ja luokitustasoja pitäis kyllä olla enemmän. EuroNCAPissakin on lähes kaikki uudet autot 4-5 tähden veroisia nykyisin, vaikka niitä vois rysäytellä vielä suuremmillakin nopeuksilla mitä mielenkiintoisimpia esteitä päin ja lisätä samalla kuudensia ja seitsemänsiä tähtiä
Jospa saisivat sinne EuroNCAP testeihin edes hirvikolarin Mitenköhän pärjäisivät nämä suuri tuulilasiset sekä viimeisen villityksen lasikatot
Kuuluuko NCAP-testeihin muuten katollaan matkustamista?
Tuossa rysäytetään BMW ja Volvo keulat vastakkain, kummallakin 100km\h. Tutkiessa todetaan ettei bägeistä olis ollu mitään hyötyä. Taitaa olla Fifth Gearin pätkä.
Kipe_9000 kirjoitti:Jospa saisivat sinne EuroNCAP testeihin edes hirvikolarin
Kannatetaan.
Kipe_9000 kirjoitti: Mitenköhän pärjäisivät nämä suuri tuulilasiset sekä viimeisen villityksen lasikatot
Seurasin perästä pari vuotta sitten kun edellä ajanut Xsara Picasso törmäsi hirveen. Hyvin kesti, olin yllättynyt kuinka hienosti se meni. A-pilari otti hirven vastaan ja pysyi kasassa. Tuulilasi pysyi paikallaan vaikka meni rikki. Hirvi kuoli hetken päästä keskelle tietä.
Toki 80km/h nopeudella oli vaikutus, hirveen ei kannata törmätä kovin lujaa. Vahvat A-pilarit ovat ilmeisesti seurausta EuroNCAP:sta, vaikkei siinä hirviä testatakaan. Vaikea kuvitella että jostain BX:stä olisi selvinnyt yhtä hyvin.
oju kirjoitti:Seurasin perästä pari vuotta sitten kun edellä ajanut Xsara Picasso törmäsi hirveen. Hyvin kesti, olin yllättynyt kuinka hienosti se meni. A-pilari otti hirven vastaan ja pysyi kasassa. Tuulilasi pysyi paikallaan vaikka meni rikki. Hirvi kuoli hetken päästä keskelle tietä.
Toki 80km/h nopeudella oli vaikutus, hirveen ei kannata törmätä kovin lujaa. Vahvat A-pilarit ovat ilmeisesti seurausta EuroNCAP:sta, vaikkei siinä hirviä testatakaan. Vaikea kuvitella että jostain BX:stä olisi selvinnyt yhtä hyvin.
Uskoisin että olet nähnyt harhoja.
Täällähän on useampaan kertaan todistettu että vain Saab voi selvitä hirvikolarista noin vähin vahingoin. Autot, joilla on paljon EuroNCAP tähtiä eivät mitenkään voi selvitä hirvikolarista ilman että kaikki matkustajat kuolevat ja osa sivustakatsojistakin vammautuu pysyvästi. EuroNCAP ei yksinkertaisesti kerro mitään turvallistuudesta koska siihen ei kuulu testiä, jossa autotehtaan takapihalla ajettaisiin päin kumihirveä
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
suorsa kirjoitti:Ketjussa on kaksi kommenttia, että kyseessä on 90. Miksei 900? Ainut mistä itse keksin mitään päätellä on se, että etupuskurin alla on niin paljon maalattua peltiä, että kyseessä ei voi olla 900.
Oli miten oli, uteliaisuus heräsi.
Itselle ainakin paljastavat asiat etupuskurin(spoilerin)"jatke" edessä mutta ennenkaikkea korin väri yhdistettynä mustalistaisiin ikkunoihin 2-ovisessa.
Ilmanpoistoaukot puuttuvat C-pilarista ==> 90 eikä 900.
Nyt kun noi vanhat satkut on niin turvattomia niin pitäsköhän vaihtaa sitten itselle heti joku muu saman hintaluokan vehje. Kun kerran ajan vanhalla autolla jokatapauksessa niin pitänee etsiä se saabia turvallisempi auto
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
jouniaslak kirjoitti:Ihan vaan kommenttina tuohon massa/rakenne asiaan, liikenteessä tuskin koskaan tulee niin puhdasta nokkakolaria että molemmat autot osuisivat täsmälleen kohtisuoraan toisiinsa. Käytännössä lähes aina autot törmäyksen seurauksena joko kimpoavat sivulle tai pyörähtävät törmäyskohdan ympäri.
Oleellisinta törmäyksestä selviämisessä on auton rakenne. Nokkakolarissa 1000kg:n isku isoonkin autoon on todella kova rasitus korille, eikä siinä keulaa auta yhtään se että oman auton massa työntyy eteenpäin.
Netissä on hyvä esimerkki osoitteessa: http://www.youtube.com/watch?v=rIKu1UDoa6s
Kyseisessä pätkässä uusi Renault Espace 1800kg, törmäytetään käytettyyn Land Rover Discoveryyn 2500kg. Lantikan kuski menee siivuiksi ja Rellun kuski selviää mustelmilla
http://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ&NR=1
Filmissä ei kerrota, mitä hiivattikuskille olisi käynyt, mut näyttää aika ahtaalta verrattuna Audistiin.
Pointtina se, että Lantikka on ollut suunnittelupöydällä aika paljon aiemmin kuin rellu. Vastaavasti Audi ja hiivatti ovat olleet tod.näk. samalla vuosikymmenellä. Massaa vain löytyy toisesta "hieman" enemmän. Hiivatti 500 on kuitenkin viiden tähden auto ja Audi Q7 vain neljän tähden.
Mut tosiaan, ei pidä tuudittautua, että iso auto olisi automaattisesti turvallinen.