Ei kai se nyt mitään ihmetekoja vaadi tuo punaisille pysähtymen kun pitää mielessä sen että keltaisillakaan ei saisi ylittää pääopastinta (paitsi nyt siinä tapauksessa ettei ehdi turvallisesti pysähtyä) ja ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti.jusa_71 kirjoitti: lahdessa taas tossa yhessä risteyksessä mittaillaan nopeuksien ohella punaisia päin ajamisia
ja pokkasinpa ytekkin yhen päävoiton
2,2 sekunttia keltaisella ja 0,5 sekunttia punaisella nopeus 41
että silleen. sanoinkin polliisille että aika sälli joka tossa ajassa toppaa rekan kesäkelissä
ja talvella varsinkaan. no nytten sitten ainakin jatkossa koitetaan eikä kiinnosta pätkääkään kuinkamoni ajaa perseeseen tahi kylkeen mutta toppaa vaikka keskelle risteystä kun luistelee sinne tulpaks![]()
onneks saabissa on hyvät jarrut ja vetokoukkuja perään ajaja maksaa
Jos rajoitus on vaikka 40 km/h kuten kaupunkien keskustoissa pääsääntöisesti on niin keltaisen valon pitäisi palaa 3 sekuntia mikä tarkoittaa käytännössä sitä että havaittuasi keltaisen valon sinulla on reilut 33,3 metriä matkaa pysähtyä. Tuosta kolmesta sekunnista menee se sekunti reagaointiin mutta silti pitäisi jäädä aika reilusti pelivaraa.
Ja jos se vihreä on jo palanut hyvän tovin niin ei liene yllätys että kohta tulee punainenkin.
Mitä sitten raskaaseen kalustoon tulee niin ainoa ero henkilöautopuolelle on paineilmajarruista aiheutuva viive jarrutuksen alkamisessa ja tämä viive on noin 1 s luokkaa.
Massahan ei vaikuta itse jarrutusmatkaan, ainakaan fysiikan lakien mukaan...
Moni vanhempi rekkamies kyllä hallitsee ennakoinnin myös valoristeyksissä joten harvoinpa ne päin punaisia ajavat. Yhdistelmät ovat kuitenkin sen verran pitkiä ja käännyttäessä nopeudetkin niin alhaisia, että punainen voi jo hyvin syttyä siinä vaiheessa kun vetoautokaan ei ole vielä täysin ohittanut pääopastinta.