Kameratolpista ja sakoista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja mike »

jusa_71 kirjoitti: lahdessa taas tossa yhessä risteyksessä mittaillaan nopeuksien ohella punaisia päin ajamisia
ja pokkasinpa ytekkin yhen päävoiton
2,2 sekunttia keltaisella ja 0,5 sekunttia punaisella nopeus 41
että silleen. sanoinkin polliisille että aika sälli joka tossa ajassa toppaa rekan kesäkelissä
ja talvella varsinkaan. no nytten sitten ainakin jatkossa koitetaan eikä kiinnosta pätkääkään kuinkamoni ajaa perseeseen tahi kylkeen mutta toppaa vaikka keskelle risteystä kun luistelee sinne tulpaks :evil:

onneks saabissa on hyvät jarrut ja vetokoukku :lol: ja perään ajaja maksaa :wink:
Ei kai se nyt mitään ihmetekoja vaadi tuo punaisille pysähtymen kun pitää mielessä sen että keltaisillakaan ei saisi ylittää pääopastinta (paitsi nyt siinä tapauksessa ettei ehdi turvallisesti pysähtyä) ja ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti.
Jos rajoitus on vaikka 40 km/h kuten kaupunkien keskustoissa pääsääntöisesti on niin keltaisen valon pitäisi palaa 3 sekuntia mikä tarkoittaa käytännössä sitä että havaittuasi keltaisen valon sinulla on reilut 33,3 metriä matkaa pysähtyä. Tuosta kolmesta sekunnista menee se sekunti reagaointiin mutta silti pitäisi jäädä aika reilusti pelivaraa.

Ja jos se vihreä on jo palanut hyvän tovin niin ei liene yllätys että kohta tulee punainenkin.

Mitä sitten raskaaseen kalustoon tulee niin ainoa ero henkilöautopuolelle on paineilmajarruista aiheutuva viive jarrutuksen alkamisessa ja tämä viive on noin 1 s luokkaa.
Massahan ei vaikuta itse jarrutusmatkaan, ainakaan fysiikan lakien mukaan...
Moni vanhempi rekkamies kyllä hallitsee ennakoinnin myös valoristeyksissä joten harvoinpa ne päin punaisia ajavat. Yhdistelmät ovat kuitenkin sen verran pitkiä ja käännyttäessä nopeudetkin niin alhaisia, että punainen voi jo hyvin syttyä siinä vaiheessa kun vetoautokaan ei ole vielä täysin ohittanut pääopastinta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

mike kirjoitti:
jusa_71 kirjoitti: lahdessa taas tossa yhessä risteyksessä mittaillaan nopeuksien ohella punaisia päin ajamisia
ja pokkasinpa ytekkin yhen päävoiton
2,2 sekunttia keltaisella ja 0,5 sekunttia punaisella nopeus 41
että silleen. sanoinkin polliisille että aika sälli joka tossa ajassa toppaa rekan kesäkelissä
ja talvella varsinkaan. no nytten sitten ainakin jatkossa koitetaan eikä kiinnosta pätkääkään kuinkamoni ajaa perseeseen tahi kylkeen mutta toppaa vaikka keskelle risteystä kun luistelee sinne tulpaks :evil:

onneks saabissa on hyvät jarrut ja vetokoukku :lol: ja perään ajaja maksaa :wink:

Ja jos se vihreä on jo palanut hyvän tovin niin ei liene yllätys että kohta tulee punainenkin.
Jos se tulee ennen keltaista, niin kyllä se vaan aika yllättävä tilanne on. ;)
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

[/quote]Ei kai se nyt mitään ihmetekoja vaadi tuo punaisille pysähtymen kun pitää mielessä sen että keltaisillakaan ei saisi ylittää pääopastinta (paitsi nyt siinä tapauksessa ettei ehdi turvallisesti pysähtyä) ja ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti.
Jos rajoitus on vaikka 40 km/h kuten kaupunkien keskustoissa pääsääntöisesti on niin keltaisen valon pitäisi palaa 3 sekuntia mikä tarkoittaa käytännössä sitä että havaittuasi keltaisen valon sinulla on reilut 33,3 metriä matkaa pysähtyä. Tuosta kolmesta sekunnista menee se sekunti reagaointiin mutta silti pitäisi jäädä aika reilusti pelivaraa.

Ja jos se vihreä on jo palanut hyvän tovin niin ei liene yllätys että kohta tulee punainenkin.

Mitä sitten raskaaseen kalustoon tulee niin ainoa ero henkilöautopuolelle on paineilmajarruista aiheutuva viive jarrutuksen alkamisessa ja tämä viive on noin 1 s luokkaa.
Massahan ei vaikuta itse jarrutusmatkaan, ainakaan fysiikan lakien mukaan...
Moni vanhempi rekkamies kyllä hallitsee ennakoinnin myös valoristeyksissä joten harvoinpa ne päin punaisia ajavat. Yhdistelmät ovat kuitenkin sen verran pitkiä ja käännyttäessä nopeudetkin niin alhaisia, että punainen voi jo hyvin syttyä siinä vaiheessa kun vetoautokaan ei ole vielä täysin ohittanut pääopastinta.[/quote]



eli tota laskukaavaa käyttäen 1s reaktio+1s jarru viive - keltaisen palo aika 3s
tekee stoppaus ajaksi 1s eli 11.1m. aika sälli jos tolla matkalla pysäytät 60 tonnin massan 40 nopeudesta.
mitä fysiikan lakeihin tulee niin ne ei todellakaan kohtaa todellisuutta.

otetaan absoluuttinen talvikeli.
tie peilijäässä pinnalla sentti pari tuoretta puuteri lunta ja ajo nopeus 80km/h
täysperävaunu rekkan pysäyttämiseen hyvillä renkailla ilman abs jarruja menee
jopa 800m ennekuin vauhti on täysin pois ja auto parkissa henkilo auton pysäyttää noin 80m matkalla helposti. abs jarruilla varustetulla yhdistelmällä matka on enään vain 600m
että kannattaa tämäkin muistaa kun tekee hesalaisen käännöksen vilkun kera
liinat kiinni 2 vilkautusta ja käännös (saattaa muuten olla kiihtyvyys kohallaan kun ton massan persuuksiin ottaa)

kaikki varmaan muistaa kun eteläsuomessa oli se pikkuinen kolari suma tässä muutama vuosi sitten. (kaikki motarit poikki ja liki parisataa autoa kasassa)
tulin järvenpäätä kohti.maasturi karkas viereisen kaistan kuskilta lapasesta ja sinkos eteeni ja palasi taas omalle kaistalle josta taas eteeni. tämä tapahtui 4 kertaa ennekuin se sai härvelin hallintaansa hyppäsin jarru polkimelle ja kokoajan liuin pyörät suhona eteenpäin perse kaiteita hipoen alku vauhti oli tasan 80 ja maasturi kun oli jäänyt taakseni ja nostin jalan pois jarrulta vauhti oli enään 70 ja matkaa mennyt vasta noin 300m onneksi ei osunu raato siitä olis tullut kerralla.(tunti sen jälkeen ei motareilla ajettukaan kovin nopeesti)

no nöösipoikahan minä vielä olen noitten rekkojen ratissa ja ajanut vasta sen verran että hieman kokeillut (aloittanut 1996 täysipäiväisesti tekemään) ennen sitä silloin tällöin kun oli aikaa.

ja muistakaa poijaat ja naisetkin rekoissa ei ole kitkarenkaita vaan ihan normi kumit tosin hieman enemmän lameloidut kuin kesä pyörät ja nekin vain vetävällä akselilla ja perävaunussa ihan samat kesät talvet. no etusia saa kyllä nastoilla mutta eipä niistä ole hevon vi...n hyötyä

turvallisia jarrutuksia ja käännöksiä vaan kaikille ja ottakaa erityisesti isommat huomioon nyt kun tulee liukasta (ja ramppiin kun istahtaa kiinni niin uskokaa tai älkää meitä ei juurikaan hetkauta mistä kierrätte kun ohi ette pääse)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja saapasi »

jusa_71 kirjoitti:(saattaa muuten olla kiihtyvyys kohallaan kun ton massan persuuksiin ottaa)
Ei tunnu missään. Mut siinä kun nokkakolarissa täysi bussi ajaessaan n. 70km/h lentää 12m taaksepäin alkaa olla momentit kohallaan. Been there done that.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

tänään kun tulin tampereelta poriin päin ajoin rekan perässä alamäkeen (vauhtia n. 90km/h), rekan edessä oleva auto jarrutti rekka joutui jarruttamaan koko alamäen jolloin alkoi todella haista palaneet jarrut ... mäessä rekan vauhti hyytyi parhaimiillaan alle 50km/h, kunnes uudessa alamäessa taas se sama palaneen grääsä rekan jarruutettua koko alamäki, tämän jälkeen ohitin rekan tasaisella osuudella ja otin hieman eroa siihen ihan seuraavan alamäen vuoksi ettei sen tarvitsisi taas jarruttaa koska se alunperin hidasteleva auto kääntyin pois ko. tieltä...


Taisi olla jarrut kovilla, ihmettelen vaan että eikö jarruttamisen siaan hidastus kuuluisi tehdä moottorijarrutuksella varsinkin noin raskaan oloisessa rekassa (tod.näk. täydessä kuormassa, koska hyytyi ylämäkeen 90km/h>50km/h vajaan 500m matkalla)

Kertokaas rekka kuskit vielä tuo mikä olisi "oikein" jarrutustapa .. tuo ei ainakaan haissut kaikkein terveimmältä.. :roll:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

noita kiusan tekijöitä löytyy aina silloin tällöin valitettavasti.
tosin monetkaan ei sitä asiaa ymmärrä että kun jarrut palaa niin sitten jännitys vasta alkaa (häviää meinaan sitten kokonaan) jarrut tuppaavat etenkin rumpu malliset kuumenemaan aikalailla jos jatkuvasti joutuu jarruttamaan täydellä kuormalla ja sitten alkaa haiskahtamaan.
mantereella kun ajettiin niin siellä vasta mäkiä on esim espanjan ja portugalin välissä
spiraali teitä joissa luojankiitos on "jarru rampit" lei jos autosta katoaa jarrut niin ei kuin keulaedellä ramppiin joka on rakennettu siten että ramppi pehmenee matkan kasvaessa
ja lopulta auto uppoaa niin syvälle että pysähtyy toki vaurioita syntyy mutta jää edes korjaus kelpoiseksi eikä kaadu niin helposti.

siellä oli ilman retaderia ajaville autoille nyrkki sääntönä sillä vaihteella alas jolla on päästy mäki ylös eli useimmiten kolmosella. annetaan vauhdin kiihtyä käyttäen vain pakokaasujarrua niin kovaksi kuin luonto antaa periksi (menee muuten jenkamittari tapissa ja koneen ääni on korvia raastava) sitten jarrutus vauhti pois kokonaan ja sama uusiksi. voi moottori parkaa. no useasti mäet on vain luokkaa 10km ja 10-13%
ja serpentiiniä että jännitystä elämään.
olemassa on 2 erillaista jarrujen apu laitteita retader ja sitten oli toinenkin jonka nimeä en nyt muista toinen toimii sähköisesti ja toinen hydraulisesti kuristaen laatikon ja kardaanin välissä
retader jarrulla päästään noin 600hv :n jarrutus voimaan joka säästääkin sitten auton omia jarruja ja on tarkoitettu juuri mäki ajoon ja nekin on paljon yleistynyt suomessa.
tosin talvella sillä ei tee mitään kun tuppaa meneen veturista pyörät lukkoon
(tosin voima on säädettävissä viiksestä)

kaikkein suositeltavin jarrutus tapa olisi pitää riittävän iso turva väli edellä ajamaan mutta useasti se on aika hankalaa normaalissa liikenne virrassa kun sinne aina joku tunkee väliin. tai sitten rupee nutaamaan edessä
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

jusa_71 kirjoitti:noita kiusan tekijöitä löytyy aina silloin tällöin valitettavasti.
tosin monetkaan ei sitä asiaa ymmärrä että kun jarrut palaa niin sitten jännitys vasta alkaa (häviää meinaan sitten kokonaan) jarrut tuppaavat etenkin rumpu malliset kuumenemaan aikalailla jos jatkuvasti joutuu jarruttamaan täydellä kuormalla ja sitten alkaa haiskahtamaan.
mantereella kun ajettiin niin siellä vasta mäkiä on esim espanjan ja portugalin välissä
spiraali teitä joissa luojankiitos on "jarru rampit" lei jos autosta katoaa jarrut niin ei kuin keulaedellä ramppiin joka on rakennettu siten että ramppi pehmenee matkan kasvaessa
ja lopulta auto uppoaa niin syvälle että pysähtyy toki vaurioita syntyy mutta jää edes korjaus kelpoiseksi eikä kaadu niin helposti.

siellä oli ilman retaderia ajaville autoille nyrkki sääntönä sillä vaihteella alas jolla on päästy mäki ylös eli useimmiten kolmosella. annetaan vauhdin kiihtyä käyttäen vain pakokaasujarrua niin kovaksi kuin luonto antaa periksi (menee muuten jenkamittari tapissa ja koneen ääni on korvia raastava) sitten jarrutus vauhti pois kokonaan ja sama uusiksi. voi moottori parkaa. no useasti mäet on vain luokkaa 10km ja 10-13%
ja serpentiiniä että jännitystä elämään.
olemassa on 2 erillaista jarrujen apu laitteita retader ja sitten oli toinenkin jonka nimeä en nyt muista toinen toimii sähköisesti ja toinen hydraulisesti kuristaen laatikon ja kardaanin välissä
retader jarrulla päästään noin 600hv :n jarrutus voimaan joka säästääkin sitten auton omia jarruja ja on tarkoitettu juuri mäki ajoon ja nekin on paljon yleistynyt suomessa.
tosin talvella sillä ei tee mitään kun tuppaa meneen veturista pyörät lukkoon
(tosin voima on säädettävissä viiksestä)

kaikkein suositeltavin jarrutus tapa olisi pitää riittävän iso turva väli edellä ajamaan mutta useasti se on aika hankalaa normaalissa liikenne virrassa kun sinne aina joku tunkee väliin. tai sitten rupee nutaamaan edessä
Totta.. kyllä sitä hieman mietein kanssa että eikö se edessä menevä auto voi kiihdyttää kyseessä siis tampereelta poriin päin tämä Murhasaaren sillan seutu joka on kivan mäkistä kaikki ketä on ajanut niin tietää kyllä ... siitä voit päätellä miten kovalla on jarrut ollut kun lähes kaikki mäet jarrun kanssa alas, ainakin jarruvaloista ja hajusta päätellen.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja wesku »

jusa_71 kirjoitti:tai sitten rupee nutaamaan edessä
Monasti ihmetyttää että kymmeniä kertoja ollut tilanteita joissa olen aiemmin ohittanut rekan mutta muutaman kilometrin päässä olenkin edessä kotipoliisikiusaajanutaajana 60/50/40 rajoituksella. Aika vaikea uskoa että suurelle osalle perääntunkijoista ne rajoitukset tulisivat jotenkin yllätyksenä. Joskus näyttää että välinpitämättömyys pienemmistä rajoituksista on vielä yleisempää raskaalla kalustolla kuin muilla ammattikuskeilla. Huvittavaa todeta miten tuo muutamien sekuntien menetys parin kolmen kilometrin pituisella taajamaosuudella näyttää olevan sietämätöntä joillekin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

wesku kirjoitti:. Huvittavaa todeta miten tuo muutamien sekuntien menetys parin kolmen kilometrin pituisella taajamaosuudella näyttää olevan sietämätöntä joillekin.
Siinä menee tasanopeusnutaaminen PAHASTI pieleen kun ei pysty ajamaan sitä tappavan tasasta seittemääkymppiä koko ajan. Ottaahan se semmonen ihan varmasti pattiin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mää en nyt (taas) saa näistä georgahdin jutuista kiinni, mutta jos täällä Hämeenkyrössä ajoittain joskus pyöritään niin jospas sitä joskus oikein joisi kilpaa Viinaa?
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

-
Viimeksi muokannut jusa_71, La Loka 30, 2010 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Otahan nyt Jusa Iisisti. :D

Tämä löpinä on pelkkää spekulaatiota, eikä varmasti edes paperilla toteudu ennenkuin Ikaalisten Poliisi on jutun juurilla. :mrgreen:

Ja aseillakin ammutaan... Vaasantien varressa... :lol:
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Pola »

kuvaako ne kehä kolmen kamerat muuten molempia kaistoja?
#3272
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Pola »

no voi v*tun apina. entäs sitten kun ne on otettu käyttöön?
#3272
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kuvaa molempia kaistoja, ja pystyy kuvaamaan jopa neljää kaistaa. Sanoi poliisi haastattelussa, ja otetaan käyttöön vuoden loppuun mennessä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin