Kesärenkaat vm. 2010
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Onkos tämä putiikki tuttu http://www.nordenrengas.fi/
Vannevalikoimassa tuntuu olevan tarjontaa ainakin tonnarin jaolle. Ja löytyy myös erikoisempia vanteita.
Kumien hinnatkaan ei päätä huimaa.
Kun tuota nettisivua selaa enempi törmää ihmeellisiin kirjoitusvirheisiin. Asiakaspalvelu pavelee vain englanniksi ja ruotsiksi.
Onko tästä lafkasta jollain jtn kokemuksia??
Vannevalikoimassa tuntuu olevan tarjontaa ainakin tonnarin jaolle. Ja löytyy myös erikoisempia vanteita.
Kumien hinnatkaan ei päätä huimaa.
Kun tuota nettisivua selaa enempi törmää ihmeellisiin kirjoitusvirheisiin. Asiakaspalvelu pavelee vain englanniksi ja ruotsiksi.
Onko tästä lafkasta jollain jtn kokemuksia??
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Nooh, montakos kertaa olet joutunut kitkarenkaiden takia kesäkelillä onnettomuuteen, eli joko itselläsi tai päälle/ojaan tms. ajaneella on ollut kitkat alla kesällä? Ja vielä tärkeämpää, olisiko tilanne vältetty jos alla olisi ollut uudenkarheat ja ostettaessa kalleimmat mahdolliset (=parhaat ) kesärenkaat? Entäpä jos pintaa noissa huippurenkaissa olisikin ollut enään se 4-5mm, mitenkäs sitten olisi käynyt?9-5T kirjoitti: Täysin samaa mieltä, kitkoilla ajo kesällä olisi kiellettävä.
Viimeksi muokannut V.J.S, Ma Maalis 08, 2010 06:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Tässä ollaan totuuden lähteillä.m&m kirjoitti:Turvallisuusnäkökulmasta katsottuna erot käytettyjen kitkojen ja käytettyjen kesärenkaiden välillä katoavat marginaaleihin kun mittaustulosten lisäksi tehdään vähän todennäköisyyslaskelmia ja riskianalyysiä..
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Eihän sitä varmaan voi ihan kaikista merkeistä ja malleista sanoa, mutta omat kokemukset on kolmesta eri merkistä ja niiden perusteella en voi todellakaan suositella kenellekkään kitkojen käyttämistä kesärenkaina. Ehkä jotkut korkeampien nopeusluokkien kitkarenkaat vielä menisivät kesäkelillä, mutta tiedä häntä.
Renkaan ei pitäisi minusta koskaan tuoda hallittavuuteen mitään äkkinäistä tai yllättävää käytöstä ääritilanteissa.
Erinäisillä ratapäivillä jokainen voinee kokeilla kitkojensa ominaisuuksia.
Renkaan ei pitäisi minusta koskaan tuoda hallittavuuteen mitään äkkinäistä tai yllättävää käytöstä ääritilanteissa.
Erinäisillä ratapäivillä jokainen voinee kokeilla kitkojensa ominaisuuksia.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kesärenkaat vm. 2010
No mutta sillä oli volvo, sehän ei ole hyvä ajettava millään renkailla Meinaat, että kunnossa olevilla kesäkiekoilla ei olisi kolahtanut? Ettei kuitenkin olisi pääasiallinen syy liian suuri tilannenopeus ja/tai liian pieni turvaväli volvomiehellä?9-5T kirjoitti: En kertaakaan omien kitkojen takia mutta... Kerran eräs volvo ei saanut kitkojaan pysähtymään ja ajoi perään.
Eli siis et muistanut mitkä renkaat on alla, jätit kostean kelin huomioimatta, oletit jotain toisten autoilijoiden puolesta (sehän nyt on selvää että liikennevaloista ei 98% kuskeista osaa lähteä edes auttavan rivakasti liikkeelle) ja jarrutuksen aloitit vasta siinä kohtaa, jossa pysähtymiseen olisi vaadittu priimoilla kesärenkailla maksimaalinen jarrutus? Selvästi siis kitkarenkaiden syytä, omassa ajokäytöksessä kys. tilanteessa ei ole tarkistettavaa9-5T kirjoitti: Kerran meinasin ajaa kitkat loppuun keväällä, Nokian Q pintaa oli n.6mm lämmintä kostea tie ja liikennevaloihin 60km/h alueella tullessa jätin jarrutuksen viime hetkeen kun vihreä syttyi mutta edellä olevat tumpelot ei päässeet liikkeelle, pitoa ei löytynyt joten koukkasin ryhmittymis kaistalle välttääkseni perään ajon. Siihen loppui väärillä renkailla leikkiminen kohdaltani.
Juu, menee paatoksen puolelle, pahoitteluni siitä. Totta kai uusi merkkirengas on turvallisempi vaihtoehto, mutta ei sitä tarvitse tuputtaa ainoana oikeana vaihtoehtona ja moralisoida niitä, jotka haluavat ajaa edullisemmilla renkailla hieman äärimmäisten tilanteiden pidosta tinkien.
Itse en kesäkeleillä ole koskaan joutunut ulosmittaamaan pääsääntöisesti käyttämieni halpisrenkaiden/loppuunajettujen "kesäslicksien" pitoa. Yhdet prkleen liukkaat halpisrinkulat vaati märällä oikeasti ennakointia, kumet oli 9-5T:ltä hommatut Champirot ja ne pyöri ex-tonnarin alla. Enpä niilläkään pöpelikköön/kolaria ajanut, vaikka ne melkoset saippuat olivatkin märällä.
Talvella on kerran livennyt Saappi hankeen, mutta en syytä siitä silloin alla olleita paskoja nastarenkaita, vaan riskirajan ylittänyttä vauhtia, sekä kädetöntä kuskia joka ei vaan osannut taittaa siihen peltoaukean mutkaan oikein ja liian iso korjausliike johti "perä edellä penkkaan" tilanteeseen Tuosta tilanteesta vastaavalla vauhdilla olisi varmasti menty paremmilla renkailla tietä pitkin, mutta siinä tilanteessa paremmilla renkailla olisi ollut kuitenkin vaan vauhtia enemmän ja ulosajo näyttävämpi Noh, kuitenkin, hain nolona naapurista traktorin hinaamaan Saapin takas tielle ja loppumatkan ajelin vähän rauhallisemmin ja aloin muodostamaan hiukan oikeamman suuntaisia arvioita omista kuljettajan kyvyistäni.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Hiihaalomalla luin porukoilla rengastestiä, kahvit meinas lentää lehdelle ku näki minkälaiset ne-niin-pehmeät-ja-hiljaiset-kitkat on kesällä. Paska kesärengaskin on parempi
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Niin niin, ne-niin-pehmeät. Q-luokan kitkat (Michelin X-ice) oli melkoset vesipatjat (kuvaannollisesti) Audin alla kylmilläkin keleillä, eikä auto pysähtynyt kovinkaan hyvin edes kuivalla asfaltilla. Eipä siinä, ei nuo matalien nopeusluokkien nastakumitkaan ole sen ihmeellisempiä olleet, mitä niillä ajanut olen. Nyt SC:n alla olevat CVC5 -kitkat (olikohan T94) on ihan selkeästi jämäkämmät ajaa, silti pitävät yllättävän hyvin liukkaallakin kelillä (tähän toki oma osansa on muulla alustalla, joka toimii sopivasti yhteen renkaiden kanssa). Silti kesäksi pyörähtää alle ihan oikeat kesärenkaat, sekä ajonautinnon että turvallisuuden nimissä.dimebak kirjoitti:Hiihaalomalla luin porukoilla rengastestiä, kahvit meinas lentää lehdelle ku näki minkälaiset ne-niin-pehmeät-ja-hiljaiset-kitkat on kesällä. Paska kesärengaskin on parempi
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Noniin johan saadaan kunnon kähinät aikaan
Appiukko kun kuuluu "säästäväiseen" kansanosaan niin ajaa kitkat loppuun kesällä. Mikä tahansa kesärengas jossa on reilu 3mm pintaa voittaa Nokian Q:n joka ominaisuudessa. Ei voi olla löysempää, huonopitoisempaa ja meluisampaa rengasta kesäkelissä kuin loppuunajettu Q-nopeusluokkainen kitka.
Samoin itselle on käynyt samoin kuin 9-5T:lle. Oma auto kyllä pysähtyi nätisti liikennevaloihin vihreän vaihtuessa oranssiksi (keli märkä kun sade oli juuri loppunut) niin hirveä ulina kuului takaa kun setä puntolla ja uusilla contin kitkoilla jysäytti takapuskuriin.
V.J.S:lle ja muille joiden mielestä kitkatr voi ajaa loppuun kesällä suosittelen englantilaisten metodia autoilun alkuajoilta: Lippumies auton eteen kävelemään ja varoittamaan muuta liikennettä hengenvaarallisesta automobiilista. Sama pätee kaikkiin gangbang-linglong kesärenkaiden ostajiin
Appiukko kun kuuluu "säästäväiseen" kansanosaan niin ajaa kitkat loppuun kesällä. Mikä tahansa kesärengas jossa on reilu 3mm pintaa voittaa Nokian Q:n joka ominaisuudessa. Ei voi olla löysempää, huonopitoisempaa ja meluisampaa rengasta kesäkelissä kuin loppuunajettu Q-nopeusluokkainen kitka.
Samoin itselle on käynyt samoin kuin 9-5T:lle. Oma auto kyllä pysähtyi nätisti liikennevaloihin vihreän vaihtuessa oranssiksi (keli märkä kun sade oli juuri loppunut) niin hirveä ulina kuului takaa kun setä puntolla ja uusilla contin kitkoilla jysäytti takapuskuriin.
V.J.S:lle ja muille joiden mielestä kitkatr voi ajaa loppuun kesällä suosittelen englantilaisten metodia autoilun alkuajoilta: Lippumies auton eteen kävelemään ja varoittamaan muuta liikennettä hengenvaarallisesta automobiilista. Sama pätee kaikkiin gangbang-linglong kesärenkaiden ostajiin
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Tismalleen samaa mieltä, tarvitsisin jonkun kellonkilistäjän eteeni että nutaajat tajuavat väistääMaikki kirjoitti: V.J.S:lle ja muille joiden mielestä kitkatr voi ajaa loppuun kesällä suosittelen englantilaisten metodia autoilun alkuajoilta: Lippumies auton eteen kävelemään ja varoittamaan muuta liikennettä hengenvaarallisesta automobiilista. Sama pätee kaikkiin gangbang-linglong kesärenkaiden ostajiin
Oikeastaan sama lippumiehen tarve pätee myös uusilla Testi Voittaja™ renkailla ajaville, sillä pakkohan niiden on koko ajan vetää siinä pidon äärirajalla mutkiin ja jättää jarrutukset Viime Tippaan (®), että saavat fiilistellä sillä ylimääräisellä turvamarginaalilla johon ovat rahansa laittaneet Ja etenkin sadekelillähän se on ihan pakko vetää maksimipidon rajalla, samalla voi naureskella partaansa niille onnettomille, jotka liukastelevat henkensä kaupalla jollain hankookeilla, tai vielä pahempaa, kitkarenkailla.
Muistuttaisin vielä kuitenkin, että älkää nyt vaan joutuko liian yllättäviin tilanteisiin, joista ei edes se uusi Testi Voittaja™ rengaskaan auta selviytymään. Mää tuun sitten perässä noilla hengenvaarallisilla kiinarenkailla 3km/h pienemmällä nopeudella ja alotan jarrutuksen 5 metriä aikaisemmin, niin saatte kyydin kotia. Siis jos uskallatte noin vaarallisilla renkailla varustetun auton kyytiin tulla
Viimeksi muokannut V.J.S, Ma Maalis 08, 2010 11:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Montakos kolaria appiukkosi on noilla loppuunajamillaan kitkoilla ajanut/aiheuttanut?Maikki kirjoitti: Appiukko kun kuuluu "säästäväiseen" kansanosaan niin ajaa kitkat loppuun kesällä. Mikä tahansa kesärengas jossa on reilu 3mm pintaa voittaa Nokian Q:n joka ominaisuudessa. Ei voi olla löysempää, huonopitoisempaa ja meluisampaa rengasta kesäkelissä kuin loppuunajettu Q-nopeusluokkainen kitka.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Pitäisköös kitkojen käyttö kieltää muulloin kuin pakkasella ja lumella?
Oi niitä aikoja kun oli alla leekopalikka misukat, 260 tais olla malli. Kyljet hajos ennenkuin pinta kului. Nastat oli nyrkin kokoisia ja pitoa ei ollenkaan. Meni kesärenkaina nastat nyppimällä ihan yhtä hyvin kuin kesärenkaat. Harmillisesti meni hylkyyn jo 10 vuoden ikäisinä.
Oi niitä aikoja kun oli alla leekopalikka misukat, 260 tais olla malli. Kyljet hajos ennenkuin pinta kului. Nastat oli nyrkin kokoisia ja pitoa ei ollenkaan. Meni kesärenkaina nastat nyppimällä ihan yhtä hyvin kuin kesärenkaat. Harmillisesti meni hylkyyn jo 10 vuoden ikäisinä.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Talvellahan suurin osa useimman autoilijan ajoista tapahtuu joka tapauksessa paljaalla asvaltilla, pitäisikö ne kitkat silloinkin kieltää? Entäs nastat?
Entäs nastarenkaiden käyttö loppuun kesällä? Nastojen nyppimistäkin on joskus tullut harrastettua...
Olisi mukava nähdä joku tilasto, josta näkisi monessako onnettomuudessa talvirengaskuskit kesäkeleillä ovat osallisina.
Mites sitten Kiinalaiset halpis-kesärenkaat tai pinnatut renkaat? Niistäkin löytyy todella ala-arvoisia tekeleitä.
Entäs nastarenkaiden käyttö loppuun kesällä? Nastojen nyppimistäkin on joskus tullut harrastettua...
Olisi mukava nähdä joku tilasto, josta näkisi monessako onnettomuudessa talvirengaskuskit kesäkeleillä ovat osallisina.
Mites sitten Kiinalaiset halpis-kesärenkaat tai pinnatut renkaat? Niistäkin löytyy todella ala-arvoisia tekeleitä.
Monella tuntuu olevan Nokian Q:sta kokemuksia. Itsekin yhdet Q:t useampana kesänä loppuun ajaneena täytyy todeta, että Q oli kyllä kostealla kelillä luvattoman liukas rengas. Sateella tulikin pidettyä reippaahkoja turvavälejä. Sen sijaan kuivalla en kyllä koskaan tuota liukkaaksi havainnut. Tosin auto painoi alle tonnin, mikä kyllä auttanee asiassa.Kerran meinasin ajaa kitkat loppuun keväällä, Nokian Q pintaa oli n.6mm
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Olipa fiksu volvo kun ei syyttänyt kuskia.9-5T kirjoitti: Perään ajannut volvo syytti kitkojaan ennen kuin ehdin vilkaisemaan millaisilla renkailla ei saanut pysähtymään.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Samaan malliin toimitaan kun keskelle Ukin kävelybulevardia tipahtavaa tietoliikennesatellittia autotielle väistävän rollaattorimummon tapauksessa eli väistetään pidon salliessa ja ajetaan päälle pidon ja reagointiajan ollessa riittämätön väistöön/pysähtymiseen.9-5T kirjoitti:Noin on helppo toimia kun kerran testaa renkaiden pidon mutta miten toimit kun naapurin lapsi tippuu tielle paippisten kylätien(olisko 80km/h rajoitus? oikeasti en tiedä missä on paippinen) yli kasvavan puunoksan katkettua.V.J.S kirjoitti: Mää tuun sitten perässä noilla hengenvaarallisilla kiinarenkailla 3km/h pienemmällä nopeudella ja alotan jarrutuksen 5 metriä aikaisemmin, niin saatte kyydin kotia.
Yleisinformaationa Paippisten kylällä on useampia teitä (tietenkin, se on valtava mega-city), joissa useilla on voimassa 80km/h yleisrajoitus (jonka ylläpitäminen talvikeleillä vaatii jo Vatasen käsiä ja piikkipyöriä joissain kohti ), seassa myös 60 km/h aluetta ja 40km/h rajoitettua yksityistietä (hiekkatie) jota vahtii vihainen maajussi jonka piha-alueen läpi/vierestä tie menee.
Ei väitetäkään, mutta silti ajan paskemmilla renkailla hiljempaa ja aloitan jarruttelun aiemmin (esim. talvella testailen pitoa usein kiihdyttelemällä tai jarruttamalla "turhaan") mitä hyvillä renkailla. Eikö se nimenomaan ole sitä oikeanlaista ennakointia, joka voi pelastaa samalla tavalla kuin mitä hiukan kovempaa ajettaessa ne paremmat renkaat tekee? Siitä ollaan sentään samaa mieltä, että huonommillakin renkailla pärjää, mikä onkin ollut pointtini tässä pitkässä mutta turhassa jankkaamisessa9-5T kirjoitti: Minä olen monesti kirjoittanut että kaikilla renkailla pärjää mutta yllättävissä tilanteissa hyvät renkaat voi pelastaa, eikä minua haittaa vaikka ajaisitte sileillä renkailla mutta älkää väittäkö pystyvänne ennaikoimaan kaikkea.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Ekana varmaan mielenkiinnosta kysäisisin naapureilta missä paippinen on (koska itse en tiedä). Sitten kertoisin kuulleeni huhuja että ovat jättäneet kakrunsa sinne tienvarteen heitteille. Sitten heitä pitäisi neuvoa miten aktivoidaan takaovien lapsilukot ja opastaa turvavöiden käyttö jottei kakru jatkossa putoa kyydistä. Lisäksi jokaisella tienkäyttäjällä on velvollisuus raivata tielle joutuneet vaaratekijät pois, joten pyytäisin naapureita kakrunhakureissulla siirtämään sen puunoksan (jonka viimeksi ohittivat) tiensivuun ellei joku muu tienkäyttäjä ole ehtinyt edelle.9-5T kirjoitti: miten toimit kun naapurin lapsi tippuu tielle paippisten kylätien(olisko 80km/h rajoitus? oikeasti en tiedä missä on paippinen) yli kasvavan puunoksan katkettua.
Miten tämä liittyy kesärenkaisiin? Mene ja tiedä...