Volvosta vaihteeksi. Eilen vetäisin Dremelillä katon etureunan ruvet metallille, en jaksanut yhtään hifistellä, pensselillä pohjalle ruostemaalia ja päälle Volvon mustaa. Tuulilasin ja katon reunan tiivistettä raotin sen verran, että suihkuttelin sinne alle kotelosuojaa, josko hidastaisi korroosiota. Ihan yhtä ruma on katon reuna edelleen, ei vaan pistä ruostekuprut silmään yhtä pahasti ja parin metrin päästä voi hämääntyä luulemaan, että on priima. Tuulilasinkin pesin sisäpuolelta, sen verran oli törkyinen. Jos tuon haluaisi kunnolla tehdä, joutuisi tiivisteen poistamaan ja tuo katon reuna pitäisi hioa n. 3 cm matkalta ja maalata kokonaan. Ei semmosiin enää vanhan ruoskan kohdalla aleta.
Tuo ulkokuori on kyllä niin naarmuinen ja karhea, etten tiedä jaksanko itse ollenkaan. Täytyisi kysäistä yhdeltä suositellulta autofiksarilta, paljonko ottaisi jos tekisi pohjat, eli poistaisi nuo epäpuhtaudet ja hioisi pahimmat naarmut piiloon. Voisin sitten itse vahata normivahalla ja vetää pinnoitteen päälle. Katotaan nyt, ehkä mä jaksan itsekin.
Äsken muistin, että huoltomuistutin jäi nollaamatta huollon jälkeen. Eihän se kiva olisi, jos alkaisi herjata huoltoa, kun on justiinsa tehty. Varmaankin sen 12000 km sitten on alkanut laskeskella edellisestä öljynvaihdosta. Lueskelin Volvo-foorumilta ohjeet ja tein sen mukaan, ehkä nollautui, ehkä ei. Ainakin piippasi ja homma meni kuten ohjeissa.
Investoin myös 7,99 euroa 36mm hylsyyn. Testasin tätä yhdistelmää ja kyllä vain käden käänteessä onnistuu tuolla öljynsuodattimen irrotus ja kiinnitys. Tuskin enää sitä tähän tulen tekemään, mutta ei yksi hylsy lisää valikoimissa haittaa.
Opiskelin ohjekirjasta Webaston käyttöä, kovasti haluan selvittää, että toimiiko. Aamuksi luvattiin +12 astetta ja tuon ei pitäisi toimia yli +15 asteen lämpötilassa, joten pitäisi alkaa pöhisemään, jos on kunnossa. Tässä oli niinpäin, että kun kelloon laittaa tuon 06:40, niin auto laskee autoa ympäröivän lämpötilan/olosuhteiden mukaan ajan, jolloin alkaa lämmittää niin, että moottori on käyttölämmöissä klo 06:40.
Ainakin "ohjelmointi" sujui kuten pitää, joten tähän pisteeseen saakka toimii kuten pitää. Jos oikein huonosti käy, niin palaa koko paska aamuksi ja bonuksena koko talli

Tai sitten on niin täynnä savua, että pökerryn, ennenkuin saan sen ulos. Saa nähdä, saako nukuttua ollenkaan. Ainakin auto ilmoitti poistuessani, että käsky on otettu vastaan. Aye aye Sir !
Vanhempi poika kertoili töiden jälkeen tavatessamme, että rakettimainen nousu 8.varasijalta opiskelemaan Helsinkiin oli tänään onnistunut, eli on hyväksytty oppilaitokseen. Poika & Harmaa pysyvät siis kuvioissa vielä ainakin niin kauan, kunnes haluaa omaan kämppään. Puhuttiin siinä sen verran, että katsotaan kuinka paljon Porvoo-Helsinki-Porvoo ajoa opiskelu aiheuttaa. Jos tulee enemmänkin, niin ehkäpä Volvo on sitten sopiva auto ajella tuota väliä. Sanoisin, että suorastaan passeli. Tai sitten poika saa ajella välillä Volvolla, niin saadaan sille pidempää matkaa myös, vaihdellaan autoa ajojen mukaan. Vaikka taitaisi Kona olla se halvin vaihtoehto, kuitenkin.
Yksi auto saa lähtöpassit, mutta mikä ? Se selvinnee ennen oikean talven alkua.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634