Kerrankin ajattelin tutustua etukäteen tilaamaani katiskaan ja hain Tesla Model Y Performance mallin la klo 15 alkaneeseen ja ma klo 09:00 loppuvaan koeajoon. Tesloista ei aiempaa kokemusta itsellä yhtään. Lehdistöä lukemalla tuossa on kauhea kivireki alusta, jolla ei normaali ihminen kuulemma pärjää, tilaa hitokseen ja maailmanluokan voimalinja ja latausominaisuudet.
Noh, V.J.S:n Tuomio, eli siis Ultimaattinen Totuus on seuraava: joo, kaasunestejousitettua sitikkaa ei voita mikään alustan mukavuudessa, mutta Paippisten silky-smooth hiekka- ja maanteillä suorastaan erinomainen alusta. Tykkään ku hullu puurosta, heittämällä paras ajettava mikä minulla on koskaan ollut ajossa (toki vasta Saab 900 turbon jälkeen toisiksi paras, sillä sitä ei ohita mikään

) ja jämäkkyys on eri asia kuin kovuus. Eli lehdistö: haistakaa pitkä vi... vihta.
Tilat: no jos ei Model Y riitä, niin aina voi ostaa jonkun HSL:n käytöstä poistaman bussin.
Teslassa on viety kojelautaminimalismi äärimmilleen. Aika veikeä kokemus oli ajaa pimeällä ilman ratin yläpuolella loimottavaa valoshowta, eli mittaristoa. Joo, valoshow on siinä kojelaudan keskellä näytössä, mutta se on niin sivussa, että suorastaan tykkään siitä.
Model Y:ssä saa ONNEKSI vasemman käden viiksen päästä painettua kertapyyhkäisyn pyyhkijöille. Nimittäin omaa pyyhkijäviikseä ei ole ja pyyhinautomatiikka on Teslassa ihan yhtä paska kuin muissakin autoissa. Eli valoisalla olemattomassa sateessa pyyhkijät viuhtoo hulluna pari minsaa kunnes ehkä rauhoittuvat ja jos pimeällä ajaa valaisemattomia teitä, niin automatiikka herää ehkä sitten, kun olet jo ajanut lepikkoon, koska et näe eteesi märältä tuulilasilta. No, kuten sanottua, onneksi kertapyyhkäisyn ja lasinpesutoiminnon saa viiksestä, vaikka muuten pyyhkijöiden kontrolli on siitä keskinäytöltä.
Myös valot kontrolloidaan keskinäytöltä. Automatiikka oletuksena, ja se toimii varsin OK. Pitkät syttyy pimeällä ja sammuu edellä menevien tai vastaan tulevien valoista. Led-matrix toimintoa ei ole, eli ei osaa himmentää osaa valokeilasta vastaantulijoiden tai edellä ajavien häikäisyä välttääkseen, mutta ainakin toi Fordin Led-matrix toteutus on niin karkea, että en jää sitä kaipaamaan. Tommoinen perinteinen pitkät joko päällä tai pois automaagisesti toimii mulle ihan hyvin.
Autopilotti. Erittäin etevä pysymään kaistalla, ajaa jopa Paippistentien autonomisesti, muutamaan tiukempaan mutkaan jarruttaa kyllä omaan makuun turhan paljon, mutta pysyy kuitenkin itsenäisessä ohjauksessa. Foordin vastaava tippuu pois päältä jo siinä ekassa mutkassa. Autopilotin nopeuden valinta sen sijaan on perseestä. Foordilla saat valita joko nopeusrajoitusten mukaan tai oman valinnan mukaan vauhdin, ja automatiikka ajaa kaistaa pitkin sen minkä pystyy (tiukat kurvit ja tiemerkinnöiltään puutteelliset pätkät on myrkkyä). Lisäksi kun vilkkua käyttämällä vaihtaa Fordilla kaistaa, tunnistaa autopilotti uuden kaistan ja kytkeytyy taas päälle automaattisesti. No toi Tesla ajaa rajoitusten mukaan, jotka se itse tunnistaa. Rajoituksen päälle voi laittaa sitten extraa 0-10km/h tai 0-30%. Harmi vaan kun toi rajoituksen tunnistus toimii ku venäläinen perseensuristin. Esim. tossa Jokivarrentiellä (Korso-Nikkilä välin tie) heittää kesken 80km/h alueen tauluun 50km/h rajoituksen ja sen mukaisesti liinat kiinni. Aavistuksen ärsyttävää. Ja tosiaan, et pysty itse valitsemaan autopilotin nopeutta. Se on se rajoitus, minkä auto on tunnistanut +asetuksista valittu toleranssi. Rajoitusta hiljempaa autopilotilla pystyy kyllä ajamaan miten paljon vain haluaa. Lisäksi kaistaa vaihtamalla autopilotti putoaa pois päältä ja se on aktivoitava kaista vaihdon jälkeen aina uudestaan. Okei, päälle laitto on kaksi painallusta viiksestä, mutta silti. Tottunee tuohonkin, mutta parannettavaa jää. Automaattinen taskuparkkeeraus ei tällä hetkellä ole edes saatavilla (Fordissa on ja toimii), mutta vaatii FSD-ominaisuuden (n. 7200€ lisävaruste) toimiakseen edes tulevaisuudessa, kunhan softapäivitys on valmis.
Ilmastoinnin ohjaus myös keskinäytöltä. Minua ei harmita fyysisten namiskuukkeleiden puute, erittäin toimiva tsydeemi ja jokaiselle kuskille saa sitten omassa autossa ohjelmoitua omat asetukset. Ihan järkyttävän tehokkaat penkin- ja ratinlämmittimet kruunaa kokonaisuuden. Vakiona myös kaikilla takapenkin paikoilla.
Iso kattoikkuna on upea, tykkään. Sekin vakiona. Vetokoukku sisältyy ja vetomassa tais olla 750kg jarruton ja 1600kg jarrullinen.
Penkit ihan priimaa.
Edestä auto näyttää pullealta sammakolta eikä muutenkaan ole mikään muotoilun riemuvoitto. Ei satu kuitenkaan silmään, vaikka katsoo kohti.
Loppukaneetiksi sanottakoon kaksi asiaa:
1.kaikissa autoissa pitäisi olla vakiona vähintään 527hevosvoimaa.
2. Auto, joka soittaa parkissa ollessaan viihdejärjestelmästään erittäin kovalla volyymilla ulkoilmaan kuuluvan Auld Lang Syne:n näyttävän valoshown ja takaluukku & ikkuna-akrobatian kera, on väkisinkin hyvä auto.
Eli ei täydellinen, mutta tykkään! Onneksi ei tarvinnut ottaa Skoda Enyaqia. Oli meinaan lähellä, niissä on nelivedoissa n. 10-12kk toimitusajat ja Tesla tuli firman autopolitiikan merkkivalikoimaan vasta 1.syyskuuta. Onneksi en kiirehtinyt Skoda tilaamisen kanssa.
