9-5T kirjoitti:RankkaRaimo kirjoitti: Nimittäin huolto-ohjelma ei pidä sisällään ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä.
Pitää esim. öljyn vaihdon jonka tärkeyttä tälläkin foorumilla ylikorostetaan muissa yhteyksissä.
No juu. Myönnettäköön että näin. Mutta sekin on tehty kilometrien puittessa oikein. Ja ennalta ehkäiseviä kyllä mutta entäpä valmistusvirhettä korjaavia?
KN/Lieto kirjoitti:Olen vakaasti sitä mieltä, että öljyn vaihdossa nimenomaan kilometrimäärä on ratkaiseva. Jos nyt valmistaja suosittelee jotain 20-30000km vaihtovälejä, tuntuu hieman vastuun pakoilulta vedota 12kk aikarajaan. Lisäksi muistelisin uudemmissa 9-3 malleissa olevan huoltovälin jopa 2 vuotta - ja eiköhän niissä aikalailla samaa öljyä käytetä.
Löysin muuten surffatessani tämän
http://www.arekl.info/pdf/Saab_takuuehdot.pdf ja siellä lukee näin
"Ostajan tulee huoltaa ja käyttää autoa siihen kuuluvien ohjeiden mukaisesti. Takuu on voimassa, jos auton valmistajan (maahantuojan) määräämät määräaikaishuoltotoimenpiteet on tehty takuu- ja huoltovihossa olevien merkintöjen ja kulloinkin voimassaolevan määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti valtuutetussa Saab korjaamossa. Takuunantajalla on kuitenkin näiden ehtojen mukainen vastuu, jos ostaja osoittaa, että laadun huononeminen tai käyttökelpoisuuden poikkeaminen normaalista ei ole johtunut määräaikaishuollon laiminlyönnistä tai muualla kuin valtuutetussa Saab korjaamossa virheellisesti tehdystä huollosta, korjauksesta tai säädöstä."
Ainakin minun oikeustajuni mukaan valmistusvirhe on tapaus jossa voi vedota laadun huononemiseen tai käyttökelpoisuuden poikkeamiseen normaalista kun se ei ole johtunut määräaikaishuollon laiminlyönnistä tai muualla kuin valtuutetussa Saab korjaamossa virheellisesti tehdystä huollosta, korjauksesta tai säädöstä.