
Bisnesmallit eivät varmaan kestä maailman tappiin tapahtuvia ilmaisia päivityksiä kun puhutaan massoista ja vielä eri speksien laitteista samassa mittakaavassa kuin mitä nykyiset polttiskalustot.
Kuuntelin tämän
Epäilemättä. Kuten jossain kohtaa asiaa nopeasti sivuttiin, niin omistettavissakin autoissa softan vuokralisenssihelvetti yleistyy. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että autoon ei välttämättä saa ostettua vaikkapa adaptiivista vakionopeudensäädintä, vaan sen voi vuokrata ("ostaa" äppikaupasta) kerrallaan vaikka vuodeksi tai kolmeksi. Auton käyttöketjussa tämä palvelee samalla tavoin kuin longlife -huollot, eli ensimmäinen omistaja pääsee halvemmalla sen ekan 3v/100tkm tjsp, mutta seuraava tai sitä seuraava omistaja kiroaa moista penseyttä.
Koska akuston valmistamisen päästöt ovat huomattava erä sähköauton valmistuspäästöissä, niin yksittäinen kansalainen voi vaikuttaa myös sillä, ettei väkiste jahtaa sitä tuhannen kilsan lapinmatkarangea tai isointa autoa, ellei niitä tartte. Käytännössä tarkoittaa sitä, että hankkimalla kaupunkinylkytykseen auton "oikein" voi eroa vielä korostaa.AZP kirjoitti: ↑Su Maalis 28, 2021 08:26Esimerkiksi kaupunkiajossa polttomoottoriauton hyötysuhde heikkenee huomattavasti enemmän kuin sähköauton, joten väliä on silläkin ajaako kilsat maantiellä 80 km/h vai kaupunkinytkytyksessä. Suomen oloissa lämmittäminen vaikuttaa sähköauton kulutukseen jopa reilusti, polttomoottoriautossa marginaalisesti. Varmasti merkittävimpänä muuttujana eri alueiden sähköntuotannon co2-rakenne, jota tutkimuksessa kiitettävästi jo käsiteltiinkin.
Oikeastaan ei, kun polttomoottori ei kuitenkaan kulu samalla tapaa vaikuttaen - siinä missä akuston hiipuessa range pikkuhiljaa vähenee, kuluu polttomoottori "salaa" räjähtääkseen sitten kerralla. Pahimmillaankin se polttomoottori kuluneisuuttaan vaan kaipaa uuden pullollisen öljyä silloin tällöin (jotkut jo uutena...). Mekanismi käyttökokemukseen siis eroaa, vaikka molemmissa lopputuloksena on joko paali tai kallis remppa.
...ja kun tekniikka yksinkertaistuu, niin teoriassa potentiaalinen elinikä pitenee. Onneksi tämä saadaan nykyään taklattua tarkemmalla suunnittelulla (osia ei "yliammuta" vaan tehdään kestämään mekaanisesti just odotettu elinikä) ja mm. noilla vuokralisensseillä, jotta autot ympäri maailmaa saadaan nopeampaan kiertoon ja kansalaisten kitsastelu loppumaan.
Jos jossain vaiheessa vaihtaisi sähköautoon, niin yksitysileasing olisi kyllä varteenotettava vaihtoehto "ulkoistaa" sen riski jollekulle muulle.