9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
RankkaRaimo
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja RankkaRaimo »

Mimmi kirjoitti:Merkkiliike hoitaa asian...
Niinpä niin ja tuskin tässä sen kummempaa vaahtoamista on ilmennyt. Kunhan ihmettelen asiaa, kerään mielipiteitä ja yritän parhaani mukaan perustella omia näkemyksiäni.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Miten on uusien Saabien kohdalla, onko öljynvaihtohuolto maksimissaan se kaksi vuotta, jota muistelin, ja koskeeko se myös 9-5 mallia? Jos näin on, mikä on muutoksen mahdollistanut, jos kerran muutama vuosi aikaa vuosi oli ehdoton takaraja? Itsellä on tapana vaihtaa 15000km välein öljyt, vaikka meneekin yli vuoden - ajo kuitenkin maantieajoa. Kilometreissä ja käyttötunneissa se on kuitenkin vain puolet valmistajan ilmoittamasta määrästä, ajallisesti muutaman kuukauden yli. Mitään takuuta ei autossa ole.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Ässä »

KN/Lieto kirjoitti:Miten on uusien Saabien kohdalla, onko öljynvaihtohuolto maksimissaan se kaksi vuotta, jota muistelin, ja koskeeko se myös 9-5 mallia? Jos näin on, mikä on muutoksen mahdollistanut, jos kerran muutama vuosi aikaa vuosi oli ehdoton takaraja?
Jos totta, niin markkinointisyyt.

Kaikkihan valitettavasti tietävät, että Saabin luotettavuusmaine on täysin retuperällä. Tavallisille bensamoottoreille piti antaa pitkä takuu, ja kolmelitraisia diesel-Saabeja saa ostaa Saksasta 50 kappaleen erissä. :(

General Motorsilla menee huonosti, mutta onko Saab tässä kärsijän osassa?

Onni onnettomuudessa, tavallinen pulliainen ei tiedä sen taivaallista Saabin ongelmista...
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Et halua tajuta yksinkertaista asiaa jollei 20000km täyty vuodessa ei öljyn vaihto riipu mitenkään kilometreistä vain ajasta.
Näin se vaan on....
Emännän autoon tuli viime vuonna n.7000km mittariin, ja huolto ohjelma
suositteli 20000km huoltoväliä ( tai jos auto itse pyytää )

Öljyt vaihdatettin kuitenkin koska viimeisestä vaihdosta oli kulunut VUOSI.
Eli kyseessä oli tällöin vuosi huolto.
( ja takuu jatkuu normaalein ehdoin )

*elämä on*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
RankkaRaimo
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja RankkaRaimo »

Omassa huoltokirjassani (9-3 -01) lukee "huolto suositellaan suoritettavaksi vähintään kerran vuodessa, vaikka seuraavaan huoltoon tarvittavaa ajokilometrimäärää ei olisikaan saavutettu vuoden aikana." ja "Ensimmäinen huolto on tehtävä mittarilukeman ollessa 10 000km tai yhden vuoden jälkeen auton toimituksesta. Sen jälkeen huolto on tehtävä 20 000km:n välein tai kerran vuodessa."

Erotuksena vuoden 2006 9-3:n huoltokirjaan jossa sanotaan "huolto pitää tehdä kerran vuodessa, vaikka seuraavan huollon mittarilukemaa ei olisikaan saavutettu tänä aikana."

Vanhemman version ohje jättää tulkinnan varaa siitä onko kysessä "pakko" "takuun" raukeamisen estämiseksi. Tiedä sitten kuinka näitä tulkitaan...
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja kaius »

RankkaRaimo kirjoitti:Omassa huoltokirjassani (9-3 -01) lukee "huolto suositellaan suoritettavaksi vähintään kerran vuodessa, vaikka seuraavaan huoltoon tarvittavaa ajokilometrimäärää ei olisikaan saavutettu vuoden aikana." ja "Ensimmäinen huolto on tehtävä mittarilukeman ollessa 10 000km tai yhden vuoden jälkeen auton toimituksesta. Sen jälkeen huolto on tehtävä 20 000km:n välein tai kerran vuodessa."

Erotuksena vuoden 2006 9-3:n huoltokirjaan jossa sanotaan "huolto pitää tehdä kerran vuodessa, vaikka seuraavan huollon mittarilukemaa ei olisikaan saavutettu tänä aikana."

Vanhemman version ohje jättää tulkinnan varaa siitä onko kysessä "pakko" "takuun" raukeamisen estämiseksi. Tiedä sitten kuinka näitä tulkitaan...
Taitaa olla niin että takuuehdot löytyvät eri paikasta kuin huoltokirja.
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja suorsa »

RankkaRaimo kirjoitti:Omassa huoltokirjassani (9-3 -01) lukee "huolto suositellaan suoritettavaksi vähintään kerran vuodessa, vaikka seuraavaan huoltoon tarvittavaa ajokilometrimäärää ei olisikaan saavutettu vuoden aikana." ja "Ensimmäinen huolto on tehtävä mittarilukeman ollessa 10 000km tai yhden vuoden jälkeen auton toimituksesta. Sen jälkeen huolto on tehtävä 20 000km:n välein tai kerran vuodessa."

Erotuksena vuoden 2006 9-3:n huoltokirjaan jossa sanotaan "huolto pitää tehdä kerran vuodessa, vaikka seuraavan huollon mittarilukemaa ei olisikaan saavutettu tänä aikana."

Vanhemman version ohje jättää tulkinnan varaa siitä onko kysessä "pakko" "takuun" raukeamisen estämiseksi. Tiedä sitten kuinka näitä tulkitaan...
Tummennettu yksi oleellinen kohta lisää. "on tehtävä" tarkoittanee samaa kuin "pitää".
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
RankkaRaimo
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja RankkaRaimo »

Ja sen perään lukee tai.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Eli 60tkm vuodessa ajavat voivat siis huoltaa autonsa kerran vuodessa?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
RankkaRaimo
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja RankkaRaimo »

suorsa kirjoitti:Eli 60tkm vuodessa ajavat voivat siis huoltaa autonsa kerran vuodessa?
Jos niin haluaa suositusta tulkita niin kai se sitten on niin. En tiedä.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Vai kolme kertaa vuodessa :D :D
suorsa kirjoitti:Eli 60tkm vuodessa ajavat voivat siis huoltaa autonsa kerran vuodessa?
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja APC »

RankkaRaimo kirjoitti:Onko tilanteessa mitään mahdollisuuksia saada korjausta takuuseen? Voiko esimerkiksi yrittää vedota valmistusvikaan tai johonkin muuhun, saadakseen maksumieheksi jonkun muun kuin allekirjoittaneen? Eipä totta tosiaan tee mieli maksaa muutaman tuhannen euron remontteja näin opiskelijabudjetilla. Kertokaapa mielipiteitänne/vinkkejä. Kiitos.
Aina on mahdollisuus, toimita vaan se huoltovihko merkkiliikkeen kautta eteenpäin. Laita liitteeksi hyvät perustelut miksi yhden huollon laiminlyönti ei ole ollut ratkaisevassa osassa autosi vian syntymisessä.
9-5 Aero Wagon -06
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja APC »

Mimmi kirjoitti:
APC kirjoitti:
RankkaRaimo kirjoitti:Onko tilanteessa mitään mahdollisuuksia saada korjausta takuuseen? Voiko esimerkiksi yrittää vedota valmistusvikaan tai johonkin muuhun, saadakseen maksumieheksi jonkun muun kuin allekirjoittaneen? Eipä totta tosiaan tee mieli maksaa muutaman tuhannen euron remontteja näin opiskelijabudjetilla. Kertokaapa mielipiteitänne/vinkkejä. Kiitos.
Aina on mahdollisuus, toimita vaan se huoltovihko merkkiliikkeen kautta eteenpäin. Laita liitteeksi hyvät perustelut miksi yhden huollon laiminlyönti ei ole ollut ratkaisevassa osassa autosi vian syntymisessä.
Hyödytöntä ajanhukkaa.
Tyhjän saa pyytämättäkin :D
9-5 Aero Wagon -06
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eikös tässä nyt joka tapauksessa kannata ensin mennä huoltoon huoltokirjan kanssa ja kysyä, että mitä tehdään. Jos huoltoliike alkaa äkisemään puuttuvasta leimasta, niin miettii sitten jatkotoimenpiteitä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

9-5T kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:Eikös tässä nyt joka tapauksessa kannata ensin mennä huoltoon huoltokirjan kanssa ja kysyä, että mitä tehdään. Jos huoltoliike alkaa äkisemään puuttuvasta leimasta, niin miettii sitten jatkotoimenpiteitä.
Jos rankkaraimon tapausta pohdit ei puutu yhtään leimaan vaan 1 huolto on väärään aikaan tehty.
Niin no, anyway, eikö tuosta kannata joka tapauksessa huollon kanssa keskustella ensin?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin