
Eli siis kattoo isompaa

Skootteri on hauska tuollaisessa jossei tartte kauhean kovaa ajella mutta seki vaatii vaan ihan oikeat laadukkaat ajovermeet muuten suomen suvi varmasti yllättää.

Ioniqissa tuo etälämmitys korjaantui nyt ohjelmistopäivityksessä eli jatkaa lämmittämistä siihen saakka, kunnes käynnistysnappulasta painaa. Tosin olen pistänyt merkille, että jos tekee oikein lyhyen ajon, niin saattaa vielä jatkaa sitä lämmittämistä edelleen alkuperäisen keston loppuun saakka. Nyt reissussa käydessä tuli huomattua, että tuossa päivityksessä tulleella akun esilämmityksellä on oikeasti iso ero lataustehoihin suurteholatureita käyttettäessä, kun vertaa, ettei ole lämmitetty.Peräpää Konassa kerää kyllä uskomattoman paljon lunta/jäätä, käytännössä joka reissun jälkeen, siis ennenkuin lähtee uudestaan liikkeelle, joutuu putsaamaan, ihan täysin ummessa kaikki. Yksi juttu on myös erittäin typerä/ärsyttävä, eli kun laittaa auton lämpiämään etänä, niin autolle tultaessa ja ovet avatessa, auto sammuttaa lämmityksen. Tykkäisin kyllä, että loppuisi vasta kun painaa käynnistysnappia. Kuka kuljettaa lumiharjaa mukanaan ? En minä ainakaan, vaan otan sen autosta ja sitä varten pitää avata ovi = auto lopettaa lämmityksen. Okei, toki voin painaa käynnistysnappia ja homma ok, mutta tyhmää silti, minun mielestäni. No, täytyy vaan opetella ovea avatessa käynnistämään auto samalla, niinhän sitä toisaalta on tullut tehtyä polttiksissakin. Joten ihan turhaan urputan. Taas.
Joo, on se vaan niin nykyään että tuo jumppa ei maistu täälläkään, kaikkia pk seudun kehäteitä kelannut,Ai niin, tänään kun tultiin koulutuksesta Vantaalta Kehä III:n ruuhkassa takaisin kuoppasin mielestäni ajatuksen manuaali-Dusterista. Jos neliveto tulee, on se automaatti. Ei vaan pysty. Jumankauta, että se keppi-ja kytkinjumppa kaistalla madellessa otti aivoon.
Tälleen sitä itsekin ajattelin, että kun aikanaan ajoin aika paljon faijan E39 automaatilla ja sitten ostin 2011 tuon manuaalivaihteisen N93:n tavallaan ekaksi omaksi kunnon autoksi, niin päätin että viimeinen manuaali on. No silloin 2018 tuli auton vaihto ajankohtaiseksi ja monenlaista pohdin, mutta automaatti oli ehdoton kriteeri ja silloin tulikin se Captur. Sen jälkeen onkin ollut pelkkiä automaatteja, mutta nyt kun tuolla Volvolla on tullut ajeltua (toki vähänhän mä ajan), niin ei se kepin hämmentäminen niin rasittavalta olekaan tuntunut. Toki, kyllähän tollanen reilun tonnin auto alitajuisestikin saa kaikenlaista anteeksi.IC1970 kirjoitti: ↑To Joulu 15, 2022 22:12Ai niin, tänään kun tultiin koulutuksesta Vantaalta Kehä III:n ruuhkassa takaisin kuoppasin mielestäni ajatuksen manuaali-Dusterista. Jos neliveto tulee, on se automaatti. Ei vaan pysty. Jumankauta, että se keppi-ja kytkinjumppa kaistalla madellessa otti aivoon. Hyi hemmetti. Ai että oli ihanaa lähteä Konalla kotiin työ-diesel-manuaali-Golfin jälkeen. Luk-sus-ta.
Khyl, 8HP on hieno aski, varsinainen tekninen taideteos. Se myös pystyy latomaan pykälää sisään niin tajutonta vauhtia, että jääradalla Jaguarissa (XE AWD) ei luistokulma muuttunut pykälää nostaessa. Hämmentävä tunne latoa nelikolla kauheessa kylkimyyryssä isompaa sisään ja luisto pysyy, vaihtojen ollessa silti hämmentävän pehmeitä. Muistaakseni speksi sanoo että aski pystyy 100ms vaihtoon vedosta vetoon.kaseva kirjoitti: ↑Pe Joulu 16, 2022 21:38Pienen disclaimerin haluaisin kuitenkin heittää tähän, että tuon saman lineaarisen — tai luistamattomuuden — tunteen saa kyllä oikein maukkaasti toimivalla moottori (jopa turbo) – automaatti -yhdistelmällä. BMW:n (ZF:n) laatikoita usein hehkutellaan, eikä syyttä. Edellinen vitonen ja nykyinen seiska kyllä latoo "aktiivisessa" ajossa aina sellaista pykälää pesään, joka tuntuu ihan yhdeltä puulta kaasujalkaan saakka.