Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja kaseva »

aero kirjoitti:
Pe Joulu 16, 2022 22:43
Lisäksi sillä on se automaatin vakio"vika", että yleensä aina on alkujaan väärä pykälä sisällä (se oikea kyllä löytyy, mutta jos sen haluaa valmiiksi sisään, pitää naputella käsin), mutta on kiistämättä paras automaattilaatikko jolla olen ikinä ajanut ja yksi harvoja (ehkä ainoa), jonka kelpuuttaisin omaan käyttöautooni.
Tunnistan tuonkin :D Välillä, tai aika usein tuntuu laatikon vaan kaipaavan määrätietoista toivomuspolkimen painamista ja antaa lootan itsensä tehdä työt. Toisin sanoen siis käyttökokemus on parempi kun vaan survoo kaasua huoletta. Mulla ainakin on paha tapa opettaa noi laatikot arpomaan käyttämällä liian hissuttelevaa ajotyyliä. Yritän siis ajaa muka fiksummin kuin tuo laatikko, ei toimi.

Näkyy muuten kulutuslukemissakin. Kun antaa laatikon tehdä työnsä niin vaikuttaisi pysyvän keskikulutuskin kurissa.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, kyllä tuon Esankin myymän tsekkasin, jos tuollaisen laitan niin ehkä kuitenkin mieluimmin seuraavaa sukupolvea, eli 1999 etiäppäin, puhuttelee enempi. Mutta tossa oli tosiaan pari pahinta tyyppivikaa korjattu, eli helmat vaihdettu ja perämurkula. Samaten tommonen pitää sitten olla V8, kutvonen ei riitä, vaikka kuinka olisi kestävämpi konstruktio. Mutta tosiaan -95 malliseksi ja liki 350 tkm ajetuksi on hämmentävän siistin oloinen laite.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3115
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Työ kaveri, joka hämmensi 30 vuotta työssä noiden Jeep ja Chryslerin tuotteiden kanssa, antoi minulle hyvän neuvon. Anna muiden ajaa niillä vehkeillä, niin säästyt paljolta. Noudatin neuvoa ja ajoin vain asiakkaiden autoja korjaamon pihalla tai koe ajolla, sekin riitti minulle.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

IC1970 kirjoitti:
La Joulu 17, 2022 00:29
Joo, kyllä tuon Esankin myymän tsekkasin, jos tuollaisen laitan niin ehkä kuitenkin mieluimmin seuraavaa sukupolvea, eli 1999 etiäppäin, puhuttelee enempi. Mutta tossa oli tosiaan pari pahinta tyyppivikaa korjattu, eli helmat vaihdettu ja perämurkula. Samaten tommonen pitää sitten olla V8, kutvonen ei riitä, vaikka kuinka olisi kestävämpi konstruktio. Mutta tosiaan -95 malliseksi ja liki 350 tkm ajetuksi on hämmentävän siistin oloinen laite.
Mulla myös kyllä rakkautta Grand Cherokeihin. Aikoinaan tuli jonkin verran ajettua n. vm. 95 5.2l V8-moottorisella. Monta kertaa olen myös kuolannut -99 ja -05 koppaisia. En ihmettelisi, vaikka joskus pihaan moinen vielä eksyisi. Noi tuoreemmathan on sukua MB ML:lle ja diesel-moottori ymmärtääkseni sama ja aika luotettavassa maineessa. Bensa tietysti olisi ehana.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Arhem kirjoitti:
La Joulu 10, 2022 14:44
Tesla tuntuu myös olevan loistava talviauto. Luistonesto on niin armoton ettei perä irtoa vaikka kuin yrittää. Vielä en ole jäänyt mihinkään liukkaaseen ylämäkeen, joten se vielä kokematta. On varmaan turvallisin talviauto jolla olen ikinä ajanut.

....
Täällä oli aiemmin useampi viesti aiheesta, mutta viittaan nyt tähän.
Aika onneton esitys takavetovolkkarilta:
phpBB [video]


Ei nyt kauhean hyvin tehty testi, mutta antanee suuntaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Numba
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Numba »

Aika provo ajoesitys. Eipä siinä paljon enempää olisi voinut vaikeuttaa etenemistä esim. kääntymispaikalla.

Toki, kai se pitää sitten etenemiskyky laskea heikoimman suorittajan mukaan. :mrgreen:
En kyllä kehtaisi kuvallani pistää jakoon, vaikken muutenkaan
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Yhden talven kun opettelis jollain takavetopakulla tommosia paikkoja, niin enää ei sais tosta aiheesta mielenkiintosta videoo koko kansan nähtäville. En siis tarkota et ite osaisin ajaa sillä takavetopakulla, mut sen verran oon semmosilla tunaroinu, et tiedän kyllä rajan missä syyttää auton sijaan kuskia :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Varmasti noin.

Sitä vaan koittaa suhteuttaa, mikä on mitäkin.
Taannoin täällä joskus kertonutkin, kuinka riittävillä avustimilla varustettu takavetomersu jäi kiinni tasamaalla Helsingin Hämeentiellä alkutalvesta -19. Tartti kolme auttajaa työntämään irti noin 10-15 senttisestä lumesta.

Varmaan nyt tietty ajatellaan et jollain aitoaisella 80-luvun sataysikymppisellä siitä olisi lähtenyt omin avuin se kuuluisa kädetönkin, voi toki ollakin.

Ja voi olla et vika oli vaan kuskista, mutta paha sanoa mitä siinä olisi voinut tehdä kuin ne perinteiset hyvin rajoitetut temput.

Tuo video ihan vain sen takia, että ainakin yrittämällä joutuu ainakin yhdenmallisen takavetoisen sähkön kanssa kiipeliin :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Mulle oli silmiä avaavaa kun ajeli muutaman vuoden sekaisin sekä kaksivetoisilla rautajousitetuilla, että koko autoilu-uran ajalta tutuillla hydejousitetuilla. Hydellä (Citikka) ei tullu koskaan nelivetoa ikävä.

Vetopitoa, suuntavakautta, etenemiskykyä piisasi kiitos hyvin toimivan jousituksen. Nää rautajousiset kaksivetoiset sitten taas... alkuun syytin huonoja renkaita mutta kun ei se tilanne parantunu uusien renkaiden ja vuosien myötäkään niin suostuin uskomaan, että sillä on väliä miten pyörien, voimansiirron ja korin liikkeitä hallitaan.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tuo on totta!

Nykyistä Fordia lukuun ottamatta olen vuodesta 2008 alkaen ajanut omaa ajaessani aktiivijousitetuilla autoilla, joko ilmalla tai nesteellä. Neljä eri autoa ja viides tulossa.

Nesteellä toimiva on omaa luokkaansa tukevaa kaarrepitoa tarvittaessa ja renkaiden pidon riittäessä (toki alusta saa riittämään). ilmoihinkin nähden omaa luokkaansa. Sillä ei enää talvella ajella, niin ei muistikuvia toimivuudesta.
Talvikelejä ajatellen luonnollisesti neliveto ilmajousituksella täysin ylivoimainen. Sanoisin et vetotavalla oli siinä suurempi merkitys kuin alustalla. Ja takavetoiset ilmalla olivat onnettomia vähänkin haastavassa paikassa, toki pidon riittäessä hyviä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Numba kirjoitti:
La Joulu 17, 2022 15:10
Aika provo ajoesitys. Eipä siinä paljon enempää olisi voinut vaikeuttaa etenemistä esim. kääntymispaikalla.
Paatunut etuvetokuski työntää heti kättelyssä keulan hankeen. Tuollaiseen kääntöön taittaessa pitäisi aina mennä vetävät pyörät edellä, niin siitä pääsee paremmin pois.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Numba
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Numba »

Renkaat suorassa vastustavat liikkeelle lähtöä huomattavasti vähemmän. Tilaa olisi ollut ajaa optimaalisemminkin. Jos ajatus on, että voi olla vaikeaa liikkua, ei silloin ensimmäiseksi lyödä renkaita linkkuun. Videohan oli tehty vasiten vaikeammaksi, kuin tilanne olikaan. Miksi suoralla tiellä keula menee metrin matkalla penkkaan? Olikohan ne pyörä valmiiksi linkussa, kun yritettiin jatkaa matkaa 1. yrityksellä.
Miten musta tuntuu, että sähköllä voisi momenttia nostaa maltillisesti, eli tuo mäen nousuyrityskin olisi voinut olla maltillisempi päästäkseen liikkeelle.
Eipä tuota tiedä, pitäis päästä kokeilemaan
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Niinpä, niinpä. Kaasu pohjaan ja ESP hoitaa, kuten nykytyyliin kuuluu :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Heh, taas pääsen puhumaan ohi IC1970:n varsinaisen aiheen. Ajatus autoilusta.

Kaasu pohjaan ja antaa ESP:n hoitaa. Ei yleensä toimi todellakaan, mutta... Olin talkoissa kaverilla ja kävin hakemassa panelikuorman peräkärryllä heidän Land Rover Defender jollain (?). Suht tuore kuitenkin mutta sen verran ajettu, että kesärenkaat vaihtokunnossa. Ei ole muuten mikään ajajan auto tuntumaltaan, voin kertoa tähän väliin...

...kuitenkin kun palasin työmaalle niin kävin pohtimaan miten tämän yhdistelmän peruuttelen tuonne askaren äärelle? Hep, tuossahan on sopivasti viereisen pellon huoltoliittymä ja juuri ajettu kenttä suorastaan houkutteli kääntöpaikkana. Sinne siis, paitsi siinä oli joku ihme oja tai tie oli pettänyt liittymän kohdalla. LR meni yli hienosti mutta peräkärryn kohdalla aloin epäröidä. Eli pakki päälle ja varovasti/tunnokkaasti yrittäen takaisin tielle.

Eihän siitä mitään tullut, kärry pisti vastaan ja auto luistatteli vaan niitä silestoneja. Yritin selata valikkoja kojetaulusta ja taas peruutella. Sitten iskin päälle automaattisäädöt. Hain suoran linjan takaisin tielle ja polkaisin pakilla kaasun pohjaan. Hiphei, meinattiin mennä vastapuolen ojaan kun oltiin taas pitävällä pinnalla.

Ajatus autoilusta tänään siis; että ainakin Land Roverin maasto-ominaisuudet kaikkine kirjainyhdistelmineen vaikuttaa toimivan. Sitä olen vain miettinyt, että jos se automaattisäädöillä osaa tuon niin mihin sillä voisi ajaa osaavilla käsillä?
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Puuhun ? :lol:

Konalla 9kk täynnä tänään, mittarissa 7888 km. Viimeisen kuukauden aikana taivallettu Bluelinkin mukaan tasan 600 km. Keskiarvoisesti olisi vuoden täyttyessä 10500 km mittarissa, mutta sen verran matalaa profiilia vedän näin talvella, että taitaa jäädä alle kymppitonnin. No, siksi on vähän halvempi kiesi tuloillaan.

Jos ei olisi rahasta kiinni, niin ostaisin kesän ajoihin tämän -> https://www.nettiauto.com/lexus/rc/13243292
Talvella ajaisin tällä -> https://www.nettiauto.com/lexus/ls/13287833

Aika selkeetä. Eikä tarvitsisi enää käyttöautoja vaihtaa ikinä. Pari euroa puuttuu tosta. Noihin törmäsin kun muistelin kaiholla neljän vuoden takaista Lexus LS 430 kasikoneineen ja katselin vähän Lexojen tarjontaa.

Nyt kun kilsoja tulee näinkin vähän ja joka paikka on täynnä lunta, tulee mietiskeltyä kesä/talvikulkine kuviota vähän hauskemmilla autoilla. Niitähän on myyntipalstat täynnä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin