Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Typerimpiä uudistuksia autoissa on perinteisen käsijarrukahvan hylkääminen, ensin alkoi tulla Mersuihin yms. poljinta, ja sitten käytännössä kaikkiin autoihin sähköinen käsijarru. Joistain asioista vaan kannattaisi pitää sähkö kaukana, jarruista ja ohjauksesta nyt noin ensimmäisenä. :lol:
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Takaoven kahva on tosiaan mustas osas ikkunalinjas, sinänsä helpompi käyttää kuin noi tikut. Toki on ylhäällä ettei kovin pieni lapsi saa ovee itte auki mut seki voi olla ahtaammassa välis vaan etu :mrgreen:

Sähkökäppäri on kyl tosi kätevä, vetää aina piukkaan. Ei oo jäätyviä vaijereita, jättää keskikonsoliin tilaa.
Aika vähän niitä on tuntunut hajoavan, toki tietty kalliimpii korjata siinä kohtaa..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Sähköautoista yleensäkin

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Wespa kirjoitti:
Pe Marras 15, 2024 17:17
Typerimpiä uudistuksia autoissa on perinteisen käsijarrukahvan hylkääminen, ensin alkoi tulla Mersuihin yms. poljinta, ja sitten käytännössä kaikkiin autoihin sähköinen käsijarru.
Puhutaanko nyt ”seisontajarrusta”? (Se taitaa olla säädäntötermi). Sen käyttöliittymä on vaihdellut erilaisista kojelaudan alta vedettävistä kahvoista ja käytännön syistä näppäristä jalkapolkimista ”perinteiseen käsijarrukahvaan” ja siitä edelleen yhä järkevämpään automatiikkaan.
Poljin on fiksu ratkaisu, kun autossa on kolmen istuttava etupenkki. Yleinen joskus menneellä ajalla.
Volvossa ”käkkärikahva” oli joskus kuskin penkin vasemmalla puolella, nykyisin keskikonsolissa kaksi näppärää kytkintä, automaatti ja käsikäyttö. Automaatti on oiva ratkaisu, miksi moiseen vaivata kuljettajaa?
Entä Saab? Oman aikakauden vehkeissä aluksi kahva oli keskellä, ratti-/pakkilukon kanssa samassa läjässä, ja vaikutti etupyöriin. Oman 9-3:n kahva on keskellä, ja vaikuttaa taakse, Opelin sukua kun on. Samoilla seuduilla sijaitsee virtalukko -GMn saabismikirous maanpäällisiin kärsimyksiin. No, markkinat poistivat senkin riesan. Sähkö ja automatiikka elää ja voi hyvin!
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

Siis ei sähköisessä käsijarrussa mitään pahaa ole, mutta kun se on automaattinen ja pakkotoiminen, ei tykkää yhtään. Eli kun pistää P:n päälle, se kytketään automaattisesti. Ei oikein sovi suomen oloihin. Toki ainakin minulla saa sen kytkennän jälkeen laitettua pois, mutta mieluummin perinteinen tapa että kytkee, jos on tarpeen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Scraab kirjoitti:
Pe Marras 15, 2024 18:43
Puhutaanko nyt ”seisontajarrusta”? (Se taitaa olla säädäntötermi).
petrisa kirjoitti:
Pe Marras 15, 2024 16:59
Samoin on sijoitus seisontajarrun kanssa: onko käsijarru (keskitunnelissa) vai jalkajarru (poljin).
Tuossahan se mainitaan "seisontajarru" :!:

tetammi kirjoitti:
Pe Marras 15, 2024 17:47
Sähkökäppäri on kyl tosi kätevä, vetää aina piukkaan. Ei oo jäätyviä vaijereita, jättää keskikonsoliin tilaa.
Aika vähän niitä on tuntunut hajoavan, toki tietty kalliimpii korjata siinä kohtaa..
Ei pidä paikkaansa :!:
Insignia A mallissa on ainakin sähköinen seisontajarru, joka on vaijeri välitteinen. Napista ohjataan moottoria joka on toisella puolella takalokarin sisällä ja sieltä lähtee vaijerit jarrusatuloihin. Moottori on servo moottori, joka täytyy "vapauttaa" jarruremonttia tehdessä ja sen jälkeen kalibroida.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meillä tuli vuosi täyteen Renault Zoella. 22tkm on ajettu vuodessa. Hankinta on osoittautunut onnistuneeksi. Tällä kokemuksella alan katsella Saabille korvaajaa ja se olisi joku pikalatauksella oleva vetokoukullinen sähköauto. Odottelen mielenkiinnolla kuinka se uumoiltu käytettyjen sähköautojen vyöry markkinoille loppuvista leasingsopimuksista lähtee pudottamaan hintoja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

anv kirjoitti:
Pe Marras 15, 2024 19:54
Siis ei sähköisessä käsijarrussa mitään pahaa ole, mutta kun se on automaattinen ja pakkotoiminen, ei tykkää yhtään. Eli kun pistää P:n päälle, se kytketään automaattisesti.
Corsassa sen saa pois käytöstä mut oonkohan kerran käyttänyt jonkun pesun jälkeen.
Ne kyllä aina hieman paukahtaen aukee mut sama juttu oli edellisessäkin. Jos oikein liukas parkkipaikka niin vois ehkä kitkoilla olla onkelma :roll:
Jossain merkeissä ei taida olla parkkilukkoo ollenkaan niin silloinhan on pakko kytkee läppäri aina. Tuossa corsas on niin tallin ovee sulkiessa ei oo pakko laittaa käppärii.

Siitä parkkiluukun sijainnista niin Corsan mahtuu ja varmaan EV3:sen mahtuu keulan kääntään sen verran et latauspiuhan sais kytkettyy sinne hanttarin lokasuojaan mut jollain EV6:sen kokoisella rupee tekee tiukkaa et pääsee keulan kiertämään, ainakaan puhtain lahkein..
Toki siinähän on oikees takakulmas niin siinä tarttis kun kerätä kiepil irrotuksen jälkeen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mertmi kirjoitti:
La Marras 16, 2024 09:50
Meillä tuli vuosi täyteen Renault Zoella. 22tkm on ajettu vuodessa. Hankinta on osoittautunut onnistuneeksi. Tällä kokemuksella alan katsella Saabille korvaajaa ja se olisi joku pikalatauksella oleva vetokoukullinen sähköauto. .
Käytettyjen rintamalla valikoima on kyl aika suppee, ainaki jos pitäis olla selvästi halvempi kuin vaiks uus EV3.

Model3:sta olis nelivetonaki useempi alle 30keur, ID4 löytyy mut ne on kaikki ilman akun esilämmitystä. Toki rangee olis selvästi enemmän ja pikalatauski parempi silti kuin stellantiksilla.
Jonkun verran myös enyaqii samoilla rajoituksilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Saakohan jostain sovelluksesta pörssisähkön keskihinnan yöajalta?

Tonne mun touhutopiikkiin viewtopic.php?f=24&t=207884&start=45
laskeskelin vähän paljon latauksiin menny rahaa.
Nyt käytin toteutunutta mutta auton lataus on ehkä neljännes koko talouden sähkönkulutuksesta..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kas kummaa, mulla löytyy tähän(kin) valmis Exceli:

Kuva

Taulukossa alkaen 1.1.2023 jokaisen tunnin (otsikon numero kertoo sen kellonajan kun tunti on alkanut, eli esim sarake 14 tarkoittaa klo 14-15) pörssisähkön keskihinta kyseisenä kuukautena. Sisältää kulloinkin voimassa olleen alv:n mutta ei sisällä mitään marginaaleja, siirtoja eikä sähköveroja.

Datan lähde on sahko.tk. Ja sellainen varaus että en ole esim lokakuun lopun 2024 dataa tarkistanut virheiden varalta. Kellojen kääntely keväisin ja syksyisin tuntuu sekoittavan jotakuinkin kaikki näitä pörssisähkön hintoja raportoivat sivustot, ja joskus kestää pitkäänkin että korjaavat virheet. Ja joskus saattaa jäädä korjaamatta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Katselin kans tuon videon, aika kehno toteutus hybridivolvos :facepalm_man:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mitä noita vikatapauksia ja korjauksia seurannut niin itse sähkömoottorit ei ole herkkiä vioille tai sinällään kulu. Ongelma on niiden laakeroinneissa jos ja kun sinne pääsee kosteutta tai esim. metallihilua typerän suunnittelun takia. Lisäksi hybrideissä on monenlaista voimansiirtoa, joissa useissa on omat heikot kohtansa suorakytkentälootissa, kytkimissä jne. Tässähän Toyota on ollut ylivertainen edelläkävijä oman ratkaisunsa kanssa.

Mutta en kyllä ymmärrä Haapalan nimittelyä hybridivihaajaksi. Kaveri kuitenkin pyrkii perustelemaan kaikki sanomansa asiat itse kokemansa ja näkemänsä kautta. Jos joku haluaa olla omassa kuplassaan ja sulkea silmänsä kaverin julkaisuilta niin se lienee helppoa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä kans tykkään et kertoo suoraan miten asiat on.
Jos hybridiä pitää sähköautona niin vanhenee ennätysnopeesti mut toisaalta myös kertoo ettei Toyotan raviin tai mitsun outlanderiin tartte vaihtaa monen tonnin johtosarjaa vaan pelkkä liitin onnistuu myös.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Julle »

https://www.is.fi/autot/art-2000010905149.html

Miksi ajaa kiinan tötteröllä?
9-5 Aero - 00
Vastaa Viestiin