Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Aina pitää olla hereillä näitten pienempien kanssa siitä, missä käytössä ovat olleet ja moni onkin ollut juuri kuvatunlaisessa käytössä. Esim. hieman jo ex-rakkaideni eli 1999-2005 mallisten Yaristen myyjät alkavat olla pääosin nimiltään Adbuljotain. Jos jostain löytää ekalta kotimaiselta omistajalta niin semmonenhan pitäisi ostaa. Ei vaan usein tule vastaan, yleensä sen samalla omistajalla alusta saakka olleen naapurin Paavon Yarpan ostaa, niin,se naapuri, kun Paavo sanoo, että tuosta pitäisi päästä eroon.

Kyllähän on tosiaan vaikeaa löytää n. 2500 rahalla yhtään mitään, tuuria pitää olla, että sattuu huomaamaan/olemaan tarpeeksi lähellä/ehtii koeajolle/saa järkevään hintaan hankittua/on ylipäätään kiinnostava yksilö. Tarvittaessa toki venytän budjettia, mutta koitan pitää tämän suht pikkurahan harrastuksena.

Ei auta kuin pitää silmät auki ja mieli avarana.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Pe Kesä 30, 2023 18:05
Kyllähän on tosiaan vaikeaa löytää n. 2500 rahalla yhtään mitään
Höh, siihenhän löytää kaikkea potentiaalista pikkuhipisteltävää, kuten vaikka punaisen masurkan: https://www.nettiauto.com/mazda/6/13626184

...mutta ainin, piti olla läheltä. No, rajasin hakuperusteeksi Uusimaa ja otin uuden yrityksen.

Ikinuori Minicooper: https://www.nettiauto.com/mini/cooper/12975081
Huuruilla kulkeva Getz: https://www.nettiauto.com/hyundai/getz/13687091
Viinanhimoinen turbooppeli sopii saabistillekin: https://www.nettiauto.com/opel/vectra/13685507
Herraskainen ruotsinrauta, johon mahtuu koko perhe, taitaa olla vähän liian harraste? https://www.nettiauto.com/volvo/740/13684753
Kesäkelin parhaat ranskalaiset ei ehkä tulekaan grilliltä? https://www.nettiauto.com/peugeot/206/13680044
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sopurahalla kaksoisahdettu aTSIhihhii märkäkutosella. Eiköhän tossa jakopääkin vähän rohise, kuten noissa kaikissa. Opettelet tekemään jakopään tohon kaksoisahdettuun, niin totaaliv*ttuuntumisen jälkeen voitkin siirtyä yhden ahtimen aTSIhihhiihin, niin se tuntuu jo normaalilta huollolta.

https://huutokaupat.com/4249166/volkswa ... autom-2008
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

JP_Vette kirjoitti:
La Heinä 01, 2023 07:38
Sopurahalla kaksoisahdettu aTSIhihhii märkäkutosella. Eiköhän tossa jakopääkin vähän rohise, kuten noissa kaikissa. Opettelet tekemään jakopään tohon kaksoisahdettuun, niin totaaliv*ttuuntumisen jälkeen voitkin siirtyä yhden ahtimen aTSIhihhiihin, niin se tuntuu jo normaalilta huollolta.

https://huutokaupat.com/4249166/volkswa ... autom-2008
Niin.... :roll:
Elokuussa ostetun kaksoisahdetun TSI märkä DSG laatikollisen jakopään huollosta ei ollut mitään tietoa missään. Ajettu oli jo 248 tkm. Auto oli muutoin huollettu säntillisesti koko ikänsä samassa merkkiliikkeen huollossa mistä auto oli aikoinaan ostettukin.

Jakopää ei rohissut yhtään, mutta silti päätin, että tehdään jakoketjun ja hilppeiden vaihto. Koko homman hinta rapiat 700 €. Eipä juuri korkeampi hinta kuin jakohihnallisen jakohihnan ym romppeiden "huolto". Täälläpäin tuo hihnahuollon joutuu tekmään 100 tkm välein. Ei yhtään pitempään ja siltikin on aina vaara totaalituhosta, kiitokset kuuluu ELY- keskukselle ja Tornion terästehtaalle :evil: .

Enpä siis tiedä onko tuon jakoketjun remppa hyvissä ajoin nyt sitten kuitenkaan mitenkään v*ttuuntumisen paikka :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Viittasin v*ttuuntumisella lähinnä työmäärään 1.4 TSI:n osalta, kun vertaa kaksoisahdettua yhden ahtimen malliin. Ja ei se työmääräkään silleen, mut jos sattuu omaamaan isot kädet, niin kaksoisahdetus on enemmän ahtais paikois purkamista (ja kasaamista). Ja samaan aikaan kannustan IC:tä laajentamaan remontoimista jakopäänkin tekemiseen, kun ton yhden ahtimen jakopään tekeminen on ihan pala kakkua :)

Jos jakopää on tehty esimerkiks takuuna, niin eihän siitä välttämättä tulekaan merkintää huoltokirjaan.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

JP_Vette kirjoitti:
La Heinä 01, 2023 10:03
Jos jakopää on tehty esimerkiks takuuna, niin eihän siitä välttämättä tulekaan merkintää huoltokirjaan.
Soitin kyseiseen autoliikkeen merkkihuoltoon ja kysyin jakopäästä. Ei oltu tehty takuuna. Turbo oli vaihdettu takuuna (joko mekaaninen tai pakokaasu, en kysynyt kumpi). Auto oli huollettu koko ikänsä samassa paikassa ja ollut "vain" kahdella omistajalla, joten tuskin missään muuallakaan olisi takuuna jakopäätä vaihdettu.
No, se on nyt sille sitten tehty, joten ei tarvitse sitä pähkäillä.

Pitäisi myös alkaa harrastamaan tässä nyt noiden kolmen auton; oma nelikko RS Octavia, vaimon GT Golf ja tyttären CDTi Insignia, kunnon pesu ja vahaus. Lisäksi ajattelin vielä lopuksi vetäistä keraamisen pinnoitteen. Olisin jo tehnytkin, mutta ilmat ovat olleet liian kuumat. Ulkona ei voi ajatellaakkaan, kun vaha palaa kiinni ja tallissakin on turhan lämmintä. Nyt näyttäsi ilmat viilenevän, mutta joka päivä on taas luvassa sateen uhkaa, joten taitaa nyt mennä nuo pesun jälkeiset loppukäsittelyt tallihommiksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tännehän oli vallan levottomia kirjoiteltu sillä aikaa, kun kävin tienaamassa rahhoo. Siis eihän alle 2500 euron autoja ole mikään ongelma löytää, niitähän on tarjolla tuhansia ja taas tuhansia. Nuo aeron esimerkit olivat toinen toistaan kammottavampia, en edes painajaisunissani ostaisi yhtäkään niistä :lol: Mä luulen, että esimerkit oli haettu erittäin kieli poskella. Volvo oli hieno, mutta en kaipaa tuollaista harrastetta, jossa saa jotain säätää joka ainoa päivä.

Muutenkin, pihaan tulee jotain jossa on korkeintaan pikkupuuhasteltavaa ja perus huoltohommia ja joka mieluusti lähtee valmistuttuaan kiertoon rivakasti, eikä juutu pihaan. Tämä tyyli tulee pitämään vaihtoehdot melko tylsinä. Oikean harrasteen aika on sitten joskus, kun pihasta ovat poikien autot kadonneet. En Vette tosiaankaan ala opettelemaan jakopään vaihtoa, enhän mä vaihda edes jarrupaloja ! Hirveä ajatus, että auto olisi levällään joka suuntaan tuolla tallissa. Hyi olkoon.

Äsken huutelin yhdestä yksilöstä, mutta hinta karkasi n. 300 euroa liian ylös, joten sai mennä enemmän haluavalle. Kyllähän noita potentiaalisia kohteita näyttää tarjolle tippuvan kun jaksaa seurailla.

Jos laajentaisi hakua esim. niihin ranskalaisiin, niin sieltähän löytyisi alle tonnin kauppoja aika helpostikin, mutta kun ei. Ehkä joku tämän ketjun aloitusauton kaltainen Megane menisi, siihen kun ehti tutustua vähän paremmin silloin v.2016 eikä se hullumpi auto ollut lainkaan.

Volvot, Mersut yms. olen tiputtanut myös pois hausta aika pitkälti, iso kulutus, kovat verot, eivät ole ihan sitä kuuminta hottia nyt ja itsellekin tulee enemmän kuluja. Nyt en kaipaa yhtään jännitystä enkä ylimääräisiä kuluja, pientä puuhastelua ja kevyitä projekteja vain.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

1.4 TSI:n (CAXA) jakopään takia ei tartte purkaa koko autoa talliin, kun sen tekee vaikka taivasalla yhdes illas. Lisäksi tollanen "pienikulutuksinen" bensakone "laatuauton" keulalla on sitä hoteinta hottia nyt. Sulta selvästikki onnistuu nuo ruosteiden meikkailut kiitettävän ja erinomaisen tason välimaastosta, niin noi raadothan on kuin tehty sulle :mrgreen:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hilijaasta pitelöö. Kaikki on lomalla visssihin ? No mä en oo. Käväisin taas vapaapäivän kunniaksi ajelemassa pitkin eteläistä Suomea ja koeajoin muunkin auton kuin tuon omani. Mitä enemmän tuolla Hynyllä ajelen, sitä enemmän siitä tykkään. Kulutus pysyy näin kesäkeleillä todella tasaisena, kävin kotiin tullessa tankilla ja näin nyt.
Kuva
Tuohon sisältyy normi työmatka-ja kaupunkisuhaamisen lisäksi matkat Prv-Vantaa-Prv, Prv-Kellokoski-Prv ja Prv-Tuusula-Prv. Hyvinkin monipuolisesti kaikenlaista, mitä Suomen teillä on tarjolla. Pakko tykätä Hyundain suorittamisesta.

Poikkesin kotimatkalla myös marmorilla ja hain 119.8 eurolla rakkautta Hondiin. Tai Hondaan, koska tämä satsi menee Harmaaseen, tarkoituksena vaihtaa jäähdytinnesteet, ohjaustehostimen neste ja automaattivaihteiston öljyt. Pikku alennuksen jälkeen pääsin halvemmalla, kuin mitä postitse tilaamalla postikuluineen. Kaikki luonnollisesti Hondan "omia" nesteitä, litralla selviää ohjaustehostimesta, kuudella jäähdyttimestä ja kolmella vaihteistosta. Toteutus mahdollisesti jo huomenna ja/tai ylihuomenna.
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo lomallahan kaikki. Tai ainaki mä. Huominen viä ja siinä se sitte tän kesän osalta oliki. Sen kunniaks lauantaina tarttis sovittaa traileri Golfin perään, jotta saan alottaa ensimmäisen aito-Saabin projektiketjun :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Oho, sitä odotellessa !

Tosiaan koeajoin tänään vähän enempi ajetun Honda Civicin vm. 2012.
Kuva

Olis ollut kiva proggis ajella tuohon 500 000 km täyteen, mutta, hinta lähti ihan lapasesta. Auto oli kulunut, mutta ehjä, tosin sellainen tunne tuli koeajolla, että mitä tahansa voi rikkoutua koska tahansa ja totaaliporsiminenkin täysin mahdollista noilla kilsoilla. Ei tuon R18Z4-koneen pitäisi tuollaisia määriä edes kestää. Talvirenkaat puuttui kokonaan ja kesärenkaista kaksi oli jo laittomia, siihen päälle perushuolto ja ainakin venttiilinvälyksien tarkastus/säätö + muut yllätykset, niin huutohinnaksi kun muodostui kuluineen yli 3200e, pudottelin itseni kisasta jo paljon aikaisemmin. Parilla tonnilla olisi ollut ihan ok projekti, mutta pakollisten hommien jälkeen tuolla hinnalla oli mennyt jo yli 4000 euron, joten onneksi olkoon vaan jollekin. Jotenkin tuollaista ei pitoautoksikaan miellä, kun tosiaan saattaa isompaakin olla tarjolla noilla metreillä.
Tulipahan kokeiltua paljon ajettua, niinhän se toimi kuin vähemmän ajetut sisaruksensa ikään, ainakin oman koeajoni verran.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ja huoltopäivä Harmaalle, km 292388. Kävin kierrätyspisteellä kääntymässä ja siitä suoraan talliin. Tsekkasin vaihteistoöljyt, olivat siellä missä pitääkin. Sitten vaan vanhat pois ja uudet tilalle.
Kuva
Kuva

Ulos tuli se mitä tapaa, eli 2.1-2.2 litraa. Edellinen vaihto oli 06/2021, kilsoja on tullut vain 15 tkm, mutta noudatettiin nyt aikasuositusta. Ei liene tässä vaiheessa vähän tiheämpi vaihtoväli haitaksi ollenkaan. Ei ollut vanha neste pahan näköistä tai hajuista, mutta ei tietenkään enää kirkkaan vaaleanpunaista, vaan tummaa lilaa. Parin vuoden päästä seuraavan kerran, jos auto vielä meillä on. Varastoon jäi 1.5 litraa, joten ensi kerralla mihin sitten vaihtuukin, tarvitsee ostaa vain litran purkki.

Jäähdytysnesteet seuraavaksi, minun aikanani niitä ei ole vaihdettu, mutta huoltokirja paljastaa, että 02/2018 on vaihdettu riippumattomalla korjaamolla. Väärän väristähän siellä on ollut, punaiset nesteet pois ja oikean väristä Hondan omaa valmista sekoitusta (-36) tilalle.
Kuva
Kuva

Oikein kätevä oli tuo vaihtotyökalusetti, jonka ostin. Painekorkin tilalle vastaava metallikorkki setin valikoimasta ja siihen muovinen adapteri ja siihen tuo astia päälle. Sitten vaan lasketti nestettä syyläriin, kunnes sitä alkoi kerääntyä astiaan. Sen jälkeen auto käyntiin ja iloisesti kuplien ilmat poistuivat. Ilmastointi oli pois päältä ja kun flekti käynnistyi, ilmastointi päälle ja pari flektin kierrosta, kunnes kuplinta lakkasi. Auto sammuksiin ja tappi tuohon astiaan, oma painekorkki paikalleen. Sitten vaan astia paisuntasäiliöön ja tappi pois, nestepinta maksimiin ja ylimääräiset takaisin kannuun. Viidellä litralla olisi pärjännyt, pari desiä jäi astiaan. En alkanut hifistelemään ja tyhjäämään lohkoa, saa kelvata tämä perustyhjennys nyt.
Kuva

Noiden hommien välissä vaihtui kätevästi kolme säiliöllistä ohjaustehostimen nestettä, kaksi kertaa ajelin tallista ulos ja vääntelin rattia joka suuntaan riittävästi, että neste kiersi. Viimeksi vaihdoin nuo nesteet heti auton oston jälkeen 09/2019, eli olihan siitä jo aikaa. Melko läpinäkyvän kellertävää tuo aine on tuoreena, ei ihan enää sellaista, näyttää tuossa pullossa pahemmalta kuin olikaan, ei haissut palaneelle, eikä ollut mustaa vaan kellertävää. Vaihdan vielä sunnuntaina kun ajelen Harmaalla työmatkan, sen päätteeksi pari säiliöllistä niin että 1L vaihtuu, yleensä se 0.8-1L riittää siihen, että neste on taas kelvollisen oloista.
Kuva

Tälle vuodelle on suunnitellut hommat nyt Harmaan osalta tehty, poislukien alustan uusintasuojaus kenties ensi viikolla, sitä seuraava homma on katsastus syksyllä. Mahdolliset viat korjataan, jos niitä ilmenee, tottakai. Varmaan ensi vuonna voisi kokeilla tulppien vaihtoa tuohon, on viimeksi vaihdettu v.2017 ja kilsoja tullut sen jälkeen 60 tkm. En tiedä mitkä tulpat siellä on, vaihtoväli on iridium-tulpilla 120 tkm ja normeilla 40 tkm. Oletan, että iridiumit :D Moniurahihna on vielä hiljaa, mutta aika korppu se alkaa olla. Senkin voisi vaihtaa ja kiristimen samalla, joskus tässä vuoden sisään.

Mietiskelin touhutessani, että sen verran Harmaaseen on käytetty aikaa ja vaivaa ja niin pitkään ollut perheessä, että tuskin sitä myyn vaikka poika saisi kämpän Hesasta. Luulen, en tiedä, että luovutan sen nuoremmalle ajoon ja myyn Civicin ennemmin. Tuon voisi tosiaan ajaa ihan paaliin saakka ja katsoa, kumpi antautuu ensin, kori vai tekniikka. Vai omistaja !

Ai niin, tämän päivän operaatiolle tuli hintaa käytettyjen aineiden mukaisesti 90.6 euroa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Elämässäni on ollut kaksi sedania ylitse muiden. Toinen on tietenkin viistokeula ysisatanen :saab: ja toinen on tämä facelift-Accord 2006-2008. Töistä lähtiessäni kun yksin rivissä möllötti Harmaa, piti oikein pysähtyä ja ottaa tuokiokuva. Se vaan tuo profiili mulle toimii ihan täysillä, edelleen. Samankuntoisena, samalla hinnalla kuin tuo, ostaisin satkun silmää räpäyttämättä. Ei vaan ole tullut vähään aikaan vastaan. Tähän on tyytyminen.
Kuva

Huomenna lähdetään yllä olevan auton pääkuskin kanssa hakemaan kesäheilaa nro3. Auto sinällään peruskauraa taas kerran, mutta siihen liittyy sentään pieni "hauska" (jos ei muita niin itseä hymyilyttää) tarina. Siitä sitten lisää jahka on sen aika. Harmaan ohjaustehostimen nestevaihdon finalisoin työmatkan päätteeksi, ostettu litra ja entisestä jääneet jämät on käytetty ja neste on taas asiallisen oloista. Parin-kolmen vuoden päästä uusiksi, jos auto vielä meillä on.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Olihan tuo Accord tullessaan tyylikkäimpiä autoja markkinalla. Sopiva yhdistelmä pyöreyttä ja särmää ja mittasuhteet just jetsulleen. Farkkuaccordissa perä on ehkä hieman ylipitkä ja oudon pysty, mutta mahtuukin sitten varmaan tavaraa aika hyvin.

Accord pesee eleganssilla mun silmään kaikki aikalaisensa saksanpreemiumit. Ei ihme että kelpasi jenkeissä Acuraksi eli kisaamaan saksalaisten kanssa samassa luokassa.

Aika paljon tuossa sivuprofiilissa tuntuu olevan samaa kuin kenosilmäisessä NG-kolkissa, joka sekin aikansa tyylikkäimpiä sedaneita, farkkusaabissa perä Accordia tyylikkäämpi mutta vastaavasti korotetun näköinen katto hieman pistää silmään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Veit jalat suustani. Itse asiassa olet oikeassa myös ng-kolkin suhteen, se on samalla lailla sopusuhtainen auto kuin tämä Accordkin, tuossa työpaikkani vieressä olevassa marketissa käy päivittäin eräs herrasmies 2010-mallisella Aero-kolkilla, joka on kertakaikkisen kaunis laite. Mittasuhteet on hyvä sana, siinä se varmaan on, ne ovat kunnossa sekä kolkissa, että Accordissa, profiili on ajaton ja sopusuhtainen, vuodet eivät ole syöneet tehoa juuri lainkaan. Toki kauneus asuu aina siellä katsojan silmässä, mutta meillä on siihen oikeus.

Siinäpä varmaan syy, miksi viistokeula satku on niin paljon paremman näköinen (minun mielestäni) kuin pystykeula, puskurit eivät ole enää toiminnallisesti samaa luokkaa, mutta sulautuvat koriin paremmin, pyöristävät vähän muotoja ja luovat silmälle sopivaa harmoniaa, viistottu keula ei töksähdä niin pahasti, vähemmän seinään ajettu fiilis jos noin rumasti voi kuitenkin perustaltaan kauniista autosta sanoa.

Farkkuna Accord on tosiaan korostetun pitkä ja pysty takaa, taitaa olla niitä viimeisiä isoja farkkuja V70:n ohella, joissa takatiloja ei uhrattu muotoilun alttarille senttiäkään. Itse olen aina tykännyt farkustakin liki yhtä paljon kuin sedanista, jotenkin se takaosan massiivisuus on niin korostettu, että se on jo härskin hyvän puolella. Mulle ei farkku-kolkki ole koskaan pudonnut, 9-5 on juuri sen verran isompi, että näyttää uudempina versioina silmääni oikein hyvälle, olen jopa niin perverssi, että viiru on nätein.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin