Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Keula täytyy pestä noitten ajovalojen hiontasotkusta ja kiillottaa sitten sekin
Ja vinkkinä, jos noiden kanssa puuhaa, niin "marine grade vax(vahaa)" peliin vaan.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Niin, Civicin sain tosiaan jo sunnuntaina "valmiiksi" ja laitoin myyntiin. Pari tuntia sitten auto lähti uuden omistajan matkassa Tampereen seudulle. Menee perheen tyttärelle ensin ajoharjoittelu-autoksi ja siitä sitten ensimmäiseksi omaksi autoksi. Naisten autojahan nuo hatchback-Civicit ovat aina olleet ja vetoavat näköjään nykynuoriinkin.
Kuva

Olen nykyään alkanut laittaa autojen myyntikuviin myös esimerkkejä sisätilojen muunneltavuudesta, on tullut keskusteluissa usein esiin, että ihmiset eivät välttämättä tiedä, miten näppärä vaikkapa tämmöinen Civic on tiloiltaan. Jos keskivertoihmiseltä kysyy, mitä mieltä on Hondan "Magic Seat"-ratkaisusta, niin 99% ei tiedä mistä puhutaan. Kaksi kuvaa kertoo aika paljon. Tässä takapenkki perustilanteessa:
Kuva

Tässä 12 sekuntia myöhemmin:
Kuva

Sinne menee näppärästi vaikkapa polkupyörä ihan kokonaisena tai pirun iso taulutelevisio pakkauksineen, pesukone jne. Tavaratila on edelleen käytössä 100%.

Tässä "sport"-mallissa on mukavat penkit ja kuljettajan työympäristö on edelleen nykyaikaisen tuntuinen, vaikka auto on tullut markkinoille v.2006. Toki isoa kosketusnäyttöä ei ole, mutta jaettu mittaristo diginäyttöineen on näyttävä ja siisti, kaikki on totutuissa paikoissa ja helppo käyttää, vaikkei olisi koskaan moisella ajanut.
Kuva

Projektiksi tästä ei ollut, perussiivous ja huolto, siinä se. Hienossa kunnossa 16-vuotiaaksi autoksi oli hän ja jatkanee elämäänsä menestyksekkäästi vielä vuosia.

Josko sitä vielä yhden kesäheilan hankkisi, loma lähenee. Onhan tuossa toki näitä olemassaolevia projektejakin, appiukon auto pitäisi pinnoittaa ja naapurien autojen ajovalot kiillottaa jne. Mutta ne nyt ovat pikkujuttuja. Kyllä tässä sellainen fiilis on, että jaksaa ja kiinnostaa vielä joku tuohon hankkia. Etsintä-ja ostovaihehan se melkein hauskin on, vaikka kyllä jokaiseen uuteen autoyksilöön tutustuminen ja tarvittavien toimien tekeminen on melkein yhtä hauskaa. Hankalin ja arvaamattomin vaihe on myyminen, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että kun tuote on kunnossa ja oikein hinnoiteltu, niin kauppa käy rivakasti.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

^näenkö oikein, siinä jokin ralli kaasupoljin? Ovien napit hieman volle tyyliin. Vaan kangasmattoja emme femmassa käytä, niitähän pitää lähes koko ajan käydä siistimässä(kumimattoa on, yksi femman käyttämätön kangasmattosetti hyllyssä, tullut auton mukana).

Ja jos voin hieman hauskuuttaa, oli jokin billi ja oma kenkäkombo, hieman jotain pientä ääntä polkimista, vaimo huomautti että mistä tuo ääni. :lol:
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllähän näillä tän hintaluokan peleillä tuntipalkoille pääsee, jos ei laske netissä roikuttua aikaa projektia etsiessä. :D

Itselläkin on tulossa kauppakassi-projekti, kun kerkiäisi hakemaan. Väärä merkki tosin (VW), mutta jos nyt tämän kerran.. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kiireinen ensimmäinen (loma)päivä alkaa olla illassa. Aamulla oli tullut klo 07.35 viesti korjaamolta, että Civicin osat olivat saapuneet ja pyyntö auton toimittamisesta tänään tai huomenna työn alle. No, pojan kanssa hoidettiin homma niin, että auto oli heillä klo 08.45. Ilmoittelevat, sitten kun on valmista. Harmaa saa taas enempi kyytiä, kun on kaksi käyttäjää.

Minä bongasin eilen potentiaalisen puuhastelu-auton ja ajelin eestaas koeajolle. Kuten todettua, Hyundain kilometrit ovat pahasti yläkantissa, taas tuli tänään reilut 170 km, mutta annetaan nyt vaan mennä "sesonki" loppuun, tuli mitä tuli.

En olekaan koskaan ajanut Hynyn tankkia kovin kuivaksi, nyt kun ajoin normaalia kuivemmaksi, niin havaitsin hänessä olevan kaksiosaisen vähästä polttoaineesta varoittavan järjestelmän. Aluksi muuttuu polttoaineen määrää kuvaava palkki oranssiksi n. 120 km ennen nollaa, sitten muuttui vielä n. 70 km kohdalla tankkaussymbolikin oranssiksi ja kierroslukumittarin kokoinen vastaava symboli ja LOW FUEL tuli ruutuun. Ei voinut olla huomaamatta. Räväyttää sen myös näkyviin ensimmäisenä, kun auton käynnistää. Uskotaan, uskotaan.
Kuva

Tankilta kotiin ja parin tunnin päästä takaisin kaupunkiin, niin piti ikuistaa kaupunkiin saapuessa tähän astisista pienintä lukemaa, mikä on käynyt taulussa. Aika etevä tämä kyllä on nimenomaan tuollaisessa 40-70 km/h maaseutuajelussa, mitä suurin osa matkastani edustaa.
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mä laitoin tänään Superbin autovexiin koeponnistukseen. Hediniltä sain jo MG:tä koeajaessa ostotarjouksen jonka olisin vähintään saamassa. Heti oli illalla tullut eka tarjous joten nyt jännätään minkälaista hintaa olisi tulossa vexin kautta.

Onko joku jo koeponnistanut nettiauton Baanaa? Ihan samalta palvelulta vaikuttaa kun autovex. Tässä harkitsen että taidan mennä helpolla jos tulee tarpeeksi hyvä tarjous niin laitan samantien sitä kautta kiertoon.

Vajaan kuukauden päästä pitäis tulla MG5 pihaan ja sitä ennen pärjää sitten cabriolla ja enyaqilla kaikki ajot hyvin.

Jos ei miellytä vielä korkein tarjous niin sit ehkä laitan vielä kokeiluun hetkeksi nettiautoon. Taitaa vaan noin 20k€:n auto olla vaikea myytävä yksityisille? Vai onko jollain hyviä kokemuksia näinkin kalliin auton myynnistä suoraan?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Autovex on kyllä ihan tuurikauppaa... Jos on aidosti kiinnostava peli (autokauppiaille, just nyt) niin voi saada ihan kelvon auton. Jos on yhtään "pihat täynnä" niin tuut saamaan ison joukon "haista kukkanen" tarjouksia - odotus menee ihan hukkaan. Ja onhan se hinta joka tapauksessa monta tonnia alle sen, mitä kehtaat Nettiautossa pyytää.

20K hintaiset on vielä "käteiskaupan piirissä" eli laittaisin kyllä nettiautoon tarjolle. Pistä "houkutteleva hinta" niin ymmärtää kandidaatit että oot oikeasti kauppoja tekemässä etkä vain autoa esittelemässä
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Tottakai kannattaa Baanaakin kokeilla. Noi on niin nopeesti ohi, etten näe syytä miksei kokeilisi. Ja jos ei tule kunnon tarjousta, niin aina kannattaa Nettiautoa kokeilla myös. Hyvä ja informatiivinen ilmoitus ja hinta sinua miellyttäväksi, vaatii vain sen yhden ostajan.

Tänään oli varsin mainio keli, ihan pääsi kesälomatunnelmaan kyllä. Palkitsin uskollisen työntekijäni Hyundain huolellisella pesulla ja kuivauksella, sitten talliin suojaan auringon paahteelta.
Kuva

Tuli niin kuuma pestessä, että menin laiturinnokkaan vilvoittelemaan, mutta paahtoi se aurinko sielläkin !
Kuva

Mutta eipä se haitannut, sillä tuulevirettä oli ja ei sentään helteistä vettä.
Kuva

Vanha poikien vauva-ammeen kylpyveden lämpötilamittari palvelee nykyään meressä narun päässä oikein mallikkaasti. Jossain vaiheessa vedenlämpö käväisi jo ajankohtaan nähden hyvin viileissä lukemissa, mutta viime aikona on taas elpynyt.
Kuva

Mutta, huomenna haetaan pojan kanssa pihaan kesäheila nro 5. Eilisen arvion perusteella siinä on sopivasti pientä työsarkaa, ei mitään isompaa, mutta mm. etupyörien taakse helmaan täytyy kummallekin puolelle laittaa 10 cm matkalle uutta pintaa hionnan jälkeen, vähään samaan tyyliin kuin ketjun aloituksen Renault Meganeen, eli pintakerros kuoriutunut, mutta alla tervettä peltiä kevyellä pintaruosteella. Perushuolto, ilmastointihuolto, ruostesuojaus ja normi pesut/putsaukset ja pinnoitus. Nyt tulee myös paha rike Honda-Toyota-Honda-Honda- sarjaan. Ei mitään hajua saako tuommoista myytyä, mutta sehän selviää aikanaan, kun tulee valmista. Toisaalta on niin veikeä laite, että saatan vähän ajella itsekin, pitäisi kai noita Hyundain kilometrejä vähän tasoitella.

Siitä sitten kenties huomenissa tai vähän myöhemmin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Jos keskivertoihmiseltä kysyy, mitä mieltä on Hondan "Magic Seat"-ratkaisusta, niin 99% ei tiedä mistä puhutaan. Kaksi kuvaa kertoo aika paljon. Tässä takapenkki perustilanteessa:
Meillä taas ollut muutaman kerran että jotain 2m pituista esinettä joutunut siirtämään, vaan jopa og93 kolkki siitä selvisi.
Ja kun toinen nuori lähti pesästä, vaimo jotenkin hälle sai "tunkattua" tavaroita, mööpeliä femma seedaniin. Ehkä kokemus opettanut(noh, hän on pakkaamisen ekspertti).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hyundailla Hesaan ja Letukalla takaisin, johon se olikin aika päästä aidon amerikanraudan rattiin tänä kesänä ! Eiku.
Kuva

No mutta kuitenkin. Vaikka tämä yksilitrainen, nelisylinterinen ja 68-hevosvoimainen kone oli todella aneeminen, niin kyllä sillä muun liikenteen mukana pysyi oikein hyvin. Saipahan polkea kytkintä ja vaihtaa vaihteita taas pitkästä aikaa. Siis todella ajaa autoa, ilman että hilavitkuttimet touhuaa puolestasi.

Satasessa vielä maltilliset 3000 kierrosta vitosella,
Kuva,

mutta motarivauhdissa lähenneltiin jo neljää tonnia...
Kuva

Vielä oli varaa, toki :D

Sinänsä kierroksilla ei ole väliä, koska rengasmelu on niin kova, että peittää kaiken alleen jo jostain kuudestakympistä alkaen. Tosin stereot ovat yllättävän hyvät ja niillä taas pystyy peittoamaan sen rengasmelun, joten mitäpä siitäkään nillittämään.

Alusta on hyvä ja auto on tukevan tuntuinen ajettava, ei moitteen sijaa. Olen jo vähän aikaa metsästänyt tämmöistä pientä perusautoa, jossa ei ole mitään ylimääräistä. Näissä on vaan jotain symppistä. Ja onhan se kiva saada vähän kipinää elämään !
Kuva
Kuva

Luksusta on sähkölasit edessä. Takana on veivit. Keskuslukitus on, mutta se toimii avaimella, ei kaukkaria, ynnä toimii kaikkiin oviin vain kuskin ovesta. Luksusta on takaluukussa oleva avauskahva, kahdessa ekassa vuosimallissa takaluukkukin piti aukaista avaimella.
Ohjaustehostin löytyy JA tässä on vakiona ajonvakautus, mikä on mainio asia.

Tykkään auton mittariston värimaailmasta, se on tyylikäs.
Kuva

Kaivelin varastoista muistitikun pullollaan hyvää musaa, kun tässä on reikä, johon tikun voi tökätä. Hyvin soitti. Löytyy myös aux-liitin ja cd-soitin. Luonnollisestikaan ei ole bluetoothia.
Kuva

Viisi ovea, penkit kaatuu 60/40 ja tässä nousee myös takaistuimen istuinosa etupenkkien selkänojia vasten. Takaovien avauskahvat hb-Civicin tapaan ylhäällä, ihan toimiva ratkaisu. Kesärenkaat matalaa profiilia ja tyylikkäät alumiinivanteet, 175/65/14. Laaturenkaat eli Michelinit ja pintaa 6mm. Pahoittelen, kuva on otettu ennen pesua.
Kuva

Ettäkö matalaa profiilia. Kyllä, sillä talvirenkaat ovat peltivanteilla ja harvoin, jos koskaan, olen vm. 2012 autossa tavannut talvirenkaat kokoa 155/80/13. Herranjestas, mitkä kärrynpyörät !
Kuva

Vaan en valita, varmasti pureutuvat tehokkaasti läpi lumen ja jään, kun sirkkelinterän levyiset ovat. Erittäin hyvässä kunnossa olevat Kumhot, joissa ei ole nastapuutoksia. Joka renkaassa on 88 nastaa, laskin. Muistan lukeneeni mainoksen, jossa kehuttiin, että jossain uutuusmallissa oli tyyliin 300 nastaa. Huikentelevaista, vähemmälläkin pärjää.

Tänään en juuri hakua ja ensimmäistä pesua enempää tehnyt, pikkaisen aloittelin konehuoneen siivousta ja imaisin ekan satsin ohjaustehostimen nestettä säiliöstä ja täytin uudella. Oli itse asiassa oikein hyvän näköistä punaista nestettä, joten tuon olemassa olevan litran Commaa sinne vaihdan ja se riittää. Niin, tämä ostettiin loman rytmittäjäksi, eli teen sen kanssa hommia päivisin tuon koiralauman kanssa temmeltämisen lomassa.

Kävin paluumatkalla hakemassa Motonetista tarvittavat huolto-osat ja varmaan se homma on tehty huomenna. Naapurilta täytyy lainata polttoöljyä ja pestä sillä helmat, kiveniskumaalaukseen on tarttunut jotain bitumia tms. niin lujaa, ettei normipesulla lähtenyt mihinkään. Helmassa on erittäin selvä kiveniskurajaus, koska osa siitä on etupyörien takaa kulunut kokonaan pois, maalaan varmaan kummankin helman koko matkalta kevyesti, kun joudun jonkun matkaa kuitenkin korjaamaan. Pysyy sitten samannäköisenä.

Runsaasti on pientä puuhaa ja siistimistä luvassa, sitä oli hakusessa. Hyvä, että löytyi näin nopeasti, toki etsin tiiviisti viikon verran sopivaa. Ei nämä sattumalta syliin tipu. Tämänkin eteen on tehty hommia jo tunteja ja ajettu liki 300 km.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nyt kyllä vetäsit ässän hihasta :D , Onnittelut! Onko toi Spark joku badge malli jota on saanut muillakin merkeillä kun letukkana?
tturku kirjoitti:
Ma Elo 14, 2023 21:59
Mä laitoin tänään Superbin autovexiin koeponnistukseen. Hediniltä sain jo MG:tä koeajaessa ostotarjouksen jonka olisin vähintään saamassa. Heti oli illalla tullut eka tarjous joten nyt jännätään minkälaista hintaa olisi tulossa vexin kautta.
Tässä kävi niinkin onnellisesti että eilen loppui huutokauppa ja auto lähtee vexin kautta pois. Pari tonttua nousi hinta Hedinin tarjouksesta joten mennään helpoimman kautta ja ei tarvitse enempää käyttää auton myyntiin aikaa. Olen tyytyväinen :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Korean jenkki. :D Moottori taitaa olla omaa sukua Suzuki? Missä toi on valmistettu, Kaukoidässä vai entisessä itäblokissa?

Kovasti samaa kastia kuin mun tämän hetkinen projekti eli VW Poloinen vm. 2009 :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tämä on M300 sarjaa, edeltävä perustui vielä Suzukin alustaan, mutta tässä on GM Korea/Daewoo insinöörien kehittämä GM:n oma pienten autojen alusta. Joku Kim Jong-Il oli tähänkin autoon aikanaan tarran lätkäissyt, että hyvä on, eli Etelä-Koreasta tulee hän. Suzukin Splash on hyvin lähellä, kun katsoo designia, mutta ihan oma autonsa käsittääkseni muuten.

Nuoremman pojan Civichän on ollut maanantaista lähtien pajalla hirvikolarin jäljiltä. Eilen tuli viesti, että vähän venyy, kun olivat joutuneet tilaamaan vielä etupalkin, joka oli antanut sen verran periksi, ettei voinut vanhaa hyödyntää. No, kasaan meneväksihän se oli suunniteltukin, joten toimi kuten piti. Palkin piti tulla vasta perjantaina, mutta tänään sain soiton klo 15 ollessani juuri Sparkin alla öljynsuodatinta irrotamassa, että Civic on valmis ja voi hakea. Vähän tuli kiire, kun firma meni kiinni klo 16, mutta hyvin ehdittiin, kun mulla toi vanhempi kuski oli kotosalla.

Auto oli puunattu remontin jälkeen viimeisen päälle siistiksi myös sisätilojen osalta, matotkin oli pesty 8O Keulassa uutta puskuri, kilpi, kilven teline, lisävalo ja maski. Siellä takana sitten kaikki kiinnikkeet ja etupalkki.
Kuva

Puskurin sävy on erittäin hyvin kohdillaan, olen erittäin tyytyväinen Sandberg Automotiven työhön ja palveluun, täysi 10. Paitsi Harmaa, myös tämä Civic, ajetaan meidän perheen käytössä paaliin, tapahtui se sitten huomenna, tai 10 vuoden päästä.
Kuva

Spark edistyi mukavasti, imuroitsin auton sisältä, minimisiivous tehty, että kehtaa itse ajella. Huomenna on ilmastointihuolto varattu Euromasterilta klo 12.30.

Varapyörää tässä ei ole, kontin siivouksessa naureskelin, miten hellyttävästi tämä oli rakennettu "kerroksittain".

Alimpana on parilla teipillä pellissä kiinni kankaanlipare.
Kuva
Kuva

Sen päälle styrox-laatikko, jossa hinauslenkki, ruuvari, kompura, renkaanpaikkauspullo ja varoituskolmio. Siellä oli myös pussi, jossa oli nähdäkseni aluvanteiden mutterit, taitavat olla nyt kiinni peltivanteiden muttereilla, jotka ovat todella syvällä vanteiden koloissa, nämä olivat pitkät ja varmasti suunniteltu tulemaan kolon tasalle.
Kuva

Styroxlaatikon päällä on vastinkappale styroxista.
Kuva

Sen päälle vielä toinen ohut kankaanlipare ja olemme valmiita :D
Kuva

Aloitin auton huoltamisen raitisilmasuodattimen vaihdolla. Jumangegga, mitä sieltä löytyi ! Kaikesta näki pestessä ja kuivatessa, että auto on joutunut oleskelemaan koivujen pommituksen kohteena, mutta silti...
Kuva

Kun vertailin uutta ja vanhaa, en voinut olla miettimättä, että tämäkin pieni auto olisi voinut elämänsä aikana saada paljon enemmän rakkautta osakseen. Yritin nyt paikata edes jotain.
Kuva

Nimittäin, tuo suodatin maksoi Motonetissä 15.9 euroa ja sen vaihtaminen kestää minuutin. Tässä tapauksessa enemmän, koska jouduin imuroimaan suodatinta ulos vetäessä vapautunutta paskaa muutaman tovin. Hanskalokero auki, rivakka painallus kummallekin sivulle, jolloin pidikkeet vapautuvat ja lokero laskeutuu alemmas. Siellä takana on raikkari.
Kuva

Oikealta vedät klipsusta itseesi päin ja suojakansi pois, vedät raikkarin ulos ja laitat uuden sisään ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Ei voi olla juuri helpompaa.

Moottorin ilmansuodatiimen vaihto tapahtuu siten, että vapautat viisi suojakantta pitelevää metalliklipsua, poistat vanhan, uusi tilalle ja klipsut kiinni. Minuutin homma sekin. Tämä suodatin oli ihan siisti, mutta vaihdoin kuitenkin.

Öljynvaihdossa oli parikin hidastavaa tekijää, ensinnäkin perinteinen eli öljynsuodatin. Aina yhtä jännää. Tässähän suodatin on moottori etuosassa ja näkyy hyvin ylhäältä kun katsoo, mutta mutta, joka on mennyt laittamaan moottorinlämmittimen vastuksen suoraan sen yläpuolelle ja blokannut tämän mahdollisuuden kokonaan. Oli pakko tunkata toinen puoli ylös ja alhaalta käsin oli tosi ahdasta, pieni kone, pienet tilat. Alhaalta otetusta kuvasta näkee hyvin, kuinka lämppärin vastus on heti suodattimen yläpuolella, joka tosin tässä oli jo irti, melkein kiinni siinä.
Kuva

Suodatin oli liian iso hallussani olleille kuppi-avaimille, parin yrityksen ja erehdyksen kautta löysin ekaa kertaa käyttöä tälle.
Kuva

Sen verran sain puristus-ja vääntövoimaa aikaiseksi, että sain suodattimen liikkumaan. Suodattimen kuorikin kesti, vaikka aika hyvin ruttuun meni pihtien puristuksessa.

Aamulla katselin öljyt kylmästä koneesta ja mikäs oli katsellessa, kun tikku on peltiä ja luettavuus hyvä. N. 10 kk ja 13000 km oli hävittänyt tikusta puolet, sikäli kun vaihdon jälkeen oli ollut maksimissa.
Kuva

Huoltokirja neuvoi ansiokkaasti, että tikun min-max väli on 1 litra, moottorin menee vaihtaessa 3.75 litraa. Ulos tuli suodatin mukaanlukien 3.2 litraa ja kun puoli litraa puuttui, niin olin tyytyväinen ja tyrkkäsin 3.7 litraa uutta tilalle. Katsotaan huomenna aamulla kylmästä koneesta lopullinen tulos. Niin, olen käyttänyt imulaitteen isompaa letkua jo aika moneen autoon, mutta tällä kertaa ei mahtunut mittatikun reiästä sisään ja jouduin vaihtamaan pienempään. Se meni pohjaan saakka, mutta kyllä kesti öljyn ulostulo varmasti 3-4 kertaa kauemmin kuin normaalisti. Pieni auto, pienet reiät !

Siistin vielä lopuksi pahimmat paskat pois konehuoneesta, niin ei ilmastointihuoltajakaan järkyty niin pahasti huomenissa.
Kuva

Öljyjä vaihtaessa huomasin, että tässä on vanhan Golfin vikaa. Peltinen öljypohja oli vahvassa pintaruosteessa, joten suihkuttelin sen kotelosuojalla. Muistin myös, mitä havaitsin vanteita pestessäni. Tässä on myös mm. vanhoista Toyotista tuttu killeri polttoaineen täyttöputken seuduilla. Täyttöputken yläosan ja lokasuojan väliin oli kiilautunut valtava klöntti hiekkaa ja muuta maa-ainesta. Piti oikein hakea kättä pitempää, että sen sai liikkeelle ja hanskakädellä loput. Varmaan kilo-kaksi putosi maata tallin lattialle. Täyttöputki on tässä sentään muovia, joten ei hätää, mutta se että vanhoista Toyotista se peltinen putki syöpyi puhki, ei ole mikään ihmetyksen aihe, kun tätäkin muodostumaa katseli.

Huomenna sitten paitsi mainittu A/C-huolto joka toivottavasti ratkaisee asian, mutta myös syvällisempää sisätilojen puhdistusta ja kenties ensimaistiaiset ulkokuoren kanssa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

No kohta tääkin on jo myynnissä. Tallittomana olen kyllä kade, kun pystyy tuolla tavalla harrastamaan aktiivisesti, eikä niin kuin minä max. kerran viikossa muutaman tunnin.

Mistä sä näitä löydät? Ja kuinka aktiivisesti selaat sivustoja? :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Huutokaupasta olen ostanut kaikki autoni tänä vuonna. Ja kiitos kysymästä, selaan aktiivisesti. Käytännössä joka ainoa päivä tsekkaan tietyllä kaavalla tarjonnan läpi ja merkkaan kiinnostavat yksilöt. Huutoja saattaa olla sisässä useampia kerralla kun on etsintävaihe käynnissä, joku sitten aina tärppää ja pyrin siihen että se olisi auto, jonka olen käynyt myös koeajamassa. En minä kelloa katsele, mutta ei ole tavatonta, että istun luurit korvilla ja läppäri sylissä 3-4 tuntia kerrallaan ja selailen autoja. EI siihen väsy koskaan, tsekkailen muiden ilmoja, tarkkailen eri merkkien ja mallien myyntiaikoja ja pidän hintatietouttani yllä, lueskelen ilmoituksista vikalistoja, pysyy näppituntuma yllä siitä mitä missäkin on eniten vialla jne.

Alice Cooper lauloi yhdessä kasarihitissään "Spark in the dark, just a little spark in the dark". Lauloi hän muutakin siinä biisissä, mutta sopii tähän yhteyteen. Hyvä biisi, kuten koko Trash-levykin. Alicelta aka Vincent Furnier on muuten juuri tuloillaan uusi levy, joka ensisinkkujen perusteella kuulostaa oikein juurevalta. Vanha herra jaksaa edelleen.

Niin, Spark kävi ilmastoinnin täyttöhuollossa ja voe tokkiinsa, kun olin kylmettyä kotimatkalla. Vajausta oli viidenneksen verran, mutta vissiin juuri sen viidenneksen, joka oikeasti viilentää. Nyt joutui laittamaan puhallusta pienemmälle, suuntaamaan osan puhalluksesta alas ja kääntämään lämmönsäädintä kohta punaista aluetta, että viihtyi. Oikein hyvä. Mietin siinä, että pitää olla jatkossa varovainen parkkipaikoilla ja pitää ikkunat tiukasti kiinni, kun ilmastointi nyt toimii. Joku saattaa erehtyä ja luulee Sparkia jääkaapiksi ja alkaa muuten tunkea elintarviketta sisään. Vai pitääkö sittenkin kokeilla, jos saisi tykötarpeet ilman, että vaivautuu edes kauppaan saakka. Joo joo, heko heko.

Talliin kun päästiin takaisin puuhastelin niitä ja näitä, paikkailin kiveniskemiä, pesin ikkunat sisäpuolelta, hinkkasin kylkiä lakkabensiinillä niin lähti bitumit kyljistä ym. Lopuksi pääsin itse asiaan, eli aloitin oikealta puolelta etupyörän takaa, jossa helmassa hieman suojaus kulunut. Irrottelin aluksi sisälokarin alareunastaan.
Kuva

Ja siellähän oli oikea aarreluola takana, jossa tuoksui maakellari.
Kuva

Yllättävän hyvässä kunnossa tuo luola oli, ottaen huomioon, että sieltä tuli rapsuttelujen jälkeen ulos aimo annos märkää maa-ainesta. Tuossa on vain osa.
Kuva

Otin avuksi jopa trimmerin lankaa ja loppujen lopuksi kun olin aikani rapsutellut, puhallellut ja imuroinut, rautalanka paljasti insinöörien alkuperäisen idean, joka ei ihan ole enää toteutunut, kun on ollut luola täynnä tavaraa.
Kuva

Ideana lienee, että mikä lokarin taakse menee, poistuu tuosta reiästä heti takaa. No, idea on kaunis ! Nyt taas toimii vähän aikaa. Tuossa viimeisessä kuvassa näkyy myös hyvin, ettei tuo helman ongelma kovin suuri ole. Hioin nuo sanomisen paikat jo Dremelillä puhtaaksi. Luolan kyllästin kotelosuojalla, sitten teippailin noitten kulumapaikkojen ympäristön, viisi senttiä tuosta saumakohdasta taaksepäin ja vetelin pari kerrosta ruosteenestopohjamaalia. Antaa kuivua huomiseen. Huomenna päälle pari kerrosta harmaata röpelö-eli kiveniskumaalia, joka on päällemaalattavaa. Mulla pitäisi jossain olla aikoinaan siihen -88 og-satkuun ostamaani valkoista maalia kilikalipullollinen, sitä sitten päällimmäiseksi. Kun on valmis, niin varmasti huomaa, mutta sepä ei haittaa yhtään. Enemmän haittaisi, jos ei mitään olisi tehty. Ainakin jossakin vaiheessa.

Katselin auton alustaa ledillä siinä laattialla könytessäni, näyttää kyllä tosi hyvältä. Luulen, että teen tähänkin vaan noitten kriittisten paikkojen suojauksen, eli taka-akselin ja siitä taaksepäin, sekä nämä etupyörien takaset. Takapyörien holvit ovatkin jo kunnossa. Helmat ovat tosiaan noita kuvissakin näkyviä kulumia lukuunottamatta erinomaisessa kunnossa. Melkein tekisi mieli sanoa, että tämä Korean Letukka on tehtaalta paremmin suojattu kuin esim. Toyotat, ynnä monet ratkaisut ovat kulutusta kestävämpiä matkojen saatossa. Toki yritän muistaa, että tällä on ajettu vasta 117 tkm, joka on olennaisesti vähemmän, kuin esim. tämän kesän muut projektit. Käyttöönotosta on kuitenkin tälläkin joulukuussa täynnä jo 12 vuotta.

Perkule, kun on ollut työntäyteinen loman alku. Viisi päivää täyttä haipakkaa, ei ole tarvinnut iltaisin unta pyydellä. Eikä aamuisin laittaa kelloa herättämään. Ihan parasta !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin