Tullut näemmä Hynkky myyntiin. Jännä nähdä miten liikahtaa 17.5ke pyynnillä.
Olis varmaan pitänyt sanoa, että kun maksavat 100e lisää, niin voivat käyttää mun omia myyntikuvia
https://m.nettiauto.com/hyundai/i20/124 ... 5&vifNav=Y
vs.
https://m.nettiauto.com/en/hyundai/i20/12423275
Mutta Mersusta. Nyt on tosiaan tullut ajeltua autolla sen verran, n. 5000km, että voisi antaa vähän arviota.
Aivan ensimmäiseksi on sanottava se, että auto on varsin kohtuuhintainen ja ns. naapurikateusindeksi on kovaa luokkaa. Rahalle siis saa vastinetta. Kyseinen yksilö on lähes karvalakki, vähän laajempi av-järjestelmä on ja paremmat jakkarat. Auton listahinta lienee n. 39ke ja tossa sitten parilla tonnilla varustetta. Jos ikipäivänä ostaisin noin kalliin auton, niin tuohon voisi jopa päätyä. Toisaalta, katselin tänään vähän mm. Cupra Formentor
VZ 2,0 TSI 228 4Drive DSG -mallia. Voisi olla ihan mukava laite.
Laitteessa taitaa olla markkinoiden pienin ilmanvastus ja varmaan se osaltaan selittää kulutusta. Sekalaisessa ajossa kulutus on. 4.2l/100km.
Sisätilat
Auto on kohtuullisen tilava sisältä ollakseen tuollainen neliovinen coupe. Olen 185cm pitkä, ajoasentoni varsin ryhdikäs, niin omilla säädöillä samankokoinen mahtuisi taakse istumaan. Katto ei myöskään takana yllättäen osu päähän. Vertailun vuoksi, A-sarjan sedanissa en mahdu istumaan muuten kuin leuka rinnassa, kuvaannollisesti ja kirjaimellisesti.
Vaikka auto on lähes karvalakki, niin sisusta on varsin tyylikäs ja laatuvaikutelma premium.
Kaupunkiajo
Autohan on reilu 4.6m pitkä, mutta erittäin ketterän oloinen. Kun vaino vääryydellä ja viekkaudella Mersunsa minulta riisti, olen tässä pari päivää ajanut vale-Citikalla ja vaikka ulkomitat ovat yhteneväiset ja Citikka luokassaan ketterä, niin onhan se ero aivan jäätävä.
Kaupunkiajossa 7-vaihteinen loota toimii mukavasti yhteen tuon melko vitsikkään 1.5 litraisen puolimoottorin kanssa. Auto ei myöskään tunnu kuluttavan kaupungissakaan ns. mitään, vaikka minkäänsorttista sähköistä avustusta ei ole.
Ohjaus on sopivan tunnokas eikä liian tehostettu. Alusta toimii tasaisella ja kuoppaisella ja kaikella siltä väliltä todella mukavasti. Kaupunkiajossa laite on hyvin äänetön eikä nitinöitä tai kolinoita ole läsnä.
Auton keulan ja perän hahmottaminen on todella hankalaa (olen siinä jostain syystä erityisen huonokin vielä), mutta tutkat joka suuntaan ja peruutuskamera pelastavat tässä.
Maantieajo
Hieman yllättäen auto ei ole mikään erityisen hyvä maantiellä. Ei se ole missään nimessä huonokaan, mutta jotenkin se on hieman levottoman oloinen. Toisaalta uraherkkyttä ei ole nimeksikään. Alusta kyllä toimii ja on todella mukava, mutta jotain pientä suuntavakavuudessa on. Myös maantiellä ohjaus on mukava.
Melua laitteessa ei ole mitenkään älyttömästi, mm. rengasmelu on maltillinen, josko se sitten korostaa tuulen tuiverrusta,
Mutta sitten. Miten noin paska koodaus on voitu tehdä automaattivaihteistoon? Riippumatta jostain helvetin dynamic delectin comfort- yms. eco-moodeista, auto ei käytä lainkaan vääntöä. Vakkari päällä pienessä ylämäessä 60kmh nopeudessa laatikko saattaa vaihtaa vitoselta kolmoselle. Ja kaamea meteli moottorista jne. Ja samaa se paska tekee kovemmillakin nopeuksilla. Jos nostan vakkarilla nopeuden vaikkapa kasikympistä sataseen vakkarin kahdella napsautuksella, niin se perkele vaihtaa seiskalta vitosella tai jopa neloselle. v**tu mitä paskaa. Pitäisi vähän lontooksi googletella, että onko tossa joku bitti jumissa vai onko se oikeasti noin helvetin huono.
Tätä kirjoittaessani meni niin tunteisiin, etten pysty kaistavahdista kirjoittamaan enää mitään.
Se hyvä puoli sentään vakkarissa on, että se osaa jarruttaa esim. alamäissä. Käyttääkin ihan jarruja.
Sähköosasto
Valot on suht ok ledit. Kantamaa voisi ehkä olla sekä lyhyissä, että pitkissä vähän lisempää, mutta ihan ok.
Sen sijaan peruutusvalot ovat aivan käsittämättömän hyvät. Pilkkopimeässäkin ne valaisee taakse niin hyvin, että peruutuskameran kuva on täysin kelpo.
Av-osasto on ihan ok. Jostain syystä en ole saanut Android Autoa vielä toimimaan, ehkä sitä ei tossa sitten olekaan, mutta stessejen soundi on ihan ok. Handsfree kuuluu toiselle osapuolelle ennenkuulemattoman hyvin, kuin vaimo sylissä istuisi.