PHEV boxin uudemmista versioista en tiedä mutta se minkä itse pari vuotta sitten tilasin lähti takaisin myyjälle aika nopeaan. Boksin ICE stopper eli sisälämpötila-anturin huijaus vei sen vähäisenkin logiikan mikä auton lämmittämisen ja polttiksen käytön välillä on.
MY2017:sta alkaen keskikonsolista löytyvä EV-nappula käsittääkseni toimii talvellakin ok ja mahdollistaa sähkölämmittimen käytön kylmemmilläkin keleillä. Vanhemmissa paras vaihtoehto on "pehvanlämmitin" eli ulkolämpötila-anturin korvaaminen vastuksella. Sillä saa polttiksen lämmityskäytön täysin kuljettajan hallintaan, eikä tarvi ihmetellä japanialaista epälogiikkaa.
Lämmityksen ajastaminen ilman mobiilisovellusta, eli siis siitä kojelaudan keskinäytöstä sisältää sellaisen heikkouden, että lämmitysaika on vain 10 minuuttia. Mobiiliapilla voi valita lämmitysajaksi 10, 20 tai 30 minuuttia. 10 minuutissa ei ehdi kabiini lämpeämään, kun lämmitys on vesikiertoinen a suurin osa ajasta menee putkien lämmittämiseen. 20 minuutissa saa jo lämpöä sisätiloihinkin asti. Eli vaikka olisit onnistunut ajastuksessa, eroa ei välttämättä auton sisälämmöissä kauheasti huomaa ja voi jäädä kuva ettei lämmitys ole toiminut.
Sisä-, ulko- ja pyyntilämpötilojen lisäksi yksi seikka mikä ilmeisesti vaikuttaa polttomoottorin käynnistymiseen lämmitystä varten, on lämmityskierron veden lämpötila, joka kyllä ehtii nousta jo sillä 10 minuutin esilämmityksellä. Asiaa aikoinaan testaillessa totesin että vaikka ulkona ja kabiinissa oli viileä, jätti polttomoottori käynnistymättä kun esilämmitystä oli käyttänyt edes ihan vähän aikaa.
Näitä en kuitenkaan ole joutunut onneksi pohtimaan enää pitkään aikaan, kun puskurin anturin tilalla on vastus
