Talvirengas han(r)kintaa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Rene-Rane kirjoitti:
ristos kirjoitti:Kyllä meinaan ajella! Mutta tuolla aiemmin kai sovitiin, että ei ryhdytä keskustelemaan :wink: näistä ajotapakysymyksistä. Siis en jatka aiheesta enempää. Mutta yritän edetä jääkeleillä hieman rauhallisemmin ja sehän onnistuu Saabilla oikein hyvin, vai mitä?!

On nuo kitkat noilla muilla keleillä kuitenkin aivan mainiot ja hiljaiset. :D

kyllä tuo og femmalla ainakin uskalsin ajaa peilijäälläkin aika reippaasti ei ole vielä esteeksi tullut nuo kitkat. contit myös. aluksi vaati totullelua varsinkin jää keleillä kun oli eka talvi kitkoilla :wink:
Höpö Höpö
Peili jäällä ei ajeta reippaasti kun piikki renkailla
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

kalle37 kirjoitti:
Rene-Rane kirjoitti:
ristos kirjoitti:Kyllä meinaan ajella! Mutta tuolla aiemmin kai sovitiin, että ei ryhdytä keskustelemaan :wink: näistä ajotapakysymyksistä. Siis en jatka aiheesta enempää. Mutta yritän edetä jääkeleillä hieman rauhallisemmin ja sehän onnistuu Saabilla oikein hyvin, vai mitä?!

On nuo kitkat noilla muilla keleillä kuitenkin aivan mainiot ja hiljaiset. :D

kyllä tuo og femmalla ainakin uskalsin ajaa peilijäälläkin aika reippaasti ei ole vielä esteeksi tullut nuo kitkat. contit myös. aluksi vaati totullelua varsinkin jää keleillä kun oli eka talvi kitkoilla :wink:
Höpö Höpö
Peili jäällä ei ajeta reippaasti kun piikki renkailla

kyllä ajettiin viimetalvenakin mutta kovin se tykkäsi lähteä mutkasta aina perä edellä :D
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tuo liukuesteettömien talvirenkaiden käyttö on mielestäni sama kuin vaihtaisi turvavyöt kuminauhoihin, koska ne ovat mukavammat ja vaatteet eivät pölise ja kulu kuten oikeita vöitä käytettäessä. Nehän toimivat aivan kuin kunnollisetkin vyöt, kunnes joskus tulee eteen se tilanne, jota varten turvavyötä käytetään.

Lisäksi on ilmeistä, että liukuesteettömien talvirenkaiden käyttäjillä on kova tarve vakuutella itselleen ja muille, että kyllä niillä pärjää, koska on kokenut kuski tai osaa ennakoida kaikki mahdolliset ja mahdottomat tilanteet ja tämä tekee heistä vähintään yhtä rasittavia kuin Jehovan todistajat.

Hankkikaa siis sellaiset renkaat, ettei tarvitse todistella. :wink:
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Risto kirjoitti:Tuo liukuesteettömien talvirenkaiden käyttö on mielestäni sama kuin vaihtaisi turvavyöt kuminauhoihin, koska ne ovat mukavammat ja vaatteet eivät pölise ja kulu kuten oikeita vöitä käytettäessä. Nehän toimivat aivan kuin kunnollisetkin vyöt, kunnes joskus tulee eteen se tilanne, jota varten turvavyötä käytetään.

Lisäksi on ilmeistä, että liukuesteettömien talvirenkaiden käyttäjillä on kova tarve vakuutella itselleen ja muille, että kyllä niillä pärjää, koska on kokenut kuski tai osaa ennakoida kaikki mahdolliset ja mahdottomat tilanteet ja tämä tekee heistä vähintään yhtä rasittavia kuin Jehovan todistajat.

Hankkikaa siis sellaiset renkaat, ettei tarvitse todistella. :wink:
ei tarvitse mitään todistella, myönnän että nastat ovat turvallisemmat, mutta kitkat ovat mukavuus syistä, ja mielestäni esp'n kanssa RIITTÄVÄN turvalliset.

Olkoon muut mitä mieltä vaan. :wink:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Tuskinpa kunnon kitkarenkaat ovat mikään suuri riski liikenteessä, tiedän ihmisiä jotka ajavat vuosia vanhoilla ja todella kuluneilla nastarenkailla koska ne täyttävät vielä määräykset. Eiköhän nuo nykyiset kitkarenkaat pärjää monella osa-alueella noille kymmenen vuotta vanhoille nastarenkaille.
#3834
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja aero »

Yhtä kova tarve on joillakuilla vakuutella, että ko. liukuesteet olisivat renkaiden ainoa pitoon vaikuttava ominaisuus :lol:. Mutta jos nyt kuitenkin lähdetään avaamaan tätä kryptiikkaa, niin heti ensimmäisenä nastojen olemassaolon lisäksi mieleen tulee muutama pitoon vaikuttava seikka:
-Renkaan koko (leveys)
-Renkaan kuviointi
-Renkaan lamellointi
-Renkaan rungon jäykkyys

Nämä olivat siis niitä, jotka renkaan valmistaja määrittelee jo valmistusvaiheessa. Lisäksi pitoon vaikuttaa renkaan valmistajasta riippumattomia tekijöitä:
-Renkaan kunto
-Renkaan (kumin) ikä
-Renkaan (kumin) pinnan kovuus
-Renkaan urasyvyys
-Auton alustarakenne
-Auton vetotapa (vetävä/jarruttava pyörä)
-Puslien kunto
-Iskunvaimentajan kunto
-Jousen kunto
-Iskunvaimentajan tyyppi sekä jäykkyys
-Jousen tyyppi sekä jäykkyys
-Mahdolliset kallistuksenvakaajat sekä niiden jäykkyydet
-Renkaan ilmanpaine
-Auton lastaus (massa, tasapaino sekä painonsiirtymät)

Saa listata lisää, tuossa ei varmastikaan ole kaikki, vaan vain ne, mitä mulle tuli äkkiseltään mieleen. On totta, että jos tämäytän tänä talvena jonkun takapuskuriin jo edellisen talven jälkipuoliskon ajetuilla kitkarenkaillani, voin todennäköisesti todeta, että uusien kunnollisten nastarenkaiden (olen ihan varma, että kaupasta löytyy sellaistakin kuraa, jotka häviävät ei-bräniköille laatukitkoille) kanssa vähintään vauriot olisivat jääneet vähäisemmiksi. Samaan hengenvetoon voin todeta, että iskareista, jousista ja puslista on jo terävin elo kadonnut ja nekin vaihtamalla olisi pelastava efekti voinut hyvinkin olla sama tai jopa reilusti isompi. Ihmeellistä asiassa on minusta se, että juuri nuo metallinpalat tuntuvat nostavan jalustalle jopa ne, jotka vaihtavat iskunvaimentimia, renkaita ja ylipäätään alustan osia vasta, kun viranomainen (poliisi tai katsastusmies) niin määrää (jopa joko sakkoa tai jälkitarkastusta vipuvartena käyttäen) tai yrittävät siitäkin vielä venkoilla vapaaksi sekä ne, jotka tarkistavat ilmanpaineet vain kausivaihdon yhteydessä (näihinhän me autoharrastajat emme syyllisty, emmehän?).

Joo, nastat parantaa pitoa tietyillä pinnoilla (verrokiksi tarvii toki saman renkaan nastattomana, jos pelkkien nastojen vaikutusta haluaa tutkia), mutta mukana on niin monta muutakin muuttujaa, että pelkästään niiden metallipalojen hypetys kuulostaa jokseenkin kapeakatseiselta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

siiseli kirjoitti:...tiedän ihmisiä jotka ajavat vuosia vanhoilla ja todella kuluneilla nastarenkailla koska ne täyttävät vielä määräykset. Eiköhän nuo nykyiset kitkarenkaat pärjää monella osa-alueella noille kymmenen vuotta vanhoille nastarenkaille.
Tiedän testin, missä vanha ja kulunut nastarengas on todettu saman ikäistä, kulunutta kitkarengasta liukkaammaksi.
96 V4 -75
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja ristos »

Niinpä niin!

Tämä ihana aihe saa jatkuvasti meidät kaikki herkistymään. Se on aivan erinomainen asia.
Uskon vahvasti siihen, että nämä kaikki keskustelut edistävät liikenneturvallisuutta. Jokainen avatessaan sanaisen arkkunsa joutuu pohitmaa tätä liikenteessä selviämisen peruskysymystä. Hyvä näin.

Itse olen siirtynyt tähän kitkarenkaitten käyttäjäryhmään jo vuosia sitten. Se, että kitkoilla ajan johtuu siitä, että pääosin liikennöin pääteillä. Ne ovat lähes läpi talven paljaita, hoidettuja (tavalla tai toisella?), suolattuja, sulia, lumisia, jäisiä tai muuten liukkaita. Olen selviytynyt mielestäni erilaista tilanteista ihan OK ja toivon selviytyväni edelleenkin.

Jokainen saa onneksi ratkaista oman valintansa täällä Suomessa itse. Arvostakaamme toisiemme valintoja. Itse arvostan suuresti tätä keskustelua ja se myös auttaa minua omien valintojeni teossa.

Turvallista matkaa kaikille! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja SS »

Tiedän testin, missä vanha ja kulunut nastarengas on todettu saman ikäistä, kulunutta kitkarengasta liukkaammaksi.
TM:n viimeismmässä talvirengastestissä 6mm urasyvyyteen kulunut nasta ja kitka olivat suunnilleen tasoissa pitkittäispidon suhteen jäällä. Sivuttaispitoa nastarenkaasta silti löytyi paremmin.
Jokainen saa onneksi ratkaista oman valintansa täällä Suomessa itse. Arvostakaamme toisiemme valintoja.
Hyvin sanottu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Juxu »

SS kirjoitti:
Tiedän testin, missä vanha ja kulunut nastarengas on todettu saman ikäistä, kulunutta kitkarengasta liukkaammaksi.
TM:n viimeismmässä talvirengastestissä 6mm urasyvyyteen kulunut nasta ja kitka olivat suunnilleen tasoissa pitkittäispidon suhteen jäällä. Sivuttaispitoa nastarenkaasta silti löytyi paremmin.
Jokainen saa onneksi ratkaista oman valintansa täällä Suomessa itse. Arvostakaamme toisiemme valintoja.
Hyvin sanottu.
Kyseisessä TM:n testissä erot sivuttaispidossakin olivat kuluneilla (6mm) kitkoilla ja nastoilla aika samaa luokkaa kuin pitkittäispidon suhteen.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja karg »

aero kirjoitti:Joo, nastat parantaa pitoa tietyillä pinnoilla (verrokiksi tarvii toki saman renkaan nastattomana, jos pelkkien nastojen vaikutusta haluaa tutkia), mutta mukana on niin monta muutakin muuttujaa, että pelkästään niiden metallipalojen hypetys kuulostaa jokseenkin kapeakatseiselta.
Kyllä vaan on kaikki ajamani nastattomat talvirenkaat ollu ärsyttävän liukkaita jääkeleillä renkaiden merkistä ja automallista riippumatta (noita kombinaatioita on ollut useita). Viimevuosien talvina noita jääkelejä on ollut enempi, niin ilman minkäänlaista metallipalojen hypetystä sanoisin silti, että nastarenkailla on ollut mukavampi ajella talvisin. Liikkeellelähdöissä ja jarrutuksissa tuon huomaa parhaiten. Useita vuosia sitten oli ihan toisenlaiset talvikelit, kun ei juurikaan mitään jäisiä tienpintoja esiintynyt ainakaa täällä eteläisessä Suomessa. Paras vertailukokemus oli muutama talvi sitten 9-5:llä, kun kyllästyin jatkuvaan moottoritiellä ja 130-tiellä liukasteluun ja hankin siihen kesken talven nastarenkaat. ESP-valo rauhoittui kummasti vaikka jäiset kelit jatkuivatkin :P

Ja tämä on vain omaa kokemusta ilman kummempia hypetyksiä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

AutoBildin talvirengastesti vm.2010 (205/55R16)

Nastarenkaat

Continental ContilceContact 105
Nokian Hakkapeliitta 7 105
Hankook Winter iPike 91
Vredestein Arctrac 90
Dayton 72

Kitkarenkaat

Goodyear Ultragrip Ice+ 116
Nokian Hakkapeliitta R 100
Maxxis Presa Ice 95
Continental ContiVikingContact 5 92
Toyo Garit 4 79

//Näiden oikeinkirjoituksissa voi olla virheitä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja ristos »

[quote="georgahti"

vapaaherroille, jotka ajaa huvikseen silloin kun kelit sallii on tietysti ihan sama vaikkei vaihtaisi renkaita ollenkaan. matka jatkuu taksilla sitten kun pito loppuu.

Niillä OIKEILLA vapaaherroilla taitaa olla omat kuljettajatkin ja ne ei taida olla taksinkuljettajia. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hienoa georahti!
Olet ymmärtänyt mielestäni rengasasian aivan oikein. Yhdestä asiasta olen kanssasi kuitenkin eri mieltä. En ole mielestäni saarnannut kitkojen puolesta paatoksella, vaan korostanut valinnan vapautta. Se meillä on ja pysyy! :D

Muuten tuon Oulun matkan rengasvalinan tekisin toisin kuin Sinä, koska se väli on varmaan oikein hyvin talvihuollettu jatkuvasti.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja ristos »

Muistaakseni tuon valitettavan Konginkankaan onnettomuuden jälkeen ao.tieosuuden tienhoidon tasoa lisättiin huomattavasti. Tietä on parannettu sen jälkeen monista kohdista ja vuorokautisen hoidon osalta tieosuus on edelleen niitä erityisesti hoidettavia maanteitä tuo 4-tie.
Nuorin poikani on tahkonnut vuosia reittiä punaisilla Oululaisilla 22 metrin yhdistelmillä, etten ole mielepiteeni kanssa ihan yksikseni. Itsekin ajelen kitkoilla tuota väliä aika useasti välillä Kärsämäki-J-kylä ja todellakin tienhoito on parantunut. Miusta se hyvä asia! :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin