Yhtä kova tarve on joillakuilla vakuutella, että ko. liukuesteet olisivat renkaiden ainoa pitoon vaikuttava ominaisuus
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
. Mutta jos nyt kuitenkin lähdetään avaamaan tätä kryptiikkaa, niin heti ensimmäisenä nastojen olemassaolon lisäksi mieleen tulee muutama pitoon vaikuttava seikka:
-Renkaan koko (leveys)
-Renkaan kuviointi
-Renkaan lamellointi
-Renkaan rungon jäykkyys
Nämä olivat siis niitä, jotka renkaan valmistaja määrittelee jo valmistusvaiheessa. Lisäksi pitoon vaikuttaa renkaan valmistajasta riippumattomia tekijöitä:
-Renkaan kunto
-Renkaan (kumin) ikä
-Renkaan (kumin) pinnan kovuus
-Renkaan urasyvyys
-Auton alustarakenne
-Auton vetotapa (vetävä/jarruttava pyörä)
-Puslien kunto
-Iskunvaimentajan kunto
-Jousen kunto
-Iskunvaimentajan tyyppi sekä jäykkyys
-Jousen tyyppi sekä jäykkyys
-Mahdolliset kallistuksenvakaajat sekä niiden jäykkyydet
-Renkaan ilmanpaine
-Auton lastaus (massa, tasapaino sekä painonsiirtymät)
Saa listata lisää, tuossa ei varmastikaan ole kaikki, vaan vain ne, mitä mulle tuli äkkiseltään mieleen. On totta, että jos tämäytän tänä talvena jonkun takapuskuriin jo edellisen talven jälkipuoliskon ajetuilla kitkarenkaillani, voin todennäköisesti todeta, että uusien
kunnollisten nastarenkaiden (olen ihan varma, että kaupasta löytyy sellaistakin kuraa, jotka häviävät ei-bräniköille laatukitkoille) kanssa vähintään vauriot olisivat jääneet vähäisemmiksi. Samaan hengenvetoon voin todeta, että iskareista, jousista ja puslista on jo terävin elo kadonnut ja nekin vaihtamalla olisi pelastava efekti voinut hyvinkin olla sama tai jopa reilusti isompi. Ihmeellistä asiassa on minusta se, että juuri nuo metallinpalat tuntuvat nostavan jalustalle jopa ne, jotka vaihtavat iskunvaimentimia, renkaita ja ylipäätään alustan osia vasta, kun viranomainen (poliisi tai katsastusmies) niin määrää (jopa joko sakkoa tai jälkitarkastusta vipuvartena käyttäen) tai yrittävät siitäkin vielä venkoilla vapaaksi sekä ne, jotka tarkistavat ilmanpaineet vain kausivaihdon yhteydessä (näihinhän me autoharrastajat emme syyllisty, emmehän?).
Joo, nastat parantaa pitoa tietyillä pinnoilla (verrokiksi tarvii toki saman renkaan nastattomana, jos pelkkien nastojen vaikutusta haluaa tutkia), mutta mukana on niin monta muutakin muuttujaa, että pelkästään niiden metallipalojen hypetys kuulostaa jokseenkin kapeakatseiselta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla