Ikuisuuskysymys Nasta vai Kitkat.
NASTAT.
Mulla on se periaate että koska saan tolla raskaalla kalustolla liukastella kyllästymiseen asti, en enää jaksa henkilöautolla.Mulle on juurikin aivan sama jos jotain ropinaa kuuluu,nasta kuitenkin ropinallaan varoittaa hyvissä ajoin.Eikä kiinnosta senkään takia että yhdet blizzakit on ollu ja enää ei tuu.Ajaminen todella meni ennakoimiseksi, eikä ajamiseksi..Kesä renkainahan kitkat kuuluvat luokkaan :hirveät.Mulla oli tossa Entisessä iivarissa nokian kitkat takana ja nokian kesät edessä.Oli hieman huojuvaa meno,kerran nastolan rampilta hesaanpäin kääntyessäni 150 lasissa karkas perä varottamatta alta,seuraavana päivänä sama juttu mutta kävin vaihdattamassa takarenkaiksi käytetyt nokian kesät,jolloin kurvin pysty ajaa lujempaa ilman pelkoa.
Mulla on se periaate että koska saan tolla raskaalla kalustolla liukastella kyllästymiseen asti, en enää jaksa henkilöautolla.Mulle on juurikin aivan sama jos jotain ropinaa kuuluu,nasta kuitenkin ropinallaan varoittaa hyvissä ajoin.Eikä kiinnosta senkään takia että yhdet blizzakit on ollu ja enää ei tuu.Ajaminen todella meni ennakoimiseksi, eikä ajamiseksi..Kesä renkainahan kitkat kuuluvat luokkaan :hirveät.Mulla oli tossa Entisessä iivarissa nokian kitkat takana ja nokian kesät edessä.Oli hieman huojuvaa meno,kerran nastolan rampilta hesaanpäin kääntyessäni 150 lasissa karkas perä varottamatta alta,seuraavana päivänä sama juttu mutta kävin vaihdattamassa takarenkaiksi käytetyt nokian kesät,jolloin kurvin pysty ajaa lujempaa ilman pelkoa.
Tuntuu, että ennakkoasenteet on kitkoihin varsin kovat. Mutta kukin tyylillään, eipä ole kitkat koskaan menoa kuitenkaan estänyt.9-5tW kirjoitti:Hyvät nastarenkaat on ainakin allekirjoittaneelle must. Sää kun voi olla ihan mitä vaan ja silti pakko lähteä liikenteeseen... en voisi kuvitellaakaan luottavani kitkoihin...
STCF #3
Nojuu tottahan tuo on. Taasen kun on oikeasti jäistä jolloinka nastoista on todellista hyötyä on tuo kiire juuri minulle aika kyseenalainen asia. Mutta tosiaan sivuttaispitoon ei nelikko auta.9-5T kirjoitti:En tarkoittanut pelkästään kiihdytystä jossa nastat auttaa, myös ohitteleminen ja kovemman vauhdin pito onnistuu nastoilla paremmin. Auttaakohan neliveto mitään sivuttaispitoon mutkissa?
Mutta kuten todettu, kukin tyylillään.
STCF #3
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
Kitkoilla tietysti
Useita talvia kitkoilla ajaneenna EI ENÄÄ IKINÄ NASTOJA.
Nynnyt ajaa nastoilla
Sitä paitsi ostakaa Nokiat eikä mitään lälläri pyöriä!
Nynnyt ajaa nastoilla
Sitä paitsi ostakaa Nokiat eikä mitään lälläri pyöriä!
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Eipä uskalla vastata vielä.. Tähän asti oon ajanut nastoilla joka talven, olisi erittäin mielenkiintoinen kokeilla kitkojakin, epäilyttää vaan hieman..
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Lexus GS 300
Taas mennään off topic, mutta tää on aina vähän sama juttu kun kysyisi:
- Suomen ykkösrataluokka: Super Saloon vai Sport2000?
- kumpi oli ensin, muna vai kana?
- kumpi on parempi: äiti vai tytär?
- kumpi on kovempi: teijän- vai meiän faija?
- jne jne
Aina saa keskustelun aikaiseksi ja ennenkaikkea vahvoja ja ehdottomia mielipiteitä... joista jokaiselle se oma on ainoa oikea!
- Suomen ykkösrataluokka: Super Saloon vai Sport2000?
- kumpi oli ensin, muna vai kana?
- kumpi on parempi: äiti vai tytär?
- kumpi on kovempi: teijän- vai meiän faija?
- jne jne
Aina saa keskustelun aikaiseksi ja ennenkaikkea vahvoja ja ehdottomia mielipiteitä... joista jokaiselle se oma on ainoa oikea!
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Äitiä mulle hmmmmmmm.... tyttäret on kuitenkin niin nuoria.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Rankkaa on kun on varaa... Kyllähän meidän autoilla ajetaan yli 500 000 km vuosittain, jos luet tarkasti huomaat etten tarkoittanut oman talon kalustoa. Eniten tietä nielevät kuluttavat pari rengaskertaa talvessa. Tuo 5-6 vuotta lähinnä niille säästelijöille (lue:yleensä iäkkäämmille) jotka laittavat auton alle 15 vuotta vanhat renkaat "kun niissä on vielä pintaa" ja ihmettelevät sitten miksi auto on pulkka.Speedou kirjoitti:Aika rankkaa tekstiä. Ensinnäkin teidän autoilla ei sitten paljoa ajeta, koska talvirenkaat menevät vaihtoon jokatapauksessa vähintään 2 talven jälkeen.
Ja kitkoilla selviää aivan hyvin ja pysyy penkkojenkin välissä, kunhan ei ole niin hemmetin moinen kiire niihin penkkoihin.
Ja edelleen tarkasti luettuasi huomaat, että penkkojen pölinällä tarkoitin ajoharjoittelussa tapahtuvaa, jossa rajojen kokeilu on osa koulutusta. Kyllä sitä pelivaraa vain nastoilla on enemmän, omiin silmiin on pakko uskoa.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
En epäillyt etteikö työkalustoillanne ajettaisi paljoa, ja en niin todennutkaan. Huomasin kyllä, että puhuttiin omista ja työpaikan kalustoista (muijankin!). Edelleen pistää nastojen "pakollisuus" ihmetyttämään, kun niin rankasti teilaat kitkat. Vaikka toki nastat pitää paremmin, en minä niitä juurikaan, jos lainkaan turvallisempina pidä, jos osaa ajaa pidon mukaan.Classic 900 kirjoitti:Rankkaa on kun on varaa... Kyllähän meidän autoilla ajetaan yli 500 000 km vuosittain, jos luet tarkasti huomaat etten tarkoittanut oman talon kalustoa. Eniten tietä nielevät kuluttavat pari rengaskertaa talvessa. Tuo 5-6 vuotta lähinnä niille säästelijöille (lue:yleensä iäkkäämmille) jotka laittavat auton alle 15 vuotta vanhat renkaat "kun niissä on vielä pintaa" ja ihmettelevät sitten miksi auto on pulkka.
Ja edelleen tarkasti luettuasi huomaat, että penkkojen pölinällä tarkoitin ajoharjoittelussa tapahtuvaa, jossa rajojen kokeilu on osa koulutusta. Kyllä sitä pelivaraa vain nastoilla on enemmän, omiin silmiin on pakko uskoa.
Mutta jos sinulla on tosiaan pitkät kokemukset noista kitkojen nopeasta kulumisesta/ominaisuuksien heikkenemisestä vrt. nastat, niin ymmärrän nastojen käytön. Ihmeen moni taxi vain ajelee kitkoilla.
Ja huomasin kyllä, että penkat pölisi ajoharjoituksissa. Mutta tarkoitin, että jos osaa ajaa sopivalla vauhdilla ei missään pölise penkat, oli renkaina mitkä tahansa. Toki radoilla on hauska kokeilla rajoja ja sillon lipsahtelee, oli renkaina mitkä tahansa. Hyvin pysyttiin parit ekat räntä/lumi/jää -kelit tiellä ihan kesänakeilla.
Tuon pointin kyllä juu missasin, että papat tosiaan ajelevat niillä ikivanhoilla renkailla ja ihmettelevät pidon puutetta, sori.
STCF #3