ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?
Saattaa mennä vähän OT:ksi, mutta kysytään silti...
Onko porukka ajanu sisulla jossa fullerin vaihteet? Pikkuveli osti tuollaisen -88 sisun lavettivehkeen metsäkoneen kuljetukseen, ja pääsin vähän viikonloppuna testaamaan. Mutta ne vaihteet... Miten sen kytkinjarrunkin kanssa oikein tulisi toimia? Siis voiko sitä käyttää normaalisti kytkimenä vai ei, kun kuulemma ei missään nimessä saa painaa pohjaan ajon aikana? Kivasti rusahtelee kun yrittää ilman kytkintä vaihtaa....
En oo rekkamiehiä ollenkaan, armeijassa tuli kortti ajettua mutta siinä se. Siksi tyhmänä kyselen...
Onko porukka ajanu sisulla jossa fullerin vaihteet? Pikkuveli osti tuollaisen -88 sisun lavettivehkeen metsäkoneen kuljetukseen, ja pääsin vähän viikonloppuna testaamaan. Mutta ne vaihteet... Miten sen kytkinjarrunkin kanssa oikein tulisi toimia? Siis voiko sitä käyttää normaalisti kytkimenä vai ei, kun kuulemma ei missään nimessä saa painaa pohjaan ajon aikana? Kivasti rusahtelee kun yrittää ilman kytkintä vaihtaa....
En oo rekkamiehiä ollenkaan, armeijassa tuli kortti ajettua mutta siinä se. Siksi tyhmänä kyselen...
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?
Kytkinjarru on tarkoitettu helpottamaan vaihteen kytkemistä silloin, kun auto ei liiku.
Tavallinen yksi- tai monilevykytkin ei irrota koskaan aivan täydellisesti. Levyn ja vauhtipyörän välinen kitka jaksaa pyörittää kytkinakselia, vaikka kytkinpoljinta painetaan. Fuller-vaihteistossa ei ole myöskään synkronointia, kuten kevyemmässä kalustossa.
Fullerin kytkinjarru on kytkinakselilla oleva moottoripyörän kytkintä muistuttava laite joka jarruttaa ja pysäyttää kytkinakselin, jotta ensimmäinen vaihde saadaan kytkettyä. Jos auto liikkuu, vaihde on päällä ja kytkin poljetaan pohjaan, se n. 20 senttiä halkaisijaltaan oleva kytkinjarruparka yrittää jarruttaa parhaimmillaan yli 60 tonnia painavaa yhdistelmää. Käytännössä koko vekotin tuhoutuu muutamassa sekunnissa. Korjaaminen vaatii vaihteiston irrottamisen.
Itseasiassa helpointa on vaihtaa ilman kytkintä silloin kun auto liikkuu. Sen välikaasun kierrosten passaamisen oppii aika äkkiä.
Tavallinen yksi- tai monilevykytkin ei irrota koskaan aivan täydellisesti. Levyn ja vauhtipyörän välinen kitka jaksaa pyörittää kytkinakselia, vaikka kytkinpoljinta painetaan. Fuller-vaihteistossa ei ole myöskään synkronointia, kuten kevyemmässä kalustossa.
Fullerin kytkinjarru on kytkinakselilla oleva moottoripyörän kytkintä muistuttava laite joka jarruttaa ja pysäyttää kytkinakselin, jotta ensimmäinen vaihde saadaan kytkettyä. Jos auto liikkuu, vaihde on päällä ja kytkin poljetaan pohjaan, se n. 20 senttiä halkaisijaltaan oleva kytkinjarruparka yrittää jarruttaa parhaimmillaan yli 60 tonnia painavaa yhdistelmää. Käytännössä koko vekotin tuhoutuu muutamassa sekunnissa. Korjaaminen vaatii vaihteiston irrottamisen.
Itseasiassa helpointa on vaihtaa ilman kytkintä silloin kun auto liikkuu. Sen välikaasun kierrosten passaamisen oppii aika äkkiä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?
Kyllä tuli fullerilla ajettua, sellaisella Sisulla missä oli nakkikioskimallin ohjaamo (ne tietää jotka on nähneet sellaisen että miksi sitä sanotaan nakkikioskiksi
Se laatikko vaatiikin sitten kuljettajalta nuottikorvaa ja herkkyyttä. Mutta sitten kun sen oppii niin pykälät lupsahtelee loveen kuin itsestään. Rolls Roycen koneen jatkona oli ihan jämäkkä paketti. En sitä kyllä työntekoon ottaisi enää nykypäivänä. Jos tiukka paikka tulee kun pitää pitkään ylämäkeen lähteä liukkaalla oikein kunnon kuormalla ja pykälä kerrallaan alaspäin nopeasti vaihtamaan ja sattuu vaihtaminen kerran onnistumaan epä niin aika helposti istahtaa koko keksistö siihen ja pysyy. Se kun suuttui jos vaihtaminen ei kerralla onnistunut niin välillä tuntui että ei se halua enää mitään pykälää sisään sen jälkeen
Se laatikko vaatiikin sitten kuljettajalta nuottikorvaa ja herkkyyttä. Mutta sitten kun sen oppii niin pykälät lupsahtelee loveen kuin itsestään. Rolls Roycen koneen jatkona oli ihan jämäkkä paketti. En sitä kyllä työntekoon ottaisi enää nykypäivänä. Jos tiukka paikka tulee kun pitää pitkään ylämäkeen lähteä liukkaalla oikein kunnon kuormalla ja pykälä kerrallaan alaspäin nopeasti vaihtamaan ja sattuu vaihtaminen kerran onnistumaan epä niin aika helposti istahtaa koko keksistö siihen ja pysyy. Se kun suuttui jos vaihtaminen ei kerralla onnistunut niin välillä tuntui että ei se halua enää mitään pykälää sisään sen jälkeen
9000CS 2,3
Re: ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?
Viime vuoden kesällä tuli ajettua pari viikkoa tuollaisella Jyry-Sisulla. Vähän aluksi aristelin itsekin tuota fulleria, mutta kyllä sitä jo parin päivän päästä pystyi ongelmitta käyttämään. Kytkinjarru oli tosiaan ollut jo pitkään rikki, joten välillä sai tempoa olan takaa vaihdetta silmään auton ollessa paikoillaan. Eipä tuo vehje kilvissäkään ollut, mutta suljetulla alueella sillä tulikin ajettua. Puhtiakin tuntui olevan ihan tarpeeksi ikäisekseen. Aluksi tosin ilmanputsari oli aivan tukossa, joka aiheutti imuputken lytistymisen, jolloin koko kulkine peittyi mustaan pilveen.
Olisi ihan kiva päästä ajamaan joskus ihan kunnossa olevaakin Jyryä.
Tuollainen se ulkoisesti: http://koti.mbnet.fi/hahvu/tavaraa/Kuva023.jpg
Olisi ihan kiva päästä ajamaan joskus ihan kunnossa olevaakin Jyryä.
Tuollainen se ulkoisesti: http://koti.mbnet.fi/hahvu/tavaraa/Kuva023.jpg
Re:
Ja tod. näk. kuluttaa saman täydessä lastissa kuin verrokki-Volvo tyhjänä.Tuha kirjoitti:Scania ei ole hyvä sillä se on yksin kertaisesti ainoa oikea ja PARAS
Onhan Scanialta tulossa 620 hv:n kone mahtavalla 3000 Nm: väännöllä. Eli hakkaa tällähetkellä Volvon 10 hv:llä ja väännössäkin muistaakseni n. 200 Nm enemmän kuin Volvossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2008 22:37
Re: ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?
Saappi Kuski kirjoitti:
Hieman käsitteistöä ettei kuulosteta niin amatööreiltä:
Yllä mainitut on kuorma-autoja, jos vetävät kärryä ovat vetäjiä tai vetoautoja, tai nuppeja.
Rekka = puoliperävaunu, kv. liikenteessä myös irtoperäksi sanottu, siis pelkkä peräVAUNU jossa on renkaat vain takana.
Täysperävaunu (varsinainen perävaunu)= se mikä seisoo omilla rattaillaan ja jossa on vetoaisa.
Hmm...mulla on ollut aina käsitys, että puoliperävaunu ja täysperävaunu ovat perävaunuja, ja rekka on ajoneuvoyhdistelmä joka muotoutuu siinä vaiheessa kun perävaunun eteen kytketään vetoauto. Puolikasta en ole rekaksi kuullut aikaisemmin sanottavan, siis pelkkää kärryä.
Toki terminologia harvoin näissä yhteyksissä on ihan kiveen hakattua, pääasia että keskustelun osapuolet suunnilleen tietävät mitä tarkoitetaan
Mutta itse topicin aiheeseen, kyllä ne päivät ainakin omina ajovuosina oli juhlaa kun pääsi Scanialla ajamaan. Ajettavuudeltaan omasta mielestä hyviä laitteita, sisusta ja fiilis selvästi ylitse muiden.
_________________________
Audi A2 1.4 TDI 2001
Rambler American 1959
Audi A2 1.4 TDI 2001
Rambler American 1959
Re: ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?
Joo, aika paljonhan nuo käsitykset vaihtelee (onko sillä nyt niin väliä...?)Teddy Tiger kirjoitti:Hmm...mulla on ollut aina käsitys, että puoliperävaunu ja täysperävaunu ovat perävaunuja, ja rekka on ajoneuvoyhdistelmä joka muotoutuu siinä vaiheessa kun perävaunun eteen kytketään vetoauto. Puolikasta en ole rekaksi kuullut aikaisemmin sanottavan, siis pelkkää kärryä.
Mutta ainakin "vanhat kuskit" kutsuu yleensä pelkkää puolikkaan kärryä rekaksi.
9000 CDE- Exä
Volvo S80 2.9
Volvo S80 2.9
Re: ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?
Vastaan ketjuun, vaikka otsikko itsessään oli jo aika kornin kuuloinen...
...Nimittäin kun huomasin, että täällä foorumilla on jonkin verrankin huikaisevan asiantuntemuksen raskaankaluston osalta omaavia tyyppejä ja sitten myös noita oikeita "alan miehiä", niin jos kiinnostaa, on tämän alan jutuille myös oma fooruminsa...
vink vink...
...Nimittäin kun huomasin, että täällä foorumilla on jonkin verrankin huikaisevan asiantuntemuksen raskaankaluston osalta omaavia tyyppejä ja sitten myös noita oikeita "alan miehiä", niin jos kiinnostaa, on tämän alan jutuille myös oma fooruminsa...
vink vink...
#3660
Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
Re:
Niinpä niin... :)Hessu kirjoitti:Jotain kertoi kyllä lausunto kun eräs paikallisen erikoiskuljetusliikkeen nokkamies kehui uutta MAN TGA:ta (18-litrainen V10). Moottori oli chipattu ja sillä vedettiin testimielessä erästä 200tn painavaa muuntajalavettia, jota tavallisesti kuljetetaan kahdella veturilla (toinen keulilla ja toinen perässä). Ylämäkeen liikkeelle lähtiessä kuivalla asvaltilla oli alkanut läpivetävä teli lyömään tyhjää, mutta kun kuormaa siirrettiin niin saatiin pitoa. Vetoauton keula nousi noin metrin korkeudelle ja sitten lähdettiin liikkeelle. Kommentti oli: "Jos olis ollu Scania niin kaikki lootat ja vetokepit olis räjähtäny helvettiin siinä". Kevyemmät hommat siinäkin puljussa tosin Scanialla hoidetaan.
http://www.youtube.com/watch?v=Ri_jmFaSbw4
Tokihan tuossa ei ole, ainakaan todistettavasti, 200t kuormaa, mutta kyllä scaniakin keulii.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?
Tässä kuva maailman voimakkaammasta sisu'sta. lastaa 120t.
EDIT: Löysin tämän juutuubelta: http://youtu.be/zI48iDxBIkA
EDIT: Löysin tämän juutuubelta: http://youtu.be/zI48iDxBIkA
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?
Onhan se voinut olla aikalaisenaan maailman voimakkain SISU, eikä nytkään näy mallisarjasta löytyvän yli 600-heppaisia. :)Julle kirjoitti:Mikä tuosta tekee maailman voimakkaimman?
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?
Milloinpa mersun koneista olisi saatu muihin verrattuna voimaa irti Tai ei ne sitten ainakaan kestä.
9-5 Aero - 00