Ostin uuden japsin!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Ihan huvikseen voi miettiä, millainen rakenteita muovaava vaikutus on 260kg:lla massaa, kun se ajetaan muutamaa kymppiä betoniseinään :D
Joo, kyllähän sitä voi miettiä. Meinaa vaan mennä ainakin mun kohdalla vähän liian vaikeaksi arvioida, mitä painavampi dieselmoottori ja esimerkiksi nelivetotekniikka saavat aikaan matkustamon muodonmuutoksessa ja tukirakenteissa yleisesti ottaen. Sellainen Golf IV kolmiovisena painaa jo 1487 kg.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Moukarimies kirjoitti: Huomionarvoista onkin se, että kehitys on nopeaa. 9-3:n korirakenne voi olla ihan ok, kun sitä verrataan samaan aikaan suunniteltuihin autoihin, mutta uudempien rinnalla se on selkeästi heikkoa tekoa.
Eiköhän se korirakenne ole tuossa edelleenkin ihan ok. Sentään tosielämän kolareissa maailman toiseksi turvallisin auto kokoluokassaan, heti 9-3SS:n jälkeen. En ole (sen alan) ammattilainen, mutta kuvittelisin asian johtuvan nimenomaan korirakenteesta. Jos golffista on saatu saman painoinen, mutta ei yhtä turvallinen, on siinä huonompi korirakenne :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pugman »

peinu kirjoitti:
Moukarimies kirjoitti: Huomionarvoista onkin se, että kehitys on nopeaa. 9-3:n korirakenne voi olla ihan ok, kun sitä verrataan samaan aikaan suunniteltuihin autoihin, mutta uudempien rinnalla se on selkeästi heikkoa tekoa.
Eiköhän se korirakenne ole tuossa edelleenkin ihan ok. Sentään tosielämän kolareissa maailman toiseksi turvallisin auto kokoluokassaan, heti 9-3SS:n jälkeen. En ole (sen alan) ammattilainen, mutta kuvittelisin asian johtuvan nimenomaan korirakenteesta. Jos golffista on saatu saman painoinen, mutta ei yhtä turvallinen, on siinä huonompi korirakenne :)
Ei kun nyt sulta meni ohi se että suuri ja mahtava kaikentietävä Euroncap ja sen tähdet ovat ainoa totuus kun auton turvallisuutta verrataan. :P

PS. Tätä viestiketjua lukiessa tulee mieleen että saabilla ajavat ovat persaukisia hölmöjä jotka ajavat vaan olosuhteiden pakosta kyseisen merkkisellä autolla. Ja mikä vaan uus koppimopo on parempi jos vaan ois varaa semmonen hankkia.

Joo ja saa vetää herneet tästä nenään jos haluaa :)
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Pugman kirjoitti:Tätä viestiketjua lukiessa tulee mieleen että saabilla ajavat ovat persaukisia hölmöjä jotka ajavat vaan olosuhteiden pakosta kyseisen merkkisellä autolla. Ja mikä vaan uus koppimopo on parempi jos vaan ois varaa semmonen hankkia.

Joo ja saa vetää herneet tästä nenään jos haluaa :)
Ei herneitä tosiaankaan. Asia on kohdallani noin kuten kirjoitit. Melkein mikä vaan uusi koppimopo kelpaisi, melkein.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse mieluummin ajelen "vanhalla" isolla autolla kuin jollain uudella pienemmän keskiluokan kopilla :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Volkkarin (joka menee keväällä myyntiin) jälkeen, Honda on kyllä kaikessa muussa paitsi suuntavakavuudessa paljon parempi ja emäntähän ei suostunut volkulla ajamaan kun se piti kuulemma niin kauheaa ääntä ja autohan oli sitten vaihdettava. Meillä tilanne on vähän eri kuin jos saisi ostaa auton ihan kokonaan itselleen. Kyllä se silloin olisi uudehko Saab. Mieluummin vielä sellainen vähän ajettu ja huollettu.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Pugman kirjoitti:PS. Tätä viestiketjua lukiessa tulee mieleen että saabilla ajavat ovat persaukisia hölmöjä jotka ajavat vaan olosuhteiden pakosta kyseisen merkkisellä autolla. Ja mikä vaan uus koppimopo on parempi jos vaan ois varaa semmonen hankkia.
Tuon voi oikeastaan yleistää kaikkiin (eurooppalaisiin) merkkeihin.

Merkki kuin merkki niin fanaattisimmat harrastajat ajavat aina mitä kummallisemmilla ruosteisilla katiskoilla joihin kukaan muu ei koskisi edes pitkällä tikulla saati sijoittaisi paperirahaa hankintaan ja ylläpitoon. Sitten näitä pyhänhengen ja plastic paddingin avulla kasassa pysyviä katsastusmiehen painajaisia kehutaan kilvan maailman parhaiksi/tehokkaimmiksi/turvallisimmiksi/luotettavimmiksi/taloudellisimmiksi/joku-muu-ylisana.

Vanhan japanilaisen auton omistaja on yleensä eri maata... hän voi sanoa ettei auto kiinnosta pätkän vertaa, pääasia että liikkuu ja on maksettu. Japanilaisen romun omistamiselle ei tarvitse olla elämää suurempia perusteita: Sen voi omistaa koska autoon ei kiinnosta sijoittaa paljoa rahaa tai ei yksinkertaisesti ole rahaa.

Uuden eurooppalaisen auton juuri kaupasta ulosajaneet ovat lähes yhtä fanaattisia. Usko siihen että nyt kädessä on hyvä, turvallinen, taloudellinen, tehokas ja luotettava peli on vankkumaton. Autoa kiikutetaan harva-se-päivä huoltoon kun kojelauta muistuttaa joulukuusta ja öljyä on kaikkialla muualla paitsi koneessa sisällä. Töissä, kun kaverit ihmettelelevät miksi alla on taas sijaisauto, kerrotaan kahvipöydässä vaisusti että auto on "määräaikaishuollossa" tai "ohjelmistopäivityksessä". Usko ei horju ennen kuin tulee auton vaihdon aika ja jonkun toisen merkin myyjä saa mahdollisesti uskoteltua että heidän maanantaikappaleensa ovatkin parempia ja liki täydellisiä... merkki ja fanaattisuuden kohde vaihtuu tai sitten uskotaan vanhan merkin kauppiasta joka vakuuttaa kaiken muuttuneen muutamassa vuodessa.

Uusissakaan autoissa japanilainen/korealainen auto ei edellytä fanaattista merkkiuskollisuutta, siitä voi rehellisesti sanoa ostaneensa sen koska se oli halpa/sopiva/tuntui hyvältä/tms. Japanilaiset ja korealaiset autot ovat käyttöesineitä, joiden omistamista ei tarvitse perustella ylisanoin.

Oli autot sitten uusia tai vanhoja niin samanlaisia p**koja ne kaikki on, jokainen vain hieman eri paikasta. Täydellinen auto on teknisen tietämyksen ja kokemuksen puutteen luoma illuusio.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Nyt aletaan olla asian ytimessä! :) Mut saabismihan on se kuuluisa sairaus, josta kaikki muilla merkeillä ajavat jaksavat aina muistuttaa.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jos ylisanat unohdetaan, niin asioita voi pistää järjestykseen toistensa suhteen tutkimalla, enemmän tai vähemmän objektiivisesti. Tässä tarkastelussa on hyvä muistaa myös aikaperspektiivi.

Oma kokemus nipponisteista on lähinnä se, että pitävät autojansa jo niin erinomaisina, että niistä ei tarvitse pitää edes meteliä. Toki myös oma mutu on, että autoistaan minimaalisesti kiinnostuneet löytyvät tuosta suunnasta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Jussi kirjoitti:
Pugman kirjoitti:PS. Tätä viestiketjua lukiessa tulee mieleen että saabilla ajavat ovat persaukisia hölmöjä jotka ajavat vaan olosuhteiden pakosta kyseisen merkkisellä autolla. Ja mikä vaan uus koppimopo on parempi jos vaan ois varaa semmonen hankkia.
Tuon voi oikeastaan yleistää kaikkiin (eurooppalaisiin) merkkeihin.

Merkki kuin merkki niin fanaattisimmat harrastajat ajavat aina mitä kummallisemmilla ruosteisilla katiskoilla joihin kukaan muu ei koskisi edes pitkällä tikulla saati sijoittaisi paperirahaa hankintaan ja ylläpitoon. Sitten näitä pyhänhengen ja plastic paddingin avulla kasassa pysyviä katsastusmiehen painajaisia kehutaan kilvan maailman parhaiksi/tehokkaimmiksi/turvallisimmiksi/luotettavimmiksi/taloudellisimmiksi/joku-muu-ylisana.

Vanhan japanilaisen auton omistaja on yleensä eri maata... hän voi sanoa ettei auto kiinnosta pätkän vertaa, pääasia että liikkuu ja on maksettu. Japanilaisen romun omistamiselle ei tarvitse olla elämää suurempia perusteita: Sen voi omistaa koska autoon ei kiinnosta sijoittaa paljoa rahaa tai ei yksinkertaisesti ole rahaa.

Uuden eurooppalaisen auton juuri kaupasta ulosajaneet ovat lähes yhtä fanaattisia. Usko siihen että nyt kädessä on hyvä, turvallinen, taloudellinen, tehokas ja luotettava peli on vankkumaton. Autoa kiikutetaan harva-se-päivä huoltoon kun kojelauta muistuttaa joulukuusta ja öljyä on kaikkialla muualla paitsi koneessa sisällä. Töissä, kun kaverit ihmettelelevät miksi alla on taas sijaisauto, kerrotaan kahvipöydässä vaisusti että auto on "määräaikaishuollossa" tai "ohjelmistopäivityksessä". Usko ei horju ennen kuin tulee auton vaihdon aika ja jonkun toisen merkin myyjä saa mahdollisesti uskoteltua että heidän maanantaikappaleensa ovatkin parempia ja liki täydellisiä... merkki ja fanaattisuuden kohde vaihtuu tai sitten uskotaan vanhan merkin kauppiasta joka vakuuttaa kaiken muuttuneen muutamassa vuodessa.

Uusissakaan autoissa japanilainen/korealainen auto ei edellytä fanaattista merkkiuskollisuutta, siitä voi rehellisesti sanoa ostaneensa sen koska se oli halpa/sopiva/tuntui hyvältä/tms. Japanilaiset ja korealaiset autot ovat käyttöesineitä, joiden omistamista ei tarvitse perustella ylisanoin.

Oli autot sitten uusia tai vanhoja niin samanlaisia p**koja ne kaikki on, jokainen vain hieman eri paikasta. Täydellinen auto on teknisen tietämyksen ja kokemuksen puutteen luoma illuusio.
No minun ainakaan henk.koht. ei tarvitse millään järkisyyllä perustella miks ajan saabilla, koska syy siihen on melkein kokonaan tunnepohjanen. Tottahan se on että suurimmalle osalle auto on kulkuväline jolla mennään paikasta a paikkaan b, mutta juuri siitä syystä ihmetyttääkin että kuitenkin on tarvetta kirjoittaa ihan saab-kulubin foorumille asti että miten ne japsit on hyviä ja saab paska :?
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Pugman kirjoitti:mutta juuri siitä syystä ihmetyttääkin että kuitenkin on tarvetta kirjoittaa ihan saab-kulubin foorumille asti että miten ne japsit on hyviä ja saab paska :?
Kuka noin on kirjoittanut? En löytänyt tästä ketjusta, enkä edes haulla vanhemmista ketjuista.

Joku sanoi tässä ketjussa että huolisi uuden japsin vanhan tonnarinsa tilalle, mutta se ei kait tarkoita että japsit on hyviä ja saabit paskoja vai tarkoittaako?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Non niin, mulla meni tää sen verran OT:ksi että alkoi heikottaa... Pääasiahan tässä on että HMK on valitaansa tyytyväinen, taitaa se uusi Civic olla vallan mainio kärry. Mikä mä olen japseja moittimaan, onhan mullakin nousevan auringon ihme, rättiPajero. Vanhoista kivikeistä ei ole kuin ajan kultaamia muistoja. Kun sain kortin vuonna 88 oli oma auto "hieman" viritetty kupla (siis VW) ja äitillä oli liisinki 130hv kivikki. Voi sitä räppäämisen määrää, ihme että henki säilyi. Jätti muuten turbottoman 944:n valoista monesti (siis se civic).

Kyllähän mä tähän autoiluun suhtaudun aika tunnepitoisesti, huomattavasti mielummin kattelen sitä Saabin logoa ratissa kun vw:n. Pitäisi tässä piakkoin myös vaihtaa auto hieman isompaan, saas nähdä mihin päädyn.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Joo kyllähän se hyvin hommansa hoitaa. Todelliset ajonautinnot löytyy sitten ihan muualta :D
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ville »

Palatakseni vielä takaisin civiciin...

Koeajoin maanantaina 1,8 Comfortin. Plussia ja miinuksia puolen vuorokauden ihmettelyn jälkeen... makuasioita osa, joista ei voi, mutta saa kiistellä ;)

Ensin ne plussat
+ yleinen laatuvaikutelma, kaikki toimii jämäkästi (vaihteisto, kytkimet, ovet jne), mikään ei natissu eikä kitissy
+ varustetaso, hinnat alkaen malli 1,8:sta, kaikki tarvittava löytyy mitä kuvitella saattaa. 1100€ kalliimalla paketilla saa vielä "tarvittavat" vakionopeuden säätimet, automaattiset lääppärit, sähköisesti sisäänkääntyvät ulkopeilit, 17" nakit, yms. heebeliä.
+ tilat, etupenkeillä väljää, takapenkillä väljää, jopa minä mahduin sinnekkin mutisematta (185/125), takakontti auton ulkomittoihin nähden tajuttoman suuri
+ tuore ilme, mittaristo, hallintalaitteet helposti heti opittavissa, ulkonäkö poikkeaa massasta, hiotut yksityiskohdat

Miinuksia
- näkyvyys taakse, ei käytännössä näe takaikkunasta mitään, 2-osaisen takalasin ansiosta takanatulevista autoista näkee vain katot, ei takalasin pyyhintä, lämpö vain ylemmässä tummennetussa osassa lasia, pimeässä ja vesisateessa ruudusta peruuttaminen tuskaa
- ajettavuus, menee kuin kastemato moottoritie-nopeuksissa, autoa joutuu ajamaan koko ajan. Ohjaus liian kevyt, myös puhutut rengaspaineet vaikuttanee ajettavuuteen. Kaasu Hondamaisen kevyt, tottumiskysymys.
- kuskin tilat varauksin, penkki taaimpana, alimpana ja ratti ylimpänä ja silti tuntui, että olisi ollut pykälää liian iso kuskin paikalle
- moottori, Celica GT:n jälkeen tuntui, että olisi pitkää kuminauhaa venyttänyt, normikäytössä varmasti riittävä. Nyt koeajoleikin jälkeen jäi hieman väljä olo. Ja kyllä, käyttöautonani on todellakin tällä hetkellä 10 vuotta vanha Toyota ;)

Summa summarum, Honda jäi meidän perheeltä tällä kertaa ostamatta, päälimmäisinä syinä huono näkyvyys taakse sekä ajettavuus.

Seuraavaksi koeajo-ohjelmassa on Golf 1,4 TSI, samalla padalla Jetta, ehkä myös 1,6 FSI-moottoriset volkkarit, Citikka C4 VTR(S?), Audi A3, Opel Astra GTC, Toyota Corolla Sedan, mitä kaikkia näitä kauppakasseja onkaan olemassa. Sinänsä mielenkiintoista on käydä kokeilemassa eri merkkejä ja katsoa ovatko vanhat ennakkoluulot joidenkin merkkien kohdalta väärässä vai vahvistuvatko ne vain...

Harrasteautot (96 jne) ja käyttöautot ovat meidän suvussa aina olleet eri arvossa, harrastaminen on harrastamista, arki on arkea.

Ville
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Audi

Auto: Arvo säilyy ja omistaja saa statusta. Ei ruostu. Hinta-laatusuhde on melko huono. Polttoaineenkulutusta moititaan. Ylläpito maksaa.
Myynti: Palvelun taso jää alle odotusten. Edes myyntitilojen ei arvioida yltävän muiden merkkien keskimääräiselle tasolle.
Huolto: Kaikkein huonoin huoltopalvelu. Omistajat eivät usko, että merkin huoltoverkko olisi paras auton huoltopaikka.
Lojaalisuus: Kärkikaartia sitoutumisessa merkkiin: neljäs sija.

BMW

Auto: Bemarit ovat yksityiskohtia myöden laadukkaita. Niiden arvo säilyy hienosti. Autona paras käytetty. Äänieristykseltään vain keskinkertaisia, mutta muilta osin yli keskitason. Maksaa mutta maistuu.
Myynti: Tiloiltaan huippuluokkaa. Yhteydenpito aktiivista oston jälkeenkin. Jopa alennuksista on helppoa keskustella. Informaatiota saa helposti.
Huolto: Kilpailee huoltopalvelujen kärkisijoista. Takuuasioissa joustava, varaosahinnat keskitasoa.
Lojaalisuus: Toiseksi sitoutunein omistajakunta.

Chrysler

Auto: Kraisussa parasta ovat sen ajo-ominaisuudet. Omistajat pitävät myös muotoilusta. Isot tila-autot vievät paljon polttoainetta. Kestävyydeltään selkeästi alle keskitason. Arvon aleneminen melkoista, altis ruostumaan.
Myynti: Omistajat ovat varsin tyytyväisiä myyntipalveluihin. Koeajotapahtumia kehutaan. Palvelu ei rajoitu vain autokuumeisten auttamiseen.
Huolto: Hyvin lähellä keskitasoa. Takuuasioissa joustava. Merkkikorjaamot sopivia huoltopaikkoja. Varaosat keskimääräistä kalliimpia.
Lojaalisuus: Selvästi keskitasoa kovempi sitoutuminen merkkiin, ei paljonkaan Volvon jäljessä.

Citroën

Auto: Ristiriitainen kokonaisuus: hinta ja laatu keskitason yläpuolella, kestävyydeltään kuitenkin selvästi keskitason alapuolella.
Myynti: Ylittää keskitason. Lupauksista pidetään hyvin kiinni. Yhteydenpitokin on keskimääräistä aktiivisempaa. Alennuksista ei ole kovin helppoa keskustella.
Huolto: Ylittää keskitason. Varaosahinnat jäävät sen alle. Asiakasta kuunnellaan, ja takuuasioissa osoitetaan joustavuutta.
Lojaalisuus: Keskitason merkki, joka kuitenkin on tällä alueella paras ranskalainen.

Fiat

Auto: Keskimääräistä huonommat ominaisuudet läpi linjan. Halvat ylläpitokulut parasta antia. Ajo-ominaisuudet eivät ole muiden tasolla. Turvallisuusominaisuuksiltaan muiden alapuolella.
Myynti: Tilat kaikkein vaatimattomimmat. Yhteydenpito kuitenkin keskitasoa. Informaatiota ei ole kovin helppoa saada.
Huolto: Keskitason alapuolelle sijoittuva merkki. Hinta-laatusuhde ei kehuttava, varaosahinnoiltaankin keskimääräistä kalliimpi. Palvelu riippuu auton iästä.
Lojaalisuus: Sitoutuminen merkkiin heikkoa. Fiatin omistajat kiinnostuvat helposti muista merkeistä. Omistajille myös selvää, että käytettynä Fiat ei säilytä arvoaan hyvin.

Ford

Auto: Parasta on ylläpitokustannusten edullisuus. Kestävyys ei ole parhaiden tasolla. Fordit ovat alttiita ruostumaan.
Myynti: Tietoa saa keskimääräistä helpommin, mutta muissa suhteissa toiminta jää keskitason alapuolelle.
Huolto: Hinta ja laatu aika hyvin kohdallaan. Osaamiseltaan keskitason yläpuolella. Takuuasioiden hoito keskimääräistä kireämpää.
Lojaalisuus: Heikko sitoutuminen merkkiin.

Honda

Auto: Hondat koetaan laadukkaiksi, ja ne ovat ominaisuuksiltaan useimmiten tuntuvasti keskitason yläpuolella. Statustakin tuntuisi olevan. Polttoainekuluiltaan Hondat ovat kuitenkin vain keskimääräisen edullisia. Ajettavuuskaan ei häikäise.
Myynti: Laadukasta myyntipalvelua, josta asiakkaat pitävät. Informaatiota on todella helppoa saada.
Huolto: Hyvää osaamista, jossa hinta ja laatu kohtaavat hyvin. Korkea ammattitaito. Varaosahinnat kirpaisevat.
Lojaalisuus: Paras japanilainen ja kokonaiskisassa komea neljäs sija.

Mazda

Auto: Mazdat ovat ominaisuuksiltaan aika keskinkertaisia, mutta kestävyys ja laatu ylittävät keskitason. Ajo-ominaisuudet eivät ole kovin kummoiset. Muotoilu on mitäänsanomatonta.
Myynti: Vain tilat jäävät hieman keskitasosta, kaikki muu on sitä parempaa. Annetut lupaukset pidetään.
Huolto: Huoltotoiminnan kärkikaartia. Toiseksi tyytyväisimmät omistajat.
Lojaalisuus: Keskitasoa paremmin sitoutunut asiakaskunta.

Mercedes-Benz

Auto: Tähtikeulat tarjoavat ennen muuta statusta, laadukkuutta ja turvallisuutta. Hinta-laatusuhde jää kuitenkin alle keskitason. Ruostekestävyys ei ole muiden ominaisuuksien tasolla.
Myynti: Pulmana on se, että kokemukset eivät vastaa odotuksia. Jää palveluhenkisyydeltään keskitason alapuolelle. Tilat kelpaavat.
Huolto: Huippuammattitaitoa. Takuuasioissa ollaan joustavia ja asiakasta kuunnellaan Silti vain hieman keskitasoa parempi, kun arvioidaan, onko merkkikorjaamo sopivin huoltopaikka.
Lojaalisuus: Tiukimmin merkissä kiinni olevat asiakkaat.

Mitsubishi

Auto: Japanilaismerkin autot ovat monessa suhteessa keskitasoa laadukkaampia. Maasturit kuluttavat paljon polttoainetta. Hintaan suhteutettu laatu ei yllä keskitasolle.
Myynti: Monessa kohtaa keskitason yläpuolella. Koeajopalvelua on helppo saada. Alennuksista keskusteleminenkaan ei ole pulma.
Huolto: Ammattitaidoltaan keskitasoa. Silti omistajat epäröivät, ovatko merkin korjaamot sopivimpia huoltopaikkoja. Takuuasiat hyvin hoidettuja.
Lojaalisuus: Sitoutuminen keskitasoa vähäisempää, mutta kuitenkin parempi kuin Nissanin omistajien keskuudessa.

Nissan

Auto: Autojen elektroniikka toimii hyvin. Laatu ulottuu yksityiskohtiin asti. Hinta-laatusuhde on keskitasoa parempi. Toisaalta muotoilu ei hurmaa eikä statusta ole. Ruostekestävyydeltään ei parhaiden tasolla.
Myynti: Yllättävän kriittisiä kommentteja. Tänä vuonna merkki ei yllä keskitasolle – aiemmin parempi sijoitus.
Huolto: Nissan sijoittuu vain keskitasoon, osin sen alapuolelle. Mikään alue ei yllä huipulle, mutta missään suhteessa ei olla myöskään huonoimpien joukossa.
Lojaalisuus: Hieman keskitason alapuolella, eikä ole varmaa, onko seuraava auto samaa merkkiä.

Opel

Auto: Massatuotetta ei ole tarkoitettukaan kilpailemaan laadukkaimman tittelistä. Parasta ovat turvallisuus ja ajo-ominaisuudet. Kaikilta ominaisuuksiltaan kuitenkin keskitason alapuolella. Kestävyys ja ruostuminen pahimpia kompastuskiviä.
Myynti: Koeajoa tarjotaan aktiivisesti. Muilta osin jäädään keskitasosta. Informaatiotakaan ei saa helposti.
Huolto: Kaikki sovittu tehdään. Takuuasioiden hoitamisessa ollaan keskitasoa jäykempiä. Hinta-laatusuhde keskitasoa.
Lojaalisuus: Vähiten sitoutuneet omistajat. Opelilla on suuri vaara menettää asiakkaita muihin merkkeihin.

Peugeot

Auto: Erinomainen ajaa, mutta muuten ei juuri kehumista. Kestävyys alle keskitason ja arvonaleneminen keskimääräistä nopeampaa. Monilla pulmia sähkölaitteissa.
Myynti: Alennuksista keskustellaan samaan tapaan kuin muissakin merkeissä. Muutoin myynnin palvelut jäävät keskitasosta. Yhteyttä asiakkaisiin ei pidetä oston jälkeen riittävästi.
Huolto: Häntäpään merkki. Ammattitaitoa pidetään keskimääräistä heikompana.
Lojaalisuus: Hieman keskitason alapuolella, Renaultin luokkaa.

Renault

Auto: Omistajat pitävät Renaulteja turvallisina. Autot ovat hiljaisia ja ylläpitokustannuksiltaan jokseenkin keskitasoa. Kestävyydeltään jäävät keskitasosta.
Myynti: Useimmissa palvelupiirteissä huomattavasti keskitasoa parempi. Esimerkillistä yhteydenpitoa oston jälkeenkin. Myyjien tuotetietoudessa olisi parantamisen varaa.
Huolto: Eroaa tuntuvasti Volvosta, vaikka korjaamot ovat samoja. Jää keskitason alapuolelle muissa suhteissa paitsi takuuasioiden hoidossa.
Lojaalisuus: Hieman keskitason alapuolella, samaa tasoa kuin Peugeot.

Saab

Auto: Tarjolla turvallista ja hiljaista kyytiä. Omistajat pitävät poikkeuksellisen paljon auton sisämuotoilusta. Laadukas merkki. Polttoaineenkulutus kuitenkin suurenpuoleinen ja ylläpito kallista. Ruostetta enemmän kuin laatumerkiltä voisi odottaa.
Myynti: Hyvää yhteydenpitoa. Lupauksista pidetään kiinni ja infoa saa helposti. Mikään piirre ei jää keskitason alapuolelle.
Huolto: Huippumerkki huoltopalvelujen alueella.
Lojaalisuus: Huippuluokan sitoutumista merkkiin.

Seat

Auto: Dieseleiden omistajat kehuvat autojensa matalaa polttoaineenkulutusta. Vanhempien autojen korimuotoilu ei miellytä. Melu vaivaa ja status puuttuu.
Myynti: Tietoa saa helposti, vaikka autoa ei olisikaan juuri ostamassa. Asiakaspalvelu on hyvällä tolalla. Alennuksista keskustellaan luontevasti. Myyntipaikkojen tilat jäävät hieman keskitason alapuolelle.
Huolto: Parasta ovat edulliset varaosahinnat. Muutoin liikutaan keskitason alapuolella.
Lojaalisuus: Samaa tasoa kuin Volkswagenissa, siis keskitason alapuolella.

Skoda

Auto: Hinta ja laatu ovat omistajien mielestä erinomaisesti kohdallaan. Polttoaineenkulutus voisi olla pienempi. Elektroniikan laatu ei ole edes keskitasoa. Ei lainkaan statusta.
Myynti: Yhteydenpito asiakkaaseen, joka on hankkinut Skodansa käytettynä, on unohtunut. Tiloja olisi syytä kohentaa, palvelu on sen sijaan vähintäänkin keskitasoa.
Huolto: Hieman keskitasoa tyytyväisempiä asiakkaita. Varaosahinnat kohdallaan. Akuuteissa pulmissa saa nopeasti apua. Takuuasioiden hoitaminen jää joustavuudeltaan keskitasosta.
Lojaalisuus: Käytettynä autonsa ostaneiden sitoutuminen on noussut. Se yltää jo Renaultin ja Peugeotin edelle.

Toyota

Auto: Laatu ja kestävyys ovat paljon keskitason yläpuolella. Ylläpito koetaan varsin edulliseksi. Auton muotoilu ei kuitenkaan yllä keskitasolle. Ajo-ominaisuudetkin arvioidaan keskimääräistä huonommiksi.
Myynti: Esimerkillistä palvelua. Informaatiota saa helposti. Palvelu ei rajoitu vain uusien autojen ostajiin tai ostotilanteeseen. Ei heikkoa kohtaa.
Huolto: Kunnia sille, jolle se kuuluu: Toyota on merkki, josta muut saisivat ottaa opikseen. Kaikilla mittaamillamme osa-alueilla Suomen parasta huoltopalvelua.
Lojaalisuus: Viidenneksi paras sitoutuminen merkkiin, Volvon edellä.

Volkswagen

Auto: VW säilyttää arvonsa käytettynä erittäin hyvin. Omistaja saa merkin kautta statusta, mutta ei viesti muille ökyvaikutelmaa. Laatuun nähden hinta on kuitenkin liian korkea. Sisämelua on enemmän kuin autoissa keskimäärin.
Myynti: Palvelu on valitettavasti sukua Audille. Kaikissa mitatuissa piirteissä on kilpailijoihin verrattuna parannettavaa. Parasta ovat tilat, myyntihenkilöstön huono palvelualttius sen sijaan latistaa vaikutelmaa.
Huolto: Asiakkaiden odotukset ja huoltopalvelujen sujuvuus eivät kohtaa. Onko myyntimäärien nousu johtanut korjaamotoiminnan tason laskuun? Tulokset ovat heikentyneet viime vuodesta!
Lojaalisuus: Hieman keskitason alapuolella, mutta samaa tasoa kuin ranskalaismerkeissä ja Seatissa. Omistajien sitoutuminen ei vastaa merkin yleistä haluttavuusarvoa.

Volvo

Auto: Turvallisuutta ja statusta melko edulliseen hintaan. Polttoainekustannukset yllättävän suuret. Ajo-ominaisuuksiltaan Volvot eivät yllä samaan laatutasoon, joka muutoin on merkille ominainen.
Myynti: Hienot puitteet ja alttius jakaa informaatiota luovat hyvän miljöön auton hankinnalle. Myyjät tuntevat merkkinsä myös käytettynä. Alennuksista keskusteleminen ei sovi tyyliin.
Huolto: Premium-merkki osoittaa, että asiakastyytyväisyys ei ole utopiaa käytettynä autonsa hankkineiden joukossa. Parasta on se, että asia-kasta kuunnellaan auton iästä riippumatta.
Lojaalisuus: Premium-merkeistä viimeinen, mutta silti tuntuvasti keskitason yläpuolella.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin