Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Tuossa 2.3i-16 jutussa jäit vielä kiinnostamaan miten homma meni tarkalleen. Oliko niin että pysäyttäneet poliisit tekivät vain ilmoituksen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja ottivat kortin pois, antamatta rv-ilmoitusta (sakkolappua) siinä tilanteessa ? Jäikö auto siihen vai saitko ajaa pois ? Jouduitko samantien kuulusteluun jossa tehtiinkin tuo "lievennys" ? Annettiinko siinä vaiheessa rv-ilmoitus ja jos niin montako päiväsakkoa ? Missä lopulta ajokiellon pituus määrättiin, ym ?
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Sain rv-ilmoituksen mukaani törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 36 päiväsakon kera ja ajokielto laitettiin alkamaan samana iltana, joten sain ajaa kotiin asti.wesku kirjoitti:Tuossa 2.3i-16 jutussa jäit vielä kiinnostamaan miten homma meni tarkalleen. Oliko niin että pysäyttäneet poliisit tekivät vain ilmoituksen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja ottivat kortin pois, antamatta rv-ilmoitusta (sakkolappua) siinä tilanteessa ? Jäikö auto siihen vai saitko ajaa pois ? Jouduitko samantien kuulusteluun jossa tehtiinkin tuo "lievennys" ? Annettiinko siinä vaiheessa rv-ilmoitus ja jos niin montako päiväsakkoa ? Missä lopulta ajokiellon pituus määrättiin, ym ?
Kuulusteluun käskivät ilmoittautua kotipaikkakunnan poliisille viikon kuluessa, jossa "lievennys" sitten tehtiin. Toisinsanoen kotipaikkani poliisipäällikkö määräsi ajokiellon pituudeksi kuulustelussa 1kk pienemmin sakoin ja käski sen jälkeen valittaa HAO:teen. Päätös asiassa ei siis tullut oikeudessa, vaan kuulustelussa, ja oli näin ollen heti valituskelpoinen.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Käsittääkseni törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ei voida tehdä rv-ilmoitusta vaan asia viedään aina syyttäjälle. Oletko varma ettei lapussa lukenut vakava piittaamattomuus tjsp. ?2.3i-16 kirjoitti:Sain rv-ilmoituksen mukaani törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 36 päiväsakon kera ja ajokielto laitettiin alkamaan samana iltana, joten sain ajaa kotiin asti.
Päiväsakkojen määrä on aivan käsittämätön jos siis ylinopeus oli vain 4 km/h ? Kyseessä ei ollut 80-rajoitus ?
Kuulusteluun missä asiassa ? Kuulusteluun törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vai ajokieltoasiassa ?2.3i-16 kirjoitti:Kuulusteluun käskivät ilmoittautua kotipaikkakunnan poliisille viikon kuluessa, jossa "lievennys" sitten tehtiin. Toisinsanoen kotipaikkani poliisipäällikkö määräsi ajokiellon pituudeksi kuulustelussa 1kk pienemmin sakoin ja käski sen jälkeen valittaa HAO:teen. Päätös asiassa ei siis tullut oikeudessa, vaan kuulustelussa, ja oli näin ollen heti valituskelpoinen.
Todella omituista että kotipaikkakunnan poliisipäällikkö muuttaa rv-ilmoitusta. Mitätöikö hän alkuperäisen kokonaan ja kirjoitti uuden tilalle ?
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Tiedän kyllä, että törkeät pitäisivät aina mennä syyttäjälle mutta ehkä poliisipäällikön pelisilmä pelasti minut siltä. Mahdollista on myös, että kun en tajunnut tehneeni rikettä, enkä tajunnut pysähtyäkään heti, poliisin vitutuskerroin oli sitä luokkaa, että päätti kirjata teon törkeänä ehkä jopa tietäen, että se tulee putoamaan nimikkeen edestä pois jossain vaiheessa.wesku kirjoitti:Käsittääkseni törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ei voida tehdä rv-ilmoitusta vaan asia viedään aina syyttäjälle. Oletko varma ettei lapussa lukenut vakava piittaamattomuus tjsp. ?2.3i-16 kirjoitti:Sain rv-ilmoituksen mukaani törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 36 päiväsakon kera ja ajokielto laitettiin alkamaan samana iltana, joten sain ajaa kotiin asti.
Päiväsakkojen määrä on aivan käsittämätön jos siis ylinopeus oli vain 4 km/h ? Kyseessä ei ollut 80-rajoitus ?
Kuulusteluun missä asiassa ? Kuulusteluun törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vai ajokieltoasiassa ?2.3i-16 kirjoitti:Kuulusteluun käskivät ilmoittautua kotipaikkakunnan poliisille viikon kuluessa, jossa "lievennys" sitten tehtiin. Toisinsanoen kotipaikkani poliisipäällikkö määräsi ajokiellon pituudeksi kuulustelussa 1kk pienemmin sakoin ja käski sen jälkeen valittaa HAO:teen. Päätös asiassa ei siis tullut oikeudessa, vaan kuulustelussa, ja oli näin ollen heti valituskelpoinen.
Todella omituista että kotipaikkakunnan poliisipäällikkö muuttaa rv-ilmoitusta. Mitätöikö hän alkuperäisen kokonaan ja kirjoitti uuden tilalle ?
Alkuperäisessä RV-Ilmoituksessa, joka on nyt edessäni, lukee törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vakava piittaamattomuus.
Ylinopeus oli 4km/h 100km/h alueella. Lukee myöskin RV-ilmoituksessa.
Kuulustelu koski törkeää lt:n vaarantamista, josta sain päätöksen mukaani liikenneturvallisuuden vaarantamisena 1kk ajokiellolla ja reiluin sakoin. Tosin päiväsakkojen lukumäärä jonka muistin, heitti 10 kpl, se olikin "vain" 26 päiväsakkoa.
Poliisipäällikkö antoi vain päätöksen 1kk ajokiellosta syynä liikenteen vaarantaminen. Tätä minulla ei enää ole, koska se on jossakin HAO:n hallussa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Itse olen leveäkaistaisella ohittanut myös aina 1/3-1/2 auton leveyttä väärällä puolella mennen. Pitääki alkaa tästä lähin hipomaan nissan corollien peilejä kun ne ei uskalla mennä reunan lähelle ettei tuuli tipauta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Kaverilla tapahtui vastaava. Kuorma-autolla (5:lle rek VW LT) ajoi reilu 50km/h ylityksen tutkaan, kortti pois ja kirjattiin törkeänä. Vajaa kk myöhemmin oman kunnan poliisista soitettiin ja ilmoitettiin ettei tuo mikään törkeä ole, sekä pyydettiin asemalle käymään. Ajokieltoa tuli yhteensä n. 1kk2vko. (lyhimmästä 1kk ajokiellosta tuota kuulemma pidensi muutama aiempi sakko)wesku kirjoitti:Todella omituista että kotipaikkakunnan poliisipäällikkö muuttaa rv-ilmoitusta. Mitätöikö hän alkuperäisen kokonaan ja kirjoitti uuden tilalle ?
Tuossa tapauksessa asiaan lieventävästi saattoi kuitenkin vaikuttaa se, että rike tapahtui 100km/h nopeusalueella ja kaverin nopeus oli n. 130-135km/h. Eli ylitystä tiellä suurimpaan sallittuun oli hieman yli 30km/h, toisaalta taas k-a:n suurimpaan salittuun se ylitys oli mainitut reilu 50km/h.
Eli kaksi eri näkemystä Närpiössä sekä Mustasaaressa...

9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Oliko tuossa kuitenkin niin ettei pysäytettäessä kirjoitettu rv-ilmoitusta vaan vasta silloin vajaan kk kuluttua ?Money For Nothing kirjoitti: Kaverilla tapahtui vastaava. Kuorma-autolla (5:lle rek VW LT) ajoi reilu 50km/h ylityksen tutkaan, kortti pois ja kirjattiin törkeänä. Vajaa kk myöhemmin oman kunnan poliisista soitettiin ja ilmoitettiin ettei tuo mikään törkeä ole, sekä pyydettiin asemalle käymään. Ajokieltoa tuli yhteensä n. 1kk2vko. (lyhimmästä 1kk ajokiellosta tuota kuulemma pidensi muutama aiempi sakko)
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Päiväsakkomäärä siis säilyi lopulta samana ?2.3i-16 kirjoitti: Tosin päiväsakkojen lukumäärä jonka muistin, heitti 10 kpl, se olikin "vain" 26 päiväsakkoa.
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Ei, vaan muistin RV-ilmoituksen sakkomäärän väärin, ja sakko tippui näin ollen 26->14 pv eikä 36->14pv.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Täälläpäin ainakin tuon ajokiellon voi säälistä saada ehdollisena sellaisissa tapauksissa että kortti on haltialleen lähes välttämätön. Parikin tapausta tiedän jolloin kortti on otettu viikonlopun aikana talteen ja annettu laitokselta maanantaina takaisin.
#3272
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Varsin käsittämätöntä tuokin koska yleensä vakavan piittaamattomuuden raja on 20 pvs.2.3i-16 kirjoitti:Ei, vaan muistin RV-ilmoituksen sakkomäärän väärin, ja sakko tippui näin ollen 26->14 pv eikä 36->14pv.
http://www.rahtarit.fi/ajokielto.html : Yli 20 päiväsakon teot määritellään vakavaksi piittaamattomuudeksi liikenneturvallisuutta kohtaan ja poliisi määrää väliaikaiseen ajokieltoon.
edit: Tässä myös ote Poliisin käsilkirjasta rv-ja rikesakkoasioissa:
"Kun poliisimies toteaa ajo-oikeuden haltijan tehneen RL 23:1 §:n (liikenneturvallisuuden vaarantaminen) mukaisen teon tai tällaisten tekojen yhdistelmän,. josta annettavaan rangaistusvaatimukseen päiväsakkojen lukumääräksi merkitään yli 20 pvs, tulisi kuljettaja pääsääntöisesti määrätä väliaikaiseen ajokieltoon vakavan piittaamattomuuden perusteella."
Hallinto-oikeus siis ei muuttanut poliisipäällikön ratkaisua vaikka oli päiväsakkomäärän perusteella kyse teosta josta ei pitäisi tulla ajokieltoa lainkaan ?
Saitko kokonaan uuden rv-lapun vai muutettiinko määrä jotenkin siihen alkuperäiseen ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Suomi on poliisivaltio.. sakot/ajokiellon suuruus vaihtelee, sen mukaan kuka ja kelle niitä annetaan.. joka tapauksessa niitä yleensä tulee.
Kortilla ei ajeta vaan SAABilla..
Ilman tulee ajettua aavistus hitaammin.
Kytät on natsi sikoja.
XXX esittää vakavaa piittaamattomuutta liikennesäännöistä ja niistä rikottaessa annetuista seuraamuksista.
Kortilla ei ajeta vaan SAABilla..
Ilman tulee ajettua aavistus hitaammin.
Kytät on natsi sikoja.
XXX esittää vakavaa piittaamattomuutta liikennesäännöistä ja niistä rikottaessa annetuista seuraamuksista.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Nuo ovat kyllä ohjeistusta, eivät mitenkään pakottavaa säädösmassaa.wesku kirjoitti:Varsin käsittämätöntä tuokin koska yleensä vakavan piittaamattomuuden raja on 20 pvs.2.3i-16 kirjoitti:Ei, vaan muistin RV-ilmoituksen sakkomäärän väärin, ja sakko tippui näin ollen 26->14 pv eikä 36->14pv.
http://www.rahtarit.fi/ajokielto.html : Yli 20 päiväsakon teot määritellään vakavaksi piittaamattomuudeksi liikenneturvallisuutta kohtaan ja poliisi määrää väliaikaiseen ajokieltoon.
edit: Tässä myös ote Poliisin käsilkirjasta rv-ja rikesakkoasioissa:
"Kun poliisimies toteaa ajo-oikeuden haltijan tehneen RL 23:1 §:n (liikenneturvallisuuden vaarantaminen) mukaisen teon tai tällaisten tekojen yhdistelmän,. josta annettavaan rangaistusvaatimukseen päiväsakkojen lukumääräksi merkitään yli 20 pvs, tulisi kuljettaja pääsääntöisesti määrätä väliaikaiseen ajokieltoon vakavan piittaamattomuuden perusteella."
Hallinto-oikeus siis ei muuttanut poliisipäällikön ratkaisua vaikka oli päiväsakkomäärän perusteella kyse teosta josta ei pitäisi tulla ajokieltoa lainkaan ?
Saitko kokonaan uuden rv-lapun vai muutettiinko määrä jotenkin siihen alkuperäiseen ?
HAO ei muuttanut poliisipäällikön päätöstä, vaikka päällikkö ilmeisesti niin olisi halunnut.
En saanut uutta RV-lappua, vaan päiväsakkomäärä kirjattiin pienennetyn vain poliisipäällikön päätökseen.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
Eikö päällikkö halutessaan pystyisi muuttamaan omaa päätöstään "asiakkaan" eduksi, ei kai siinä hallinto-oikeutta välttämättä tarvittaisi ?2.3i-16 kirjoitti: HAO ei muuttanut poliisipäällikön päätöstä, vaikka päällikkö ilmeisesti niin olisi halunnut.
Re: Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut
wesku kirjoitti:Eikö päällikkö halutessaan pystyisi muuttamaan omaa päätöstään "asiakkaan" eduksi, ei kai siinä hallinto-oikeutta välttämättä tarvittaisi ?2.3i-16 kirjoitti: HAO ei muuttanut poliisipäällikön päätöstä, vaikka päällikkö ilmeisesti niin olisi halunnut.
Kysymys oli kai enemmän siitä, ettei kehdannut itse ottaa kokonaan pois törkeänä määrättyä väliaikaista ajokieltoa.
Loppujen lopuksi alkaa olla tässä vaiheessa aivan sama, kortti on ollut taskussa jo useamman kuukauden.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021