900,9000, 9-5 vai 9-3

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Miksiköhän 9-5 ovat kalliimpia kuin 9000?
-98 mallisten 9000 mediaanihinta on nettiautossa 9400.
-98 mallisten 9-5 mediaanihinta taasen 13500.
Jostakin syystä ihmiset ovat valmiita maksamaan 9-5:sta enemmän.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti:En tiedä millainen perhe sinulla on mutta itse en ainakaan koskaan rupea kuljettamaan kolmea aikuista takapenkillä, aikuisten kokoisilla tenavilla pitää olla jo omat autot tai saavat mennä julkisilla.
Tuohon pitää vielä lisätä että selkä menosuuntaan matkustava muksu vie helposti enempi tilaa kun aikuinen mies. :D

Itsellä on vaan og900 ja CC-tonnari ja ei ole puhettakaan että satkuun voisi laittaa muksun istuimen selkä menosuuntaan kuskin taakse ja enkä mielellään hanttarin paikallakaan istu vaikka pituutta ei niin kauheasti oo kertyny(satkun manuaalista löytyy suurimman leveyden kohtaa :) )
Ja koeistunnoilla tuntuu 9-3:sen takapenkkitilat melko samoilta.
Tonnarissa istuu jo hanttarin paikalla kohtuullisesti vaikka ei siinäkään mitään lepoasentoo saa säädettyä jos turvaistuin takana.

Yksi huomion arvoinen lapsiperheessä on että tonnarista ei löydy takapenkiltä kuin kaksi kolmipistevyötä vaikka sinne muuten ne kolme istuinta mahtuiskin. Ja lastahan ei enää pelkäs lantiovyös saa kuljettaa.

Kontit noissa melkeimpä kaikissa on riittävän isoja ja satunnaiseen isompaan tilantarpeeseen voi hommata vaikka suksiboxin kuten allekirjoittanutkin(kesärenkaat, lastenvaunut ja useampi vaatekassi mahtuu vielä ilman). :)

Itse ostaisin ehkä ennemmin sen hieman vanhemman ja halvemman jotta jäisi rahaa rakenteluun. Vaimon mielestä todennäköisesti ng-satkujen vakiona pehmeämpi jousitus olisi vain plussaa, ainakaan ei oo pahemmin kehuja tullu matalemmista renkaista tai jousista...

Mutta jos muksut on istuu jo nenä menosuuntaan ja turvavyöt löytyy kaikille niin mikä vaan noista alunperin ehdotetuista täyttää kyllä perheauton kriteerit, loppu riippuu mitä ominaisuuksia itse painottaa ja minkälaisen yksilön sattuu löytään.
Tuohon hintahaarukkaan kohtuullisilla kilsoilla löytyy varmaan tällä hetkellä parhaiten ng900 turboja.

ps.ainoo missä on saanu olla rauhassa selkäänpotkuilta niin on finkku.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

9-5T kirjoitti:
Jarmo900 kirjoitti:Mistä ihmeestä tämä "oikea ja väärä Saab" keskustelu sikiää.
esim. seuraavasta.
Tonnari on mun mielestä ehdoton ykkönen ( valitsin sen reilu vuosi sitten ) . Perustelut: viimeinen aito Saab
Tämä selvä, yritän mukautua :wink:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Petter kirjoitti:Miksiköhän 9-5 ovat kalliimpia kuin 9000?
-98 mallisten 9000 mediaanihinta on nettiautossa 9400.
-98 mallisten 9-5 mediaanihinta taasen 13500.
Jostakin syystä ihmiset ovat valmiita maksamaan 9-5:sta enemmän.
Alkaa jo Ruotsissa olla toisinpäin(tai ON jo). Eiköhän me kohta seurata perässä.. :wink: (Se että 9-5 on ainakin toistaiseksi kalliimpi johtuu luonnollisesti siitä että on uudempi automalli.)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tetammi kirjoitti: Tuohon pitää vielä lisätä että selkä menosuuntaan matkustava muksu vie helposti enempi tilaa kun aikuinen mies. :D
Eikö niiden tule huono olo jos eivät katso menosuuntaan tai pysty seuraamaan muuta liikennettä? :D

Ihme homma kun ennen Minilläkin on kulkenut turvallisesti ja mukavasti 4-5 -henkinen perhe kaikkine tavaroineen.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Marras 16, 2006 18:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

ng900aero kirjoitti:Eikö niiden tule huono olo jos eivät katso menosuuntaan tai pysty seuraamaan muuta liikennettä? :D.
Ei liity aiheeseen, muttakun lasten matkustusturvallisuudesta on puhetta, niin tänään puolenpäivän pintaan olin menossa töihin ja Keravalla vanhan Kesoilin valoissa ajoi iso täysperävaunurekka vastaan. 4-sarjalaisen Scanian kuski oli ottanut n.5v poikansa mukaan. Kiva sinällään, mutta poika ihaili maisemia nenä kiinni tuulilasissa kojelaudan päällä seisten 8O

...ja näytti olevan ihan OK isukille...kova luotto Kaanian tuulilasiin :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

ng900aero kirjoitti:
tetammi kirjoitti: Tuohon pitää vielä lisätä että selkä menosuuntaan matkustava muksu vie helposti enempi tilaa kun aikuinen mies. :D
Eikö niiden tule huono olo jos eivät katso menosuuntaan tai pysty seuraamaan muuta liikennettä? :D

Ihme homma kun ennen Minilläkin on kulkenut turvallisesti ja mukavasti 4-5 -henkinen perhe kaikkine tavaroineen.
Pohjoismaisten suositusten mukaan pitäisi lasten istua kolmeen ikävuoteen saakka selkä menosuuntaan. Tässä vain ja ainoana syynä pään paino suhteessa muuhun kroppaan. Meillä on kaksi alle kolmivuotiasta ja 9000 lisäksi vain MB W210 mahtuu PERÄKKÄIN kaksi normaalimittaista istuinta. On kokeiltu V70, BMW E39, 9-5, Audi A6 jne. Paljon tietenkin vaikuttavat penkkien merkki, malli jne jne. Minä en ainakaan tingi penniäkään siitä miten lapset matkustavat ja miten itse ajan kun ovat kyydissä. Pärjättiinhän sillä Minillä tosiaan. 70-luvulla kuoli, mitä ? 1200henkeä vuodessa ? Ja "hieman" pienemmillä liikennemäärillä.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen: ilman lapsia 9-5, lasten kanssa "tyydyn" tonnariin:)
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

ng900aero kirjoitti:
tetammi kirjoitti: Tuohon pitää vielä lisätä että selkä menosuuntaan matkustava muksu vie helposti enempi tilaa kun aikuinen mies. :D
Eikö niiden tule huono olo jos eivät katso menosuuntaan tai pysty seuraamaan muuta liikennettä? :D

Ihme homma kun ennen Minilläkin on kulkenut turvallisesti ja mukavasti 4-5 -henkinen perhe kaikkine tavaroineen.
Eipä ollut silloin turvaistuimia eikä varsinkaan lakiin kirjoitettua pakkoa käyttää niitä...

Täähän kuulostaa ihan appiukon jutuilta. Hänen nuoruudessaan mahtui 8-henkinen perhe keittiön ja tuvan asuntoon, eikä kukaan valittanut...

:wink:
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

meverkko kirjoitti:Täähän kuulostaa ihan appiukon jutuilta. Hänen nuoruudessaan mahtui 8-henkinen perhe keittiön ja tuvan asuntoon, eikä kukaan valittanut...

:wink:
:D Piristi päivääni. Niinhän se on, että maailma muuttuu ja autot muuttuvat myös; suuntaan tai toiseen.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Minä olisin (öhöm, huomaa kirjoittajan oma kalusto) satkun kannalla. Hintaa oli 4400€ ja tähän mennessä on mennyt osiin about 1900€. Paljon osia on vaihdettu milteipä vaihtamisen ilosta joten todellisuudessa jos olisin vaihtanut vain vaihdon tarpeessa olevat niin varmasti puolet vähemmän olisi mennyt.

Seuraavia isompia remontteja on tehty;

- jarrulaikat, -palat ja -satuloiden puhdistus
- iskarit ja jouset vaihdettu
- pakoputki vaihdettu
- nippu alipaineletkuja, sytytyksen kuluvia osia, tulpanjohdot, puolanjohto, tulpat pariinkin kertaan, suodattimia ja bensansuodatin
- sisälämppärikin löytyy
- kaksi lohkiksen roikkaa (pitkää ja lyhyttä)
- hanttarin vetarin tunneli korjattu (katsastuksessa todettu)
- kuskinpuolelta alapallo ja raidetangonpää (kuten myös)
- jäähdytin
- peräkoukku ja kattotelineet 8)
- jne.

Joten jos budjetti on luokkaa 10K€ niin näkisin hieman vaivaa etsiä OG900 Turbon ja siihen sitten remonttia tarpeen mukaan. Mun kinnerissä on mittarissa kohta 260tkm ja siihen nähden kone käy nätisti. Pieni nestevuoto vaivaa mutta väheni huomattavasti, kun kiristin kannenpultit jäähdyttimen vaihdon yhteydessä. Toivottavasti kestää siihen asti, että saan tallin eristettyä ja levytettyä, kun laitan rissalle kattoon kiskon. Sitten olisi tarkoitus käyttää Turbosta kone pois ja tehdä vähän isompaa remonttia. Sitä ennen menee laturi vaihtoon, kun päästelee kummia ääniä, toisinaan.

Toivottavasti et nyt karta Turboja ja tarkoitus ei ollut säikyttää. Sen voin kuitenkin sanoa, että ainoat sähköviat mun Turbossa ovat olleet kuskinpenkin lämppärin johdon katkeaminen (särki muuten lämmittimen katkaisijan), magneettiventtiilin maahäiriöt joka vaati loppuakseen maapisteiden puhdistuksen konehuoneesta ja lämppärin moottorin hiilien loppuminen. Tuo em. hiilien loppuminen vielä ajoittui viime Roin reissulle joten tuli vain haettua autosähköliikkeestä hiilet jotka viilasin puhaltimeen sopiviksi. Muuten on sähköjen osalta toiminut hyvin.

Tekniikkahan mulla on 16V täyspaineturbo katalysaattorilla ja tehoa on 160hp ja vääntöä 255Nm. Tuolla reservillä satkun kokoinen kapistus liikkuu yllättävän rivakasti ja näin liukkaan maan aikaan välissä tuntuu tehoa olevan liikaa. Kesällä tulee eteen taas se, että tehoa saisi olla se 25hp enemmän joten Redboksi hommaaminen tai vakioboksin modaus on edessä. Ajellaan sitten talvella vaikka mankun piuha irti jos menee sutimiseksi :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Haluan huomauttaa, että PERHEautossa olisi erittäin hyvä olla toimiva ilmastointi. Aika vähissä taitaa olla OG-sarjan autot, joista tällainen varuste löytyy. Perheauto on ymmärtääkseni myös käyttöauto, eikä sitä kuulu rassailla vähän väliä. Perheautossa pitää mielestäni olla mahdollisimman uutta turvatekniikkaa ja sitä löytyy sieltä kalliimmasta päästä.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Moukarimies kirjoitti:Haluan huomauttaa, että PERHEautossa olisi erittäin hyvä olla toimiva ilmastointi.
:D :D :D


Kesällä meillä onkin aina pohdinta ennen matkaa, että sataako vai paistaako. Saabissa on ilmastointi, ja Audissa Hydragripit alla... :wink: No joo, polttoainekustannus vetää Audin puoleen jos ei ole ilmastoinnille tarvetta.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Moukarimies kirjoitti:Haluan huomauttaa, että PERHEautossa olisi erittäin hyvä olla toimiva ilmastointi. Aika vähissä taitaa olla OG-sarjan autot, joista tällainen varuste löytyy. Perheauto on ymmärtääkseni myös käyttöauto, eikä sitä kuulu rassailla vähän väliä. Perheautossa pitää mielestäni olla mahdollisimman uutta turvatekniikkaa ja sitä löytyy sieltä kalliimmasta päästä.
Kirjoittajan olisi hyvä huomioida erilaiset lähtöasetelmat, perheellisiä kun on useissa tuloluokissa. Mielestäni perheautossa tulee olla 4 pyörää ja sen kuuluu kulkea eteen- ja taaksepäin omin voimin. Muut lisäominaisuudet sitten voi kukin valita rahankäyttömahdollisuutensa (ja halukkuutensa) mukaan. Jos on perheen pakko kulkea ilmastoimattomalla ns. epäturvallisella autolla niin näin vain on. Paras turvavaruste on joka tapauksessa kuljettaja joka osaa asiansa mahdollisimman hyvin.

Anteeksi vaan mutta mielipiteesi kuulostaa hieman kypsymättömältä, sain sen käsityksen että ainoa oikea perheauto olisi maks. muutaman vuoden ikäinen kulkine jota huollettaisiin ainoastaan takuuhuoltojen yhteydessä.
Kulkineen saavutettua takuuajan lopun, siihen valitettavasti vaan ilmestyy kaikenlaista askarreltavaa, ja tällöin voisi olla kovastikin suuri etu siitä jos joku perheenjäsenistä osaisi autoa myös hieman rassailla, tosin onhan noita korjaamoitakin.
Monet pitävät harrastuksena tätä autojenruuvausta, myös allekirjoittanutkin, jolla on koossa vasta ns. ydinperhe.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Aksu900 kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Yksi asia mikä mua aina rasittaa og9-3/9-5:ssa tonnareihin verrattuna, on kyllä ne (mielestäni) surullisen halpamaiset oviverhoilut.. :?
Minusta taas juuri sisusta nostaa 9-5:n pitkästi tonnarin yläpuolelle. Kattoo vaikka kojelaudan päällistä yms. Kovasti on muovisia ja vanhan näkösiä 9000:ssa.. :roll:
Kyllä og900/9000 verhoilut on kaikkiaan paljon siistimmän näköiset kuin näissä GM-sekasikiöissä. Onhan ne ok ajettavia, mutta mulla ainakin tulee kylmiä väreitä tuosta GM-kirjainyhdistelmästä... On tullut ooppelillakin ajeltua :roll:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Aksu900 kirjoitti:
Miten se on aidompi saab kuin 9-5? Miten se tekniikka on helpompi kuin 9-5ssä? Wink Ite näkisin ainoiksi syyksi valita 9000 eikä 9-5 rahan tai sen jos haluaa virittää poskettomasti eikä vaivaudu vaihtamaan mäntiä. Voimansiirtohan sitten taas 9-5ssä on lujem

Eiköhän Gansters Motors ( GM ) tullut kuvioihin 1990 loppupuolella . 9000 vimeinen facelift oli tehty jo enen GM: n mukaan tuloa. GM:llä ei ole ollut mitään osuutta 9000 -sarjan suunnittelussa tahi valmistuksessa. Toisin on 9-3 ja 9-5 mallit.
Nykyään , mitä uudempi auto on , niin sen tarkempaan on laskettu lujuuslaskelmat .Ylimääräistä vahvistavaa osaa ei käytetä.
Selkeimmin se tulee tunteminieni audiolaitteiden parissa.; karkeasti :ennen 1990 mietittiin miten saataisiin parempi laite, ja sen jälkeen , miten saataisiin halvempi.
Kiva , kun mun kirjoitukset kirvoitaa sydämeen osuneita sapekkaita kirjoituksia. :P
Vastaa Viestiin