Matti Järvi haukkuu taas saabin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

m&m kirjoitti:Nappulaviidakosta: Minä haluan nimenomaan nappulaviidakoita. Ne saattavat aluksi tuntua sekavilta, mutta kun nappien tarkoitukset ja sijainnit oppii, on niiden käyttö paljon nopeampaa kuin valikkosurffailu jollain navi- pyörällä tai kursorinäppäimillä.
Joo. Ja tuostakin voidaan kirjoittaa niin moneen sävyyn. Viime lauantain Hesarin testissa Toyotan nappula-armeijaa hymisteltiin tyyliin "hehhe, täähän on japsi, nehän osaa aina kaiken paremmin" :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Onhan se fakta että saappi on esim muotoilun osalta jäljessä abouts 20 vuotta jatkuvasti , siis jos yleistä mutia katsotaan. Tässä kin on 2 kuvaa vuosimallin 1998 kojelaudasta. Yksi on mun tonnari ja toinen on " sukkula". Loppu onkin sitten makuasiaa

Kuva

Kuva



Kaide
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kaide kirjoitti:Onhan se fakta että saappi on esim muotoilun osalta jäljessä abouts 20 vuotta jatkuvasti , siis jos yleistä mutia katsotaan. Tässä kin on 2 kuvaa vuosimallin 1998 kojelaudasta. Yksi on mun tonnari ja toinen on " sukkula". Loppu onkin sitten makuasiaa


Kaide
noni, nyt joutuu näppikseltä pyyhkimään oksennuksia. Tuo "sukkula" on ihan törkyällöttävä :oops: :cry:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Haza kirjoitti:Sen mitä on tullut levyjarrullisia puolikkaita revittyä niin kyllä niissä ihan normaalit ilmajarrut noin niinkuin autoon kytkemisen osalta ainakin on ollut. Ei kiinnostanut niin paljoa että olisi viitsinyt tutkia missä muuttuu nestekäyttöiseksi jos ollenkaan.
Maalaisjärki sanoo että ei mitään järkeä sotkea nestepaineasioita edes työsylinteripäähän jos kerran käyttövoima kuitenkin tuodaan paineilmalla. Se ainoa hyöty minusta mikä nesteellä saavutettaisiin on viiveen minimointi eikä se voi olla kaiken sen härdellin arvoinen. Ja sekin vaan siinä tapauksessa että synsteemi on päästä päähän nestepaineella.
Mutta olispa hauska nähdä minkänäköinen hässäkkä siellä on jos siellä paineilmatoiminen sylinteri käyttää levyjarruja.

Muutenkin pitäisi pitkästä aikaa hankkiutua johonkin rekkafirmaan keikkakuskiksi niin pääsis aina välillä pois kotoa tien päälle "lepäämään" pariksi päivää kun siltä tuntuu. :wink:
9000CS 2,3
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

m&m kirjoitti:
saapasi kirjoitti:Mistäs löytys sopiva pöllö postaamaan kuukauden jälkikäteen ja keskellä yötä...TÄÄLLÄ \o/ :D
Hmm... ei millään pahalla saapasi, mutta näyttää skannaus olevan tehty samalla ammattitaidolla kuin artikkelikin. :) Olisi ollut mielenkiintoista lukea teksti kokonaisuudessaan.
Kuvassa on koko stoori saappaan osalta. Muilla sivuilla (7) ei ole mitään mielenkiintoista. Laitoin siihen nyt merkin, johon teksti loppuu kun näyttihän se joo ylös jatkuvan.


edit: Tommonen sukkula on todellakin ihan hirveä. Tossahan tulis paniikki missä kaikki hallintalaitteet on 8O Namiskoita ja nipstaageja olla pitää :)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hyi hemmetti tuota "sukkulan" interiööriä, lähinnä tulee mieleen joku Klingonien taistelusukkula lisko-imitaatio sisustuksineen.. hrrr... Vain ja ainoastaan ranskalaiset pystyvät moiseen... Tai no ehkä 80- luvun Mitsusippien sisusta oli saanut vaikutteita ensimmäisestä Taisteluplaneetta Galacticasta. Ei tuollainen epäjohdonmukaisuus ja erikoisuudentavoittelu oikein kuulu henkilöauton ohjaamoon.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Viesti Kirjoittaja saba90 »

On kyllä tuon renöön sisusta aika hirveän näköinen,hyi saakeli sentään 8O
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ainakin kevyemmisä kuorma-autoisa (8-15tn) ylipaineella tehostetut nestejarrut on kai normiratkasu? Yhdistelmät on sitten asia erikseen. Vaikka eihän se niissäkään mahdotonta ole: normaalit hydrauliikka liitokset joita löytyy jokasesta aura-autosta, kaivinkoneesta, pyöräkuormaajasta jne. ajais saman asian ko ilmaliitokset.

Karun näkönen tuo rellun ohjaamo :roll: . Kyllä saappi on ollu valovuoden edellä muista mitä ergonomiaan tulee. Ainakin og:n. Ja nappulathan ei haittaa mitään jos ajotapahtuman kannalta tärkeät on helpot käyttää.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Kaide kirjoitti:Onhan se fakta että saappi on esim muotoilun osalta jäljessä abouts 20 vuotta jatkuvasti , siis jos yleistä mutia katsotaan.
Itse taas tässä tuli juuri tuumailtua, että tonnarin 80-luvun alkupuolella suunniteltu kojetaulu on todella moderni verrattuna useimpiin 90-luvunkin saman luokan autoihin. Tällä hetkellä uusissa autoissa näkee jo jotain vastaavaa.

Ja tuosta sukkulan kojetaulustahan ei taida löytää edes nopeusmittaria ilman ohjekirjaa. :D
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Noilla keskelle sijoitetuilla mittaristoilla on yksi ainoa tarkoitus ja se ei liity mitenkään ergonomiaan tai edes muotoiluun vaikka niitä muotoilullisina yksityiskohtina markkinoidaankin :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Heh, lähes samaa rakennetta voidaan käyttää sekä oikean- että vasemmanpuoleisen liikenteen maihin :)
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Niin ja emäntä pääsee valittamaan ylinopeudesta kun mittari on näkösällä. :o
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja villero »

Olli Kinaret kirjoitti:Niin ja emäntä pääsee valittamaan ylinopeudesta kun mittari on näkösällä. :o
Kelpaakohan emännille enää edes "mittarivirhe" selitykseksi, kun siinä näkyy vieläpä tarkkaluku:S.

Juuh, kyllä käytännössä kaikki jotka ovat uuden 9-3 :n sisään istahtaneet ensimmäistä kertaa, ovat pitäneet autoa erittäin tyylikkäänä myös sisältä.
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Jussi kirjoitti:Noilla keskelle sijoitetuilla mittaristoilla on yksi ainoa tarkoitus ja se ei liity mitenkään ergonomiaan tai edes muotoiluun vaikka niitä muotoilullisina yksityiskohtina markkinoidaankin :)
Jep, ja sekös suututtaa.

Hirveitä keksintöjä. Menee samaan kategoriaan kuin suuret automarketit taajamien ulkopuolella - saadaan kuluttajat asioimaan suoraan ketjujen varastoissa...
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

saapasi kirjoitti: Kuvassa on koko stoori saappaan osalta.
Nojoo, ilmeisesti tekstistä puuttuu ainoastaan testiyksilöä koskevia yksityiskohtia. Tekstissä oli jotain moottoritilan syöpymistä, mutta lause jäi kesken ja jatkui rengaskommenteilla. Näin ainakin Firefoxilla.

Koko stoori olisi mielenkiintoinen siksi, että kertoisi vähän enemmän kirjoittajan tyylistä ja yleisasenteesta verrattuna nyt nähtyihin Saab-antipatioihin, mutta löytyyhän tuo lehti kirjastosta.
Vastaa Viestiin