Kotipoliisit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:Bussikaistaa voi käyttää tilapäisesti ryhmittymiseen tai kääntymisen jälkeen.
Useissa tapauksissa on käytettävä eikä vain voi käyttää.
Sen takia kirjoitin että "voi" koska jos kääntyy oikealle, tielle jossa oikeanpuolimmainen kaista on bussikaista, saa kääntyä joko sille tai halutessaan myös sen yli suoraan ei-bussikaistalle. Kun ylensä kääntymissäännöt aina muulloin käskee kääntymään siihen oikeaan reunaan.
9000CS 2,3
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tämä on muuten jänskä juttu.. Laissahan tuota ei lue, siellä käsketään yksiselitteisesti kääntymään oikeaan reunaan. Helsingissä opetettiin kuitenkin ainakin vuonna 1990 että kääntymisen voi halutessaan tehdä myös suoraan sille vasemmalle kaistalle jos jo kääntyessä voi nähdä tai tietää että se oikean puolimmainen on bussikaista. Tiedän koska olen itse ollut autokoulussa opettajana siihen aikaan. Joko se luki silloin laissa (tod.näk. ei) tai sitten se oli vain sellainen "käytäntö josta ei hylätty inssissä". Vähän niinkuin ns. poikkeuskäännöstä eli lyhytkorttelikäännöstä vastaava asia jolloin käännytään suoraan toiseen reunaan seuraavaa kääntymistä varten. Silloin järkeiltiin varmaan että turhaa kääntyä siihen bussikaistalle takaa tulevien bussien riesaksi kun kuitenkin heti siitä täytyy lähteä pois.

Tosin kun lukee linja-autokaistan merkistähän sanotaan tieliikenneasetuksessa näin:
Merkit 541 a ja 541 b

Merkillä osoitetaan linja-autoille varattu ajokaista. Jos ajokaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Merkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen, jollei merkillä 542 a tai 542 b ole toisin osoitettu. Merkki sijoitetaan linja-autokaistan yläpuolelle sen alkamiskohtaan ja se voidaan tarvittaessa toistaa


Eli koska tuossa, vaikka annetaan lupa käyttää kaistaa rymhitymiseen kääntymistä varten, ei anneta lupaa kääntyä sille bussikaistalla niin sen voi myös tulkita olevan kielletty koska ajaminen bussikaistalla on kielletty.
Lievä ristiriita siis kääntymistä koskevien sääntöjen kanssa. Ehkä sitä ajateltiin silloin tuollakin lailla, enpä muista enää.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Su Tammi 13, 2008 20:47. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9000CS 2,3
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Saappi Kuski kirjoitti:Helsingissä opetettiin kuitenkin ainakin vuonna 1990 että kääntymisen voi halutessaan tehdä myös suoraan sille vasemmalle kaistalle jos jo kääntyessä voi nähdä tai tietää että se oikean puolimmainen on bussikaista.
Kerran joku noin opetettu ajoi alle. Hän oli yksin syyllinen tapahtumaan.
96 M75 i12 5-speed ;)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

Saappi Kuski kirjoitti:Tämä on muuten jänskä juttu.. Laissahan tuota ei lue, siellä käsketään yksiselitteisesti kääntymään oikeaan reunaan.
Lakihan on näissä kääntymissäännöissä aivan järjetön. Silloinkin kun useampi kaista kääntyy oikealle tai vasemmalle, pitäisi kaikkien ilmeisesti tunkea samalle kaistalle.

Finlex TLL 12 §
Kääntyminen

Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Niin, säännöt on sääntöjä ja tuo oli käytäntöä ainakin silloin. Eikä se kaistan yli loikkaaminen tietenkään muuta väistämissääntöjä. Kääntyjä on "väistämisvelvollinen risteävää tietä kulkevia kohtaan" jos se muutenkin siinä tilanteessa on ja kaistanvaihtaja on sitä muutenkin. Kuka on syyllinen missäkin ja mitenkäkin monen oikeuskäsittelyn jälkeen niin tietysti vaihtelee.
Minun mielipide oli silloin ja on vieläkin että ihan ok kääntyä suoraan sen bussikaistan yli, kunhan vaan ymmärtää katsoa ja varoa ne väistettävät molemmilta kaistoilta jos niitä on.
9000CS 2,3
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mimmi kirjoitti:Mites sitten esim. Mellunmäessä Kontulantien ja Länsimäentien risteys?
Siinä kun palaa Länsimäentieltä Kontulantielle Kontulaanpäin yhtäaikaa nuolivalot (Itäväylältä päin vasemmalle ja Länsimäestä päin oikealle).
En tiedä kyseistä paikkaa mutta lain perusteella valojen ja muiden sääntöjen hierarkia on hämärän peitossa. Tiedän kyllä että yleisesti uskotaan jopa autokoulujen opetusmateriaalissa valojen mitätöivän liikennemerkit ja tavalliset väistämissäännöt hälytysajoa lukuunottamatta, mutta laista ei löydy vahvistusta tuolle käsitykselle.

Tieliikennelaissa kyllä sanotaan että "Jos liikennettä ohjataan liikennevaloin, valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta." (Finlex TLL 4 §). Finlex TLA 22 § : "Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan."

Vihreä valo on siis voimassa vain yhdessä kohdassa, asioiden järjestys sen kohdan jälkeen ei ole missään yksiselitteisesti määritelty.

Ainoastaan punainen valo velvoittaa yksiselitteisesti pysähtymään mutta pitää muistaa että sekin on voimassa vain yhdessä kohdassa (pääopastin tai pysäytysviiva).eikä missään määritellä miten pitää toimia jos valot ehtivät vaihtua punaiseksi risteyksessä ollessa.

Yleinen tapa ohittaa pysähtymättä viereiselle kaistalle suojatien eteen pysähtynyt auto vihreiden palaessa omaan suuntaan ei myöskään ole selvästi laillista.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mimmi kirjoitti:Mites sitten esim. Mellunmäessä Kontulantien ja Länsimäentien risteys?
Siinä kun palaa Länsimäentieltä Kontulantielle Kontulaanpäin yhtäaikaa nuolivalot (Itäväylältä päin vasemmalle ja Länsimäestä päin oikealle).
En tunne tuota paikkaa mutta jos on kyse siitä että molemmat kääntyy vihreillä nuolivalolla samalle tielle niin näitä paikkoja on tosiaan tullut vaikka minne ja olen lukenut jostain että aika vääntöä on niissä ollut kolaritilanteissa.
Niissä paikoissa ainakin mitä Espoossa noita on niin käännytään molemmat "omille" vierekkäisille kaistoille, riitatilanteita on tullut niistä kun toinen ohjaakin suoraan toisen kaistalle ja törmäys tapahtuu vaikka molemmat ajoivat vihreillä. En tiedä miten nuo kiistat on päättyneet mutta niissä on kai intetty siitä että tapahtuiko törmäys risteykseen ajettaessa vaiko vasta sen jälkeisessä kaistanvaihtotilanteessa joka olisi kai syylliseyyden kannalta se avainkysymys. typerää joka tapauksessa tehdä tuollaisia kun ihmiset on kuitenkin tottuneet siihen että "nuolivaloilla ei ole väistettäviä."
9000CS 2,3
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

Saappi Kuski kirjoitti:typerää joka tapauksessa tehdä tuollaisia kun ihmiset on kuitenkin tottuneet siihen että "nuolivaloilla ei ole väistettäviä."
Niin ja Espoossahan on tuollainen suoraankin ajettaessa, Ison Omenan viereisellä sillalla etelään ajettaessa palaa myös Länsiväylältä oikealle kääntyville vihreät samaan aikaan.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Jos vihreän nuolen muotoisella opasteella ohjataan kääntyvää liikennettä, ei tätä suuntaa risteävälle ajoneuvo-, jalankulku- tai raitiovaunuliikenteelle saa samanaikaisesti näyttää vihreää valoa eikä raitiovaunuliikenteelle muuta ajon sallivaa opastetta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900552
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Money For Nothing kirjoitti:
Jos vihreän nuolen muotoisella opasteella ohjataan kääntyvää liikennettä, ei tätä suuntaa risteävälle ajoneuvo-, jalankulku- tai raitiovaunuliikenteelle saa samanaikaisesti näyttää vihreää valoa eikä raitiovaunuliikenteelle muuta ajon sallivaa opastetta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900552
Ovat varmaan vääntäneet tuon siltä pohjalta että liikenne ei ole risteävää jos molemmat kääntyy tai ajaa omille kaistoilleen. Tullaan siis käsitteisiin "risteävä liikenne" joka on eri asia kuin "risteävä tie".
Tulee vaan vekkuleita tilanteita kun niitä kaistoja vaihdellaan siinä samalla. Varsinkin jos kaistaviivatkin on lumen alla tai vastaavaa.
9000CS 2,3
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Tietysti jokainen ajaa ensin omalle kaistalleen ja vaihtaa vasta myöhemmin. Täysin selvä tilanne.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja JKen »

Ässä kirjoitti:Tietysti jokainen ajaa ensin omalle kaistalleen ja vaihtaa vasta myöhemmin. Täysin selvä tilanne.
Tämä tuli itselläkin mieleen, kun mietin että onpas saappikuskit saaneet yksikertaisesta asiasta monimutkaisen, kun muistaakseni edelleenkin on kaistanvaihto risteysalueella kielletty.

--------- _________ risteys________ ----------
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Pykälä? Minäkin muistelen aina välillä kaikenlaista. Elämä on yksinkertaista kun ei ajattele asioita liian syvällisesti. :roll: Kyllä munkin mielestä ne Oulun n.3 valoristeystä on ihan selkeitä.

Niinkuin tuossa kirjoitin niin täällä olisi tarjolla risteyksiä joista ei oikein voi tietää mihin ne kaistanlinjaukset niissä johtaa ja niissä on tullut kiistoja että tapahtuiko törmäys sen vuoksi että toinen ei väistänyt toista risteyksessä vai vaihtoiko toinen kaistaa toisen kylkeen. Kaikille nämä ei ole selviä, hyvä jos teille on. :D
9000CS 2,3
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja JKen »

Saappi Kuski kirjoitti:Kyllä munkin mielestä ne Oulun n.3 valoristeystä on ihan selkeitä.
http://www.ouka.fi/tekninen/Liikenneval ... evalot.pdf
Saappi Kuski kirjoitti:Kaikille nämä ei ole selviä, hyvä jos teille on. :D
http://omglol.kerrolisaa.com/1/3345.jpg
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saappi Kuski kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Mites sitten esim. Mellunmäessä Kontulantien ja Länsimäentien risteys?
Siinä kun palaa Länsimäentieltä Kontulantielle Kontulaanpäin yhtäaikaa nuolivalot (Itäväylältä päin vasemmalle ja Länsimäestä päin oikealle).
En tunne tuota paikkaa mutta jos on kyse siitä että molemmat kääntyy vihreillä nuolivalolla samalle tielle niin näitä paikkoja on tosiaan tullut vaikka minne ja olen lukenut jostain että aika vääntöä on niissä ollut kolaritilanteissa.
Niissä paikoissa ainakin mitä Espoossa noita on niin käännytään molemmat "omille" vierekkäisille kaistoille, riitatilanteita on tullut niistä kun toinen ohjaakin suoraan toisen kaistalle ja törmäys tapahtuu vaikka molemmat ajoivat vihreillä. En tiedä miten nuo kiistat on päättyneet mutta niissä on kai intetty siitä että tapahtuiko törmäys risteykseen ajettaessa vaiko vasta sen jälkeisessä kaistanvaihtotilanteessa joka olisi kai syylliseyyden kannalta se avainkysymys. typerää joka tapauksessa tehdä tuollaisia kun ihmiset on kuitenkin tottuneet siihen että "nuolivaloilla ei ole väistettäviä."
Eihän sitä tarvi väistää em. tapauksissa. Mun käsityksen mukaan vasemmalle kaksikaistaiselle käännyttäessä on ajettava vasemmalle kaistalle ja oikealle käännyttäessä oikealle.

Esim. täällä Jeppiksessä on tie jossa on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Itse käyn tuon tien kautta kaupassa useasti ja tiedän kääntyväni vasemmalle joten ajan tiellä vasenta kaistaa ja silti mun pitää väistää oikealta tulevia oikealle kääntyviä, kun he ajavat suoraan vasemmalle kaistalle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin