Sen takia kirjoitin että "voi" koska jos kääntyy oikealle, tielle jossa oikeanpuolimmainen kaista on bussikaista, saa kääntyä joko sille tai halutessaan myös sen yli suoraan ei-bussikaistalle. Kun ylensä kääntymissäännöt aina muulloin käskee kääntymään siihen oikeaan reunaan.9-5T kirjoitti:Useissa tapauksissa on käytettävä eikä vain voi käyttää.Saappi Kuski kirjoitti:Bussikaistaa voi käyttää tilapäisesti ryhmittymiseen tai kääntymisen jälkeen.
Kotipoliisit
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kotipoliisit
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kotipoliisit
Tämä on muuten jänskä juttu.. Laissahan tuota ei lue, siellä käsketään yksiselitteisesti kääntymään oikeaan reunaan. Helsingissä opetettiin kuitenkin ainakin vuonna 1990 että kääntymisen voi halutessaan tehdä myös suoraan sille vasemmalle kaistalle jos jo kääntyessä voi nähdä tai tietää että se oikean puolimmainen on bussikaista. Tiedän koska olen itse ollut autokoulussa opettajana siihen aikaan. Joko se luki silloin laissa (tod.näk. ei) tai sitten se oli vain sellainen "käytäntö josta ei hylätty inssissä". Vähän niinkuin ns. poikkeuskäännöstä eli lyhytkorttelikäännöstä vastaava asia jolloin käännytään suoraan toiseen reunaan seuraavaa kääntymistä varten. Silloin järkeiltiin varmaan että turhaa kääntyä siihen bussikaistalle takaa tulevien bussien riesaksi kun kuitenkin heti siitä täytyy lähteä pois.
Tosin kun lukee linja-autokaistan merkistähän sanotaan tieliikenneasetuksessa näin:
Merkit 541 a ja 541 b
Merkillä osoitetaan linja-autoille varattu ajokaista. Jos ajokaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Merkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen, jollei merkillä 542 a tai 542 b ole toisin osoitettu. Merkki sijoitetaan linja-autokaistan yläpuolelle sen alkamiskohtaan ja se voidaan tarvittaessa toistaa
Eli koska tuossa, vaikka annetaan lupa käyttää kaistaa rymhitymiseen kääntymistä varten, ei anneta lupaa kääntyä sille bussikaistalla niin sen voi myös tulkita olevan kielletty koska ajaminen bussikaistalla on kielletty.
Lievä ristiriita siis kääntymistä koskevien sääntöjen kanssa. Ehkä sitä ajateltiin silloin tuollakin lailla, enpä muista enää.
Tosin kun lukee linja-autokaistan merkistähän sanotaan tieliikenneasetuksessa näin:
Merkit 541 a ja 541 b
Merkillä osoitetaan linja-autoille varattu ajokaista. Jos ajokaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Merkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen, jollei merkillä 542 a tai 542 b ole toisin osoitettu. Merkki sijoitetaan linja-autokaistan yläpuolelle sen alkamiskohtaan ja se voidaan tarvittaessa toistaa
Eli koska tuossa, vaikka annetaan lupa käyttää kaistaa rymhitymiseen kääntymistä varten, ei anneta lupaa kääntyä sille bussikaistalla niin sen voi myös tulkita olevan kielletty koska ajaminen bussikaistalla on kielletty.
Lievä ristiriita siis kääntymistä koskevien sääntöjen kanssa. Ehkä sitä ajateltiin silloin tuollakin lailla, enpä muista enää.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Su Tammi 13, 2008 20:47. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9000CS 2,3
Re: Kotipoliisit
Kerran joku noin opetettu ajoi alle. Hän oli yksin syyllinen tapahtumaan.Saappi Kuski kirjoitti:Helsingissä opetettiin kuitenkin ainakin vuonna 1990 että kääntymisen voi halutessaan tehdä myös suoraan sille vasemmalle kaistalle jos jo kääntyessä voi nähdä tai tietää että se oikean puolimmainen on bussikaista.
96 M75 i12 5-speed ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Kotipoliisit
Lakihan on näissä kääntymissäännöissä aivan järjetön. Silloinkin kun useampi kaista kääntyy oikealle tai vasemmalle, pitäisi kaikkien ilmeisesti tunkea samalle kaistalle.Saappi Kuski kirjoitti:Tämä on muuten jänskä juttu.. Laissahan tuota ei lue, siellä käsketään yksiselitteisesti kääntymään oikeaan reunaan.
Finlex TLL 12 §
Kääntyminen
Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kotipoliisit
Niin, säännöt on sääntöjä ja tuo oli käytäntöä ainakin silloin. Eikä se kaistan yli loikkaaminen tietenkään muuta väistämissääntöjä. Kääntyjä on "väistämisvelvollinen risteävää tietä kulkevia kohtaan" jos se muutenkin siinä tilanteessa on ja kaistanvaihtaja on sitä muutenkin. Kuka on syyllinen missäkin ja mitenkäkin monen oikeuskäsittelyn jälkeen niin tietysti vaihtelee.
Minun mielipide oli silloin ja on vieläkin että ihan ok kääntyä suoraan sen bussikaistan yli, kunhan vaan ymmärtää katsoa ja varoa ne väistettävät molemmilta kaistoilta jos niitä on.
Minun mielipide oli silloin ja on vieläkin että ihan ok kääntyä suoraan sen bussikaistan yli, kunhan vaan ymmärtää katsoa ja varoa ne väistettävät molemmilta kaistoilta jos niitä on.
9000CS 2,3
Re: Kotipoliisit
En tiedä kyseistä paikkaa mutta lain perusteella valojen ja muiden sääntöjen hierarkia on hämärän peitossa. Tiedän kyllä että yleisesti uskotaan jopa autokoulujen opetusmateriaalissa valojen mitätöivän liikennemerkit ja tavalliset väistämissäännöt hälytysajoa lukuunottamatta, mutta laista ei löydy vahvistusta tuolle käsitykselle.Mimmi kirjoitti:Mites sitten esim. Mellunmäessä Kontulantien ja Länsimäentien risteys?
Siinä kun palaa Länsimäentieltä Kontulantielle Kontulaanpäin yhtäaikaa nuolivalot (Itäväylältä päin vasemmalle ja Länsimäestä päin oikealle).
Tieliikennelaissa kyllä sanotaan että "Jos liikennettä ohjataan liikennevaloin, valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta." (Finlex TLL 4 §). Finlex TLA 22 § : "Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan."
Vihreä valo on siis voimassa vain yhdessä kohdassa, asioiden järjestys sen kohdan jälkeen ei ole missään yksiselitteisesti määritelty.
Ainoastaan punainen valo velvoittaa yksiselitteisesti pysähtymään mutta pitää muistaa että sekin on voimassa vain yhdessä kohdassa (pääopastin tai pysäytysviiva).eikä missään määritellä miten pitää toimia jos valot ehtivät vaihtua punaiseksi risteyksessä ollessa.
Yleinen tapa ohittaa pysähtymättä viereiselle kaistalle suojatien eteen pysähtynyt auto vihreiden palaessa omaan suuntaan ei myöskään ole selvästi laillista.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kotipoliisit
En tunne tuota paikkaa mutta jos on kyse siitä että molemmat kääntyy vihreillä nuolivalolla samalle tielle niin näitä paikkoja on tosiaan tullut vaikka minne ja olen lukenut jostain että aika vääntöä on niissä ollut kolaritilanteissa.Mimmi kirjoitti:Mites sitten esim. Mellunmäessä Kontulantien ja Länsimäentien risteys?
Siinä kun palaa Länsimäentieltä Kontulantielle Kontulaanpäin yhtäaikaa nuolivalot (Itäväylältä päin vasemmalle ja Länsimäestä päin oikealle).
Niissä paikoissa ainakin mitä Espoossa noita on niin käännytään molemmat "omille" vierekkäisille kaistoille, riitatilanteita on tullut niistä kun toinen ohjaakin suoraan toisen kaistalle ja törmäys tapahtuu vaikka molemmat ajoivat vihreillä. En tiedä miten nuo kiistat on päättyneet mutta niissä on kai intetty siitä että tapahtuiko törmäys risteykseen ajettaessa vaiko vasta sen jälkeisessä kaistanvaihtotilanteessa joka olisi kai syylliseyyden kannalta se avainkysymys. typerää joka tapauksessa tehdä tuollaisia kun ihmiset on kuitenkin tottuneet siihen että "nuolivaloilla ei ole väistettäviä."
9000CS 2,3
Re: Kotipoliisit
Niin ja Espoossahan on tuollainen suoraankin ajettaessa, Ison Omenan viereisellä sillalla etelään ajettaessa palaa myös Länsiväylältä oikealle kääntyville vihreät samaan aikaan.Saappi Kuski kirjoitti:typerää joka tapauksessa tehdä tuollaisia kun ihmiset on kuitenkin tottuneet siihen että "nuolivaloilla ei ole väistettäviä."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Kotipoliisit
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900552Jos vihreän nuolen muotoisella opasteella ohjataan kääntyvää liikennettä, ei tätä suuntaa risteävälle ajoneuvo-, jalankulku- tai raitiovaunuliikenteelle saa samanaikaisesti näyttää vihreää valoa eikä raitiovaunuliikenteelle muuta ajon sallivaa opastetta.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kotipoliisit
Ovat varmaan vääntäneet tuon siltä pohjalta että liikenne ei ole risteävää jos molemmat kääntyy tai ajaa omille kaistoilleen. Tullaan siis käsitteisiin "risteävä liikenne" joka on eri asia kuin "risteävä tie".Money For Nothing kirjoitti:http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900552Jos vihreän nuolen muotoisella opasteella ohjataan kääntyvää liikennettä, ei tätä suuntaa risteävälle ajoneuvo-, jalankulku- tai raitiovaunuliikenteelle saa samanaikaisesti näyttää vihreää valoa eikä raitiovaunuliikenteelle muuta ajon sallivaa opastetta.
Tulee vaan vekkuleita tilanteita kun niitä kaistoja vaihdellaan siinä samalla. Varsinkin jos kaistaviivatkin on lumen alla tai vastaavaa.
9000CS 2,3
Re: Kotipoliisit
Tietysti jokainen ajaa ensin omalle kaistalleen ja vaihtaa vasta myöhemmin. Täysin selvä tilanne.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Kotipoliisit
Tämä tuli itselläkin mieleen, kun mietin että onpas saappikuskit saaneet yksikertaisesta asiasta monimutkaisen, kun muistaakseni edelleenkin on kaistanvaihto risteysalueella kielletty.Ässä kirjoitti:Tietysti jokainen ajaa ensin omalle kaistalleen ja vaihtaa vasta myöhemmin. Täysin selvä tilanne.
--------- _________ risteys________ ----------
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kotipoliisit
Pykälä? Minäkin muistelen aina välillä kaikenlaista. Elämä on yksinkertaista kun ei ajattele asioita liian syvällisesti.
Kyllä munkin mielestä ne Oulun n.3 valoristeystä on ihan selkeitä.
Niinkuin tuossa kirjoitin niin täällä olisi tarjolla risteyksiä joista ei oikein voi tietää mihin ne kaistanlinjaukset niissä johtaa ja niissä on tullut kiistoja että tapahtuiko törmäys sen vuoksi että toinen ei väistänyt toista risteyksessä vai vaihtoiko toinen kaistaa toisen kylkeen. Kaikille nämä ei ole selviä, hyvä jos teille on.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Niinkuin tuossa kirjoitin niin täällä olisi tarjolla risteyksiä joista ei oikein voi tietää mihin ne kaistanlinjaukset niissä johtaa ja niissä on tullut kiistoja että tapahtuiko törmäys sen vuoksi että toinen ei väistänyt toista risteyksessä vai vaihtoiko toinen kaistaa toisen kylkeen. Kaikille nämä ei ole selviä, hyvä jos teille on.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
9000CS 2,3
Re: Kotipoliisit
http://www.ouka.fi/tekninen/Liikenneval ... evalot.pdfSaappi Kuski kirjoitti:Kyllä munkin mielestä ne Oulun n.3 valoristeystä on ihan selkeitä.
http://omglol.kerrolisaa.com/1/3345.jpgSaappi Kuski kirjoitti:Kaikille nämä ei ole selviä, hyvä jos teille on.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Kotipoliisit
Eihän sitä tarvi väistää em. tapauksissa. Mun käsityksen mukaan vasemmalle kaksikaistaiselle käännyttäessä on ajettava vasemmalle kaistalle ja oikealle käännyttäessä oikealle.Saappi Kuski kirjoitti:En tunne tuota paikkaa mutta jos on kyse siitä että molemmat kääntyy vihreillä nuolivalolla samalle tielle niin näitä paikkoja on tosiaan tullut vaikka minne ja olen lukenut jostain että aika vääntöä on niissä ollut kolaritilanteissa.Mimmi kirjoitti:Mites sitten esim. Mellunmäessä Kontulantien ja Länsimäentien risteys?
Siinä kun palaa Länsimäentieltä Kontulantielle Kontulaanpäin yhtäaikaa nuolivalot (Itäväylältä päin vasemmalle ja Länsimäestä päin oikealle).
Niissä paikoissa ainakin mitä Espoossa noita on niin käännytään molemmat "omille" vierekkäisille kaistoille, riitatilanteita on tullut niistä kun toinen ohjaakin suoraan toisen kaistalle ja törmäys tapahtuu vaikka molemmat ajoivat vihreillä. En tiedä miten nuo kiistat on päättyneet mutta niissä on kai intetty siitä että tapahtuiko törmäys risteykseen ajettaessa vaiko vasta sen jälkeisessä kaistanvaihtotilanteessa joka olisi kai syylliseyyden kannalta se avainkysymys. typerää joka tapauksessa tehdä tuollaisia kun ihmiset on kuitenkin tottuneet siihen että "nuolivaloilla ei ole väistettäviä."
Esim. täällä Jeppiksessä on tie jossa on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Itse käyn tuon tien kautta kaupassa useasti ja tiedän kääntyväni vasemmalle joten ajan tiellä vasenta kaistaa ja silti mun pitää väistää oikealta tulevia oikealle kääntyviä, kun he ajavat suoraan vasemmalle kaistalle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001