Liikennekäyttäytyminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

potkuhousu kirjoitti:Jos osaa ajaa ja hallitsee pelisilmää suomalaisessa kaupunkiliikenteessä niin silloin on valmis Tukholman liikennekulttuuriin jossa todellakaan ei anneta tilaa ja ajetaan tapituntumalla. Joka kaistan vaihdon ruuhkaliikenteessä saa tunkea ja änkeä vilkunkäytöstä huolimatta.
Minulla on kyllä ihan päinvastainen näkemys Tukholman liikenteestä. Ja yleensäkin Ruotsin liikennekulttuuri on ihan toisella tasolla kuin suomessa.
Minä ainakin olen saanut Tukholmassa tilaa. Kun on laittanut vilkun päälle niin
voi lähes välittömästi vaihtaa kaistaa.
Ja valtateillä kun on lähes joka paikassa leveät pientareet niin niitä myös osataan käyttää, joten ohi pääsee kaikenmaailman karavaanareista ja rekoista todella vaivatta. Toisin kuin suomessa.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Samaa mieltä Rälläkän kaa Tukholman liikenteestä! Todella hyvin toimii, tilaa tulee, kun vaan on rohkeutta ajaa hieman lyhkäisempään väliin. 8O Se kai suurin ero Tukholman ja Hesan välillä, et Tukholmassakin jalankulkijoita väistetään aika nöyrästi! (toisin kuin täälä)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Suomelle tekisi hyvää, jos tänne saataisiin naispresidentti ja oikean puoleinen liikenne :twisted: :!:
96 M75 i12 5-speed ;)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No pääsipä tänään oikein toteuttaan itseään. Menin töihin ja kämppäremontista johtuen oli hieman aikataulu tiukilla. Ajattelin kotoa lähtiessä, että en varmana pääse ajamaan jouhevasti tasaista kaupunkinopeutta. Ja en päässyt. Ensin eteen vääntyy joku joka ajaa alle 40 km/h. Palo hiilet ja ohi. Seuraavassa risteyksessä on risteävältä tieltä jyrsitty asfalttia molemmilta kaistoilta. No ei se, että risteyksessä seissyt odotti Kolpista tulevat tukkirekatkin niin tämä oikea "hero" hieroo uudenkarheaa Corollaa jyrsittyjen kaistojen yli kuin kipeän sanonko minkä päälle ja eiku risteysalueella ohi. Aaarrghh!!! :evil: Jumaliste mie olen varmasti jonku sortin magneetti joka vetää noita samperin idiootteja tiet täyteen. Helkkari ku täyteen mällätty moduuliyhdistelmäki on jouhevampi liikkeissään...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Maantieajossa juuri noiden ohitusjuttujen takia autossa pitää olla voimaa. Täytyy voida kiskaista ohituskaistalla ohi koko jonosta yhdellä puhalluksella, niin ei aiheuta vaaratilanteita "kamikaze"-ohitutksilla riskipaikoissa.

Ongelma on, että kun pirssi on rakennettu kulkemaan maantiellä sopivasti, niin ei sille enää oikein kaupunkiajo maistu = paikat lähtee mukulakivetyksellä hampaista, alavääntö on nolla jne...

Mutta silti kunnon potku ohituksia varten on aina prioriteetti.
Kun vaan ne MB ja BMW ym kuskit, jotka luulevat että heillä on nopea auto alla, ymmärtäisivät antaa tilaa kun tuplasti tehoa puskeva pappasaappi haluaa ohi 8)
TurboJanne joka ohittaa turbojanne (tm)
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

tema kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:Helsingissä on ihanaa ajella, varsinkin ruuhka-aikojen ulkopuolella.
Ihanaa aina tulla Vaasasta Helsinkiin, kun siellä on selkeä liikennevalo-ohjaus lähes joka paikassa. (poislukien Lauttasaari ja jotkin muut alueet)
Ottaa aivan suunnattomasti päähän, kun täällä Vaasassa on lähes joka risteys ilman kärkikolmiota. Ja talot tietenkin silleen, ettei ole mahdollisuutta paljon ennen risteystä nähdä sinne oikealle. Pitäähän toi nopeudet alhasina varmaankin, mutta hatuttaa pysähdellä 100m välein.
Muuten Vaasassa autoilijat toimivat kohtuullisen mukavasti, mutta eivät kuitenkaan yhtä joustavasti kuin Stadissa :wink:

Kaikista mulk*in paikka missä olen ajanut on Savonlinna. Ei kukaan anna tietä, ei sitten millään. Varsinkin jalankulkijana on turha odottaa, että auto pysähtyisi suojatien eteen :x
Heh. Tulehan käymään Raumalla, niin tiedät mitä on tasa-arvoiset risteykset 8O
Vaasa suorastaan vilisee kolmioita Kirkkopuistikkoa lukuunottamatta :)
Pori se vasta viheliäinen paikka on..... 8O
Tuntuu että koko kaupunki on yhtä kiertoristeystä ja liikenneympyrää.... :x
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

kiitos "mordai"!!!!
Loit uskoa jaksamiseen suomalaisessa liikenteessä, meitä on sitten varmaan ainakin 2 kpl suomenniemellä
saab 99 -83 GL"S"
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Olishan se kivaa jos kaikki ajais ajatuksen kanssa, näkee vaan aivan liian usein hätäratkaisuja ja järjettömyyksiä.

1. Typeryyttä on: Turha ohittelu jos matkaa on vähän, 70km/h ajaminen sinnikkäästi 80 alueella vaikka n. 50 autoa on jo ohittanu sinut, ajaminen vasenta kaistaa alle nopeusrajoituksen tai jatkuvasti, perässä ajaminen, joustamattomuus, kisaaminen, yms. yms.

2. Viksua on: Tietää kuka on, minne menossa. Tarkastella ajoväylää näkyvältä osalta, eikä vain edellä menevän perävaloja. Pitää turvalliset välit. Ohittaa reippaasti. Ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Olla joustava. Ajaa paljon, jolloin tulee kokemusta ja taitoa liikenteeseen. yms. yms.

Omat TOP 10 huonot kuskityypit
1. Vähän ajaneet naiset
2. Epävarmat naiset
3. Vanhat miehet
4. Amistuuning pojat
5. Ylimieliset
6. Kiireiset
7. Jääräpäät
8. Puskurissa ajavat (eritoten rekka/bussi jolloin sijoitus jaettu 1.)
9. Intuition varassa ajavat.... musta tuntuu että.....meen ...tosta
10. Muut kokemattomat/epävarmat
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lintta go go kirjoittaa asiaa. Lisäisin vielä tuohon sen, että opettele tuntemaan autosi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Saabikas kirjoitti:Ja vasen kaista on vain ohittamista varten.
Moottoritiellä:

Ei pidä paikkaansa ainakaan Suomen lainsäädännön mukaan.

Vieressä saa ajaa vaikka Hesasta Tampereelle kunhan oikeammammalla ei ole vapaata.

Toisaalta oikealle pitäisi vaihtaa heti kun siellä on vapaata vaikka vasemmalla olisi kilometrien jono esim ruuhkajonon ohittaessa useita rekkoja ;)
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

matti sallinen kirjoitti:kiitos "mordai"!!!!
Loit uskoa jaksamiseen suomalaisessa liikenteessä, meitä on sitten varmaan ainakin 2 kpl suomenniemellä


Mukava kuulla että meitä on muita. Ehkä meidän liikennekäyttäytymisessä on jotain järkeä!

Joskus tullut mietittyä että liikenne- ja viestintävirasto tai muu instannssi voisi laittaa telkkuun pyörimään jotain liikennevalistus -mainoksia jossa esiteltäisi tiettyjä perusasioita jotka aiheuttavat liikenteen "epäjouhevuutta", kuten esim. miten ryhmitytään, liitytään moottoritielle, käytetään vilkkua ja ennen kaikkea otetaan muita huomioon.

Vielä tuosta jalankulkijoiden kunnioittamisesta... Harmittaa ajaa ainoana autona toisen takana joka pysähtyy jokaiselle suojatielle päästämään jalankulkijan yli. Mielestäni jouhevuutta olisi se että jalankulkija odottaa että kaksi autoa menee ohi ja pääsee tämän jälkeen ylittämään kadun. Eri asia on ruuhka-aikana ja varsinkin lapset, lastenvaunut ja junnut, jolloin yleensä itsekin pysähdyn antamaan tietä. Tietää ainakin että lapsi on päässyt turvallisesti kyseisen suojatien yli!

Ja vielä... valitettavan usein myös näkee pällejä jotka eivät pysähdy viereisellä kaistalla suojatien eteen kun toisella kaistalla seisoo auto suojatien edessä. Kuitenkin jalankulkijat voisivat myös miettiä onko järkevää istua rullatuolissa ja todeta olleensa oikeassa kun lähti väkisin talvella ylittämään katua auton eteen...
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Ehkä se vasemman kaistan varaaminen ei olekaan "rangaistavaa", niin erinomaisen idioottia touhua se on. Nimenomaan silloin kun oikealla olis tilaa mennä jos kerran ajaa hitaampaa.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Joskus on tullu havaittua se, että motarin vasemmalla ei riitä edes 140 km/h nopeus. Pari kolme kertaa on näin käynyt ja joka kerta olen tehnyt omasta mielestä "pelilikkeen" eli lähtenyt ohittamaan edellä olevia autoja. Siis Oulun motarilla ja joka kerta olen ajanut Oulusta ohi. No ei se, että lähtee ohi omasta mielestä oikeaan aikaan niin se jonka ohitit ensimmäisenä ampaisee puskuriin ja hiillostaa persiissä about Hesarin sunnuntainumeron vahvuuden päässä.

Kerran noista em. tapauksista jopa niin, että päästyäni useamman auton ohi jumalatonta ylinopeutta, niin puskurissa roikkunut pitkiä välkytellyt ajoi seuraavassa rampissa pois motarilta. Olisin ymmärtänyt sen mutta tämä sankari oli ajaa ohi rampista. Mieli teki mennä perään vetään turpaan ja lujaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Vidu hanaa :lol:

edit: vähän OT :oops:
9-3.1972
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Täällä Ylivieskassa eivät tunnu tietävän tasa-arvoisen risteyksen merkitystä. Melkein joka kerta kun käy kylällä, joku tulee jossain risteyksessä vasemmalta nokan eteen. Toinen juttu jonka olen täälläpäin huomannut on että vt 27:lla kääntyvät eteen ja jäävät ajamaan eteen alinopeutta. Tuo vituttaa varsinkin sateella ja pimeällä. Monesti kääntyvät eteen, ajavat reilu 10km/h alle rajoituksen ja kääntyvät parin kilsan päästä sivutielle. :roll:
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Vastaa Viestiin